MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Drop een lijstje

zoeken in:
tuktak schreef:
Goldie was wel een mooi uithangbord voor de scene. De Tiësto van de trance noem ik hem altijd maar.

Goh, nooit geweten dat Goldie trance maakte

tuktak
Ach je begrijpt het, Goldie maakte sowieso niks zelf, net als Tiësto. Al die stukjes, ik ga ze niet steeds overlezen op stijlfouten

Staat Goldie tijdens "live" optredens ook steeds met z'n handjes in de lucht in plaats van aan de knoppen?

Nee herman, die ken ik niet, maar wat is die gaaf.

tuktak
21 1995 DJ Zinc ‎– Super Sharp Shooter
Zelfde stijl hiervan was DJ Zinc die Super Sharp Shooter produceerde onder het Ganga Kru collectief waar ook dj Hype (track 3) zich bij had gevoegd. En horen we daar Method Man?

22 1995 Adam F ‎– Circles
Nog een drum n bass plaatje dan, deze Circles van Adam F haalde een top 20 notering in de hitlijsten van 1995, belangrijker nog was het aandeel van Adam F in het belangirjkste jungle/drum n basforum van de UK Dogs on Acid. Met meer dan 80duizend gebruikers werd dit het startpunt voor talloze jonge nieuwe producers.

23 1995 St Germain - Alabama Blues (Todd Edwards Vocal Mix)
En toen was het tijd voor een kleine zijsprong en meteen een illegale(volgens mijn eigen regels). Naast de rauwe jungle en opkomende drum n bass vibe ontstond er in de bijzaaltjes van deze feesten een iets lichtere variant van pompende beats en frisse melodieën. Het was de Amerikaan Todd Edwards die zijn houseroots toepaste op iets puntigere beats. St Germain pikte dit op en liet Edwards deze remix maken, de track heeft de tand des tijds wat mij betreft nog steeds weerstaan, erg knap! Startpunt van de UK Garage/2step.

24 1995 Alex Reece ‎– Pulp Fiction
De van oorspong acid house producerende Alex Reece kwam op gegeven moment met jungle en drum n bass in aanraking via Wax Docter (track 11). Met een achtergrond als engineer bracht Reece een vollere diepgang in zijn producties. Niet verwonderlijk dat Reece al snel werd opgepikt door Metalheadz waar hij uitgroeide tot een van de populairste producers uit die jaren.

tuktak
25 1996 Sneaker Pimps - Spin Spin Sugar [Armand Van Helden mix]
In de kleinere bovenzaaltjes stond men echter ook niet stil. Daar waar jungle en drum n bass vooral gebruik maakten van hiphop en reggae vocalen stond de garagescene vooral in het teken van r&b. Met name vrouwenvocalen werden razendpopulair, zo zoet dat het genre in de latere jaren van goedkoopheid uit elkaar spatte. De beginjaren waren echter nog vol dikke beats en rauwigheid.

26 1996 Nasty Habits - Shadow Boxing
Een beetje los van alle Moving Shadow en Metalheadz ontstond het 31 Records label. Het was een periode dat de junglegekte was overgegaan naar het meest kenmerkende genre uit de UK ooit, drum n bass. Het is de periode dat drum n bass aan het rijpen is tot het een paar jaar later tot volledige wasdom zal geraden. Wat dat betreft zitten we ten tijde van Shadow Boxing in een van de meeste creatieve perioden en hoogtijdagen van de UK dance scene, drum n bass voorop.

27 1996 JMJ & Flytronix ‎– In Too Deep
Bekend bij het grote publiek vanwege de DJ Kicks van Kruder & Dorfmeister is deze plaat in de lijn van LTJ Bukem en Omni Trio. Een jazzy pianootje met subtiele beats die lijken bedoeld om lekker thuis bij te kunnen chillen. De eerste stap in het subgenre liquid is gezet. Een subgenre dat nu langzaam maar zeker de belangrijkste en commercieel meest succesvolle drum n bassstijl is geworden.

