MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2015

zoeken in:
9. Death Cab for Cutie - Little Wanderer (21 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van dumb_helicopter)

In de finale versloeg Death Cab for Cutie o.a. Balthazar en Sufjan Stevens en het won die finaleladder ook. Niet met een overtuigend stempercentage, op dat vlak is deze 9e plek in de lijn der verwachting. Maar Balthazar en Sufjan Stevens hebben het in de finale beter gedaan.

8. Balthazar - Bunker (23 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Balthazar verslaat nu wel Death Cab for Cutie, maar dat levert niet meer op dan een achtste plek. Ook Balthazar moet onverwachte nummers voor zich dulden. Zo versloeg het in de eerste ladders nog Shlohmo (met Beams) en Best Coast, en in de finaleladder eindigde het ook hoger dan Sufjan Stevens. Die drie moeten allen nog langskomen.

7. Long Arm - Foresthead (23 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door jassn)

Deze Russische producer verraste iedereen en alles in 2011 met zijn album The Branches. Nu komt de opvolger Kellion eraan. Long Arm bracht Foresthead alvast uit en ook nu is het weer raak met een zevende plek in deze maandfinale. Opvallend is dat het geen één keer op #1 is gezet, maar wel vier keer een treetje lager. En ook Long Arm moet nu twee nummers voor zich laten die het voorheen versloeg. Kendrick Lamar en Shlohmo dit keer.

6. Lakker - Pylon (24 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van Ploppesteksel en yeahyeahyeah)

En we kunnen een eerste titelkandidaat wegstrepen! Deze onheilspellende track van Lakker haalde in de finaleladders nog het hoogste stempercentage en wist ook te imponeren in de reguliere ladders. Warpaint, Sufjan Stevens en Best Coast hoorden eerder nog bij de geklopten. We kunnen dus wel stellen dat we een redelijk verrassende uitslag hebben. Zeker Shlohmo en Best Coast had ik niet zo hoog verwacht. En ook Sufjan doet het erg goed in vergelijking met de prestaties in de ladders.

Hopelijk wint Suffe Jan dan!
Als Kendrick wint, lynchen we Teun en zijn zusje!

Ik ga zo weer verder hoor, er is even iets tussen gekomen.

5. Shlohmo - Beams (25 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door The Eraser)

Uiteindelijk is het niet meer dan een vijfde plek voor Shlohmo. Maar wel heel knap, zeker als je in ogenschouw neemt dat de Amerikaanse producer twee nummers in de finale had. En dan is Beams zelfs op punten gelijk geëindigd met de #3. Het ontbreekt hem aan hoge noteringen, anders had er nog veel meer ingezeten. Beams is maar liefst tien keer in de top-5 gezet, het meest.

4. Best Coast - California Nights (25 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door wibro, nummer 1 van DjFrankie en nelis)

Nou, de grote verrassingen van de finale halen beiden net niet het podium. Voor Best Coast was het zelfs extreem close, het ging uiteindelijk om het aantal #3-noteringen. Deze hoek van de rockmuziek doet het vaak goed in deze competitie en ook nu weer een knappe prestatie. Het album komt overigens morgen uit.

3. Warpaint - No Way Out (25 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Arno en Gretz)

En zo zijn het toch drie hele grote namen geworden die de podiumplekken mogen verdelen. Warpaint scoorde heel verspreid zijn punten en haalt eigenlijk helemaal niet zo'n heel erg indrukwekkend puntenaantal. Dat ze alsnog de derde plek halen komt doordat de finalisten weinig voor elkaar onder deden. Twee nummers konden het niet bijbenen en twee nummers staken er wat bovenuit, maar de rest lag heel dicht bij elkaar. Nu rest de vraag: gaat Kendrick voor drie-op-een-rij of pakt een andere veel geprezen man, Sufjan Stevens, de titel?

2. Sufjan Stevens - Fourth of July (32 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van arcade monkeys, Edgar18 en JSPR_G)

De vierde van mei is niet de dag waarop Fourth of July de titel Song van de Maand Maart pakt. Het scheelde heel weinig, dat dan wel. Het laatste album van Sufjan Stevens wordt zeer breed gewaardeerd en heeft al bijna evenveel stemmen als Seven Swans. Een groot succes dus. Ik vermoed dat Sufjan Stevens ook met Should Have Known Better in de finale had gestaan als ze niet elkaar hadden geloot. Opvallend is dat Fourth of July het, net als de maandwinnaar, voornamelijk moest hebben van de hoge noteringen. Als het genoemd werd, dan stond het steevast in de top-3.

