Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis
zoeken in:
0
geplaatst: 19 november 2010, 19:06 uur
pretfrit schreef:
Dark Side of The Wall.
Dark Side of the Moon wil ik nog best geloven, maar the Wall is toch geen essentiële klassieker?Dark Side of The Wall.
Mjuman schreef:
Nog geen enkel Westcoast-album erin gezien.
The Beach Boys zijn toch westcoast?Nog geen enkel Westcoast-album erin gezien.
0
geplaatst: 19 november 2010, 19:24 uur
LucM schreef:
[[...]beiden zijn legendarisch en enorm invloedrijk).
[[...]beiden zijn legendarisch en enorm invloedrijk).
Ik denk ook dat de selectie vooral invloedrijkheid als criterium heeft. Volgens mij is de keuze van dit Pink Floyd album daar weer een voorbeeld van. Ik kan me niet voorstellen dat dit album indertijd een commercieel succes is geweest. Of vergis ik me hier?
0
geplaatst: 19 november 2010, 20:16 uur
Wel heel positief ontvangen, maar een commercieel succes niet nee. (geloof ik)
0
geplaatst: 19 november 2010, 20:35 uur
Ik heb lang moeite gehad met Pink Floyd's eerste. Ik vond het gewoon veel minder goed dan hun progressieve '70 werk, die mij wel wist te smaken. Uiteindelijk ben ik toch weer bij dit album beland toen ik de psychedelica ontdekte. Jefferson Airplane, The Doors en consoorten konden mij ten zeerste bekoren en ik besloot dit album weer eens te beluisteren.
Nu vind ik nog altijd dat deze niet kan tippen aan de latere progplaten die deze band in de 70's maakte. Maar slecht vind ik deze Piper At The Gates Of Dawn niet meer. Vooral de eerste twee en laatste twee vind ik erg mooi.
Alleen jammer dat Arnold Layne ontbreekt, dat vond ik wèl van meet af aan een mooi nummer, en samen met Jugband Blues en Astronomy Domine de beste nummers die ze met Syd gemaakt hebben .
Nu vind ik nog altijd dat deze niet kan tippen aan de latere progplaten die deze band in de 70's maakte. Maar slecht vind ik deze Piper At The Gates Of Dawn niet meer. Vooral de eerste twee en laatste twee vind ik erg mooi.
Alleen jammer dat Arnold Layne ontbreekt, dat vond ik wèl van meet af aan een mooi nummer, en samen met Jugband Blues en Astronomy Domine de beste nummers die ze met Syd gemaakt hebben .
0
pretfrit
geplaatst: 19 november 2010, 20:42 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Dark Side of the Moon wil ik nog best geloven, maar the Wall is toch geen essentiële klassieker?Wellus
0
Zorin
geplaatst: 19 november 2010, 21:03 uur
The Wall heeft teveel misperen vind ik : The Wall is een kapstok met sterke klerehangers, maar ook nogal wat matig/zwakke om zelfs je sjaal eraan op te hangen
.
.
0
geplaatst: 19 november 2010, 23:20 uur
Het is een beknopte lijst dus ik verwacht eigenlijk al de 70s hierna.
Wat mogelijke keuzes voor de eerste helft van het decennium:
1971: Sticky Fingers / L.A. Woman / Led Zep IV
1972: Ziggy / Transformer
1973: Berlin
1975: Born to Run / Horses
0
geplaatst: 20 november 2010, 09:29 uur
GrafGantz schreef:
Niets goeds voortgekomen uit 1974 ?
Ik noem een Pretzel Logic, Apostrophe ('), Feats Don't Fail Me Now en nog veel meer...
0
geplaatst: 20 november 2010, 11:32 uur
Over wat er nog gaat komen kunnen jullie natuurlijk nog pagina's vol gissen. Wat ik liever zou horen is wat er tot en met 1966 "vergeten" is. Wat had er zeker biij moeten zijn? (rekening houdend met het feit dat er in totaal slechts 52 albums in het lijstje pasten uit de periode '60-'70-'80-'90).
