MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Drop een lijstje

zoeken in:
DjFrankie (moderator)
deric raven schreef:
Die band zegt mij niks Frank.

Klik waren ook op de toffel, debuut plaat komt in Januari.

Daar ben ik dit jaar maar een uurtje geweest.

tuktak
haha wat een bonte verzameling is deze top 100 geworden zeg!

Klopt Dj Frankie...hebben als 3FM serious Talent (of je daar blij mee moet zijn??) ook al op pinkpop gestaan. Dezelfde dag als de Rolling Stones. Of zoals wij al zeiden, in het voorprogramma van de Stones. Maar ze maken goede muziek, meer mijn smaak als de Heideroosjes of Rowwen Heze.

DjFrankie (moderator)
Mijne ook Stefan1979 ook The early adopters vond ik een heel symphatiek bandje uit Horst, Venray zet daar gelukkig sinds dit jaar Stef Classens tegenover

Komt die niet uit het Veulen

catchup
Ik kon ongeveer elk nummer direct spontaan (mee)zingen, dat is toch wel bijzonder. (En wat zegt dat? Leeftijd denk ik ). Dolly Parton en The Clash vind ik echte pleasures en niet guilty, veel anderen wel erg guilty maar geen pleasure (Jan Smit aaaargh).
Nav de lijst uit de jaren negentig dacht ik aan een lijst met nummers die wel mooi zijn maar helemaal stukgedraaid waardoor je ze niet meer kunt horen. Misschien wel de meest verdrietige lijst die er bestaat... misschien vind ik daarom de Top 2000 ook zo treurig.

Ik ben wel benieuwd naar de stuk gedraaide lijst, laat maar komen catchup

DjFrankie (moderator)
Stefan1979 schreef:
Komt die niet uit het Veulen

Bassist van Afterpartees ook uit Melderslo

DjFrankie (moderator)
Ik wil in de kerstvakantie wel een top 100 van mijn favoriete post-punk ./ wave favorieten hier neerpoten, zal deric raven wel leuk vinden.

Ik zit ook nog met iets in m'n hoofd waar ik de eerste schifting reeds voor gemaakt heb. Maar wanneer (en of) dat plaats gaat vinden durf ik niet te zeggen.

Ik wil ook nog een keer een zeroes lijstje maken...
Maaruh...wie gaat er nu een lijstje presenteren?

Gewoon plaatsen.

tuktak
Dan doe ik gewoon een lijstje. Eentje die ik al een tijdje wilde maken en chronologisch van aard is.

De komende dagen ga ik de tijdlijn van de UK dance scene bij langs, dit met de nadruk op de typische engelse sound van rave, drum n bass, dubstep en bass music. De oorsprong hiervan dateert ongeveer van rond 1990, wat betekent dat ik uit elk jaar (1990 t/m 2014) 4 tracks ga plaatsen uit dat jaar. Heel af en toe een hele kleine smokkel, maar daar moeten jullie maar doorheen prikken. Het leek me leuk om alleen producers mee te pakken uit het Verenigd Koninkrijk (wellicht ook hier een vreemdeling aanwezig, ik heb mijn best gedaan).

Tijdens het maken viel me ook op hoe afgetekend de periode eigenlijk is. Voor 1990 de opkomst van house en techno, de laatste jaren weer diezelfde drang naar house en techno.
Uiteraard heb ik met deze 100 nog veel nummers en zijpaden weg moeten laten. Een afgekaderde geschiedenis van de UK scene is het natuurlijk niet, meer een persoonlijke variant zoals ik hem heb beleefd.

http://radiomagnetic.com/images/news/music/guycalledgerald_450.jpg

ik volg dit.

tuktak
1 1990 808 State - Pacific State
De UK scene kwam in opleving rond 1990, de tijd waarin de house en techno langzaam maar zeker over kwam waaien vanuit Amerika. Net na de discotijden ontstond er een nieuwe monotonere sound, opgepakt door 808 State, die met dit nummer (heel officieel november 1989) zelfs een top 10 notering in de UK hitlijst noteerde en daarmee het echte startschot van een nieuw tijdperk gaf. Van dit nummer heeft 808 State dan ook een stapel verschillende versies afgeleverd, elk met nieuwe elementjes, de een met iets meer house, de ander iets meer acid.

