Muziek / Koop en Ruil / CD te duur? Zeur er hier over.....
zoeken in:
0
geplaatst: 19 augustus 2008, 16:49 uur
Ik wil even zeuren over het feit dat nieuwe cd's bij verschijning tussen de 15 en 20 euri kosten. En 7 - 10 maanden later nog maar de helft. Release ze dan meteen voor de helft, verkoop je er meer en loopt het downloaden ook terug.
Ik snap die platenmaatschappijen niet meer: ze hanteren nog steeds een verouderd business model om in de eerste paar maanden na de release de volledige kosten eruit te willen halen. Philips heeft met nieuwe apparatuur een vergelijkbaar consument-onvriendelijk beleid. Lijkt alsof men alle kosten voor R&D wil afwentelen op heavy users en early adopters (ja zo heet in marketing-jargon: je vaste klanten en mensen die snel nieuwe dingen kopen).
Kijk bij een goed gesorteerde (betere) platenzaak: er liggen zeker 30 cd's waarvoor ik de volle mep heb betaald. En ook die grap om steeds met andere 'deluxe', 'enhanced', 'anniversary' en andere flauwekul edities te komen - doe je met alles mee, ben je langzamerhand straatarm en heb je 4 edities in huis van één album.
1 goede (evt. geremasterde) versie, ik hoef niet die bonusversie met de unplugged-versie van "All Along The Watchtower" in de badkamer van Onkel Fritz met Tante Frida auf der Ukelele.
Ik snap die platenmaatschappijen niet meer: ze hanteren nog steeds een verouderd business model om in de eerste paar maanden na de release de volledige kosten eruit te willen halen. Philips heeft met nieuwe apparatuur een vergelijkbaar consument-onvriendelijk beleid. Lijkt alsof men alle kosten voor R&D wil afwentelen op heavy users en early adopters (ja zo heet in marketing-jargon: je vaste klanten en mensen die snel nieuwe dingen kopen).
Kijk bij een goed gesorteerde (betere) platenzaak: er liggen zeker 30 cd's waarvoor ik de volle mep heb betaald. En ook die grap om steeds met andere 'deluxe', 'enhanced', 'anniversary' en andere flauwekul edities te komen - doe je met alles mee, ben je langzamerhand straatarm en heb je 4 edities in huis van één album.
1 goede (evt. geremasterde) versie, ik hoef niet die bonusversie met de unplugged-versie van "All Along The Watchtower" in de badkamer van Onkel Fritz met Tante Frida auf der Ukelele.
0
geplaatst: 5 september 2008, 20:34 uur
Wat snap je niet?
a. de wereld is veranderd
b. klant is veranderd
c. we gaan van 'push' naar 'pull'
d. we willen waar voor ons geld en niet ge****d worden
e. all of the above
a. de wereld is veranderd
b. klant is veranderd
c. we gaan van 'push' naar 'pull'
d. we willen waar voor ons geld en niet ge****d worden
e. all of the above
0
geplaatst: 5 september 2008, 21:03 uur
Ze spelen in op de klanten die dwangmatig alles gelijk willen hebben en alle uitvoeringen willen hebben. Dat is tegelijk ook de meest trouwe klant. Iemand moet geld in het laatje brengen dus.... Een drugsdealer gaat ook niet proberen zijn dope te verkopen aan de bakker op de hoek. Hij weet tenslotte dat die junk daar op straat het toch wel koopt.
De groep mensen die liever wat minder betaalt en wacht die halen ze een half jaar later binnen. Gevolg is per saldo een hogere opbrengst dan wanneer ze de prijs gelijk lager zouden doen.
Overigens blijven bij mij de cd's gewoon lekker goedkoop.
De groep mensen die liever wat minder betaalt en wacht die halen ze een half jaar later binnen. Gevolg is per saldo een hogere opbrengst dan wanneer ze de prijs gelijk lager zouden doen.
Overigens blijven bij mij de cd's gewoon lekker goedkoop.

0
geplaatst: 5 september 2008, 23:05 uur
Mjuman schreef:
early adopter
Pfff.....weet ik eindelijk wat ik ben early adopter

0
geplaatst: 5 september 2008, 23:34 uur
Wat ik niet snapte is wat de platenmaatschappijen fout doen. Ze zullen toch wel goed nadenken over hoe ze maximale winst kunnen behalen.
