MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Koop en Ruil / CD te duur? Zeur er hier over.....

zoeken in:
Interessant, ga ik zeker bekijken.

Ik bedoelde met vervlakking niet zozeer het aanbod, maar meer de beleving. Muziek als wegwerp product.

Voordeel van een medium als internet is inderdaad dat mensen de kans krijgen met veel meer kennis te maken dan dat door media als radio, tv en bladen hen wordt voorgeschoteld.
Toch is de grootste groep nou juist een groep die zch laat bedienen; de mensen die wanneer je ze vraagt wat voor muziek ze graag horen, antwoorden met "alles wel" of "top 40".

Crush schreef:
Interessant, ga ik zeker bekijken.

Ik bedoelde met vervlakking niet zozeer het aanbod, maar meer de beleving. Muziek als wegwerp product.

Voordeel van een medium als internet is inderdaad dat mensen de kans krijgen met veel meer kennis te maken dan dat door media als radio, tv en bladen hen wordt voorgeschoteld.
Toch is de grootste groep nou juist een groep die zch laat bedienen; de mensen die wanneer je ze vraagt wat voor muziek ze graag horen, antwoorden met "alles wel" of "top 40".

Dat ben ik met je eens (helaas, denk ik er dan bij). Het valt mij telkens op wat er gebeurt met een album als dat ineens veel aandacht krijgt in NRC of Oor, of in een ander medium. Een aantal jaren geleden kreeg opeens Richard Thompson heel veel aandacht in de Oor - zijn album bereikte toen de Moordlijst (en dat terwijl Thompson al jarenlang dezelfde muziek maakte)

Op een ander topic liet iemand zich uit over een kennis die met name albums kocht die in het NRC besproken waren. Je zult de mensen de kost moeten geven die zich bij het maken van hun keuze beroepen op Giel Beelen, Leo Blokhuis of Eric Corton.

Mjuman schreef:
]Je zult de mensen de kost moeten geven die zich bij het maken van hun keuze beroepen op Giel Beelen, Leo Blokhuis of Eric Corton.

Daar is op zich niets mis mee. Ik laat me ook behoorlijk beinvloeden door Musicmeter bij wat ik koop.
Ik denk dat dat te maken heeft met informatie en enthousiasme. Als hier op MuMe een bepaalde cd heel enthousiast ontvangen wordt, dan word ik vaak nieuwsgierig.
Ik denk dat dit hetzelfde werkt met mensen die niet zoveel met muziek bezig zijn, maar wel graag muziek horen. En dan hun informatie via radio of tv krijgen.

Verder ben ik het wel eens met wat hiervoor besproken wordt. Van internet en aanbod enzo. Hoewel het aanbod via internet voor mij persoonlijk eigenlijk wel teveel is. De informatie bedoel ik dus. Ik heb een te grote interesse in teveel muziek.

Mjuman schreef:

Op een ander topic liet iemand zich uit over een kennis die met name albums kocht die in het NRC besproken waren. Je zult de mensen de kost moeten geven die zich bij het maken van hun keuze beroepen op Giel Beelen, Leo Blokhuis of Eric Corton.

Met name bekende Nederlanders die er de ballen verstand van hebben maar elk jaar hoor je ze nu in Top 2000 a Go Go roepen dat ze God Only Knows van The Beach Boys zo geweldig vinden alleen omdat Leo Blokluis dat 2 keer heeft gezegd. Braak.

Ook Leo begint een beetje in herhalingen te vallen helaas.

Giel Beelen ...Wie is dat?
Eric Corton ... Nooit van gehoord.

Het is voor deze heren wel heel gemakkelijk en soms een must om positief te zijn want ze krijgen het overgrote deel van hun collectie gratis in de bus.

Stijn_Slayer
Leo moet eens wat verder kijken dan wikipedia.nl.