2 1990 Orbital ‎– Omen
Het waren de mannen van Orbital die de techno vermengden met rave invloeden en electro. De track Chime is eigenlijk het startschot van Orbital, maar om toch een beetje in de jaarlijn te blijven kies ik hier hun tweede release Omen. Een track die werd gemaakt in een huiskamertje met minimale computermiddelen.

3 1990 The Scientist - The Exorcist
Niet alleen uit Amerika kwamen invloeden, maar ook vanuit het vaste land van Europa kwamen nieuwe stijlen overwaaien. Een van de belangrijkste hiervan was de rave scene uit Nederland en Belgie. Breakbeats en hardcore gaven de UK de eerste mengelmoes die nodig was om de zo typerende UK sound te ontwikkelen. Een van de tracks die de UK vorm gaf was The Exorcist, mede geproduceerd door Dj Hype, die later tot een van de grondleggers van drum ’n bass is uitgeroeid.

4 1990 Kick Squad - Soundclash Champion Sound
In hetzelfde straatje komt ook deze track van Kick Squad, ook in samenwerking met dj Hype. Kick Squad werd hevig geïnspireerd door Depeche Mode (deze track bevat samples van Shake the Disease), alsook de Amerikaanse techno en een beetje reggae. Alle ingrediënten voor de sound die de komende plaatjes in deze top 100 verder zal komen te evolueren.

Ik zie dit topic nu pas, leuk!

de dansbare 100 van Lukas waren in ieder geval al zeer fijn

tuktak
5 1991 A Guy Called Gerald - Anything
De vanwege onenigheid uit 808 State gestapte A Guy Called Gerald experimenteerde al wat langer met de combi reggae en electro, rond 1991 voegde hij hier een breakbeatsound aan toe, de basisingrediënten van jungle.

6 1991 Blame ‎– Music Takes You
De rave en jungle stond aan de basis voor een van de meeste toonaangevende labels uit de UK dance geschiedenis, Moving Shadow. Opgericht door Rob Playford, die later een belangrijke rol zou hebben in de echte explosie van drum n bass met het door hem geproduceerde Timeless. Een van de eerste UK noteringen van het label was Music Takes You, gemaakt op een oude Atari met Casio sampler en een Roland Juno synthesizer.

7 1991 The Prodigy - Charly
Het was dezelfde periode dat The Prodigy begon te expermenteren met rave en jungle, dit vanuit de punk/rockhoek. Ergens op Youtube staat een filmpje waarin iemand ergens afgelopen jaren met Ableton The Prodigy probeert na te maken met de originele samples. Tientallen lagen met getimestretchde samples. Door te bedenken dat The Prodigy dit deed zonder de techniek van nu en door gewoon aan te klooien wordt de muziek extra indrukwekkend.

8 1991 Fabio & Grooverider - Darklands
In de smeltkroes tussen de US en de UK komt mooi naar voren op de verzamelaar Hardcore Dj’s Take Control. Naast Carl Cox, Joey Beltram en Frankie Bones staat ook deze track van Fabio & Grooverider. Niet het beste van het moment, maar wel een mooie introductie van nog twee grondleggers die de muziek hebben verspreid als dj’s voor BBC 1. De heren hebben nu nogsteeds een radioshow op de BBC zondagavond waarin ze nieuwe drum n bass met oldscool classics vermengen.

Leuk Tuktak... deze ga ik weer volgen/luisteren!!!

tuktak
9 1992 Sublove - Underground
Niet alleen in Londen werd er druk geëxperimenteerd, ook in Bristol was een levendige scene. Producersduo Smith & Mighty gooiden hier hun studio open voor jong hiphop en breakbeat talent. Het was deze plek waar Sublove de Jungle Brothers combineerde met Star Wars samples en hier een hardcore/trance energie aan toe voegde. Persoonlijk favorietje uit deze tijd.