28 1996 Scott Garcia - It's A London Thing
Nu de eerste garagetracks vanuit Amerika de Londense scene binnen waren binnengekomen kwamen er ook steeds meer producties van eigen bodem. In eerste instantie nog erg housy, maar gaandeweg begon men in Londen een soort tussenweg te vinden van drum n bass en house. Deze track van Scott Garcia is de eerste track met de stempel UK Garage die de hitlijsten heeft gehaald en is daarmee wel een soort van anthem geworden.

tuktak
29 1997 Roni Size Reprazent - Brown Paper Bag
Waar in Londen een echte dj-cultuur heerste was er in Bristol meer een bandjescultuur. Vooral de triphop was natuurlijk belangrijk met Portishead en Massive Attack beide afkomstig uit deze stad. Roni Size richtte hier Reprazant op, een formatie met verschillende producers, zangeressen en live werkend met echte drums, keyboards en gitaren. Mede door dit vernieuwende concept won Roni Size in ditzelfde jaar de Mercury Prize voor het album New Forms, waarvan Brown Paper Bag het meest bekend is.

30 1997 Rob & Goldie - The Shadow (Process Mix)
The Shadow staat in het teken van de 100e release van Moving Shadow. In een behoorlijke snelheid kwamen er de laatste jaren nieuwe releases uit op het label, vrijwel alles hiervan is de moeite waard en belangrijk geweest. Van The Shadow zijn er verschillende versies uitgebracht ter ere van de 100e release, deze process mix is een remix gemaakt door Underworld en heeft 4 minuten nodig om op stoom te komen, het vervolg is redelijk briljant.

31 1997 Jonny L ‎– Piper
Jonny L had al enige bekendheid gegenereerd als officiële remixer van verschilelnde tracks van The Prodigy als ook de Urban Cookie Collective. Piper werd een dikke clubhit in de UK en is een mooie kruisbestuiving tussen drum n bass en 2step. Later zou Piper ook meer de 2step kant op gaan met zijn True Steppersmoniker, dat vooral bekend werd vanwege het hitje Out of Your Mind met Victoria Beckham op de vocals, vrij dubieus, maar die track haalde uiteindelijk wel een nummer 2 notering in de UK hitlijst.

32 1997 187 Lockdown ‎– Gunman
Een andere garagetrack uit dit jaar is een van mijn guilty pleasures van 187 Lockdown. Rauwe cheesyness met die bekende Ennio Morricone samples om het af te maken. Ook in Nederland kreeg deze track nog een behoorlijke airplay op tmf/mtv. Volgens mij hebben ze hierna ook nog een hitje gemaakt met Kung-fu en daarna nooit meer iets van deze mannen gehoord. En zo hoort dat te gaan met guilty pleasures.

Nu al zin om m vanavond weer bij te luisteren

tuktak
33 1998 Autechre ‎– Rae
Op plek 33 staat dan weer een artiest die eigenlijk niet helemaal binnen de tijdslijn past maar te belangrijk en te goed is om niet te benoemen. Rae is een van de toegankelijkere tracks van Autechre en past daarom nog best goed in deze periode. Het was de glorietijd van APhex Twin, Portishead, Massive Attack etcetc. Allerlei moois op electronicagebied, maar ik probeer het een beetje bij drum n bass te houden de komende jaren, vooral omdat dit de tijd was dat ik er zelf ook helemaal middenin zat.

34 1998 E-Z Rollers ‎– Tough At The Top
1998 was dan ook de tijd dat jungle al een tijdje minder populair was en alles draaide om drum n bass. De productiemiddelen werden professioneler en dat was te merken aan de releases. De hiphopsamples met daaronder amenbreaks werden wel verledentijd. Daarvoor in de plaats kwamen volwaardige producties met veelal een hoog hitgehalte. Zo ook deze van E-Z Rollers. Zou nu, met een kleine facelift, weer met gemak uitgebracht kunnen worden.

35 1998 Technical Itch - Reborn
Het was uiteraard niet allemaal leuke en gezellige drum n bass. Met Technical Itch ontstond ook een nieuwe trend die steviger en harder was. Harde beats met nog hardere snares.