Laten we '67 nog even buiten beschouwing houden, omdat nog niet bekend is wat het volgende album gaat zijn.
Laten we '67 nog even buiten beschouwing houden, omdat nog niet bekend is wat het volgende album gaat zijn.
0
Benno
geplaatst: 20 november 2010, 12:00 uur
Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen. Als ik een beetje kan inschatten wat voor "soort" albums in deze lijst moeten, dan mis ik in ieder geval Frank Sinatra en Buddy Holly. Deze lijst lijkt zich namelijk op de echte giganten uit de popgeschiedenis te richten: The Beach Boys, The Beatles, James Brown.
0
geplaatst: 20 november 2010, 12:50 uur
Er zijn wel een paar opvallende hiaten, als ik kijk naar jaar (voor '67), invloed en doorontwikkeling.
Cream - Fresh Cream
John Mayall & The Blues Breakers / w Eric Clapton
Beatles - Rubber Soul
Them - debuut; of: Them Again
Buffalo Spingfield - debuut; of: Them Again
Booker T & MG's - Green Onions; opvolger daarvan - alhoewel dit echt een muzikantenplaat is
Bill Haley zat trouwens ook niet in dat lijstje evenals Little - Good Golly Miss Molly - Richard.
In Nederland zou Boudwijn de Groot - Voor de Overlevenden er zeker op gestaan hebben.
Cream - Fresh Cream
Beatles - Rubber Soul
Booker T & MG's - Green Onions; opvolger daarvan - alhoewel dit echt een muzikantenplaat is
Bill Haley zat trouwens ook niet in dat lijstje evenals Little - Good Golly Miss Molly - Richard.
In Nederland zou Boudwijn de Groot - Voor de Overlevenden er zeker op gestaan hebben.
0
geplaatst: 20 november 2010, 15:14 uur
Stalin schreef:
Ik noem een Pretzel Logic, Apostrophe ('), Feats Don't Fail Me Now en nog veel meer...
(quote)
Genoeg goeds uit 1974, maar het gaat hier over wat ik in de lijst verwacht, niet wat ik persoonlijk top vind...
Maar als je perse wat persoonlijke favorieten wilt horen:
Eno - Taking Tiger Mountain...
Eno - Here Come the Warm Jets
Cale - Fear
Steely - Pretzel Logic
Tangerine Dream - Phaedra
Roxy Music - Country Life
0
geplaatst: 20 november 2010, 15:20 uur
Mjuman schreef:
Er zijn wel een paar opvallende hiaten, als ik kijk naar jaar (voor '67), invloed en doorontwikkeling.
Cream - Fresh Cream
Beatles - Rubber Soul
Cream - Fresh Cream
Beatles - Rubber Soul
Die mis ik geen van allen en vind ik persoonlijk ook niet in een lijst passen met slechts 52 albums over al die decennia. Met uitzondering van Rubber Soul dan, maar aangezien ze al voor Revolver gekozen hebben is dat ook een logische "misser".
Had er al wel iets van de 60s Stones in verwacht, maar dat wordt vast wel goedgemaakt in de 70s (of al in 1969), en ik neem aan dat ze artiesten maar 1x opnemen in de lijst. Maar een album als Aftermath had zeker niet misstaan hier.
0
geplaatst: 20 november 2010, 18:41 uur
Ik had ook nog wel Frank Sinatra (In the Wee Small Hours) verwacht. En qua jazz bv. Kind of Blue, The Black Saint and the Sinner Lady, A Love Supreme...
Als Velvet Underground wordt overgeslagen, kan het niet anders dat Transformer nog voorbij komt. De eerste Roxy Music zie ik ook nog wel verschijnen, ook omdat Brian Eno daar nog meedeed.
Als Velvet Underground wordt overgeslagen, kan het niet anders dat Transformer nog voorbij komt. De eerste Roxy Music zie ik ook nog wel verschijnen, ook omdat Brian Eno daar nog meedeed.