P.S. Welk woord van vier letters dat op een 'd' eindigt past er op de plaats van de sterretjes? P.M. me maar als het niet voor een ieders oor bestemd is.
P.S. Welk woord van vier letters dat op een 'd' eindigt past er op de plaats van de sterretjes? P.M. me maar als het niet voor een ieders oor bestemd is.

0
geplaatst: 6 september 2008, 00:58 uur
Nou Rob, volgens mij ben jij geen adopter maar maak je ze liever zelf en niet te weinig ook!

0
geplaatst: 6 september 2008, 01:05 uur
VanDeGriend schreef:

(quote)
Pfff.....weet ik eindelijk wat ik ben 
Fijn dat ik je met dat raadsel heb kunnen helpen!

Sorry, 't ligt in het verlengde van mijn vak, en dan gebruik je wel eens jargon.
Bedenk: early addopters zijn mensen met een hoog innovatie- en acceptatieprofiel - en trouwe kopers! Mensen waar je als leveranciers zuinig op moet zijn (eigenlijk) en ze niet tegen maken.
Wiki omschrijft early adopter als volgt in NL - let op hier staat een storende fout (acceptatiegraad ... moet zijn HOGER) - geloof je me niet check dan de Engelse versie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Early_adopter
0
geplaatst: 6 september 2008, 01:16 uur
In feite liggen de productiekosten voor een cd erg laag, de komst van de MP3 en beschikbaarheid van internet, de veranderde wereld en de veranderende consument zijn weer andere factoren; bovendien heeft de platenmaatschappij niet meer volledige controle over de distributie; die heeft een behoorlijke impuls gekregen - helaas gaat wijn niet via ADSL.
Als consument wil je dat er met jouw wensen rekening wordt gehouden, zoniet breng je je geld naar elders. Op dit krachtenspel hebben platenmaatschappijen onvoldoende ingespeeld; ze houden krampachtig vast aan een model dat ze eigenlijk in 1974 ook al zo hanteerden.
Als consument wil je dat er met jouw wensen rekening wordt gehouden, zoniet breng je je geld naar elders. Op dit krachtenspel hebben platenmaatschappijen onvoldoende ingespeeld; ze houden krampachtig vast aan een model dat ze eigenlijk in 1974 ook al zo hanteerden.
0
geplaatst: 6 september 2008, 20:33 uur
Ik ben ook iemand die graag mag zeuren over hoe duur het leven is. Daar zijn we toch Nederlander voor, nietwaar. De prijs van brandstof, uit eten, een terrasje in Amsterdam, een consumptie in de bioscoop, ga zo maar door. Dergelijke uitgaven vermijd ik dus ook zo veel mogelijk. Juist de prijs van CD's vind ik alleszins meevallen. Ondanks 25 jaar inflatie kosten CD's nu minder dan bij de introductie. Wie kan een andere product noemen, dat nu goedkoper is dan 25 jaar geleden? Ik kan er zo snel niet eentje bedenken, waarvoor dat geldt. Ik ben geen econoom, maar ik denk dat het gemiddelde prijspeil in de afgelopen 25 jaar met minstens 100% is gestegen.
Bij de introductie van de CD in 1983 bedroeg de prijs circa fl. 50, later stabiliseerde zich dat rond de 40 piek. Een LP kostte een geeltje. In de hoogtijdagen van mijn CD kooplust, zo tussen 1988 en 1994, betaalde ik als trouwe klant standaard fl. 37,50 voor een nieuwe CD dankzij een kleine korting van mijn platenboer. Ondanks die prijs kocht ik er toen als thuiswonende student met een bijbaantje al geen titel minder om, want muziek was nu eenmaal mijn passie. Als je dan ziet hoeveel aanbod er tegenwoordig is tussen de € 5,- en € 10,-, een nieuwe CD rond de € 15,- kost (mits via internet gekocht) en mijn inkomen verveelvuldigd is ten opzichte van mijn studententijd, dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat CD's voor weggeefprijzen over de toonbank gaan.
Bij de introductie van de CD in 1983 bedroeg de prijs circa fl. 50, later stabiliseerde zich dat rond de 40 piek. Een LP kostte een geeltje. In de hoogtijdagen van mijn CD kooplust, zo tussen 1988 en 1994, betaalde ik als trouwe klant standaard fl. 37,50 voor een nieuwe CD dankzij een kleine korting van mijn platenboer. Ondanks die prijs kocht ik er toen als thuiswonende student met een bijbaantje al geen titel minder om, want muziek was nu eenmaal mijn passie. Als je dan ziet hoeveel aanbod er tegenwoordig is tussen de € 5,- en € 10,-, een nieuwe CD rond de € 15,- kost (mits via internet gekocht) en mijn inkomen verveelvuldigd is ten opzichte van mijn studententijd, dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat CD's voor weggeefprijzen over de toonbank gaan.