36 1998 Ed Rush, Optical & Fierce ‎– Cutslo (Lokuste Mix)
De mannen die deze sound perfectioneerden waren Ed Rush & Optical. Onder aanvoering van No U-Turn labelbaas Nico brachten al deze heren samen de dubbelaar Torque uit, futuristisch buitenaardse drum n bass, beter bekend als Techstep. De impact van dit album was zo groot dat je in de volgende jaren de techstep/neurofunk bijna een genre op zich zou kunnen gaan noemen.

tuktak
37 1999 Matrix ‎- Temperament
Uit deze periode zijn er 2 albums die het beste zijn binnen de gehele drum n basscollectie. Één daarvan was Matrix - Sleepwalk. Niet geheel toevallig de broer van Optical. Uiteindelijk bleek Matrix meer een man van de 12” en bracht hierna nooit meer een volledig album uit. Als single releaser is hij nu nog steeds een grote naam, mede door remixen voor onder andere Justin Timberlake en Moby.

38 1999 Dom & Roland ‎– Can't Punish Me
Op nummer 31 in mijn ‘de top 100 van…’ lijst. Ik quote:
“Rond het jaar 2000 was de drum n bass scene op zijn hoogtepunt met een behoorlijke rij aan klassiekers. Op het al eerder genoemde en befaamde Moving Shadow label zat een man Dom(inic Angas) al een aantal jaar met zijn Roland drumcomputer wat stevigere drum n bass te releasen. Zeer gewaardeerd binnen de scene, maar met Can’t Punish Me maakte Dom&Roland een van de meest karakteristieke drum n bass tracks uit de geschiedenis. Alle elementen in deze track kloppen, waarbij het gelukt is om een harde track te maken die tegelijk onwijs funky klinkt. Nummer 4 in mijn drum n bass lijst binnen deze top 100.”

39 1999 Breakbeat Era ‎– Bullitproof
Hier op MuMe aanwezig met een nette 42 stemmen staat Breakbeat Era. Volgens mij zijn er enig drum n bass albums met meer stemmen. Het betreft hier het andere collectief van Roni Size, in veel opzichten niet eens veel anders dan Reprazent. Het grootste verschil is waarschijnlijk de vocals die zwaar op de voorgrond aanwezig zijn. Voor de puristen niet echt boeiend, maar wel een album dat grote aantrekkingskracht had op mensen van buiten de drum n bass scene.

40 1999 Ed Rush & Optical - Slip Thru
En dan nu een track van het beste drum n bass album aller tijden. Wormhole is een album gestript van alle poespas, met als belangrijkste wapenfeit de vervolmaking van de drum n bassbeat. De sound is rouw en techy, de beats zijn extreem energiek. Geen andere stijl nodigt zo uit om te bewegen als deze. En het mooiste, je hebt er geeneens drugs voor nodig om hier de hele nacht op los te kunnen gaan.

tuktak
41 2000 Konflict - Messiah
Eigenlijk vind ik de b-kant The Beckoning van deze 12” nog beter. De officiële release daarvan verscheen pas in 2005, maar in 2000 was dit al een dikke dj tool om mensen hard te laten gaan. In 2005 werd Messiah ook nog geremixed door de Groningse heren van Noisia. Ook zij hadden niet misstaan in deze toplijst, maar geen van allen heeft een Brits paspoort, dus helaas.

42 2000 Ram Trilogy ‎- System Error (Y2K)
Ik woonde zelf ook in Groningen en ben nog eens helemaal met de train naar Amsterdam gereden om dit album van Ram Trilogy op te halen. Meteen erna weer terug naar huis om het op de draaitafels te kunnen gooien bracht dat wel een extra speciaal gevoel met zich mee. Net als Origin Unknown bestaat Ram Trilogy uit Andy C en Ant Miles, aangevuld met Shimon. Al deze heren staan als zichzelf als ook in samenwerking op de Ram Raiders verzamelaars uit 2000-2002. Allemaal dansvloer gericht materiaal, tegenwoordig misschien een tikkeltje gedateerd.

43 2000 Kosheen ‎- Hide U
Zo ongeveer de enige drum n bassplaat die de Nederlandse hitlijsten haalde was deze van Kosheen. Ik heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom het genre niet echt aansloeg in Nederland, veel drum n bassliefhebbers hielden dat ook liever zo. Zelf bracht ik de muziek graag onder de aandacht van iedereen die er interesse in had, Hide U was daarbij de perfecte track om mensen uit te leggen wat drum n bass nu eigenlijk voor muzieksoort was.

