Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2015
zoeken in:
0
geplaatst: 6 mei 2016, 20:24 uur
Twee zou best The Blacker the Berry kunnen zijn. Maar dat kan ook wishful thinking zijn. 

0
geplaatst: 6 mei 2016, 20:30 uur
Er komt geen tussenstand na 25 lijstjes (en ook niet na 30), maar één ding wil ik wel verklappen: na 25 lijstjes staan de nummers 1 en 2 op hetzelfde puntenaantal. Spannend!
0
geplaatst: 6 mei 2016, 21:02 uur
Teunnis schreef:
Nog even een rondvraagje: welk tweede nummer gaat het beter doen, de tweede van Kendrick Lamar of de tweede van Tame Impala?
Nog even een rondvraagje: welk tweede nummer gaat het beter doen, de tweede van Kendrick Lamar of de tweede van Tame Impala?
De tweede van Tame Impala uiteraard.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 21:28 uur
Alle stemmen zijn geteld. We hebben alweer het record aantal deelnemers verbroken! Vorig jaar kreeg ik dertig inzendingen voor de finale, dit jaar zijn we geëindigd op 33 inzendingen! ?
Prachtig dat dit spel gewoon maar niet afneemt in populariteit. De volgende users wil ik hartelijken bedanken voor het opsturen van hun finalelijstje:
50tracks
7744leon
arcade monkeys
Arno
Arrie
ArthurDZ
Ataloona
charlotte2807
Choconas
Co Jackso
Dance Lover
DjFrankie
dumb_helicopter
Dwejkk_
Edgar18
Gretz
hoi123
johan de witt
Johnny Marr
kemm
Koenr
luigifort
Manfield
nelis
Ploppesteksel
Poeha
Simon77
Snoeperd
stoepkrijt
Sunderland
Teunnis
Vince vega
wibro
En oh oh oh, wat was het weer eens spannend! Uiteindelijk kwam alles nog heel dicht bij elkaar. Alleen de onderste twee konden niet aanhaken, daarna eigenlijk geen grote gaten meer.
Prachtig dat dit spel gewoon maar niet afneemt in populariteit. De volgende users wil ik hartelijken bedanken voor het opsturen van hun finalelijstje:
50tracks
7744leon
arcade monkeys
Arno
Arrie
ArthurDZ
Ataloona
charlotte2807
Choconas
Co Jackso
Dance Lover
DjFrankie
dumb_helicopter
Dwejkk_
Edgar18
Gretz
hoi123
johan de witt
Johnny Marr
kemm
Koenr
luigifort
Manfield
nelis
Ploppesteksel
Poeha
Simon77
Snoeperd
stoepkrijt
Sunderland
Teunnis
Vince vega
wibro
En oh oh oh, wat was het weer eens spannend! Uiteindelijk kwam alles nog heel dicht bij elkaar. Alleen de onderste twee konden niet aanhaken, daarna eigenlijk geen grote gaten meer.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 21:40 uur
12. Julien Baker - Rejoice (69 punten, 20 keer genoemd)
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van: arcade monkeys
Maand: december
Maandpositie: 2e
Dé verrassing van de finale kon geen moment indruk maken. Niet het minst genoemd, en ook niet de minste #1-noteringen, maar wel vaak slechts enkele punten. Opmerkelijk detail: het nummer met de meeste toelichtingen. Ik heb er twee van de vijf uitgekozen.
arcade monkeys schreef:
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van: arcade monkeys
Maand: december
Dé verrassing van de finale kon geen moment indruk maken. Niet het minst genoemd, en ook niet de minste #1-noteringen, maar wel vaak slechts enkele punten. Opmerkelijk detail: het nummer met de meeste toelichtingen. Ik heb er twee van de vijf uitgekozen.