0
geplaatst: 6 september 2008, 21:45 uur
Niet om vervelend te doen - maar even ter zake:
Vraag 1: Hoeveel download jij?
Vraag 2: Hoe bekend ben je met een prijselasticiteitsmodel?
Vraag 3: Wat zegt de Boston Consultancy matrix jou?
Vraag 4: Wat zou jij doen als jouw business aan het krimpen was - alle platenmaatschappijen klagen daarover en nemen maatregelen (EMI heeft onlangs een paar duizend mensen op straat gezet.
Vraag 5: welke andere middelen zie je om de koper aan je te binden - trouw (en kooplust) te bewerkstelligen?
Vraag 6: In hoeverre is prijs niet een essentieel instrument daarbij?
Er is meer in het geding dan je denkt.
Vraag 1: Hoeveel download jij?
Vraag 4: Wat zou jij doen als jouw business aan het krimpen was - alle platenmaatschappijen klagen daarover en nemen maatregelen (EMI heeft onlangs een paar duizend mensen op straat gezet.
Vraag 5: welke andere middelen zie je om de koper aan je te binden - trouw (en kooplust) te bewerkstelligen?
Vraag 6: In hoeverre is prijs niet een essentieel instrument daarbij?
0
geplaatst: 6 september 2008, 23:11 uur
Mjuman schreef:
Dat klinkt alsof ik me schuldig moet voelen. Ik reageer op de titel van dit topic en geef mijn mening over de huidige prijzen van CD's. Niet meer en niet minder. Dat de prijzen in relatieve en absolute zin zijn gedaald is ongetwijfeld het gevolg van een inkrimpende markt met alle gevolgen vandien voor de bedrijvigheid in de muziekbranche. De platenmaatschappijen hebben zich niet afdoende kunnen wapenen tegen de illegale verspreiding van muziek via internet. Dat realiseer ik mij ook wel. Als consument die nog steeds veel CD's koopt kan ik dat tij ook niet keren. En ja, ook ik heb mij in het verleden wel schuldig gemaakt aan het illegaal downloaden van muziek, niet het zogenaamde pindakazen zoals dat hier wordt genoemd, maar alleen via omstreden Russische paysites. Ook fout natuurlijk en de lol is er ook al lang vanaf (er gaat niets boven een fysiek product in je handen), maar ik ben er niet minder CD's om gaan kopen.
0
geplaatst: 6 september 2008, 23:27 uur
Mjuman schreef:
Ik wil even zeuren over het feit dat nieuwe cd's bij verschijning tussen de 15 en 20 euri kosten. En 7 - 10 maanden later nog maar de helft. Release ze dan meteen voor de helft, verkoop je er meer en loopt het downloaden ook terug..
Ik wil even zeuren over het feit dat nieuwe cd's bij verschijning tussen de 15 en 20 euri kosten. En 7 - 10 maanden later nog maar de helft. Release ze dan meteen voor de helft, verkoop je er meer en loopt het downloaden ook terug..
Zo werkt het in de USA. CD's zijn voordeliger bij release (15 dollar of zo) en als ze dan enige tijd uit zijn gaan ze vanzelf naar 20 dollar. Sommige titels gaan daarna overigens alsnog in de uitverkoop bakken. Bij een bezoek aan de USA loont het altijd wel even om de rekken met recente releases door te lopen, zeker met de huidige dollarkoers.
0
geplaatst: 7 september 2008, 15:01 uur
Was gewoon benieuwd hoe er over het prijsbeleid van platenmaatschappijen werd gedacht, hun politiek om soms 3 - 4 verschilledne releases in korte tijd uit te brengen (die als fan eigenlijk "moet" hebben), en de mogelijke relatie tussen prijspolitie en het downloaden als eventueel gevolg daarvan.
Attitude t.o.v. downloaden wordt natuurlijk ook bepaald door je eigen denken daarover (ethisch, rechten v.d artiest etc.)