0
Benno
geplaatst: 20 november 2010, 19:04 uur
Helemaal mee eens, maar: het is een lijst van pop en rock.
0
geplaatst: 20 november 2010, 19:41 uur
Mijn gevoel zegt ook dat het handiger is om een oordeel ("oor" what 's in a word + deel?) te vellen als de lijst compleet is weergegeven. Want waarom zou een groep slechts eenmaal kunnen figureren? Waarom dan het debuut van PF en (wellicht) niet Dark Side of the Moon, dat imo belangrijker is geweest (let op: ik niet: "beter").
En al die wijsneuzerij over de titels die ik aandroeg: dat was vanuit het toenperspectief (jazeker, de 60's) wat die plaat mij toen deed; achteraf is het simpel wijsneuzen welke plaat het belangrijkste is of was. Destijds deed 'De banaan' mij hoegenaamd niets - dat kwam pas toen ik ging terugploegen vanuit Lou's eerste solo-album. Kind of Blue, überhaupt jazz, pikte ik pas op door de Risk-competitie tegen de beta's (mid 70"s).
En al die wijsneuzerij over de titels die ik aandroeg: dat was vanuit het toenperspectief (jazeker, de 60's) wat die plaat mij toen deed; achteraf is het simpel wijsneuzen welke plaat het belangrijkste is of was. Destijds deed 'De banaan' mij hoegenaamd niets - dat kwam pas toen ik ging terugploegen vanuit Lou's eerste solo-album. Kind of Blue, überhaupt jazz, pikte ik pas op door de Risk-competitie tegen de beta's (mid 70"s).
0
geplaatst: 20 november 2010, 19:47 uur
Benno schreef:
Helemaal mee eens, maar: het is een lijst van pop en rock.
Kind of Blue was toch ook belangrijk voor het rock/pop-genre?Helemaal mee eens, maar: het is een lijst van pop en rock.
The album's influence has reached beyond jazz, as musicians of such genres as rock and classical have been influenced by it, while critics have acknowledged it as one of the most influential albums of all time.
Kind of Blue - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
0
geplaatst: 20 november 2010, 19:51 uur
Mjuman schreef:
En al die wijsneuzerij over de titels die ik aandroeg: dat was vanuit het toenperspectief (jazeker, de 60's) wat die plaat mij toen deed; achteraf is het simpel wijsneuzen welke plaat het belangrijkste is of was.
En al die wijsneuzerij over de titels die ik aandroeg: dat was vanuit het toenperspectief (jazeker, de 60's) wat die plaat mij toen deed; achteraf is het simpel wijsneuzen welke plaat het belangrijkste is of was.
Volgens mij gaat deze lijst nu net over dit "simpel wijsneuzen"

0
Benno
geplaatst: 20 november 2010, 19:53 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Kind of Blue was toch ook belangrijk voor het rock/pop-genre?Zeker, wat mij betreft hoort Kind of Blue ook zeker in enige lijst die pretendeert een overzicht te geven van de geschiedenis van de "populaire muziek" - ik zou het album zelfs in lijsten zetten die de hele muziekgeschiedenis zouden weergeven. Maar ik dacht op basis van de naam van dit topic te mogen denken dat jazzalbums niet in de lijst worden opgenomen.
0
geplaatst: 20 november 2010, 20:43 uur
Ik denk ook dat er alleen pop/rock-albums langskomen, ja.
GrafGantz schreef:
en ik neem aan dat ze artiesten maar 1x opnemen in de lijst.
Kan de "leider" (Cabeza Borradora) dit beamen? Dit zou dus inhouden dat dit het enige Pink Floyd album is dat langs zal komen. En Revolver als enige Beatles-album. Ook krijgen we dan alleen Thriller (dit lijkt me toch een open deur) en niet bv. Bad of Off The Wall.en ik neem aan dat ze artiesten maar 1x opnemen in de lijst.