44 2000 Horsepower Productions ‎– Gorgon Sound
Met releases op het No U-Turn label hebben we weer aansluiting richting 2 step en nieuwe varianten. Horsepower Productions richte zich in deze jaren vooral op 2step, maar waren in de volgende jaren aan het experimenteren met een nog gestriptere sound met nog meer sub. Hieruit volgend is dubstep ontstaan, maar dat mocht in 2000 nog echt geen naam hebben.

Autechre en Matrix

tuktak
45 2001 )EIB( - The Nine
BC in spiegelbeeld. De afkorting van Bad Company. Jarenlang gesteggel met die Brite rockband met dezelfde naam had al deze malle naamsveranderingen tot gevolg. Door velen gezien als de beste drum n bassplaat ooit en op nummer 19 in mijn ‘De top 100 van…’-lijstje. Alleen de nummer 44 uit deze lijst is hoger in ‘de top 100 van…’-lijst geëindigd. Het treinverhaal heb ik bij die plaat genoteerd zie ik. Ik heb ze dan ook beide opgehaald haha. Zoals daar al vermeld draait alles in deze plaat om die geweldige, maar oh zo alles-laten-trillende bassline en de best rollende drums ooit.

46 2001 Omni Trio - The Angels & Shadows Project (Higher Ground Mix)
Beste drum n bass plaat, het is een lastige, maar de meest persoonlijke is waarschijnlijk deze Higher Ground versie van The Angels & Shadows Project. Later omgedoopt tot Omni Trio – Higher Ground op hun Even Angels Cast Shadows album. Een tikkeltje verwarrend. Mooie anekdote is dat men met de sampler voor dat album nog in de hitlijst heeft geprobeerd te komen met de langste single ooit. Deze sampler ben ik helaas een keer kwijtgeraakt en de track heeft de hitlijst niet gehaald, al met al zeer passend bij het tragische pianootje op deze track.

47 2001 Boards Of Canada - Amo Bishop Roden
Nummer 47 is de laatste gekke eend in de bijt, maar ook Boards Of Canada kon ik niet uit deze lijst houden. Eigenlijk allemaal meer connectie met Aphex Twin en Autechre via Warp, maar hoe dan ook genoeg impact op de wereldwijde electronica scene om als uitzondering te verantwoorden. Snel verder naar 48

48 2001 Shimon & Andy C ‎- Body Rock
En dat is een van de meest bijzondere plaatjes uit deze lijst. Ik kan nog steeds niet de afweging maken of dit nu enorm cheesy is en dus een guilty pleasure of dat het gewoon een knijterdikke plaat is vol funkyness.

tuktak
49 2002 High Contrast ‎– Return Of Forever
Dan bezit Return of Forever een hoger kwaliteitsgehalte. Uitgebracht op het Hospital label dat tegenwoordig waarschijnlijk het meest populaire label uit de scene is met huidige grote namen als Camo&Crooked en Netsky.

50 2002 Oxide & Neutrino - Return of Da Supa
Ook de garagescene stond nog steeds niet stil. In deze tijd werd er echter wel ongelooflijk veel spul van bedenkelijk allooi uitgebracht. Oxide & Neutrino waren grote jongens uit de scene, maar brachten hier eigenlijk meer een mix met hiphop en drum n bass. In veel opzichten is dit de voorloper van het nu zo populaire I am Legion van Noisia met Foreign Beggars.

51 2002 Shy FX & T-Power - Shake Your Body
Ook de drum n bass werd steeds commerciëler, deze plaat werd nog een top 10 notering in de UK hitlijsten en is zo’n typische popplaat inclusief catchy melodietje en Destiny’s Child look-a-like vocalen.

52 2002 Dillinja - Twist 'Em Out
In de clubs ging het er dan net iets steviger aan toe, maar met hetzelfde uitgangspunt, melodietjes. Persoonlijk niet helemaal mijn richting, dat Ali G er in Ali G in da house op rond stond te springen hielp daar ook niet echt aan bij.

tuktak
53 2003 M.I.S.T. ‎– Barracuda
Wel van erg hoge kwaliteit was deze plaat van Marcus Intalex, sowieso een van deze betere producers van de afgelopen 10 jaar drum n bass. Vooral zijn FabricLive is een van de betere Fabriclives uit de serie. Zijn Soul:r label is ook zeer de moeite waard is je van volwassen drum n bass houdt.

