MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Koop en Ruil / CD te duur? Zeur er hier over.....

zoeken in:
Running On Empty schreef:
(quote)

In principe heb je gelijk, ik ben net zo. Ik geloof alleen dat niet zozeer de retail maar met name de platenmaatschappijen geprofiteerd hebben en verzuimd hebben te innoveren.

Eddy De Heus van White Noise in Utrecht lag destijds hopeloos in conflict over de minimum prijzen die hij als retailer moest hanteren van de grote maatschappijen. Hij ging op een gegeven moment zelfs al zijn CD's inkopen in Duitsland. Dit had dan kennelijk ook weer te maken met klachten die de platenmaatschappijen ontvingen van diverse grootafnemers zoals Staffhorst en Ear & Eye destijds in Utrecht over de prijzen die hij aanhield in White Noise. Leuk zaakje was dat White Noise trouwens. De platenmaatschappijen zijn in alle opzichten schuldig aan het langzaam in elkaar storten van deze bedrijfstak.

Persoonlijk vind ik CD's te duur.

Ik koop ze wel nog steeds. Maar dat zal wel over zijn als ik volgend jaar ga studeren.

Ik vind Frank Zappa cd's te duur.
Ze kosten vaak rond de 15 euro, 20 euro.
Ik weet dat je er goede kwaliteit voor terug krijgt.
Maar andere artiesten die hebben met sommige albums een veel langere speelduur maar kosten maar bijvoorbeeld: 9,99 euro.

Zappa is nooit te duur, want je krijgt er wel het driedubbele aan noten en extra muziek voor terug. Meer muziek in dezelfde speeltijd dan andere artiesten dus.

Stijn_Slayer
Je krijgt er geen spijt van als je Zappa cd's koopt. Dat is wat anders dan dat het een rechtvaardige prijs is. Zeker bij een cd als Apostrophe, die maat een halfuur duurt, vind ik het mooi duur.

Geen enkele cd is 15-20 euro waard. Zelfs bij een dubbel cd vind ik dat al gortig.

Toen de Zappa cd's een tijdje in de aanbieding waren voor €7,99 heb ik er meteen een dozijn gekocht. Helaas kwam ik er toen een week later achter dat ze op cdwow 4 euro waren.

En Ataloona: Op cdwow zijn de meesten nu ook €7,99.

Ja maar ik weet niet of ik cd-wow kan vertrouwen.
Aangezien ik bijna niets anders dan klachten zie op het cd-wow topic.

Ik heb alles tot nu toe ontvangen van CDwow. (OK, het zijn er maar 4.. ik heb er laatst weer 2 besteld en die zijn gisteren verzonden).

Ik heb ook goede ervaringen met cdwow, na ongeveer dertig cd's te hebben besteld denk ik. Alleen duurt het een stuk langer voordat je de cd's binnen krijgt, en heb je slecht zicht op welke versie je krijgt. Als dat geen probleem voor je is, is de site financieel echt een aanrader hoor.

Ataloona schreef:
Ja maar ik weet niet of ik cd-wow kan vertrouwen.
Aangezien ik bijna niets anders dan klachten zie op het cd-wow topic.

Kijk ook eens op Amazon UK. Die hebben vaak verrassende koopjes en de service is uitmuntend (Let op: niet Amazon USA want dan heb je veel te hoge verzendkosten).

Bij Massive Attack - Heligoland (2010):

Vanuit de vijver meldt de zwaan: 'ik leef nog steeds" - ik had gewoon geen zin in dat gehakketak ("gelul" en zo). In het AIDA-model staat die 'I' voor interest en 'D' voor desire - lijkt me dan redelijk om van beïnvloed te spreken - zie ook de link die ik gaf. Neem dan svp gewoon kennis van feitelijke info; het komt niet uit mijn duim, is niet ongenuanceerd, maar een model waarmee businesses werken) en zaken als 'guerilla-marketing' mond-op-mond reclame spelen ook mee; verder, geef ik nog even een stukje achtergrond (uit een pm naar Luc):

"Benieuwd zijn naar een plaat is goed - een plaat de hemel in prijzen voordat ie uit is .... hoe zinvol is dat? Hij kan heel anders gemixt zijn dan je verwacht; de eindmix wordt toch bepaald door producer i.o.m. platenmaatschappij - al zal MA een behoorlijke dosis autonomiteit hebben.

