Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis
zoeken in:
0
geplaatst: 19 november 2010, 11:08 uur
Afgaande op de eerder geposte berichtjes bij het album: weer een goede keuze voor het betere cafégesprek 

0
geplaatst: 19 november 2010, 11:14 uur
Ah, mooi debuut van Pink Floyd, ja! De simpele liedjes van Syd gecombineerd met de psychedelica. Niet bepaald representatief voor Pink Floyd, maar toch een van m'n favorieten van hun.
0
geplaatst: 19 november 2010, 11:24 uur
Cabeza Borradora schreef:
Afgaande op de eerder geposte berichtjes bij het album: weer een goede keuze voor het betere cafégesprek
Inderdaad. Het stuk van de cultuurkenner doet een duit in het zakje door te stellen dat Syd's solowerk interessanter is dan de meeste Pink Floyd-platen.

Ik vind dat zelf ook. Dit is ook mijn favoriete Pink Floyd-album (en zelfs ex-top 10). Maar het gros van de Pink Floyd-fans vindt Dark Side of the Moon, Wish You Were Here en Animals veel beter.
0
geplaatst: 19 november 2010, 11:35 uur
Animals en Dark Side vind ik inderdaad een stuk beter.. maar deze is wel tamelijk uniek, dat moet gezegd. Waar de latere Floyd nog geaccepteerde rock voor oudere mannen is, is dit een geschift plaatje voor speelse jochies. Overigens positief bedoeld verder 

0
geplaatst: 19 november 2010, 11:36 uur
Ook weer een album dat ik ooit omwille van zijn status geprobeerd heb maar me niet echt is bevallen.
0
geplaatst: 19 november 2010, 11:47 uur
Die cultuurkenners toch, albums met frontman Syd Barret, zijn wel anders dan met Waters 
recensie volgt op de albumpagina.
Zappa

recensie volgt op de albumpagina.
Zappa

0
geplaatst: 19 november 2010, 11:52 uur
Is misschien wel het beste Psychedelische album ooit gemaakt, al moet ik bekennen dat ik meer fan ben van de post-Barret Pink Floyd.
0
geplaatst: 19 november 2010, 11:56 uur
harm1985 schreef:
Is misschien wel het beste Psychedelische album ooit gemaakt, al moet ik bekennen dat ik meer fan ben van de post-Barret Pink Floyd.
Ahum.

0
geplaatst: 19 november 2010, 12:00 uur
Hoofdmeester, begrijp ik het goed dat alleen debuten hier in de 'spot' komen te staan? Of is dit een 'severe case of name dropping'
Ik was net uit de korte broek toen deze uitkwam en kan me nog herinneren dat ik moeite had met dit album. Ook in retrospectief zou dit niet op mijn lijstje van '67 terug te vinden zijn: Gene Clark (Echoes), Jefferson Airplane (Surrealistic Pillow), Buffalo Springfield (Again), Moby Grape (Idem), Love (Forever Changes), Byrds (Younger Than Yesterday ), de twee Doors albums, de twee Jimi's die zeker.
Zijn opvolger A Saucerful of Secrets heeft meer indruk achtergelaten in mijn muzikale memory, dus ik lijd iig niet aan een muzikale Alzheimer (want dan was het andersom geweest).
Never Mind, we gaan eens zoeken en draaien.
Ik was net uit de korte broek toen deze uitkwam en kan me nog herinneren dat ik moeite had met dit album. Ook in retrospectief zou dit niet op mijn lijstje van '67 terug te vinden zijn: Gene Clark (Echoes), Jefferson Airplane (Surrealistic Pillow), Buffalo Springfield (Again), Moby Grape (Idem), Love (Forever Changes), Byrds (Younger Than Yesterday ), de twee Doors albums, de twee Jimi's die zeker.
Zijn opvolger A Saucerful of Secrets heeft meer indruk achtergelaten in mijn muzikale memory, dus ik lijd iig niet aan een muzikale Alzheimer (want dan was het andersom geweest).
Never Mind, we gaan eens zoeken en draaien.
0
Zorin
geplaatst: 19 november 2010, 12:35 uur
In mijn herinnering vond ik het wel een bijzondere plaat, maar niet echt geweldig goed. Als ik zin heb, ga ik 'm nog eens beluisteren; ik weet wel dat ik die plaat zelf in iig niet hoef.
0
geplaatst: 19 november 2010, 12:59 uur
Hmm, vind deze van Pink Floyd toch een stuk beter, Love grijpt me niet zo.
Luister hem ook liever dan de meeste albums die Mjuman noemt, al ken ik die van Moby Grape niet. Het album van The Doors vind ik wel beter, maar da's dan weer geen psychedelica.