54 2003 Calyx - Killa
Het drum n bass landschap was zoals in de voorgaande posts te merken volkomen uit zijn voegen geknald, de gerenomeerde labels konden dit niet meer bijbenen. Ook Moving Shadow raakte in verval. Met een enorme stapel re-releases uit de beginjaren probeerden ze hun centen te verdienen, aanwas van echt nieuw talent was er niet echt. De enige mannen die er toe deden waren Noisia en Calyx. Beide harder en meer rechttoe rechtaan dan passend bij de geschiedenis van Moving Shadow. De jaren hierna bracht het label ook niets boeiend meer uit en is uiteindelijk rond 2006 helemaal gestopt.

55 2003 El-B - Amazon
De drum n bass scene was verzadigd en men snakte naar iets nieuws. Voor veel drum n bass producers was de house en 2step kant niet de juiste, veel producers hadden juist een voorliefde voor de rauwe donkere drum n bass. Langzaam begon de Horsepower Productions stijl meer drum n bass elementen te krijgen. El-B was de man die het dubstep tijdperk officieel inluidde.

56 2003 D-Bridge & Vegas - True Romance
Overigens kwamen er nog zeker wel goede plaatjes uit, met name deze True Romance is een klassieker geworden en draai ik nog met grote regelmaat (de vip mix is ook vet). De scheurende laag met dat onwijs lekkere ritme maakt True Romance tot een klasse apart.

tuktak
57 2004 Nightbreed - Pack Of Wolves
Ik had zelf ook wel moeite om nog volledig te blijven aanhaken in de scene. Mensen probeerden iets nieuws en Pack of Wolves was daar dan ook zo’n voorbeeld van. Geen dubstep aanpak, maar een meer live rockfeel.

58 2004 Pendulum - Back 2 You
De bekendste uitwas van deze rock drum n bass is waarschijnlijk Pendulum. Niet bepaald mijn ding, maar de eerste releases van Pendulum waren nog wel erg de moeite waard en waren nog zonder alle rockelementen.

59 2004 DJ Distance - The Ritual
Dubstep begon echter ook groter te worden, DJ Distance was een van de grote mannen die met Planet Mu op de dubsteptrein sprong. Op deze plaat is al goed te horen hoe de drum n basslijn evolueert naar een dubstepwobble.

60 2004 Digital Mystikz & Loefah ‎– Twisup
Nog meer dubstep geweld kwam van het nieuw opgestarte DMZ label. Bestaand uit een vaste crew van producers die ook nu nog in dezelfde lijn als in 2004 dubstep maken. Twisup was de eerste release van een label dat wat mij betreft net zo belangrijk was voor dubstep als Moving Shadow voor drum n bass.

Val nu pas in dit lijstje, maar kan al wel zeggen dat ik hier veel plezier aan ga beleven.

tuktak
61 2005 Marcus Intalex - Temperance
Plaatjes die nog wel op mijn aandacht konden rekenen waren de volwassener klinkende tracks, hier nogmaals Marcus Intalex (dit keer in zijn eentje).

62 2005 Skream ‎- Midnight Request Line
De rest van 2005 gaat alleen maar over dubstep, want de drum n basscommunity was totaal uit elkaar aan het vallen. De helft van de producers leek te stoppen met drum n bass en op de dubsteptrein te springen. Dit later tot gevolg dat alle drum n bassproducers die elkaar al na-aapten, dit vervolgens gingen doen met het dubstepgeluid. Maar dan gaan we al richting 2008.

63 2005 Burial ‎– South London Boroughs
Want in 2005 kwam het grootste uithangbord van de dubstep op de markt. Burial lanceerde South London Boroughs en die track veroorzaakte zoveel buzz dat elk hip muziekblog het genre begon uit te leggen aan haar lezers. Grappig genoeg wordt Burial door de jongere dubstepliefhebber helemaal niet meer herkent als zodanig. Het genre is gekaapt door het electropop genre (Skrillex enzo) dat zichzelf dubstep is gaan noemen.