EMI is van the big four de platenmaatschappij met de meest hufterige reputatie - ze hebben bijv dit jaar duizenden mensen op straat gezet. Het zijn ook de grote platenmaatschappijen zelf die de CDWOW's en de BangCD's bedienen; deze brengen de cd's voor 8 euro op jouw deurmat; diezelfde maatschappij zorgt ervoor dat een detaillist (dus ook DjArend) voor die cd een beduidend hogere inkoopprijs moet betalen, zodat de cd in NL 19 euro kost. Ja, dan snap ik ook wel dat je gaat lopen promopraten over special edition etc etc. (wat die special edition dan ook mag zijn - want 1 of 2 andere edits rechtvaardigen niet een prijsverschil van 11 euro).
In mijn beleving leidt het vooraf uitbundig praten over bepaalde albums niet tot een herziening van de prijspoilitek bij platenmaatschappijen. Zoiets is echt wel wenselijk, ook vanuit het standpunt van de detaillist."

Ik ben zelf ook liefhebber van Massive Attack (heb bijna alles) en ben ook benieuwd naar het nieuwe album - ik verbaasde me gewoon over de commotie en promopraat vooraf. Bij U2 verbaasde me dat niet echt, hier wel. Wat mij betreft gaat het gewoon weer over de muziek - en dan wacht ik wel tot het album uit is.

Ik zal het eens een keer proberen in het nieuwe jaar.

CD Wow gewoon doen!
Nooit problemen gehad in 3 jaar cd's bestellen (30 stuks +/-).
Enkel geduld hebben maar met die prijzen daar heb ik dat wel

Editors - Back room + in this light... bij elkaar € 11,99

Braam502 schreef:
CD Wow gewoon doen!
Nooit problemen gehad in 3 jaar cd's bestellen (30 stuks +/-).
Enkel geduld hebben maar met die prijzen daar heb ik dat wel

Editors - Back room + in this light... bij elkaar € 11,99

Mijn laatste 3 orders bij CD Wow waren rampzalig en ik heb ze allemaal uit pure frustratie geannuleerd. Schijnt dat sommige mensen heel veel problemen met ze hebben en anderen helemaal niet. Merkwaardig.

BangCD - 5 weken voor eenmaal Sting en na 3 * reclameren; CDWOW - 4 orders door hen geannuleerd - "temporaily out of stock (OOS)" - kreeg wel een bericht toen ze er weer ware; kon ik bestellen: guess what: hogere prijs.

In jaren (8 - 10 jaar?) Amazon: 3 - 4* iets door Amazon geannuleerd, omdat zij de leverancier na een aantal klachten niet meer vertrouwden - geld terug, geen probleem. Misschien 1 - 1,50 duurder maar veel brtrouwbaarder. Leveren: altijd binen 1 week, ook uit US, uitzonderingen daargelaten. Tweedehands: regelmatig zijn verzendkosten (1,79 GBP) duurder dan de cd.

Mjuman schreef:
BangCD - 5 weken voor eenmaal Sting en na 3 * reclameren; CDWOW - 4 orders door hen geannuleerd - "temporaily out of stock (OOS)" - kreeg wel een bericht toen ze er weer ware; kon ik bestellen: guess what: hogere prijs.

In jaren (8 - 10 jaar?) Amazon: 3 - 4* iets door Amazon geannuleerd, omdat zij de leverancier na een aantal klachten niet meer vertrouwden - geld terug, geen probleem. Misschien 1 - 1,50 duurder maar veel brtrouwbaarder. Leveren: altijd binen 1 week, ook uit US, uitzonderingen daargelaten. Tweedehands: regelmatig zijn verzendkosten (1,79 GBP) duurder dan de cd.

Ik ben al ruime tijd een vaste klant van BangCD. Nooit problemen gehad. Een enkele keer dat een cd wat later komt (circa 2 weken ipv 4 dagen). Ze hebben geen ruim assortiment maar er zitten altijd wel een aantal leuke albums tussen.

JdW
Bij Four Tet - There Is Love in You (2010):

khonnor schreef:
(quote)

op vinyl is ie wel heel mooi. zelfde artwork maar veel groter mooie gatefold van stevig karton

long live vinyl junkies!

Mee eens hoor, maar door de belachelijke prijzen die in Nederland worden gehanteerd voor cd's en dvd's zeg ik: bittorrent AMEN!

JdW schreef:
(quote)

Mee eens hoor, maar door de belachelijke prijzen die in Nederland worden gehanteerd voor cd's en dvd's zeg ik: bittorrent AMEN!

Wat een onzin. Op sites als cdwow.nl betaal je gemiddeld een tientje per CD.

JdW
SilverGun schreef:
(quote)

Wat een onzin. Op sites als cdwow.nl betaal je gemiddeld een tientje per CD.

Mag jij dat onzin vinden, ik niet. Downloaden is gratis en zolang dat kan maak ik er gebruik van. Ik vind €10 nog veel in vergelijk met de VS waar CD's gemiddeld tussen de 8 en 10 dollar kosten. Over dvd's nog maar te zwijgen.