@ROE - al besef ik dat we hier - zo zonder Tom-Tom - off-topic (cd-prijs) gaan:

Eric Corton is de recensent van NRC/NRCNext en degene die ook de bijbabbels (naast Gijsbert Kamer en Brecht van Hulten) doet bij Lowlands; siginificante fout van hem: Bookashade opstarten, terwijl ie Underworld had aangekondigd; kregen we 3 minuten Bookashade (leuke set) te zien en dat werd daarna weggedraaid, Eric kwam ertussen kondigde vervolgens maar weer Underworld aan; Bookashade hebben we niet meer teruggezien; hij was ook de man die 5 maand na verschijning The Last Shadow Puppets nog ontdekte.

Leo Klokhuis koster van het heiligdom van de traditionele popmuziek, nog steeds op zoek naar de klepel. Giel Beelen: al heel lang op de payroll bij de publieke omroep, meer dan de Balkenende-norm in het loonzakje - en dat terwijl de publieke omroep voor zo'n 50% wordt betaald uit staatsgelden: kosten ca 45 euro per hoofd van de bevolking (oja, Dutch comfort, laat dit een troost zijn: de BBC kost de Britten 100 euro per hoofd van de bevolking).

Mjuman schreef:
siginificante fout van hem: Bookashade opstarten, terwijl ie Underworld had aangekondigd; kregen we 3 minuten Bookashade (leuke set) te zien en dat werd daarna weggedraaid, Eric kwam ertussen kondigde vervolgens maar weer Underworld aan; Bookashade hebben we niet meer teruggezien

Dat was echt heel jammer inderdaad.

Eric Corton is een goede presentator (ben wel eens in een programma van hem geweest), maar zijn muzikale kennis laat toch wel wat te wensen over. Nu is dat op zich niet erg, maar ga dan geen Lowlands ed. presenteren...

Mjuman schreef:
@ROE - al besef ik dat we hier - zo zonder Tom-Tom - off-topic (cd-prijs) gaan:

Eric Corton is de recensent van NRC/NRCNext en degene die ook de bijbabbels (naast Gijsbert Kamer en Brecht van Hulten) doet bij Lowlands.

...........

Giel Beelen: al heel lang op de payroll bij de publieke omroep, meer dan de Balkenende-norm in het loonzakje - en dat terwijl de publieke omroep voor zo'n 50% wordt betaald uit staatsgelden: kosten ca 45 euro per hoofd van de bevolking).

Ach ja ik ken die namen wel maar als ik ze dan weer eens zie bij De Wereld Draait Door o.i.d. vind ik dat ze echt helemaal niets zinnigs melden en volledig door de mand vallen. Het is soms echt te dom voor woorden. Bij Leo Klokluis wil ik hem nog wel eens het voordeel van de twijfel geven. Hij probeert alleen te vaak alles te vertellen in Jip & Janneke taal en daardoor wordt het eigenlijk inhoudelijk zelden iets.

Al die cd's zijn meestal vanaf 10 euro.
Dan moet de cd wel heel speciaal zijn wil ik er 10 of meer euro voor neerleggen.
Ik vind eigelijk niet vaak cdtjes van ongeveer 5 euro, kan ook aan mij liggen hoor...

Goed online rondkijken, dat helpt soms. CD-wow en Play.com hebben soms heel goedkope CD's. Momenteel bij Play.com enkele titels van Dream Theater voor bijvoorbeeld maar € 4,49 incl. verzenden.

CD-wow heeft veel CD's rond de € 5,99 en € 6,99, ook incl. verzendkosten. Die worden extra interessant als je wacht op de driewekelijkse aanbieding waarbij de gehele collectie een dag lang standaard 2 euro goedkoper is.

Sinds ik online ben gegaan, hoor je mij niet klagen dat CD's te duur zijn. Midprice CD's in elk geval niet. Ook aan nieuwe releases kun je heel gemakkelijk voor onder de 10 euro komen.

