MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2012 competitie

zoeken in:
1. Black Mountain - Mary Lou
2. Dans Dans - Waterpoort
3. Shearwater - Animal Life
4. Burial - Ashtray Wasp
5. Fanfarlo - Shiny Things

En de rest:
6. The Asteroids Galaxy Tour - Heart Attack
7. Rhye - Open
8. Burial - Kindred
9. Het Zesde Metaal - Ge Zwiegt
10. Disappears - Replicate
11. Burial - Loner
12. Cloud Nothings - No Future / No Past

Wel veel zware/moeilijke/duistere nummers, zeg.

Ah, ik hoop dat ik nog op tijd ben als ik over een half uurtje mijn lijstje post...

1. Burial - Loner
2. Dans Dans - Waterpoort
3. The Asteroids Galaxy Tour - Heart Attack
4. Cloud Nothings - No Future / No Past
5. Burial - Ashtray Wasp

Sterke finale, alleen Black Mountain scoort hier een krappe onvoldoende. De rest zit allemaal op 7+.

Dans Dans is wel een ontdekking trouwens. Aan het aantal plays op Soundcloud te zien ook nog een behoorlijk onbekende artiest. Leuk dat 'ie hier zo ver komt.

Komt dat even mooi uit dat ik er vandaag helemaal geen tijd voor had. Toch nog twee lijstje na de geplande deadline. Stembus blijft tot 1.00 uur open.

EDIT: Gesloten!

De stemmen zijn geteld. Maar liefst 20 deelnemers dit keer :
DjFrankie, Ploppesteksel, Don Cappuccino, kemm, jassn, Dwejkk_, dumb_helicopter, Teunnis, Dustbowl, Poeha, Sunderland, Snoeperd, Co Jackso, niels94, inquestos, arcade monkeys, stoepkrijt, odi, chevy en herman

Er waren 9 verschillende #1's. Twee van de drie zonder #1-notering zullen niet lang op zich laten wachten.

12. The Asteroids Galaxy Tour - Heart Attack (7 punten, 3 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

De eerste verrassing? Nee, eigenlijk totaal niet. Als je bij de bookmakers deze plaat op de twaalfde plek had voorspeld krijg je waarschijnlijk gewoon je inzet terug. Dit nummer bleek te simpel om ons snobisten te overtuigen in de finale. Des te knapper dat zo'n rechttoe rechtaan popnummer het tot de finale weet te schoppen.

11. Dans Dans - Waterpoort (11 punten, 5 keer genoemd)

Dan nu alweer het tweede nummer zonder #1-notering. In dit geval is het wel een verrassing, want met een 2e en 1e plek in de vorige rondes was een hoge noteringen in de finale wel te verwachten. Aan de andere kant is een elfde plaats een zeer bijzondere prestatie voor zo'n onbekend bandje. Zoals Herman al zei heeft de link op soundcloud heel erg weinig plays, het zou me niet verbazen als al die plays via dit topic komen. Wellicht dat de rest van MuMe dit ook gaat oppakken, zodat ze de verdiende aandacht krijgen.

Ah, je gaat 'm nu al doen. 2 Mooie nummers op plaats 11 en 12. Eigenlijk moeten we hier ook maar een top8 invoeren, dan hadden ze van mij ook puntjes gekregen.

10. Rhye - Open (18 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van kemm)

We maken nu een flinke stap naar de staart van de grote subtop. Ook hier weer een artiest die nog niet echt heel veel aandacht krijgt, maar ze hebben dan ook pas een EP uitgebracht. Rhye haalde - ten koste van Regina Spektor - nipt de finaleladders, dus een tiende plaats is zeker geen verrassing. Wel opvallend dat dit alweer het derde nummer is uit het "Maak kennis met... 2012"-topic. Het vierde en laatste nummer van dat topic laat nog even op zich wachten.

9. Fanfarlo - Shiny Things (21 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Snoeperd)

Dit nummer van Fanfarlo werd erg vaak genoemd, maar stond vaak aan de onderkant van de lijstjes. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat de 8e plek net aan wordt gemist. Toch mogen ze tevreden zijn met een 9e plaats, want in de vorige rondes werd het twee keer vierde.

8. Disappears - Replicate (21 punten, 5 keer genoemd)
(nominatie van dumb_helicopter, nummer 1 van dumb_helicopter, Poeha en arcade monkeys)

Disappears deed het anders dan Fanfarlo; slechts vijf keer genoemd, maar wel drie keer op de bovenste plek! Dat deed alleen de winnaar beter. Uiteindelijk komt het toch gewoon op hetzelfde puntenaantal terecht als Fanfarlo. En dat terwijl het in de eerste ronde nog z'n ladder won. In de finale verliest hij van zijn twee laddergenoten. Deze stevige rocker is de eerste van twee nominaties van dumb_helicopter.