Voorbeeldje: album van Beach House - Teen Dream ligt voor, geloof, €19 bij Concerto. Op Amazon betaal je 9 dollar (om en de nabij). Dit als voorbeeld hoe waanzinnig duur cd's zijn. Natuurlijk uitzonderingen daar gelaten.

Je moet een fysieke winkel ook niet met een online winkel als Amazon vergelijken. Bij CD-wow heb ik dat album van Four Tet gekocht voor 7,5 euro, zoveel meer dan die 9 dollar is dat ook weer niet.

Het loont de moeite om regelmatig bij Amazon (in de UK) rond te struinen naar koopjes, m.n. bij affiliates. De verzendkosten zijn dan per cd ca 2 euro en da's best acceptabel - zeker als een 2ehands cd maar 0,69 GBP kost (Blur - Parklife) en Roni Size Reprazent zelfs slechts 0,19 GBP.

Aan de andere kant zag ik van de week cd's liggen bij Plato voor 6 - 9 euro en daar zat een twintigtal bij die 4 - 9 maanden oud waren. Wachten loont dus.

Maar inderdaad de standaardwinkelprijs is bedroevend hoog en die wordt de retail nog steeds vanuit de platenmaatschappijen door de strot geduwd. Diezelfde maatschappij die ook de etailers (met die lage prijs) cd's aanlevert. Overigens ervaar ik het aanbod bij CDWOW en BangCD (met name) als schraal.

Four Tet was daarop wel een uitzondering; en het feit dat ze Massive Attack leveren, zegt ook wat over de status van die groep inmiddels.

kun je bij Amazone ook met PayPal betalen? Ik zie alleen maar betalingen per mastercard namelijk.

Thomzic schreef:
kun je bij Amazone ook met PayPal betalen? Ik zie alleen maar betalingen per mastercard namelijk.

Alleen credit cards (of de debit card versie ervan), geen paypal - dat is heel sterk gelieerd (wellicht zelfs eigendom van) aan concurrent E-bay.

Nee hoor: op cd-wow kun je ook via paypal betalen.

aERodynamIC schreef:
Nee hoor: op cd-wow kun je ook via paypal betalen.

Krijgt iedereen hier gratis loempia's of zo - af te halen bij Ma Ling - dat we zo vol zijn van CDWOW? Mijn repliek en de vraag van Thomzi gingen echt over Amazon.co.uk (en .com)

Nee hoor:
Mjuman schreef:
Mijn repliek en de vraag van Thomzi gingen echt over Amazon.co.uk (en .com)

Dit haalde je er bij:
Mjuman schreef:
dat is heel sterk gelieerd (wellicht zelfs eigendom van) aan concurrent E-bay.

dus niks eigendom lijkt me.

(de loempia was trouwens overheerlijk)

Ik heb het even nagezocht:

E-bay picks up PayPal - een bericht van juli 2002, dus tja een enkel loose memory-bitje bracht me aan het twijfelen.

Amazon ziet E-bay wel degelijk als concurrent; daarom wordt PayPal als betaalmethode waarschijnlijk niet geaccepteerd; bovendien heeft Amazon een eigen credit card.

Ook hier was 't oosters: varkenshaas, met shitake, sperzieboontjes, paprika en knoflook met oestersaus en sambal - mjuman is ook Chef (de la cuisine) chez nous.

JdW schreef:
Ik vind €10 nog veel in vergelijk met de VS waar CD's gemiddeld tussen de 8 en 10 dollar kosten. Over dvd's nog maar te zwijgen.

In de winkel zijn in de USA de CD's echt duurder tenzij je 2e hands bedoelt. Toch snel 14 a 15 dollar voor nieuwe CD's daar.

Mjuman schreef:

Amazon ziet E-bay wel degelijk als concurrent; daarom wordt PayPal als betaalmethode waarschijnlijk niet geaccepteerd; bovendien heeft Amazon een eigen credit card.

Jammer. Op de site staan namelijk een heel legio aan leuke aanbiedingen. En voorlopig heb ik nog geen mastercard denk ik.

Van de week groot nieuws op een aantal sites: Universal (één van de big four - naast Sony, EMI en Warner Bros) gaat de prijzen van de cd's verlagen - naar ca. 10$. Verwachting van de analysten is dat de rest op één of andere manier zal volgen.

Uitgebreider verhaal is hier te lezen. Mocht de link niet werken, google dan op Analysis: Lower CD Prices Could Provide... evt. i.c.m. Billboard.biz

the x
zo, ze zijn er na zoveel jaar ook eindelijk achter gekomen

Gast
geplaatst: vandaag om 01:28 uur

geplaatst: vandaag om 01:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.