Maar in gewone winkels vind je niet veel voor vijf euro, inderdaad. Dan heb je het echt over de uitverkoopbakken, en dat is doorgaans niet veel bijzonders.En die zogenaamde aanbiedingen van FRS en Van Leest van 3 voor 25 euro, dat vind ik echt geen aanbieding. Midprice CD's (oude titels dus) moeten maximaal € 7,99 kosten, en bij voorkeur iets minder.

Het scheelt ook om via EBay cd's in de USA te kopen. Aangezien de Dollar weer prettig onderuit gaat, wordt het weer steeds goedkoper. Wel bij 1 aanbieder een paar cd's tegelijk kopen, scheelt weer in de verzendkosten.

Eventjes zomaar iets wat ik bij Cash - Unearthed box heb geplaatst :

Na (veel te laat) de American Recordings ontdekt te hebben,was de laatste stap om deze box aan te schaffen. Een grote stap, aangezien hij in Nederland alleen te koop is voor miljonairs.

Bij de meeste online winkels (bol.com enzo) ligt ie voor ongeveer 100 euries. In geen 100 jaar dus. Dan maar ergens in Amerika kijken. Via Amazon dus maar besteld, en voor omgerekend 34,13 euro (incl. verzendkosten) gekocht!

10 november besteld, 13 november een mailtje dat de box onderweg is, en vandaag, 17 november reeds binnen!

In Muziek > Koop en Ruil > Te koop: cd's:

Arrie schreef:
Voor zulke prijzen gaat natuurlijk niemand het kopen. Die Air-cd's in je eerste bericht bijvoorbeeld. Jij vraagt er 8.50 voor, Bol.com (niet de goedkoopste) vraagt er 7.99 voor...

de cd van Air "moon safari"kost bij Bol.com 9.99 (goedkoopste versie) en geen 7.99 zoals jij verteld.

verzendkosten zijn 1.95.

dus dan kost de cd uiteindelijk 11.94 euro

Totaal artikelen (1) € 9,99
Subtotaal€ 9,99Indicatie verzendkosten € 1,95
Totaal€ 11,94

dus onzin wat je verteld

Stijn_Slayer schreef:
Inderdaad, een redelijke cd winkel zit al onder deze prijzen.

dit is echt onzin

Thomzic schreef:
Ga eerst maar eens onder de 5 euro en lager zitten, dan praten we verder.

zitten zeer zeldzame cd's bij, dus dat zijn ze waard. ik ga niet onder de 5 euro zitten met cd's die bij bol.com 19.99 euro kosten (oa Amon Duul en Can ) en op Ebay weggaan voor 20 euro of meer (oa Motorpsycho, enkele Hawkwind albums )

Stijn_Slayer
spees schreef:
(quote)

dit is echt onzin

Dan koop jij zeker bij Free Record Shop en Van Leest?

Black Sabbath CD's bijvoorbeeld kosten bij een zaak als Kroese 7 of 8 euro nieuw. Wie koopt zoiets nou tweedehands voor 7,50? Zeker als er nog 1,76 verzendkosten bijkomen.

Online kun je ze zelfs geregeld voor een euro'tje of 4 incl. verzendkosten scoren.

Niet dat het mij wat kan schelen, maar als je het spul kwijt wilt zou ik toch maar eens wat 'prijsonderzoek' doen.

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Dan koop jij zeker bij Free Record Shop en Van Leest?

Black Sabbath CD's bijvoorbeeld kosten bij een zaak als Kroese 7 of 8 euro nieuw. Wie koopt zoiets nou tweedehands voor 7,50? Zeker als er nog 1,76 verzendkosten bijkomen.

Online kun je ze zelfs geregeld voor een euro'tje of 4 incl. verzendkosten scoren.