0
geplaatst: 19 november 2010, 13:18 uur
Mijn focus was ook op jaar/gelijktijdigheid. Ik heb de zoekfunctie en mijn eigen geheugen gebruikt om dat lijstje hierboven te maken. Daarbij heb ik me door twee dingen laten leiden:
* jaar - 1967; welke albums zaten stevig in mijn hoofd (mbv dat die zoekfunctie)
* Pink Floyd - welk album van de oude Floyd zou ik al eerste noemen; en dat was - helaas pindakaas - niet deze. Vandaar ook mijn vraag aan de topic owner wat het criterium was voor die lijst, want in mijn beleving had A Saucerful of Secrets echt meer impact.
* jaar - 1967; welke albums zaten stevig in mijn hoofd (mbv dat die zoekfunctie)
* Pink Floyd - welk album van de oude Floyd zou ik al eerste noemen; en dat was - helaas pindakaas - niet deze. Vandaar ook mijn vraag aan de topic owner wat het criterium was voor die lijst, want in mijn beleving had A Saucerful of Secrets echt meer impact.
0
geplaatst: 19 november 2010, 13:30 uur
Mjuman schreef:
Vandaar ook mijn vraag aan de topic owner wat het criterium was voor die lijst,
Het betere cafe-gesprek-gehalte?Vandaar ook mijn vraag aan de topic owner wat het criterium was voor die lijst,
0
geplaatst: 19 november 2010, 13:34 uur
Pff...
Quote van mij op 18 juni:
Quote van mij op 18 juni:
Het begon allemaal goed met Astronomy Domine en Lucifer Sam. Daarna wordt het me iets te experimenteel. Er is geen touw aan vast te knopen. Dit zal voor sommigen wel de genialiteit van het album zijn, maar het trok mij niet. Behalve Pow R. Toc H. (niet echt hoogstaand, maar zeker bovengemiddeld) zat er geen goed nummer meer in. Interstellar Overdrive was op het einde echt irritant, dat geluid dat heen en weer ging van links naar rechts...
De experimentele Pink Floyd is niet aan mij besteed.
De experimentele Pink Floyd is niet aan mij besteed.
0
geplaatst: 19 november 2010, 13:35 uur
@Mjuman: Ooit de eerste post van dit topic gelezen?
Btw, Revolver en Pet Sounds zijn toch geen debuten? Soms heb ik de indruk, aan de hand van je schrijfsels, dat er zich lichaamsvreemde stoffen met je grijze cellen hebben vermengd...
Edit: Relativerende knipoog vergeten... bij deze:
Btw, Revolver en Pet Sounds zijn toch geen debuten? Soms heb ik de indruk, aan de hand van je schrijfsels, dat er zich lichaamsvreemde stoffen met je grijze cellen hebben vermengd...

0
pretfrit
geplaatst: 19 november 2010, 14:01 uur
Pink Floyd 
Nu had ik vanalles verwacht (Banaan, Doors, Love, Stones) maar niet dit album
Verder: zie kronos

0
geplaatst: 19 november 2010, 14:44 uur
Hoe kun je The Piper at the Gates of Dawn nou niet verwachten? Eén van de eerste progressieve rock-albums aller tijden.
0
geplaatst: 19 november 2010, 15:18 uur
Gezien wel, gelezen net (oja, jullie zeggen "zojuist").
Cabeza Borradora schreef:
Tenzij iets weet over de inhoud van groene thee wat ik niet weet, moet ik dat ontkennend beantwoorden. Ik gaf al eerder weer - kijkend naar importantie en band had ik een ander album van PF verwacht; desalniettemin zal ik eens gaan zoeken en gaan luisteren. Ik had vluchtig door het topic heen gebladerd en idd Pet Sounds is geen debuut, maar had min of meer de conclusie getrokken dat het veelal om debuten ging. Jammer dat ik Revolver gemist heb; daarover had ik een mooi verhaal gehad.