Attitude t.o.v. downloaden wordt natuurlijk ook bepaald door je eigen denken daarover (ethisch, rechten v.d artiest etc.)
0
geplaatst: 13 september 2008, 18:47 uur
Het is nogal van belang waar je je CD's koopt. Een bedrag rond de €15 voor een nieuwe CD vind ik redelijk.
Mij valt ook vaak op dat er bij CD's vaak gezeurd wordt over winstperecentages en bij de prijzen van bijvoorbeeld kleding niet, om nog maar te zwijgen wat mensen uitgeven aan 'een nieuwe keuken' (waar is die tijd gebleven dat een keuken gewoon iets was dat aanwezig was in huis, net zoals een muur, zeg maar...)
Voor mij persoonlijk geldt dat ik meer zou kopen wanneer CD's (nog) goedkoper werden aangeboden en ik denk dat dat voor veel muziekliefhebbers opgaat.
De industrie moet het echter hebben van de gemiddelde boerenl*l (m/v) die gemiddeld 6 CD's per jaar koopt (want van zulke mensen zijn er nogal wat meer dan dat er fanatieke en koopgrage muziekliefhebbers zijn) en deze mensen mogen dan wel graag klagen over de prijzen van CD's, ze kopen er niet meer, maar ook niet minder om.
En vaak kletst men elkaar maar wat na, want de CD wordt met de creditcard afgerekend en vaak weet men niet eens hoeveel ze daadwerkelijk voor hun CD betaald hebben.
Kortom, ik vind het gezeur over CD prijzen vaak erg overdreven.
Mij valt ook vaak op dat er bij CD's vaak gezeurd wordt over winstperecentages en bij de prijzen van bijvoorbeeld kleding niet, om nog maar te zwijgen wat mensen uitgeven aan 'een nieuwe keuken' (waar is die tijd gebleven dat een keuken gewoon iets was dat aanwezig was in huis, net zoals een muur, zeg maar...)
Voor mij persoonlijk geldt dat ik meer zou kopen wanneer CD's (nog) goedkoper werden aangeboden en ik denk dat dat voor veel muziekliefhebbers opgaat.
De industrie moet het echter hebben van de gemiddelde boerenl*l (m/v) die gemiddeld 6 CD's per jaar koopt (want van zulke mensen zijn er nogal wat meer dan dat er fanatieke en koopgrage muziekliefhebbers zijn) en deze mensen mogen dan wel graag klagen over de prijzen van CD's, ze kopen er niet meer, maar ook niet minder om.
En vaak kletst men elkaar maar wat na, want de CD wordt met de creditcard afgerekend en vaak weet men niet eens hoeveel ze daadwerkelijk voor hun CD betaald hebben.
Kortom, ik vind het gezeur over CD prijzen vaak erg overdreven.
0
geplaatst: 15 september 2008, 20:32 uur
CD's duur??
Ik ga de komende weken CD'S WEGGEVEN ! Dat kunnen cd's uit allerlei genre's zijn. Ik plaats dan bij de betreffende cd die ik weggeef een bericht dat ik de cd weggeef en de eerste die me pm't dat hij/zij hem wil hebben krijgt hem tegen vergoeding van verzend/verpakkingskosten a € 2,50 thuisgestuurd. Dus hou me in de gaten...
Ik ga de komende weken CD'S WEGGEVEN ! Dat kunnen cd's uit allerlei genre's zijn. Ik plaats dan bij de betreffende cd die ik weggeef een bericht dat ik de cd weggeef en de eerste die me pm't dat hij/zij hem wil hebben krijgt hem tegen vergoeding van verzend/verpakkingskosten a € 2,50 thuisgestuurd. Dus hou me in de gaten...

0
mathieudc
geplaatst: 3 oktober 2008, 16:13 uur
Lennonlover schreef:
Saturn in Antwerpen: Grootste stock cd's ooit gezien. Nieuwe albums onder de 15€ en albums ouder dan 2 jaar rond de 7.99€ euro. Veel goedkoper heb ik niet vaak gezien.
Saturn in Antwerpen: Grootste stock cd's ooit gezien. Nieuwe albums onder de 15€ en albums ouder dan 2 jaar rond de 7.99€ euro. Veel goedkoper heb ik niet vaak gezien.
Saturn? Is dat geen partner van MediaMarkt? In Gent heb ik nog nooit een Saturn gezien, dus ga ik altijd naar de Mediamarkt, ook zeer goedkoop in vergelijking met de rest en ze hebben ook aardig wat cd's liggen.