Niet dat het mij wat kan schelen, maar als je het spul kwijt wilt zou ik toch maar eens wat 'prijsonderzoek' doen.

wat een onzin:

Heaven and Hell ...
boll.com prijs : 10.99 excl 1.95 verzendkosten.
bol.com | Heaven And Hell, Black Sabbath | Muziek

sabbath bloody sabbath
bol.com prijs: 13.99 excl 1.95 verzendkosten
bol.com | Sabbath Bloody Sabbath -N, Black Sabbath | Muziek
en nog 1 bij bol.com voor 12.99
bol.com | Sabotage, Black Sabbath | Muziek
nog 1 versie voor 11.99
bol.com | Sabbath Bloody Sabbath, Black Sabbath | Muziek

Eternall Idol
11.99 euro bij Bol.com en 1.95 verzendkosten
bol.com | Eternal Idol, Black Sabbath | Muziek

Black sabbath vol 4
12.99 euro bij bol.com en 1.95 verzendkosten
bol.com | Black Sabbath Vol. 4 , Black Sabbath | Muziek
11.99 euro
bol.com | Black Sabbath Vol.4, Black Sabbath | Muziek

live at last
11.99 bij bol.com en 1.95 verzendkosten
bol.com | Live At Last, Black Sabbath | Muziek

never say die
11.95 euro
bol.com | Never Say Die -New.., Black Sabbath | Muziek

We sold our soul for rock n roll
14.99 bij bol.com
bol.com | Never Say Die -New.., Black Sabbath | Muziek
nieuwe versie voor 17.99

en wat je over Kroese zegt is ook helemaal niet waar, want ik kom daar iedere week cd's kopen

en dan Headless Cross wordt al jaren niet meer gemaakt en wordt goed op geboden op ebay dus die is nergens goedkoper.

Stijn_Slayer
Bol.com is dan haast de duurste aanbieder . Cosmox heeft ongeveer dezelfde prijzen (of iets goedkoper) en incl. verzendkosten. NLstore idem dito.

http://www.kroese-online.nl/ Zoek op Black Sabbath: en ja hoor, haast alles 7,99 (op wat vage Japanse releases na). En dat is in Arnhem en Nijmegen in de winkel ook gewoon zo.

Live at last 7,99
Never Say Die 7,99 etc.

Bij bijvoorbeeld CDWOW wisselen de prijzen veel en kun je tijdens kortingsdagen (elke twee weken) de meeste mid-price CD's rond of onder de 5 euro scoren. Ik vang hier wel eens geluiden op dat Amazon ook scherpe prijzen heeft.

Je vergeet ook dat die CD's nieuw zijn.

Maar nogmaals, als jij met je CD's wilt blijven zitten zal dat mij een zorg zijn.

Mja, hij heeft wel een beetje een punt. CD's van Can vind je echt niet snel voor onder de 10 (misschien zelfs 15) euro. Ege Bamyasi heb ik zelf 14 voor betaald geloof ik en dat was op dat moment het goedkoopste wat ik kon vinden.

Aan de andere kant, Moon Safari van Air kun je bij de Velvet en dat soort winkels nieuw voor 6/7 euro kopen. En als je hem met korting bij CD Wow koopt voor nog minder, waarschijnlijk.

Stijn_Slayer
Tuurlijk zitten er uitzondering tussen, maar de 'gemiddelde', goed te vinden CD gaat niemand voor een nieuwprijs tweedehands kopen.

FRANK ZAPPA - CHEAP THRILLS | CD WOW! Nederland - cdwow.nl

Je moet wel achterlijk zijn om er dan 8,50 voor te geven.

Stijn_Slayer schreef:
Bol.com is dan haast de duurste aanbieder . Cosmox heeft ongeveer dezelfde prijzen (of iets goedkoper) en incl. verzendkosten. NLstore idem dito.

http://www.kroese-online.nl/ Zoek op Black Sabbath: en ja hoor, haast alles 7,99 (op wat vage Japanse releases na). En dat is in Arnhem en Nijmegen in de winkel ook gewoon zo.

Live at last 7,99
Never Say Die 7,99 etc.

Bij bijvoorbeeld CDWOW wisselen de prijzen veel en kun je tijdens kortingsdagen (elke twee weken) de meeste mid-price CD's rond of onder de 5 euro scoren. Ik vang hier wel eens geluiden op dat Amazon ook scherpe prijzen heeft.