0
geplaatst: 19 november 2010, 16:26 uur
pretfrit schreef:
Pink Floyd
Pink Floyd

Exile zie ik misschien nog wel verschijnen, of Let it Bleed of Sticky Fingers. Misschien vonden ze de banaan en The Doors te voor de hand liggend.
0
pretfrit
geplaatst: 19 november 2010, 16:56 uur
chevy93 schreef:
Hoe kun je The Piper at the Gates of Dawn nou niet verwachten? Eén van de eerste progressieve rock-albums aller tijden.
Wat je zegt: Eén van de eerste maar dus niet de meest voor de hand liggende. Daarnaast verwacht ik in dergeliojke lijstjes (uitgaande van 1 album per artiest) niet dit album , maar eerder Dark Side of The Wall.
in de "500 of 1001 albums die je gehoord moet hebben" lijst hoort pipers zeker thuis maar in deze beknopte lijst vond ik het in ieder geval een verassing.
0
geplaatst: 19 november 2010, 16:57 uur
Worden de releases niet chronologisch behandeld? De banaan was al een paar maanden uit toen deze van PF uitkwam.
0
pretfrit
geplaatst: 19 november 2010, 17:07 uur
herman schreef:
Worden de releases niet chronologisch behandeld? De banaan was al een paar maanden uit toen deze van PF uitkwam.
Inderdaad, chronologisch op opnamedatum
Volgende is denk ik The Kinks - ..Village Green.... of the Byrds, mischien The Band. Songs of Leonard Cohen en Astral weeks zijn ook standaard kandidaten
0
geplaatst: 19 november 2010, 17:16 uur
At Folsom Prison, Strange Days en White Light/Heat zie ik ook wel als opties. Die laatste twee liggen niet zo voor de hand, maar ze namen van PF ook niet het bekendste album...
0
geplaatst: 19 november 2010, 17:22 uur
Nog geen enkel Westcoast-album erin gezien en dat hoort wel ; Iron Butterfly (68) zal er wel in staan en verwacht ook wel Younger Than Yesterday, en een Buffalo Springfield, misschien Super Session van Al Kooper - maar eigenlijk hoort Surrealistic Pillow er ook in (tijdsdocument).
0
Zorin
geplaatst: 19 november 2010, 17:30 uur
Mjuman schreef:
.... maar eigenlijk hoort Surrealistic Pillow er ook in (tijdsdocument).
.... maar eigenlijk hoort Surrealistic Pillow er ook in (tijdsdocument).
Ben ik met je eens, maar verwacht het niet; we shall see.
0
pretfrit
geplaatst: 19 november 2010, 17:35 uur
Mjuman schreef:
verwacht ook wel Younger Than Yesterday, .........Super Session van Al Kooper
verwacht ook wel Younger Than Yesterday, .........Super Session van Al Kooper
Ik snap je keuze, maar dan toch eerder The Byrds - Sweetheart of the Rodeo (1968) en Manassas - Manassas (1972) en als ze echt verstand van zaken hebben: David Crosby - If I Could Only Remember My Name (1971)

0
geplaatst: 19 november 2010, 17:36 uur
The Piper at the Gates of Dawn is wel het meest psychedelische album in mijn platenkast. Het was wel Syd Barrett die de typische Pink Floyd-sound bepaalde (voordien waren ze een bluesband) dat later zou worden geperfectioneerd.
Ik verwacht als volgende album het debuut van the Doors of Velvet Underground (beiden zijn legendarisch en enorm invloedrijk).
Ik verwacht als volgende album het debuut van the Doors of Velvet Underground (beiden zijn legendarisch en enorm invloedrijk).
* denotes required fields.