arcade monkeys schreef:
Eens om de zoveel tijd komt er een album langs dat je onverwacht compleet omver blaast. Sprained Ankle van Julien Baker was er zo een. De muziek is somber, dromerig en breekbaar en de teksten over eenzaamheid en veel te veel alcohol zijn als een zwarte spiegel en komen keihard binnen. Rejoice is een van de grootste parels van de plaat en waarschijnlijk het meest urgente nummer, haar uithalen aan het einde snijden heel erg diep. Veel beklemmender kan muziek niet worden. Een nummer van de allerhoogste buitenklasse.
dumb_helicopter schreef: Dit jonge supertalent heeft echt een wondermooie stem. Een nummer dat zich stukje voor stukje ontvouwt van een lieftallig nummer naar een getormenteerde klaagzang, dat enorm uitnodigt om mee te zingen en tegelijkertijd tot diep onder je huid kruipt.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 21:47 uur
11. Tame Impala - The Less I Know the Better (76 punten, 20 keer genoemd)
Genomineerd door dumb_helicopter
Maand: augustus
Maandpositie: 1e
Enige nummer zonder #1-noteringen. Kon in het begin in de middenmoot meedraaien, maar zakte op een gegeven moment langzaam verder weg en uiteindelijk is het gat met de rest zelfs behoorlijk groot (17 punten). Een tweede nummer in de finale is altijd moeilijk.
dumb_helicopter schreef:
Genomineerd door dumb_helicopter
Maand: augustus
Enige nummer zonder #1-noteringen. Kon in het begin in de middenmoot meedraaien, maar zakte op een gegeven moment langzaam verder weg en uiteindelijk is het gat met de rest zelfs behoorlijk groot (17 punten). Een tweede nummer in de finale is altijd moeilijk.
dumb_helicopter schreef:
2015 werd voor Tame Impala het doorbraakjaar naar het grote publiek toe en misschien wel het beste nummer van Currents was dit The Less I Know The Better dat ik via Studio Brussel leerde kennen en zich lekker tussen mijn oren bleek te nestelen.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 21:51 uur
Ik vroeg me al af vanwaar de 'uiteraard', maar die had je inderdaad beter weg kunnen laten.

0
geplaatst: 6 mei 2016, 21:55 uur
10. Eefje de Visser - Scheef (93 punten, 21 keer genoemd)
Genomineerd door inquestos
Nummer 1 van: Poeha
Maand: november
Eefje had het de eerste twintig lijstje een beetje moeite om de toppers te volgen, maar op de laatste dagen pakte ze nog veel punten en stond ze even 5e. Uiteindelijk is het toch slechts 10e geworden, maar zoals gezegd stond vanaf hier alles dicht bij elkaar.
wibro schreef:
Genomineerd door inquestos
Nummer 1 van: Poeha
Eefje had het de eerste twintig lijstje een beetje moeite om de toppers te volgen, maar op de laatste dagen pakte ze nog veel punten en stond ze even 5e. Uiteindelijk is het toch slechts 10e geworden, maar zoals gezegd stond vanaf hier alles dicht bij elkaar.
wibro schreef:
Beste Nederlandstalige singer/songwriter die ik altijd zal herinneren van dat geweldige concert in Doornroosje dit jaar. Ook deze song van haar mag er zijn.
hoi123 schreef: Misschien een beetje flauw en chauvinistisch om in een hele wereld vol met artiesten en nummers net ééntje uit je eigen land op de tweede plek van toplijstjes te laten prijken. Ik kan me er echter niet erg slecht om voelen, want Eefje is naar mijn mening oprecht van wereldklasse (internationale vrienden die ik fan heb gemaakt kunnen dit beamen). Het label van cabaratesque koddigheid dat Nederlandstalige muziek altijd automatisch op krijgt gedrukt wordt hier definitief verworpen: met de subtiele gitaarpartij, intelligente zanglijnen en vooral die hemels weidse synths aan het einde van het nummer geeft Scheef me, naast een gigantisch gevoel van gelukszaligheid, bijna een gevoel van trots op m'n landje.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 21:58 uur
ow, wat teleurstellend. The Less I know Better vind ik wellicht beter dan Let it Happen van Tame Impala. En Eefje had ik ook hoger ingeschat!