7. Black Mountain - Mary Lou (24 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door dumb_helicopter, nummer 1 van DjFrankie en chevy)

De volgende nominatie van dumb_helicopter en opnieuw zo'n stevige rocker. Ook was veelvuldig in de bovenste regionen van de lijstjes te vinden. Vanaf hier was het ook heel erg spannend, de nummer 4 heeft slechts 3 punten meer bij elkaar weten te rapen.

6. Het Zesde Metaal - Ge Zwiegt (25 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van jassn, Dustbowl en stoepkrijt)

Wat is dat toch met die Belgen dit jaar? Ze blijven maar scoren in dit topic, dit keer zelfs met een onverstaanbaar Vlaams dialect. Het Zesde Metaal werd net als Disappears drie keer op de 1e plaats gezet en scoorde zo toch verrassend veel punten. Ik zag deze band al eens in het voorprogramma van Roosbeef, maar ik verstond er geen bal van. Dat is helaas niks veranderd.

De eerste Burial mag nu toch wel een keer komen

5. Burial - Kindred (26 punten, 11 keer genoemd)

En daar is ie dan eindelijk, het eerste nummer van Burial. Het zag er even naar uit dat er een Burial-podium zou komen, maar Kindred scoorde uit de laatste vijf lijstjes slechts twee punten en zakte daarmee naar de vijfde plek. Ook opvallend, geen een keer op #1 gezet, maar de Burial-liefhebbers hadden dan ook genoeg andere keuzes. Drie keer Burial in de top vijf zou je overdreven kunnen noemen, maar deze EP staat met 150 stemmen op een gemiddelde van 4,12 en daarmee op #7 en #14 op respectievelijk de dance- en electronica-toplijst. Zeer knappe prestatie dus van William Bevan!

inquestos schreef:
De eerste Burial mag nu toch wel een keer komen

4. Shearwater - Animal Life (27 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Sunderland)

Dan nu, de grootste verrassing. Animal Life haalde met heel veel moeite de finale, maar eenmaal bereikt komt het gewoon tot de vierde plek. Ik hoor er niet in wat anderen blijkbaar wel doen - het album staat ook op een mooi gemiddelde van 3,91.

3. Cloud Nothings - No Future / No Past (30 punten, 12 keer genoemd)
(nominatie van Ploppesteksel, nummer 1 van Ploppesteksel, Co Jackso en niels94)

Na het grote succes van de vorige maand is er opnieuw een podiumplaats vrijgemaakt voor Cloud Nothings. Dit keer moet het tevreden zijn met een bronzen plak, maar dat is geen schande gezien de verpletterende score van de top twee. Op Pitchfork kreeg dit album al veel aandacht - waarschijnlijk dankzij de medewerking van de niet onbekende Steve Albini - hier doen ze het dus ook erg goed.

Ik ga tukken, maar we hebben een mooie winnaar!

2. Burial - Loner (43 punten, 13 keer genoemd)
(nominatie van Dwejkk_, nummer 1 van Dwejkk_ en herman)

We maken een reuzesprong in de score. Burial maakte van iedereen gehakt met Loner en Ashtray Wasp. Eerstgenoemde staat dus op de tweede plek, met een voorsprong van maar liefst 13 punten op Cloud Nothings. In de twee voorrondes had het ook al totaal geen last van concurrentie. Burial doet het overal goed, op Metacritic haalt het maar liefst een score van 90/100 en ook op MuMe en RYM zijn er nauwelijks negatieve geluiden te horen. Indrukwekkende prestaties.

1. Burial - Ashtray Wasp (47 punten, 14 keer genoemd)
(nominatie van jassn, nummer 1 van Don Cappuccino, Teunnis, inquestos en odi)

Had ik jullie al verteld over de nieuwe EP van Burial? Ik kan hier mezelf wel gaan herhalen, maar de cijfers spreken voor zich. Burial, amen.

De top 20 van februari:

1. Burial - Ashtray Wasp
2. Burial - Loner
3. Cloud Nothings - No Future / No Past
4. Shearwater - Animal Life
5. Burial - Kindred
6. Het Zesde Metaal - Ge Zwiegt
7. Black Mountain - Mary Lou
8. Disappears - Replicate
9. Fanfarlo - Shiny Things
10. Rhye - Open
11. Dans Dans - Waterpoort
12. The Asteroids Galaxy Tour - Heart Attack
13. Portico Quartet - Ruins
14. Sleepers' Reign - King Into Delight
15. Fucked Up - Year of the Tiger
16. Shearwater - You As You Were
17. First Aid Kit - Emmylou
18. Portico Quartet - Steepless
19. Arctic Monkeys - R U Mine?
20. Jessie Ware - Running (Disclosure Remix)

Eerdere uitslagen:
Januari

Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari

Morgen zet ik de volgende maand op en daarna kan er genomineerd worden.