0
geplaatst: 8 oktober 2008, 12:02 uur
In Rotterdam valt het bij de Mediamarkt en Saturn behoorlijk tegen met wat ze hebben. En ze zijn helemaal niet zo goedkoop. Je komt er weleens wat tegen wat goedkoper is, maar dat is meer uitzonderring. (bij nieuwe cd's komt het inderdaad wel vaker voor) Ik blijf erbij dat zoeken loont. Dus als je veel cd's koopt, zoek internet af, winkels en vergelijk. Het loont echt!
0
geplaatst: 26 oktober 2008, 22:51 uur
Heb me gisteren weer verbaasd wat ik in de uitverkoop bakken tegenkwam aan enkele rereleases van Fleetwood Mac. Even wachten loont echt.
0
geplaatst: 20 november 2008, 21:41 uur
Zojuist bij de Plato in Groningen twee Pink Floyds gekocht, nog nooit zo goedkoop gezien, maar tegelijk nog nooit zo duur mijn cd's gekocht.
0
geplaatst: 20 november 2008, 21:54 uur
Florsi Florsa schreef:
Zojuist bij de Plato in Groningen twee Pink Floyds gekocht, nog nooit zo goedkoop gezien, maar tegelijk nog nooit zo duur mijn cd's gekocht.
Hoezo?
0
geplaatst: 20 november 2008, 21:57 uur
Voor Pink Floyd begrippen goedkoop, voor een doorsnee cd duur.
0
geplaatst: 20 november 2008, 22:05 uur
0
geplaatst: 20 november 2008, 22:08 uur
The Wall voor 15 euro en Wish You Were Here voor 11.
Ik besef nu dat dat voor veel mensen een heel normale prijs is, maar ik koop eigenlijk alleen maar oude cd's van tussen de 5 en 10 euro. Dit door mijn smaak.
Ik besef nu dat dat voor veel mensen een heel normale prijs is, maar ik koop eigenlijk alleen maar oude cd's van tussen de 5 en 10 euro. Dit door mijn smaak.
0
geplaatst: 20 november 2008, 22:20 uur
Ik ga enkel boven de10 voor LP's
Of voor moesten het gloednieuwe zijn die ik echt van de eerste dag in huis moet hebben.
Of voor moesten het gloednieuwe zijn die ik echt van de eerste dag in huis moet hebben.
0
geplaatst: 21 november 2008, 07:24 uur
Florsi Florsa schreef:
Zijn volgens mij nu ineens goedkoop geworden omdat er Remasters aankomen
0
geplaatst: 21 november 2008, 11:49 uur
Ik kwam ook al een remaster van The Wall tegen voor 15 euro. Of komt er nu weer een remaster van een remaster uit?
0
R_A_M_O_N_E_S
geplaatst: 19 maart 2009, 20:03 uur
de nieuwe cd van TG is 26,99 vind ik best wel duur
0
geplaatst: 22 maart 2009, 08:53 uur
Mjuman schreef:
ok, op die fiets.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 22 maart 2009, 10:58 uur
Florsi Florsa schreef:
Mee eens. 10 euro vind ik duur voor een CD, met heel goed zoeken koop je voor dat geld minimaal 2 CD's.
7.99 is (over het algemeen) de normale prijs voor de meeste CD's. Mid Price o.i.d. noemen ze dat geloof ik. Free Record Shop en van Leest bijv. gaan daar al standaard boven zitten. En dan komen ze met ''aanbiedingen'' van 3 voor 25, nou dat vind ik geen aanbieding.
Ik loop dan wel even 10 minuten verder naar de andere kant van de stad waar een Kroese zit.
Vaak probeer ik met veel zoeken er nog onder te blijven, LP's zijn soms ook goedkoper te krijgen etc. Dat is ook een beetje de sport hè... Ik was er eerst fel tegen, maar ik begin steeds meer via Internet te bestellen... Het is jammer, een dagje rondsnuffelen in de platenzaken is toch wel een hobby van me, maar het kan soms niet anders meer. Ik ga geen 10+ betalen voor een CD. Ik zie ze ook wel eens van 21 of 28, voor CD's van 40 jaar oud nota bene. Pure waanzin.
Ze zouden ook wel eens mogen invoeren dat je vanaf een bepaald bedrag de goedkoopste CD gratis krijgt.
* denotes required fields.