0
Lukk0
geplaatst: 20 november 2010, 20:58 uur
Ach, gelukkig zijn er ruim meer dan 52 artiesten die een legendarisch album gemaakt hebben, dus dat moet niet zo'n probleem zijn. Is ook wel leuk voor de diversiteit van de lijst. Ik vraag me nu eigenlijk al af welke albums er gekozen gaan worden voor het afgelopen decennium, alles wat nu voorbij komt was al redelijk te voorspellen, maar over laatste tien jaar zijn de meningen volgens mij veel sterker verdeeld.
0
geplaatst: 20 november 2010, 20:58 uur
Uit de introductie bij Revolver kan je al uitmaken dat er inderdaad maar 1 album per artiest zal voorkomen. In een extra artikel in die bijlage wordt ook nog eens vermeld dat de lijst natuurlijk niet volledig is/kan zijn, en dat er ook bewust voor gekozen is (op een uitzondering na) geen blues, jazz of soul platen op te nemen.
0
geplaatst: 20 november 2010, 21:01 uur
Opmerkelijke keuze dan voor Piper at the Gates of Dawn en niet Dark Side of the Moon. En Revolver, maar niet Abbey Road, Sgt. Peppers of die witte.
Cabeza Borradora schreef:
(op een uitzondering na)
Dat zal dan wel Stevie of Marvin zijn.(op een uitzondering na)
0
geplaatst: 20 november 2010, 21:12 uur
Lukk0 schreef:
Ik vraag me nu eigenlijk al af welke albums er gekozen gaan worden voor het afgelopen decennium, alles wat nu voorbij komt was al redelijk te voorspellen, maar over laatste tien jaar zijn de meningen volgens mij veel sterker verdeeld.
Ik vraag me nu eigenlijk al af welke albums er gekozen gaan worden voor het afgelopen decennium, alles wat nu voorbij komt was al redelijk te voorspellen, maar over laatste tien jaar zijn de meningen volgens mij veel sterker verdeeld.
Ik gok op de debuutplaten van Arcade Fire en The Artic Monkeys.
0
geplaatst: 20 november 2010, 21:23 uur
@ Lukk0: De lijst stamt uit 1999, en omdat deze keuzes moeilijk in te schatten zijn bij recente albums komen in die lijst geen recentere albums voor dan van voor 1995.
0
geplaatst: 20 november 2010, 21:48 uur
In 1999 wisten ze al welke albums uit de jaren '00 essentiële klassiekers zouden worden. 

Cabeza Borradora schreef:
@ Lukk0: De lijst stamt uit 1999, en omdat deze keuzes moeilijk in te schatten zijn bij recente albums komen in die lijst geen recentere albums voor dan van voor 1995.
Geen OK Computer dus. En ik neem dan aan dat na 1995 bedoelt en niet voor? Het laatste album zal dan wel The Bends zijn.@ Lukk0: De lijst stamt uit 1999, en omdat deze keuzes moeilijk in te schatten zijn bij recente albums komen in die lijst geen recentere albums voor dan van voor 1995.
0
geplaatst: 20 november 2010, 21:59 uur
GrafGantz schreef:
(quote)
Ach. laat ik nou denken dat het "kroegpraat" was - iets wat een mens simpel mist hier, een mume-stami-ja/nee (doorhalen wat niet gewenscht is).
0
Aquila
geplaatst: 20 november 2010, 23:02 uur
Stalin schreef:
(quote)
NIets goeds? Het beste is zelfs voortgekomen in 1974.
Mijn nummer 1 Robert Wyatt's Rock Bottom.
0
geplaatst: 21 november 2010, 17:55 uur
Niks mis mee, maar het zou me hooglijk verbazen als die in de lijst staat.
0
geplaatst: 21 november 2010, 19:25 uur
En Bert Jansch en Richard Thompson zullen ook weer uit de boot vallen.
* denotes required fields.