Hmm, nu maar hopen op een hoge rangschikking van mijn andere favorieten.
Hmm, nu maar hopen op een hoge rangschikking van mijn andere favorieten.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:07 uur
9. David Bowie - Blackstar (96 punten, 22 keer genoemd)
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: johan de witt en nelis
Opnieuw verslaat hij Eefje in een finale, maar dit keer resulteert dat slechts in een negende plek. Het begon aardig met een twee keer een vierde plek in de tussenstand, maar het zakte heel geleidelijk naar beneden. Opvallend is dat hier helemaal niemand een leuk positief stukje over heeft geschreven. "Bowies afscheid van de muziekwereld, wat is er nog niet over gezegd en geschreven" zo zei Edgar18, en misschien heeft iedereen wel een beetje dat gevoel. Dan maar een oude recensie van ArthurDZ uit de archieven halen.
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: johan de witt en nelis
Opnieuw verslaat hij Eefje in een finale, maar dit keer resulteert dat slechts in een negende plek. Het begon aardig met een twee keer een vierde plek in de tussenstand, maar het zakte heel geleidelijk naar beneden. Opvallend is dat hier helemaal niemand een leuk positief stukje over heeft geschreven. "Bowies afscheid van de muziekwereld, wat is er nog niet over gezegd en geschreven" zo zei Edgar18, en misschien heeft iedereen wel een beetje dat gevoel. Dan maar een oude recensie van ArthurDZ uit de archieven halen.
ArthurDZ schreef:
‘Something happened on the day he died’ zingt David in het openings-en titelnummer Blackstar. Dat is zeker gebeurd. De meesterschaker Bowie is niet alleen aan zet maar ook aan het woord. Het zijn z’n allerlaatste. Hij weet dat the day of execution nadert. Hij zoekt de randjes op van zijn stemgebruik terwijl een muzikale zon constant gaatjes probeert te prikken in de gitzwarte onweerslucht/jazzy backingtrack. Blackstar is een beest van een nummer, dat mooi illustreert hoe overbodig die comfort zones eigenlijk zijn. ‘fear is in your head, only in your head’, zong hij al in 1971 op Fill Your Heart. Hij is het altijd blijven doen.
‘Something happened on the day he died’ zingt David in het openings-en titelnummer Blackstar. Dat is zeker gebeurd. De meesterschaker Bowie is niet alleen aan zet maar ook aan het woord. Het zijn z’n allerlaatste. Hij weet dat the day of execution nadert. Hij zoekt de randjes op van zijn stemgebruik terwijl een muzikale zon constant gaatjes probeert te prikken in de gitzwarte onweerslucht/jazzy backingtrack. Blackstar is een beest van een nummer, dat mooi illustreert hoe overbodig die comfort zones eigenlijk zijn. ‘fear is in your head, only in your head’, zong hij al in 1971 op Fill Your Heart. Hij is het altijd blijven doen.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:13 uur
7744leon schreef:
Die had ik toch wel een stuk hoger verwacht
Die had ik toch wel een stuk hoger verwacht
Lazarus had ik sowieso op het podium voorspeld (als het in de finale had gestaan), maar ook van Blackstar verwachtte ik toch op zijn minst top-5.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:13 uur
Julien Baker als laatste is spijtig maar had ik wel zien aankomen. Verder scoort Torres wel boven verwachting, nooit gedacht dat ze Eefje en Bowie ging voor blijven.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:16 uur
8. Julia Holter - Feel You (99 punten, 24 keer genoemd)
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van: DjFrankie
Maand: juli
Nog net niet bij de grens van honderd punten. Julia Holter piekte na tien lijstjes op de derde plek, maar zakte verder en verder tot de negende plek. De laatste inzending wipte haar nog net boven David Bowie.
wibro schreef:
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van: DjFrankie
Maand: juli
Nog net niet bij de grens van honderd punten. Julia Holter piekte na tien lijstjes op de derde plek, maar zakte verder en verder tot de negende plek. De laatste inzending wipte haar nog net boven David Bowie.
wibro schreef:
Prachtig nummer van een van mijn favoriete zangeressen. Duurt wel even om deze song te kunnen waarderen. Is bij al haar songs trouwens.
