MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Koop en Ruil / CD te duur? Zeur er hier over.....

zoeken in:
the x schreef:
zo, ze zijn er na zoveel jaar ook eindelijk achter gekomen

Lees gerust mijn eerdere stukken en volg ook de link; er zit meer achter dan je op het eerste gezicht zou denken. Dit is in feite de eerste keer dat ze OPENLIJK toegeven dat er andere inkomstenstromen zijn.

Ik kreeg toen net een pakketje met twee CD's uit Japan geleverd, moest ik verdorie bijna € 30 contant bij dokken bij die TNT-dude. Is dit normaal (heb totaal geen ervaring met bestellingen buiten EU)?

MAS
Mjuman schreef:
Van de week groot nieuws op een aantal sites: Universal (één van de big four - naast Sony, EMI en Warner Bros) gaat de prijzen van de cd's verlagen - naar ca. 10$. Verwachting van de analysten is dat de rest op één of andere manier zal volgen.

Ik hoop dat het ook in Nederland doorgevoerd wordt. Hier betaal je in veel winkels nog steeds de hoofdprijs.

MJ_DA_MAN schreef:
Ik kreeg toen net een pakketje met twee CD's uit Japan geleverd, moest ik verdorie bijna € 30 contant bij dokken bij die TNT-dude. Is dit normaal (heb totaal geen ervaring met bestellingen buiten EU)?

Werd er nog een extra reden bij gegeven?

Sir Spamalot (crew)
MJ, misschien vergezocht maar zou het om douanekosten kunnen gaan?

Nee absoluut niet vergezocht, sterker nog, het klopt helemaal. Ik betaalde ruim € 11,- aan BTW en € 17,- aan inklaringskosten, lees ik hier op de factuur. Ik weet dus echter niet of dit normaal is, gezien CD-Wow bijv. ook via Japan gaat en dat daar nooit is (echter weet ik niet op dat hetzelfde is gezien ik de twee zojuist ontvangen CD's ook echt op een Japanse site heb gekocht en niet via een site binnen de EU, zoals Cd-Wow). Ook heb ik via een Amerikaanse site (ook buiten de EU uiteraard) een CD laten importeren en daar kwam ook niet extras bij.

Sir Spamalot (crew)
Dan toch. Bij de firma waar ik mijn arbeidsvreugde beleef voeren wij soms machineonderdelen uit Frankrijk in, één keer kwamen ze van de hoofdzetel in Canada en kwam UPS met een stevige direct te betalen factuur af tegen aflevering van de goederen (tegen rembours noemen ze dat, geloof ik). Vandaar mijn idee. Wel klote dat er nog zo'n lap geld dient bijbetaald... Wellicht staat er uitleg op de website waar je de cd's hebt gekocht.

Heb het al eens eerder verteld: binnen de EU kan en mag geen BTW et worden geheven; dat is wettelijk vastgelegd.

Daarbuiten heb ik al een aantal keren meegemaakt een heffing te moeten betalen ter hoogte van de BTW (19%) + toeslag. Dat wordt in NL op Schiphol gedaan door pakketten met een groene sticker (waarop de waarde staat aangegeven) eruit te vissen en er BTW + toeslag over te heffen.

Dat dit gedaan wordt door lieden die alleen cijfers kunnen lezen moge blijken uit het feit dat die toeslag a. over het bruto-bedrag (dus incl sales tax) werd geheven + b. ook over de transportkosten. Reclameren en argumenteren is zinloos ontdekte ik.

Toen ik vroeg wat de toegevoegde waarde daarvan voor mij was en er met dat geld gebeurde, kreeg ik doodleuk het antwoord: "zo gebeurt dit nou eenmaal en wat dacht u waarvan wij worden betaald?"

Sindsdien bestel ik altijd via UK en indien mogelijk bij een affliate (Amazon)- die verzenden alles per stuk, de waardesticker is wit en het is gewoon brievenbuspost. Nooit meer gezeur over extra betalen en ook het vinyl - dat past niet door de brievenbus - komt keurig met de besteller en (ja ja) zonder groene waardesticker.

Sir Spamalot schreef:
Wel klote dat er nog zo'n lap geld dient bijbetaald... Wellicht staat er uitleg op de website waar je de cd's hebt gekocht.

Bij Amazon staat expliciet vermeld dat ze geen indicatie kunnen geven over het douanetarief - dat hangt af van het lokale beleid.

Rembours: zijn de kosten voor afrekening aan de deur dwz als de post door de leverancier wordt belast met het innen van de gehele rekening - dat is een heel kostbaar tarief. Ook in dit geval kan zoiets vooraf bij bestelling worden bedongen.

Mjuman schreef:
Heb het al eens eerder verteld: binnen de EU kan en mag geen BTW et worden geheven; dat is wettelijk vastgelegd.

Ik weet niet precies waar je op doelt, maar enkel naar andere bedrijven (binnen de E.U.) kan zonder BTW gefactureerd worden. Aan particulieren klanten dient echter altijd mét BTW gefactureerd te worden.

@MJ Het is gewoon vette pech dat jij er tussen uit wordt gepikt deze keer.

Dat dacht ik dus al. Gelukkig werkt mijn vader bij de belastingdienst en is ''close'' met de douane .

L_T_B schreef:
(quote)

Ik weet niet precies waar je op doelt, maar enkel naar andere bedrijven (binnen de E.U.) kan zonder BTW gefactureerd worden. Aan particulieren klanten dient echter altijd mét BTW gefactureerd te worden.

@MJ Het is gewoon vette pech dat jij er tussen uit wordt gepikt deze keer.

Nee het is geen vette pech. Men had gewoon het recht om een heffing te doen. Ik zal het gewoon nog eens uitleggen: je hoeft slechts eenmaal BTW (toeslag te betalen) in principe is er in de EU vrij verkeer van goederen - er kunnen dus geen additionele heffingen (ik noemde dat BTW etc) worden toegepast als die al in het land van herkomst zijn toegepast. Ik doelde niet op bedrijven, ook die zullen altijd - uitzonderingen daargelaten - met vermelding van BTW factureren.

US en Japan horen - voorzover ik weet - nog niet tot de EU; en lees mijn post, gewoon goed - ik beschrijf ook wanneer ik niet extra heb betaald.

Van de site van de belastingdienst:

"Als u een Nederlandse particulier bent en u koopt in een ander EU-land goederen, dan kunt u de goederen zonder verdere formaliteiten meenemen naar Nederland. U betaalt in dat geval wel de aankoopprijs inclusief buitenlandse btw."

Gast
geplaatst: vandaag om 23:37 uur

geplaatst: vandaag om 23:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.