Eindelijk eens een nominatie op nummer 1

al was het niet eens mijn nummer 1 van de maand

herman schreef:

Dans Dans is wel een ontdekking trouwens. Aan het aantal plays op Soundcloud te zien ook nog een behoorlijk onbekende artiest. Leuk dat 'ie hier zo ver komt.
Verdient inderdaad meer aandacht.

Burial gewonnen

Verrassend was het inderdaad allang niet meer (ook niet dat het tussen Ashtray Wasp en Loner ging), maar een "dik verdiend" is wel op zijn plaats! Ik was vooral blij dat Rhye in de finale stond (ook al is het ten koste van...) en Jessie Ware nog op 20 komt. Dat plaatje van Dans Dans gaat ook zeker nog gecheckt worden!

We gaan verder met de maand maart! Ik heb de voorselectie dit keer niet aangepast. De vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 31 maart zijn uitgekomen doen dus weer mee. Singles afkomstig van een album uit 2011 komen hiervoor niet in aamerking. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers uit het "Maak kennis met... 2012"-topic, aangevuld met de populairste nummer van de hier op MuMe zeventien populairste releases van de maand maart.

De top vijf singles op RYM t/m maart:

Beach House - Myth
Burial & Four Tet - Nova
Santigold - Disparate Youth
Anathema - Untouchable, Part 1
Jack White - Sixteen Saltines

De beste acht nummers van de maand maart uit het topic Maak kennis met... 2012:

Guido Belcanto - De Zonde Die Ik Nooit Beging
Kindness - Cyan
Yeti Lane - Analog Wheel
Gold & Youth - Time to Kill
Lost in the Trees - Red
Greg Haines - 183 Times
2:54 - Scarlet
Sigur Rós - Ekki Múkk

Als uit dat topic het nummer van morgen een hoger gemiddelde haalt dan 6,68 doet die ook mee.

De meest als favoriet aangevinkte tracks van de zeventien populairste albums uit maart op MuMe. Voor de duidelijkheid; albums met meer dan 30 stemmen doen automatisch mee. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt:

Adrenaline Mob - Undaunted
Andrew Bird - Danse Caribe
Big K.R.I.T. - Me and My Old School
Bruce Springsteen - Land of Hope and Dreams
Daniel Rossen - Silent Song
Dry the River - No Rest
Epica - Delirium
Flying Colors - Infinite Fire
Gazpacho - Hell Freezes Over I
Julia Holter - Marienbad 
Lost in the Trees - Neither Here nor There
Madonna - Gang Bang
Meshuggah - Marrow
Michael Kiwanuka - Tell Me a Tale
Mirrorring - Mine
RPWL - The Fisherman (I. High as a Mountain Part 1 & 2 - II. the Abyss)
The Mars Volta - The Whip Hand

Alfabetisch gezien komt dat neer op deze lijst van dertig (linkjes zullen spoedig volgen):

2:54 - Scarlet
Adrenaline Mob - Undaunted
Anathema - Untouchable, Part 1
Andrew Bird - Danse Caribe
Beach House - Myth
Big K.R.I.T. - Me and My Old School
Bruce Springsteen - Land of Hope and Dreams
Burial & Four Tet - Nova
Daniel Rossen - Silent Song
Dry the River - No Rest
Epica - Delirium
Flying Colors - Infinite Fire
Gazpacho - Hell Freezes Over I
Gold & Youth - Time to Kill
Greg Haines - 183 Times
Guido Belcanto - De Zonde Die Ik Nooit Beging
Jack White - Sixteen Saltines
Julia Holter - Marienbad
Kindness - Cyan
Lost in the Trees - Red
Lost in the Trees - Neither Here nor There
Madonna - Gang Bang
Meshuggah - Marrow
Michael Kiwanuka - Tell Me a Tale
Mirrorring - Mine
RPWL - The Fisherman (I. High as a Mountain Part 1 & 2 - II. the Abyss)
Santigold - Disparate Youth
Sigur Rós - Ekki Múkk
The Mars Volta - The Whip Hand
Yeti Lane - Analog Wheel

Nu mogen er nog 17 users twee nummers nomineren. De enige voorwaarde is dat de nummers in 2012 uitgebracht moeten zijn/worden.

Ik ga op de goedkope toer:
EDIT: Toch niet helemaal.
EDIT: Toch wel, jassn heeft War Drums al genomineerd

31. Le Le - En Pierre
32. Madonna - I'm Addicted

Omdat het nooit genoeg gedaan wordt: nog probbbz voor alles Teunnis

33. Quakers ft. Buff1 - Sidewinder
34. Drudkh - Breath of Cold Black Soil

Hiphop en metal: present

Gast
geplaatst: vandaag om 05:59 uur

geplaatst: vandaag om 05:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.