menu

Muziek / Muziekgames / Classic Black Sabbath (Songs)

zoeken in:

avatar van Jacoto
Net aan een 4


Lachende derde
Zit weer helemaal in een Sabbath-vibe dankzij Zack.
Dat is toch zo fijn aan MuMe. Dat je weer zin krijgt in je oude helden. Verheug me nu al op Sabotage. Staat in mijn top 10. Jeugdsentiment.

avatar van Mssr Renard
Ik ben denk niet nooit een liefhebber geweest van Sabbath. De zang vind ik niet zo goed, ik heb niks met occultisme en satan, en wanneer Iommi los gaat, gaat het okay. Mijn favoriete songs zijn Fairies Wear Boots, Planet Caravan en alles met Tony Martin (Headless Cross en Tyr).

Ik ken Sabbath al sinds ik 12 was. Ik werd door mijn oom ondergedompeld. Maar de liefde is altijd erg bekoeld geweest. Ik ben meer van de Queen en Uriah Heep, wat vroeger hardrock betreft.

En toch kan ik Sabbath-platen uit de beginperiode echt wel waarderen. War Pigs vergat ik te noemen, ook een erg fijne song.

Lachende derde
Sabbath heeft mij vanaf het eerste moment - ik was ook 12, het was ten tijde van het verguisde Never Say Die - meteen gegrepen door de donkere riffs van Iommi, de sinistere jankstem van Ozzy, de fantastische ritmesectie van Butler en Ward. De plaat die ik erna kocht bleek véél beter: Master of Reality.
In de loop van de vroege jaren '80 alles op elpee gekocht. Sabbath is de basis van alles wat ik sindsdien beluisterd heb op heavy gebied. Mijn muzieksmaak heeft een veel breder spectrum maar die eerste kennismaking - ik kende niet meer dan wat top 40 geneuzel, had net Dreadlock Hollyday op single gekocht, ik hield van de Bee Gees, want mijn moeder vond dat goed, en had ook een crush met Dylan, maar dit terzijde - is van onschatbare waarde gebleken.

Lachende derde
En de stem van Ozzy? Die is natuurlijk uniek in zijn soort. Een mooie stem? Nee. Een passende stem tussen de duistere riffs van Iommi? De enig passende! Sabbath vormt echt een buitencategorie binnen de rockmuziek.

Lachende derde
In het begin schiep God de hemel en Black Sabbath. De aarde was nog woest en ledig, maar de muziek lag over de afgrond en Gods geest zweefde over het water. God zei: er moeten riffs komen, en er waren riffs. God zag dat de riffs goed waren en hij scheidde de riffs van allerlei flauw synthesizergeneuzel. De riffs noemde hij Black Sabbath en de rest muzak. Het werd avond en het werd morgen: de eerste dag.

avatar van ZAP!
Rudi S schreef:
Laat die andere stomme topics toch
#Wat eten we vandaag?

P.s. en eerlijk gezegd hoor ik liever een plaat van Sabbath in zijn geheel dan telkens een los nummer.

avatar van wizard
Behind the Wall of Sleep: 4*

Gisteren The Wizard overgeslagen (iets met zomertijd/wintertijd en de biologische klok van mijn kinderen), misschien wel mijn favoriete nummer van Black Sabbath. Alsnog 5* dus.

Zack
De avond gaat straks vallen en dan komen de anderen .... . Tot dusver 7 stemmers .

avatar van Rudi S
Vette 4.

avatar van Mssr Renard
Ik heb hem nog steeds niet herbeluisterd. Uit mijn hoofd weet ik niet zo goed welke song het is. Ik zal het wel even opzoeken en afdraaien.

avatar van Mssr Renard
Net even snel geluisterd, ik ken deze wel degelijk. Gaaf shuffle-intro en mooie mainriff. Valt me trouwens op dat hier Ozzy me minder tegen staat.

Ook een goede 4, want beter dan Wizard is ie niet.

Zack
Nog geen 10 stemmers....nog 10 uur de tijd overigens voor de nacht mensen

avatar van Mssr Renard
Er zijn wel wat nachtbrakers op de site, zoals Sir Spamalot


avatar van AOVV
Mssr Renard schreef:
Er zijn wel wat nachtbrakers op de site, zoals Sir Spamalot


De Sir is een ochtendmens, die komt nog wel opdagen.

Zack
Score voor Behind the Wall of Sleep : 4,30 (43/10)

Hoop wel dat er minimaal 10 deelnemers blijven ...(er moeten meer BS ‘fans’ zijn )

Zack
N.I.B.




Deadline: woensdag ochtend 6.00 uur !

Zack
4

avatar van Sir Spamalot
Mssr Renard schreef:
Er zijn wel wat nachtbrakers op de site, zoals Sir Spamalot

Eerder een (te vroege) ochtendmens, ik slaap zelden langer dan 5u00 's morgens, voordeel is dan weer de o zo genietbare ochtendstilte.

Voor N.I.B.: 4. Ik heb het meer voor Ronnie James Dio als zanger van Black Sabbath.

avatar van B.Robertson
Herkenbaar die o zo genietbare ochtendstilte, al is de muziek aanzetten één van de eerste dingen die ik 's ochtends doe. Vanochtend ook om 5u00 eraf omdat ik verzuimd had de wekker een uur terug te zetten.


Black Sabbath met R.J. Dio vind ik ook zeker niet onderdoen voor met Ozzy, al vind ik het minder geslaagd als Dio Osbourne nummers zingt.

N.I.B. 4


Lachende derde
4

avatar van Mssr Renard
Deze staat ook op We Sold Our Soul For Rock n Roll.
Mijn eerste kennismaking met de band.
Ik was 12 of 13 en mijn aandacht ging toen nog naar Queen en Saga uit. Mijn oom wilde dat ik hardere muziek ging luisteren en zette Hawkwind en Black Sabbath op cassette voor mij.

Het was ook gelijk de eerste basssolo die ik leerde kennen en op de Amerikaanse release hebben ze die dus Basicalliy genoemd (heb ik deze week geleerd).

De mainriff is ook gelijk de zanglijn (eigenlijk best lui), maar het is voornamelijk de lick ná het couplet, de bridge en de eindsolo die dit nummer zo gaaf maken. Typisch jaren zeventig ook om de solo te dubbelen (Queen deed dit ook), omdat de band maar 1 gitarist had.

Zoals altijd schreef Ozzy geen noot en geen woord en waren de teksten van Geezer. Een liefdesliedje met een occulte plotwending. Erg grappig.

5* toch voor de nostalgie en zelfs Ozzy klinkt ook hier okay.


avatar van AOVV
Heerlijk nummer! Klinkt zelfs wat exotisch.

5

avatar van Johnny Marr
Zack schreef:

Hoop wel dat er minimaal 10 deelnemers blijven ...(er moeten meer BS ‘fans’ zijn )

Gaat te snel voor mij, kun je niet om de 2 dagen een nummer posten?

Zack
Johnny Marr schreef:
(quote)

Gaat te snel voor mij, kun je niet om de 2 dagen een nummer posten?
Zou kunnen, maar dan staat het meer stil en ik wil graag voor eind jaar dit topic af hebben.

Het is ook geen verplichting en ik begrijp dat sommigen aan meerdere topics meedoen en het dan wel eens wat in de knel komt....

Gast
geplaatst: vandaag om 15:39 uur

geplaatst: vandaag om 15:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.