Je vergeet ook dat die CD's nieuw zijn.

Maar nogmaals, als jij met je CD's wilt blijven zitten zal dat mij een zorg zijn.

de vraag is of deze 2 titels ook echt aankomen.
Bertus, de groothandel waar Kroese besteld heeft deze cd's vaak in hun database staan. die database staat ook op internet.
maar die database wordt zelden bijgewerkt.
Bol.com nederland zal waarschijnlijk ook die titls bij Bertus bestelen. waarschijnlijk zijn ze dan niet meer voorradig geweest andewrs had bol.com ze wel in de lijst staan voor die prijzen.

Toon1 schreef:
Te koop:

Can - The Peel Sessions (1995) 120 euro
Hyperzeldzame cd die op het internet inmiddels voor het dubbele van deze prijs aangeboden wordt. Cd is in perfecte staat.

Verder zou ik willen weten of er iemand interesse heeft in Les Rallizes Dénudés - Le 12 mars 1977 à Tachikawa (1991) (cd versie van 'Live 77'!) en Les Rallizes Dénudés - Yodo-Go-A-Go-Go [Flightless Bird] (2006).

Later volgt een uitgebreider lijstje.

Can - The Peel Sessions (1995) 120 euro

mensen op dit forum geven er denk ik maximaal 4 tot 6 euro uit, ze weten niet wat collector's items zijn.

herman schreef:
Mja, hij heeft wel een beetje een punt. CD's van Can vind je echt niet snel voor onder de 10 (misschien zelfs 15) euro. Ege Bamyasi heb ik zelf 14 voor betaald geloof ik en dat was op dat moment het goedkoopste wat ik kon vinden.

Aan de andere kant, Moon Safari van Air kun je bij de Velvet en dat soort winkels nieuw voor 6/7 euro kopen. En als je hem met korting bij CD Wow koopt voor nog minder, waarschijnlijk.

alle prijzen van Can cd's bij Kroese vind je hier:

Zoekresultaat | Kroese Online - kroese-online.nl

Can - monster movie 8.50
kroese prijs goedkoopste prijs is 29.99 alleen japanse verkrijgbaar

Can - Can 8.50
kroese prijs goedkoopste prijs is 29.99 kan je kiezen uit gewone cd en SAC

Can - anthology 25 years (2cd) 15
kroese prijs 17.99 dan mag die wat goedkoper weg voor 12.50

Cd's te duur? Ok maar ondertussen zijn er in mijn regio "Antwerpen" al tal van cd-zaken gestopt met hun activiteiten. Op moment van dit schrijven dec09 is er geen enkele fatsoenlijke cd-winkel meer (Bilbo/Brabo/metrophone/metal zone allemaal ter ziele gegaan) .
Vandaag kan je maar enkel terecht bij "prijs"-brekers als saturn/media-markt en wat voor keus heb je daar nog?
De alternatieve circuits zullen zichzelf moeten behelpen via online verkoop of verkoop tijdens live-concerten. Leuk vooruitzicht. Ben zo een van die gekken die nog een cd kocht in de winkel omdat er steeds wel iets extra bij stak zoals een dvd of live opnames in de eerste 3000 exemplaren van bepaalde albums.

Wat ik mis in deze discussie is dat het consumeren van de consumenten veranderd en dat dit een maatschappelijk fenomeen is.

Mensen worden door internet steeds kritischer en prijsbewuster.
Ik ben zelf een echte muziekfreak maar ook zeer prijsbewust.

Als ik een CD koop (en ik koop er nog steeds tientallen per jaar) wil ik geen dief zijn van mijn eigen portemonnee. Het gaat er mij om dat ik de CD krijg (origineel), dat ik de muziek kan luisteren en het boekje kan lezen. Het kan mij dan niets schelen waar de cd vandaan komt. Al komt hij uit Lutjebroek of de Seychellen.