64 2005 Vex'd ‎– Pop Pop
Het mooie in deze tijd was dat dubstep nog geen echte kaders bevatte. We zitten kwa dubstep precies in de 1996 tijd van drum n bass. Van alle kanten kwamen producers met originele tracks op de proppen.

tuktak
65 2006 Milanese - Caramel Cognac
Het meest populair bleek toch wel de welbekende dubstepwobble. In deze periode was dat geluid nog wel verfrissend, maar vanaf 2007 begonnen er zoveel producers met deze wobble te klooien dat de verzadiging al snel toe begon te slaan.

66 2006 Pinch - Punisher
Een enkeling wist de wobble wel te verpakken tot kwaliteit. PInch, ook begonnen bij Planet Mu, hield net als DMZ van donkere rauwe dubstep. Ze behoren beide tegenwoordig nog maar tot de weinigen die trouw zijn gebleven aan die sound.

67 2006 Shackleton - Blood On My Hands
Een van de vreemde eenden uit het genre is Shackleton. Met zijn afrikaanse en latinritmes heeft zijn werk een uniek geluid.

68 2006 Kode 9 & Spaceape - 9 Samurai
Als ontdekker en spreekbuis van de toen nog geheimzinnige Burial was Kode9 al een grootheid in de dubstepscene. Toen Kode9 ook nog eens knijterdikke muziek begon te maken met MC Spaceape was zijn status definitief en werd zijn Hyperdub het belangrijkste label voor nieuwe stijlen uit de Londonse underground.

tuktak
69 2007 Unknown Error - The Yearning
Niet elke track bevat vernieuwende dingen, deze Unknown Error is gewoon bloedmooi. Vocaaltje is opzich best cheezy, maar in dit geheel past het perfect. Erg lekker, mede door dat het nummer gewoon zeer strak geproduceerd is.

70 2007 High Contrast - Everything Is Different
Het meest stoicijns waren de Liquid liefhebbers, die geen aandacht schonken aan allerlei andere populaire stijlen, maar een continue stroom lichte drum n bass uit bleven brengen. Het heeft geholpen want dit is de stijl die nu zelfs in Nederland niet meer wordt gezien als die moeilijk dansbare muziek.

71 2007 J Majik & Wickaman ‎– Crazy World
Nog meer popgeweld van oudgediende J Majik, op deze plaat met een hoog trancegehalte. Ondanks dat het een 13 in een dozijn plaatje is kan ik hem toch nog prima hebben.

72 2007 Commix ‎– Be True
We sluiten 2007 af als een jaar dat weinig memorabel was, nu werd er nog wel veel goede drum n bass uitgebracht, maar vrijwel alles hiervan kwam vanuit het buitenland. Een van de weinige producers die wel in rauwe stijl bleef en tegelijk vernieuwende tracks uitbracht was Commix. Met name zijn FabricLive moet je gewoon even luisteren. Die ligt standaard in mijn auto om het filerijden te veraangenamen.

tuktak
73 2008 Appleblim & Peverelist - Circling
Mede door het internet wordt er overal in de wereld geëxperimenteerd met de Uk sound. Drum n bass en dubstep worden gekopieerd en in de eigen muziekgeschiedenis verweven. Al deze crossovers komen weer terug in de UK, waarmee er een ware kruisbestuiving ontstaat van stijlen. Deze track is een vette mengeling van dubstep met dubtechno.

74 2008 Rustie - Zig-Zag
Nog meer nieuwe stijl in iets wat zich aan het ontwikkelen was als UK bass. Dubstep was aan haar eigen populariteit ten onder gegaan, Bass werd eigenlijk de vervanger voor de oude dubstep. Waar dubstep echt een bepaalde sound werd opgeduwd bleek UK bass een mooie verzamelnaam voor alles wat gewoon een nieuw UK geluid bezat. Met invloeden uit hiphop zoals op Zig-Zag, maarook meer en meer house en technoinvloeden werden voorzichtig aan garage en dubstep toegevoegd.

75 2008 Untold - Yukon
In deze jaren stonden er plots een hele rij nieuw jonge producers op die met veel bluf hun plek op de dansvloer kwamen veroveren. Untold was zo’n gast die techno met garage op een zeer goede manier wist te combineren.

76 2008 Ramadanman - Blimey
Vooral het harde industriele (duitse) geluid uit de techno bleek aan te slaan en producers als Ramadanman stripten hun muziek van alle heersende commerciële toevoegingen.

tuktak
ohh en voor de interactie, wat zou er toch in 2009 staan! haha

tuktak
77 2009 Joy Orbison ‎– Hyph Mngo
Een van de grootste jonge beloften was Joy O die house begon te maken met garage invloeden. Hyph Mngo werd een wereldwijde hit op de dansvloer.