10 1992 Bay B Kane & Peshay - Quarter To Doom
In deze zelfde stijl werd hardcore met jungle vermengd naar de Europese school. Met name Peshay maakt met deze plaat furore in de rave scene, waar deze plaat een echte kraker was. Zijn populariteit was van dien aard dat mannen als Goldie en Bukem in de rij stonden om samen te werken. Alom beroemd in zijn thuisland, maar daarbuiten vooral een van de stille aanjagers van de drum n bass.

11 1992 Wax Doctor - A New Direction
Het gerucht gaat dat Was Doctor het eerste gedrukte exemplaar van deze plaat dezelfde avond nog aan Grooverider overhandigde, die zijn set van de avond ermee opende met uitzinnig publiek tot gevolg. De professioneel footballspeler schopte het toch netjes tot releases op R&S en paar een toffe remixen voor Juan Atkins/Model 500.

12 1992 Metal Heads - Terminator
En toen kwam Terminator. Het eerste echte wapenfeit van drum n bass legende Goldie. Niet de man van de knoppen, maar wel met een missie. En dat was het genre drum n bass laten ontstaan en in de UK uit laten groeien tot extreme hoogten. De naam Metal Heads werd later omgedoopt tot Metalheadz en staat nog steeds garant voor rauw schurende, melodieuze drum n bass.

808 State ken ik eigenlijk alleen vanwege hun samenwerking met Björk en Mansun.
Tenminste, dat dacht ik, deze ken ik dus ook.
Charly is natuurlijk overbekend.

Wauw, wat een geweldige lijst gaat dit worden!

Teunnis schreef:
Wauw, wat een geweldige lijst gaat dit worden!
We krijgen geschiedenisles Ik zit graag op de eerste rij in dit geval.

herman
Dat is nu echt een Matthijs van Nieuwkerk in gesprek met Leo Blokhuis tijdens de Top 2000 opmerking.

tuktak
13 1993 Underworld - Cowgirl
Niet helemaal in het vorige straatje, maar Underworld mag natuurlijk niet ontbreken in een lijstje over UK geschiedenis. Het was dit moment dat het electropopbandje uit Cardiff begon te experimenteren met acid en techno. Met vocalen en gitaren kwam de techno van dubnobasswithmyheadman plots in het gezichtsveld van de rockliefhebber en verkreeg daarmee terecht een klassiekerstatus.

14 1993 Origin Unknown ‎– The Touch
Op hetzelfde moment was in het volstrekt geïsoleerde plaatsje Walsall een jongen aan het oefenen met zijn draaitafels. Beter bekend als Andy C klom deze jongen op tot (nu nog steeds) beste drum n bass dj van de wereld. Op hetzelfde moment produceerde Andy C samen met Ant Miles onder de noemer Origin Unknown en releasde dit op hun eigen Ram Records, een label dat nog steeds veelvuldig gedraaid wordt op elk clubvriendelijk/commercieel drum n bassfeestje.

15 1993 2 Bad Mice - Bomb Scare
Het eerder genoemde label was de grote speler in de op dat moment bruizende junglescene. Talloze dikke releases kwamen er in deze jaren uit. Ook verderop komen er nog wat Moving Shadow tracks voorbij, maar het was keihard schrappen om de diversiteit een beetje op peil te houden. Een van de grootste classics moet echter wel worden vermeld, de Hold it Down EP van 2 Bad Mice. Uiteraard ook weer volgeplempt met samples van de Jungle Brothers, maar er was meer overlap, er was in Londen een soortgelijk collectief aan het ontstaan als de Jungle Brothers/Tribe Called Quest/De La Soul groep. 2 Bad Mice kwam hieruit voort, wederom onder leiding van Rob Playford. Bomb Scare haalde de hitlijsten en vernieuwende producties werden de leidraad van de volgende 10 jaar jungle/drum n bass. Enorme classic alert dus.