Ik bestel mijn CD's dan over het algemeen ook op CD WOW en met name op de driewekelijkse kortingsdagen. Ik ben gek als ik voor dezelfde CD en hetzelfde CD boekje € 5,- meer betaal in een Hollandse winkel enkel omdat de detailhandel er tussen zit en ook marge heeft. Ook bij concerten kan je tegenwoordig hele leuke speciale albums kopen.

De retail heeft tientallen jaren geprofiteerd van veel te hoge Cd / LP prijzen. Elke bedrijfstak leert te innoveren alleen hebben ze dit in de muziekbusiness te laat doorgekregen.

Tuurlijk zijn er ook kleine zelfstandigen de dupe en komt er meer eenheidsworst in CD winkel land maar de schuld ligt bij de majors en niet bij de kritische en prijsbewuste consument.

Stijn_Slayer
Juist Braam502!

Braam502 schreef:

De retail heeft tientallen jaren geprofiteerd van veel te hoge Cd / LP prijzen. Elke bedrijfstak leert te innoveren alleen hebben ze dit in de muziekbusiness te laat doorgekregen.

In principe heb je gelijk, ik ben net zo. Ik geloof alleen dat niet zozeer de retail maar met name de platenmaatschappijen geprofiteerd hebben en verzuimd hebben te innoveren.

Amai, welk een misverstanden. De retail profiteert helemaal niet van die prijzen - de retail krijgt die (inkoop)prijzen door de strot geduwd - door de platenmaatschappijen!

Een praktijkoorbeeld (ik kan moeiteloos meerdere geven):

Ik bestel Accelerate op vinyl via Amazon (dubbel 12" incl cd); kost me ca 20 euro; hier in "de retail" voor 43? Gek hè? Nou nee eigenlijk niet - kijk even mee: uit die 43 halen we de btw, wordt de prijs ca 36 euro - dan kijken we naar de marge voor de retailer (die moet ook leven, pand huren, energie betalen en personeel etc etc). Die marge zal dus ergens tussen de 30 en 40% liggen (boeken hebben een vergelijkbare brutomargel; de marge op bijv. kleding ligt veel hoger). Ok: 36 : 1,4 = ca 25 euro; en dat is aardig in de richting van de inkoopprijs. Ik kan dus goedkoper bestellen via een e-tailer als Amazon dan een retailer hier kan inkopen.

Als we boos willen zijn, moeten we dat richting de Big Four (platenmaatschappijen, meer zijn er echt niet) zijn: zij maken het mogelijk dat CDWOW, BangCD en anderen cd's kunnen leveren in Europa aan e-consumenten tegen een prijs die ruimschoots onder de inkoopsprijs van retailers hier ligt.

Zoek maar eens naar de Boston Consulting marketing matrix (en de 4 soorten product-typologie) : de muziekindustrie had lang een cashcow in handen en dat arme koetje wordt t/m de laatste uier helemaal leeg getrokken en mag daarna als 'dog' naar het asiel.

Ik denk dat mjuman gelijk heeft. En EMI staat boven aan het lijstje van uitmelkende nare platenmaatschappijen. Ik wilde laatst 2 cd`s van de smashing pumpkins bestellen hier in `t dorp. Mellon Collin en Siamese Dream. die moesten allebei nog ruim €20.00 kosten. Overigens zijn ze bij cd-wow ook nog behoorlijk aan de prijs.
Ik heb het maar even niet gedaan en vind het ronduit schandalig dat EMI deze prijzen nog steeds hanteert.

Innoveren en met goede alternatieven komen is de enige redding van deze bedrijfstak.

Wat er nu gebeurt werkt averechts! Absurde stijging van ticketprijzen bij concerten om de artiest toch nog van inkomen te voorzien.

De artiest - promotor halen het geld wederom bij de consument weg

Gast
geplaatst: vandaag om 06:05 uur

geplaatst: vandaag om 06:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.