1. Kendrick Lamar feat. James Fauntleroy & Ronald Isley - How Much a Dollar Cost (33 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Teunnis, nummer 1 van Arrie, Don Cappuccino, maaartjje, Teunnis en wibro)

Flikt ie het dan toch. Kendrick "Koning" Lamar haalt in 2015 drie uit drie. Januari, februari, maart: allemaal eigendom van Lamar. How Much a Dollar Cost is maar liefst vijf keer op #1 gezet, maar wel slechts acht keer genoemd. Waarschijnlijk beginnen mensen wel een beetje moe te worden van de adoratie. Op acht man na dan Volgens mij is How Much a Dollar Cost ook vooral een favoriet van de fans. The Blacker the Berry en King Kunta slaan meteen in, How Much a Dollar Cost heeft misschien wat meer tijd nodig. Blijkbaar heeft het genoeg tijd gehad om de overwinning in maart te claimen. En kom maar op met dat lynchen - ik heb een hoop fanatieke medestanders

wibro schreef:
1. Kendrick Lamar feat. James Fauntleroy & Ronald Isley - How Much a Dollar Cost
Voor mij het mooiste nummer van Mr Lamar van zijn recente album. Ik voorspel dat hij met deze song ook maart op zijn naam gaat schrijven.

En aldus geschiedde

Aangenaam verrast trouwens dat mijn nominatie van Best Coast zo hoog scoorde. Had ik nooit verwacht.

Jammer van Sufjan. Ik vind How Much a Dollar Cost nogal overrated in vergelijking met The Blacker the Berry en King Kunta (beiden wel terechte maandwinnaars). Had in dit speelveld eigenlijk rond positie 8 moeten staan. Ik verwacht ook dat de nummers 2, 3 en 4 in deze finale het in het eindspel uiteindelijk beter gaan doen. Hopelijk meer variatie qua maandwinnaars in de rest van het jaar.

Ik vind het een geweldige winnaar, maar ik vraag me af in hoeverre jouw zusje uit haarzelf stemde, ze stemt verder bijna nooit mee. Aangezien Kendrick heeft gewonnen doordat jouw zusje op jouw aandringen nog op het laatste moment meestemde, heeft het voor mij een beetje zure nasmaak.

De top-20 van maart:

1. Kendrick Lamar feat. James Fauntleroy & Ronald Isley - How Much a Dollar Cost
2. Sufjan Stevens - Fourth of July
3. Warpaint - No Way Out
4. Best Coast - California Nights
5. Shlohmo - Beams
6. Lakker - Pylon
7. Long Arm - Foresthead
8. Balthazar - Bunker
9. Death Cab for Cutie - Little Wanderer
10. Courtney Barnett - Depreston
11. Jamie xx - Gosh
12. Shlohmo - Buried
13. Hiatus Kaiyote - Shaolin Monk Motherfunk
14. The Soft Moon - Far
15. Sufjan Stevens - Should Have Known Better
16. Soko feat. Ariel Pink - Lovetrap
17. Marriages - Skin
18. Tame Impala - Cause I'm a Man
19. Jamie xx feat. Romy - Loud Places
20. Yowler - Water

Alle uitslagen:
Januari
Februari

Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari
Maart

Arrie schreef:
Ik vind het een geweldige winnaar, maar ik vraag me af in hoeverre jouw zusje uit haarzelf stemde, ze stemt verder bijna nooit mee. Aangezien Kendrick heeft gewonnen doordat jouw zusje op jouw aandringen nog op het laatste moment meestemde, heeft het voor mij een beetje zure nasmaak.

Tsja, sorry maar dat is dus echt niet zo. Ze wilde zelf graag meestemmen dit jaar en ik attendeerde haar er gisteren op dat vandaag de deadline was. Verder bekijk ik nooit ook maar iets van de uitslag voordat ik de lijnen sluit. Het is trouwens mijn oudere zus en niet mijn zusje Ik hoef haar echt niet te vertellen wat te stemmen. Zij is juist degene die me op deze site bracht.

Nog altijd liever Kendrick dan die suffe janboel Het beste nummer staat voor mij hoe dan ook op 3.

Arrie schreef:
Kom kom, Teun gaat zijn zusje heus niet optrommelen om Kendrick per se te laten winnen. Ze heeft al wel vaker meegestemd in finales en dat ze een vrij overeenkomstige smaak hebben lijkt me enigszins logisch. Zelfs al was het wel het geval dat Teun zijn (EDIT) veel grotere zus werkelijk heeft opgetrommeld om Kendrick te laten winnen... Dan is hij toch wel de enige die het recht verdient om zo'n streek uit te halen

Daarbij, het is en blijft een spelletje. Of Kendrick nu eerste of tweede wordt zal mij veelal een zorg wezen. Goede muziek ontdekken blijft het belangrijkste van dit topic.