78 2009 Mount Kimbie ‎– Maybes
Uk Funky werd de Mount Kimbie stijl ook wel genoemd. Garage met een hoog downtempo gehalte. Een genre waarvan eigenlijk niemand wist wat het nou precies betekende, behalve dat het een zomerse funky vibe moest bezitten.

79 2009 Instra:mental ‎– Watching You
In alle hectiek van stijlen ontstond er onder leiding van dBridge een dromerige futuristische variant van drum n bass met veel hiphopinvloeden. De beats onmiskenbaar drum n bass, maar een totaal nieuwe invalshoek van het drum n bass genre. Dit niet al te grote subgenre is voor mij nog steeds relevant, met labels als Nonplus, Exit en Auxiliary waarvan ik nog steeds elke nieuwe release beluister.

80 2009 Pangaea - Memories
Nog meer UK Funky van Pangaea, mede-labelbaas van Hessle Audio, dat tegenwoordig ontzettend hip is. Een aantal jaar geleden begon het nog met deze lekkere wegdromer, tegenwoordig is het vooral techhouse en techno wat er uitgebracht wordt.

tuktak
81 2010 James Blake - The Bells Sketch
En toen was daar plots die jongen die voor het eerst sinds Burial echt iets vernieuwends deed dat de wereld richting de UK deed kijken. Singer-songwriterschap gecombineerd met dubstepbass maakte dat hij met Limit to Your Love zelfs een dikke radiohit scoorde. Wat altijd een maffe gewaarwording was, omdat je de sublagen totaal niet uit de speakers kon horen komen. James Blake is voor mij uitgegroeid tot een van de beste live acts van dit moment.

82 2010 Darkstar - Aidy's Girl's A Computer
Darkstar heeft daarentegen de dubieuze eer om in mijn top van slechtste gigs te staan. Live bakten deze heren er helemaal niks van, door het succes van dit nummer waarschijnlijk veel te snel op pad gestuurd om geld te verdienen.

83 2010 Pariah - Crossed Out
De nieuwe wereldwijde drang naar house en techno was voor het legendarisch Belgische technolabel R&S records aanleiding om en herstart te maken in Londen. Samen met materiaal van James Blake was deze Pariah een van hun eerste releases die het label weer aan mocht helpen slingeren.

84 2010 Addison Groove - Footcrab
De combinatie van garage, house met hiphop bleek als een soort bestaansrecht te hebben in Amerika als Juke en Trap. De olskool vibe in dit nummer laat horen dat de Juke meer (Chicago-)geschiedenis bevat dan de plotseling opkomst van het genre doet vermoeden.

tuktak
85 2011 Objekt - The Goose That Got Away
Objekt bracht dit najaar een van de beste ritme oefeningen uit 2014 met zijn album Flatland. Deze single is nog wat meer dubstepminded en was in 2011 een van de hypes van het jaar, bijna vergelijkbaar populair als Joy O in 2009. Dat is ook duidelijk te merken aan de dik 40 euro die je nu mag neertellen om deze single te bemachtigen.

86 2011 Zomby ‎– Natalia's Song
Zomby ontving lovende kritieken voor dit nummer, achteraf bleek hij het nummer bijna in zijn geheel gejat te hebben van iemand die hem dit nummer opstuurde om te laten luisteren. Zomby leek er sowieso wel schik in te hebben om ruzie te maken met andere artiesten, wat hem al flink wat extra sensatietwittervolgers heeft opgeleverd.

87 2011 Machinedrum - She died there
Zijn voorliefde voor oude jungle en drum n bass blijft bij Machinedrum niet onopgemerkt. Ondanks de goede uitvoering blijft hij altijd wel een gevoel van urgentie missen. Muzikaal zit het wel snor, maar daar waar rave, jungle en drum n bass vroeger een cultuur was, lijkt het nu meer een stijloefening te zijn. Wel een goede overigens.