Edgar18 schreef: Julia Holter heeft me met haar laatste album (helemaal) overtuigd. Precies beschrijven wat ik er zo goed aan vind kan ik niet, het luistert gewoon heerlijk weg.
hoi123 schreef: Mag ik Julia Holter met Joanna Newsom vergelijken? Geen zorgen hoor, haar stem is niet zó hemels en de arrangementen ook weer niet zó weelderig, maar die ongelooflijke melodische intelligentie is iets waar bijna niemand van zelfs mijn favoriete artiesten van kan dromen. Hoewel het nummer gebouwd lijkt te zijn rond dat simpele uit drie noten bestaande zangmotiefje, zitten er zó veel spannende wendingen en akkoordwisselingen in het nummer dat je het gevoel hebt naar een klassieke componist aan het luisteren bent. Nog knapper is dat het geheel tegelijkertijd bizar toegankelijk klinkt - die violen in het refrein (?) geven het nummer zelfs een Skyradio-achtig laagje mee, en dat bedoel ik op de beste manier mogelijk. Feel You zou op conservatoria een voorbeeld moeten zijn van hoe je een écht interessant popnummer schrijft.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:18 uur
Sunderland schreef:
ow, wat teleurstellend. The Less I know Better vind ik wellicht beter dan Let it Happen van Tame Impala. En Eefje had ik ook hoger ingeschat!
Volledig met je eens. Dat de "2e" van Tame Impala het zo slecht zou doen (voor zover je dat kunt zeggen in een jaarfinale) valt me behoorlijk tegen. Maar Eefjes 10e positie daar schrik ik van. Teveel "haters" in de finale? Of teveel nog sterkere tracks dan misschien? Nu schijnen de punten nogal dicht bij elkaar te liggen, dat is dan een schrale troost.ow, wat teleurstellend. The Less I know Better vind ik wellicht beter dan Let it Happen van Tame Impala. En Eefje had ik ook hoger ingeschat!
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:20 uur
Ik had veel meer #1-noteringen verwacht voor Eefje, maar ze grossiert in tweede plekken.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:20 uur
Voor mij een gevalletje teveel nog sterkere tracks. Eindigde bij mij op de 6e plek.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:21 uur
Is Feel You de nummer 1 van DjFrankie? Ik dacht ik jouw muzieksmaak aardig kende, maar dit had ik eigenlijk niet verwacht. Eerder Torres of Tame Impala.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:23 uur
Dat had ik ook niet direct achter Frank gezocht inderdaad. Verbaasde me er ook over.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:29 uur
Blackstar had ik wel iets hoger verwacht, net als Tame Impala trouwens. Zou Let it Happen ook tegenvallen? Grimes doet het wel beter dan ik vooraf had ingeschat.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:32 uur
7. Kendrick Lamar - King Kunta (102 punten, 25 keer genoemd)
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van: Edgar18 en kemm
Maand: februari
We zijn voorbij de 100-puntengrens. King Kunta is het beste tweede nummers van een artiest in de geschiedenis van deze competitie. Het zoveelste record voor Kendrick Lamar. Heeft nauwelijks in het linkerrijtje gestaan en uiteindelijk blijft het ook (net aan) in het rechterrijtje. Misschien nog wel het meest opmerkelijk: het hoogste aantal noteringen! Meer dus dan zijn grote broer. Wel veel lage plekken: de hiphoppers gaven de voorkeur aan die ander, de niet-hiphoppers konden vaak ook nog wel een paar puntjes kwijt aan King Kunta. Nominatiekoning Edgar18 is al zijn nomiaties nu al kwijt, dat zal toch een beetje tegenvallen.