16 1993 L.T.J. Bukem - Music
Nog meer heldenalert met deze classic van LTJ Bukem. De man die jungle en drum n bass naar een serieuzer plan bracht, verder af van rave en hardcore. Bukem bracht een sfeervolle loungevibe mee, wat hem het subgenre intelligent drum n bass opleverde. Niks intelligenter ofzo, maar wel verfijnder en geschikter voor de luxere clubs ipv de rauwe ravekelders. Rond 1996 was Bukem op zijn hoogtepunt met zijn Earth Volume One.

Geen The Future Sound Of London met Papua New Guinea.
Ik ben benieuwd of The Chemical Brothers met Leave Home of Leftfield met Open Up voorbij komt.

tuktak
1991 zat al vol Ik probeer ook niet al teveel bekende classics in de lijst te stoppen.

Origin Unknown!!

tuktak
17 1994 Hyper On Experience - Lord Of The Null Lines
Naast 2 Bad Mice is er eigenlijk nog een groep die zorgde voor de belangrijkste pilaren van de drum n bass. Dit is dan ook een van de eerste echt serieuze tracks met een beat die echt te typeren valt als drum n bass. Nog steeds met een rave laagje eroverheen, maar kwa producties een stuk meer vooruitstrevend dan tijdsgenoten. Uiteindelijk releasde Hyper On Experience maar een handjevol tracks voor het in 1994 ook alweer uit elkaar ging.

18 1994 Renegade - Terrorist
Stiekem bevat deze periode toch meer Moving Shadow dan ik dacht, maar niet zonder reden. Superlatieven per track in deze periode, want het was de tijd dat de echte pioniers aan de kant stonden en produceren met computers een gigantische lift nam. De UK had het nieuwe geluid dat jungle heet in de armen gesloten en raakte er bezeten van. Vooral de beruchte amenbreak was in deze periode het element waar je echt niet zonder kon als je een jonge producer was.

19 1994 Goldie Presents Metalheads ‎– Inner City Life
Hoogste tijd dus voor een track die wordt gezien als de belangrijkste track op de belangrijkste plaat die de drum n bass ooit heeft voorgebracht. Ik ben het daar overigens niet mee eens, maar ik accepteer de status als de credits hiervoor naar Rob Playford gaan. Het was deze Moving Shadow frontman die het album produceerde dat Goldie zijn status gaf als drum n bass grondlegger. Het genre dat hij zogenaamd eigenhandig heeft bedacht, benoemd en opgericht. Niks van dit alles is uiteraard waar, maar de extroverte Goldie was wel een mooi uithangbord voor de scene. De Tiësto van de trance noem ik hem altijd maar.

20 1994 Q Project- Champion Sound
Aan de andere kant van het spectrum was een ander subgenre hard aan de weg aan het timmeren. Vanuit de reggae/ragga roots van drum n bass ontstond een iets lomere stijl. Met dezelfde breakbeats, maar een ander karakter. Veelal met Marihuanablaadjes op de voorkant en op feestjes met ragga mc’s die de tracks aan elkaar lulden.

deric raven schreef:
808 State ken ik eigenlijk alleen vanwege hun samenwerking met Björk en Mansun.
Tenminste, dat dacht ik, deze ken ik dus ook.

Cubik ken je wellicht ook wel? Grote danceklassieker.

Goede lijst, mooie plaat ook van Orbital. En 2 Bad Mice, wat een geweldige ontdekking was dat een jaar of 10 terug. Fantastisch die Hold It Down EP. Leuk om in 94 te zijn beland, dit zijn de jaren waarin ik langzaam in aanraking begon te komen met dnb. Achteraf bezien vind ik het leuker dan toen vreemdgenoeg.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:28 uur

geplaatst: vandaag om 09:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.