MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Classic Black Sabbath (Songs)

zoeken in:
Mssr Renard
jurado schreef:
(quote)
Sorry, ben geen groot Black Sabbath fanaat.

Dat gebeurt wel eens.

Zack
jurado schreef:
(quote)
Sorry, ben geen groot Black Sabbath fanaat.
Ik ook niet , maar mag het graag horen . Zij zijn wel van grote invloed op menig top 10 van de ‘stevige’ rock user...

Electric Funeral: 4
Hand of Doom: 4

Zack
Voorlopige Top 10 Classic Black Sabbath Songs :

1. War Pigs 4 ,77 (62/13)
2. Black Sabbath 4,59 (78/17)
3. N.I.B. 4,47 (76/17)
4. Paranoid 4,46 (58/13)
5. The Wizard 4,40 (66/15)
6. Planet Caravan 4,33 (65/15)
7. Behind the Wall of Sleep 4,30 (43/10)
8. Electric Funeral 3,92 (51/13)
9. Hand of Doom 3,85 (50/13)
10. Iron Man 3,80 (57/15)

Zack
Kant A van het debuut wordt hier beter gevonden als die van opvolger Paranoid en dat had ik van te voren niet zo duidelijk verwacht, hoewel 13/14 man niet heel veel is (had gehoopt op 20).

Het lijkt erop (voorzichtig) dat Paranoid (het album) hier de plaatsen 8,9 en 10 niet vasthoudt. Een score van onder de 4 zal een song niet in de Top 10 doen belanden....

Zack
Laatste 2 nummers van het album Paranoid :

Rat Salad

Fairies Wear Boots

Deadline : zondagmorgen 5.00 uur !

Zack
Rat Salad : 3
Fairies Wear Boots : 5

Rat Salad 4
Fairies Wear Boots 4

Lachende derde
Rat Salad: 2
Fairies Wear Boots: 4

Mssr Renard
Ja dag.

Rat Salad is fantastisch. Dit is een powertrio instrumental van jewelste. Hardhitting bluesrock, dit was de weg die de band had moeten gaan. Lekker rommelige drumsolo, want als je niet wilt dat drums los gaan, dan moet je maar naar drumcomputermuziek luisteren. 100 punten voor Bill Ward.

Rat Salad: 5
Fairies Wear Boots: 5

Eigenlijk is het intro (Jack the Ripper een 5, en de song zelf een 4, maar we ronden de 4,5 af naar boven)

Lachende derde
Ik vind Rat Salad een beetje als los zand aan elkaar hangen. Luistert lekker weg, daar niet van, maar ik mis een coherent muzikaal idee. Beetje jam-achtig. Niks mis mee, maar een opvullertje in mijn optiek.

Lachende derde
En dat Bill Ward kan drummen, dat staat als een paal boven water.

Rat: 2

Boots: 4

Mssr Renard
100 punten voor jamachtige loszandnummers.

Persoonlijke mening: Rat Salad vind ik zoveel gaver dan het obligate powerrock riffje met staccato drums van het protopunkertje Paranoid.

Op het album misstaat Rat Salad op zich niet, maar als losstaand nummer stelt het voor mijn weinig voor. Komt ook nog bij dat ik een hekel heb aan drumsolo’s, zeker op studio nummers. Er is voor mij maar één drummer waarvan ik een drumsolo tolereer en dat is Neil Peart (sterker nog, zijn drumsolo’s zijn standaard een hoogtepunt van elk Rush concert).
Daarnaast is Rat Salad, voor mij in elk geval, totaal niet waar Black Sabbath voor staat. Die tussendoortjes hebben ze op elk album wel, maar die zijn meer bedoeld om twee nummers aan elkaar te breien, als intro, of gewoon als gekkigheidje. Nee, Black Sabbath staat voor mij voor de dreigende riffs van gitaargod Tony Iommi. Die voor mij pas op de komende albums tot volle wasdom zullen komen.

Rat Salad: 2
Drumsolos zijn vervelend.

Zack
Mssr Renard schreef:
100 punten voor jamachtige loszandnummers.

Persoonlijke mening: Rat Salad vind ik zoveel gaver dan het obligate powerrock riffje met staccato drums van het protopunkertje Paranoid.
U is drummer ?

Ieder zijn eigen insteek. Ik zie aan stemmen waar iemands voorkeur zit qua ‘type’ nummers. Rat Salad vind ik nog wel een soort ‘aaneljaar geplakt nummer’ , maar Patanoid vind ik pakkend/sterk in zijn eenvoud en wie kent dat nummer niet ?

Hoe de instrumenten wel of niet technisch beheerst worden vind ik van ondergeschikt belang.
Als gitarist zijnde vind ik de Iommi’s ook veel boeiender dan de Vai’s of Malmsteens.

Mssr Renard
Bij mij gaat het waarschijnlijk zo: hoe meer doom en occult, hoe lager mijn cijfer, en hoe meer blues, funk, jazz, instrumentaal, drumsolo, fluitjonglerens, synthesizergehannes, hoe hoger het cijfer.

In Rat Salad laat de band zien wat ze kunnen, in Paranoid niet. Daarbij, was het geen bekend liedje, had ik net zo goed niet veel aan gevonden. De Ace of Spades van Sabbath zeg maar.

Ik was ooit drummer, maar zo luister ik niet naar muziek, denk ik. Ik wil gewoon erg graag dat iedereen mee doet en mag doen. Drumsolo's horen daarbij. Binnen de blues en jazz maar ook latin en afromuziek zelfs een steeds terugkerend iets. Jammer dat de pop en rock deze in de ban heeft gedaan.

Lachende derde
Ace of Spades!

Rat Salad : 4

Rat Salad is een toffe opmaat richting het slotnummer; los, beetje jazzy (dat drumwerk van Ward!) jammen. 4
Fairies Wear Boots heeft een toffe intro die nog wat voortborduurt op het vorige nummer. Daarna krijgen we een knaller van een afsluiter voor dit geweldige album van Black Sabbath! 5

Rat Salad : 2
Fairies Wear Boots : 4

Rat Salad: 4

Zack schreef:

Hoe de instrumenten wel of niet technisch beheerst worden vind ik van ondergeschikt belang.
.

Ach ja,

Zack
Dit wel het andere uiterste

Rat Salad : 2
Fairies Wear Boots : 4

Zack schreef:
Dit wel het andere uiterste

Ja, ik heb heel erg mijn best gedaan

Lachende derde
Rudi S schreef:
(quote)

Ach ja,
(embed)

Ik vind het muzikaal best goed, zang tegen het valse aan, maar dat maakt het op een bijzondere, avantgardistische manier ook wel weer charmant.
Bijzonder en avantgardistisch zijn ook de looks van deze frontvrouw, die vooral in tijden van Halloween maar ook tijdens Carnaval op hun plek zijn met dit enthousiast te berde gebrachte lied. Mooie tip Rudi S!

Gast
geplaatst: vandaag om 16:09 uur

geplaatst: vandaag om 16:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.