88 2011 Blawan - Getting Me Down
Ondanks alle crossovers komt een van de dikste UK Garage platen uit 2011. Deze van Blawan werd zeer terecht als beste track van het jaar gekozen door Resident Advisor.

tuktak
89 2012 Dub Phizix & Skeptical Feat. Strategy - Marka
Nog meer futuristische drum n bass van dBridge zijn Exit Recods. Een simpele doch knijterdikke beat met MC Strategy als afmaker. Toffe lowbudget videioclip ook trouwens.

90 2012 Burial - Kindred
Alweer 7 jaar na het beginsucces was Burial uitgegroeid tot een wereldwijde cultheid. Zijn drang om onbekend te blijven droeg bij aan het accepteren van elke stijlverandering die Burial inzette. Uit elke nieuwe release wisten internetpsychologen weer meer eigenschappen uit de persoon Burial te vissen. William Bevan, de man achter Burial, had zijn identiteit allang vrij gegeven, maar nog steeds was er een wildgroei aan artiesten waarvan men dacht dat het stiekem Burial was.

91 2012 Technicolour - Centrifuge
Het aandeel drum n bass in de laatste 10 is niet al te groot, toch worden er nog genoeg leuke tracks uitgebracht. Leuk om te zien dat een Liquicityfeest van afgelopen week in Amsterdam volledig uitverkocht is en een nieuw jong hip publiek aantrekt. Het is duidelijk dat ik tot een oudere generatie hoor, ik geef het stokje graag over.

92 2012 Synkro - Progression
Voor mij tegenwoordig liever dit soort downtempo drum n bass, lekker voor in de huiskamer met een lekker wijntje.

Ik ben momenteel meer van het recentere dansbare, deze laatste 12 kan ik dan ook zeer waarderen, met Kindred als klapper. Al vind ik Loner nog sterker. Mooi college over UK dance,

tuktak
93 2013 Tessela - Hackney Parrot
Een retrotrack die vorig jaar nog goed werd gewaardeerd was deze van Tessela. Met de junglesound van weleer een ode aan de muziek van 20 jaar terug.

94 2013 Pev & Kowton - Raw Code
In het jaar 2013 leek bijna iedere jonge UK producer opeens techno te willen maken. In de meeste gevallen een stijloefening zonder diepere bodem en daarmee voor mij niet al te interessant. Zo nu en dan werd er wat experimenteler omgegaan met techno en Bass wat best leuke dingen opleverde. Meestal wel echt clubmateriaal, waarbij na een paar keer luisteren de aandacht al snel verslapte.

95 2013 Disclosure - Latch
Een nieuw geluid had Disclosure helemaal niet. Als je de hele lijst bij langs gaat is het makkelijk te begrijpen waar Disclosure de mosterd haalt. Het was daarom des te opvallender dat elk populair radiostation plots Disclosure begon te draaien.

96 2013 Ivy Lab - Afterthought
Waar de UK sound tegenwoordig staat is lastig te zeggen. Eigenlijk zie ik vooral een heel brede scope van stijlen die los van elkaar worden toegepast, maar net zo makkelijk met elkaar worden gecombineerd. Een echt genre is er niet echt meer, maar de UK sound is wel als onderliggende laag duidelijk te herkennen. Uiteindelijk kies ik gewoon 5 populaire tracks van producers die allemaal een klein deeltje bijdragen aan de huidige UK sound.

tuktak
97 2014 Mala - I Wait Part 2
Aan de ene kant vernieuwende jonge producers, aan de andere kant oude garde die gewoon blijft maken wat ze zelf goed vinden.

98 2014 Jamie XX – All Under One Roof Raving
Daar tegenover de hippe jonge getalenteerde producers die continu nieuwe stijlen blijven ontwikkelen.

99 2014 Sigma ft Paloma Faith - Changing
Plus de popvriendelijke drum n bass die ook in Nederland als radiovriendelijke muziek wordt omarmd.

100 2014 Redlight – 9TS
En uiteindelijk een hoop nostalgische gevoelens over dat het vroeger allemaal beter was enzo

Hiermee zijn we dan ook meteen aan het einde gekomen van een weekje UK. Geen rock en geen herkenbare meezingers, dus niet voor een hele brede doelgroep geschikt deze lijst, maar dat wist ik van tevoren al!

Gast
geplaatst: vandaag om 11:30 uur

geplaatst: vandaag om 11:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.