Teunnis schreef:
(quote)

Tsja, sorry maar dat is dus echt niet zo. Ze wilde zelf graag meestemmen dit jaar en ik attendeerde haar er gisteren op dat vandaag de deadline was. Verder bekijk ik nooit ook maar iets van de uitslag voordat ik de lijnen sluit. Het is trouwens mijn oudere zus en niet mijn zusje Ik hoef haar echt niet te vertellen wat te stemmen. Zij is juist degene die me op deze site bracht.

Ah oké, in dat geval prima.

Natuurlijk bepaalt ze zelf wat je stemt. Maar je kan het natuurlijk wel enigszins inschatten.

Maargoed, het kwam op mij wat verkeerd over, maar dat blijkt onterecht. Is dat meteen rechtgezet.

Als ik had gestemd was het waarschijnlijk een gelijke stand geworden (1. Sufjan 2. Kendrick), maar als mijn zus ook nog had gestemd had Kendrick gewonnen (Kendrick is een cutie, Sufjan een aanstellertje), dus de stand klopt precies zo .

Als mijn zusje had gestemd, had Kendrick nog dikker gewonnen.

als ik had gestemd had kendrick sowieso meer punten gekregen dan suffe jan

Gelukkig heeft suffe Jan niet gewonnen.

We gaan beginnen met de maand april. Er zijn 28 nummers die alvast genomineerd zijn. Dit zijn de vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 30 april zijn uitgekomen. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers in de maand april uit het "Maak kennis met... 2015"-topic. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste vijftien albums op MuMe die in april zijn uitgekomen.

De top vijf singles op RYM t/m 30 april:

D'Angelo and The Vanguard - The Charade
Earl Sweatshirt - Grief
Sufjan Stevens - Exploding Whale
Brand New - Mene
Blur - Lonesome Street

De acht best beoordeelde nummers van de maand april uit het topic Maak kennis met... 2015:

Rats on Rafts - (Machine) 1-6-8
Nadine Shah - Fool
Franskild - Falling
The Cavern - Hey You
Aurora - Running with the Wolves
Klangstof - Hostage
Heather Woods Broderick - A Call for Distance
The Honeydrips - Bright / Fire We Light

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de vijtien populairste albums uit april op MusicMeter. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van 3,00 of hoger automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt:

Alabama Shakes - Gimme All Your Love
Shlohmo feat. D33J - Apathy
Calexico - Falling from the Sky
Yelawolf feat. Eminem - Best Friend
Beth Hart - Mechanical Heart
Martha Bean - Song of the Sea
Drenge - We Can Do What We Want
Steve Hackett - Wolflight
Arena - Traveller Beware
Anne Soldaat - The Truth
The Miseries - Skinflint
Built to Spill - Living Zoo
Wire - Sleep-Walking
Lapalux - Don't Mean a Thing
Colin Stetson and Sarah Neufeld - The Sun Roars Into View

Alfabetische lijst:

Alabama Shakes - Gimme All Your Love
Anne Soldaat - The Truth
Arena - Traveller Beware
Aurora - Running with the Wolves
Beth Hart - Mechanical Heart
Blur - Lonesome Street
Brand New - Mene
Built to Spill - Living Zoo
Calexico - Falling from the Sky
Colin Stetson and Sarah Neufeld - The Sun Roars Into View
D'Angelo and The Vanguard - The Charade
Drenge - We Can Do What We Want
Earl Sweatshirt - Grief
Franskild - Falling
Heather Woods Broderick - A Call for Distance
Klangstof - Hostage
Lapalux - Don't Mean a Thing
Martha Bean - Song of the Sea
Nadine Shah - Fool
Rats on Rafts - (Machine) 1-6-8
Shlohmo feat. D33J - Apathy
Steve Hackett - Wolflight
Sufjan Stevens - Exploding Whale
The Cavern - Hey You
The Honeydrips - Bright / Fire We Light
The Miseries - Skinflint
Wire - Sleep-Walking
Yelawolf feat. Eminem - Best Friend

Nu mogen er nog 36 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn 1) dat een nummer in 2015 is/wordt uitgebracht en 2) dat (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

Hier een lijst met alle nummers die al in 2014 hebben meegedaan:
Overzicht 2014

Hier een lijst met alle nummers die al in 2015 hebben meegedaan:
Overzicht 2015

29. Róisín Murphy - Exploitation
30. Mutual - Surface Effects

31. Best Coast - Feeling OK
32. Tei Shi - Go Slow

33. Marching Church - King of Song
34. Yonatan Gat - East to West

37. Balthazar - Then What
38. Tribulation - Strange Gateway Beckon

DjFrankie (moderator)
39 Portico (feat. Joe Newman) - 101
40 Kovacs - Diggin

Gast
geplaatst: vandaag om 01:57 uur

geplaatst: vandaag om 01:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.