Edgar18 schreef:
Genomineerd door Edgar18
Nummer 1 van: Edgar18 en kemm
Maand: februari
We zijn voorbij de 100-puntengrens. King Kunta is het beste tweede nummers van een artiest in de geschiedenis van deze competitie. Het zoveelste record voor Kendrick Lamar. Heeft nauwelijks in het linkerrijtje gestaan en uiteindelijk blijft het ook (net aan) in het rechterrijtje. Misschien nog wel het meest opmerkelijk: het hoogste aantal noteringen! Meer dus dan zijn grote broer. Wel veel lage plekken: de hiphoppers gaven de voorkeur aan die ander, de niet-hiphoppers konden vaak ook nog wel een paar puntjes kwijt aan King Kunta. Nominatiekoning Edgar18 is al zijn nomiaties nu al kwijt, dat zal toch een beetje tegenvallen.
Edgar18 schreef:
Zijn beste nummer tot nu toe, ik durf het wel een meesterwerk te noemen. Kendrick mengt de 'oude' zwarte muziek (funk / soul) met het geluid van vandaag de dag (hiphop). Voeg daar een sterke tekst over Kunta Kinte aan toe en je hebt deze klepper. Mijn absolute nummer één van het jaar, ik draai het nummer nog dagelijks met de volumeknop vol open!
hoi123 schreef: Datgene wat wat mij betreft To Pimp a Butterfly zo grensverleggend geniaal maakt is het gemak waarmee Kendrick van politieke statements wat betreft de rassensituatie in de VS (The Blacker the Berry natuurlijk dus, maar ook Alright en Complexion) naar bijna ongemakkelijk persoonlijke analyses (u, Momma) en hier dus naar compromisloze feestnummers gaat. King Kunta is vuurwerk, waarin details zoals het achtergrondkoortje, de kleine onderbrekingen en het basslickje eigenlijk hét krachtpunt van het nummer zijn. We want the funk!
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:38 uur
Edgar18 schreef:
Grimes doet het wel beter dan ik vooraf had ingeschat.
Ja, ik sta ook versteld. Als Flesh Without Blood zelfs de top 6 haalt, wat had REALiTi (wat op deze site toch duidelijk het populairste nummer is) dan wel niet kunnen bewerkstelliggen als het niet zo'n pech had gehad in de halve finale?Grimes doet het wel beter dan ik vooraf had ingeschat.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:41 uur
6. Sufjan Stevens - Should Have Known Better (102 punten, 24 keer genoemd)
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: charlotte2807, Co Jackso, Dwejkk_, Manfield en stoepkrijt
Maand: maart
Maandpositie: 15e
Should Have Known Better was het nummer dat verrassend dik onderaan stond na de eerste vijf en tien lijstjes. De achterstand was zo groot, dat ik het eigenlijk niet meer goed zag komen voor Sufjan. Maar ineens regende het #1-noteringen en klom het uit het diepe dal. Dankzij de vele #1-notering eindigt Sufjan Stevens nog net in het linkerrijtje. Niet het podium zoals ik had verwacht, maar een complete afgang is hem bespaard gebleven.
Co Jackso schreef:
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: charlotte2807, Co Jackso, Dwejkk_, Manfield en stoepkrijt
Maand: maart
Maandpositie: 15e
Should Have Known Better was het nummer dat verrassend dik onderaan stond na de eerste vijf en tien lijstjes. De achterstand was zo groot, dat ik het eigenlijk niet meer goed zag komen voor Sufjan. Maar ineens regende het #1-noteringen en klom het uit het diepe dal. Dankzij de vele #1-notering eindigt Sufjan Stevens nog net in het linkerrijtje. Niet het podium zoals ik had verwacht, maar een complete afgang is hem bespaard gebleven.
Co Jackso schreef:
Enigszins vreemd, maar dit is het prijsnummer op het nieuwe meesterwerk van Sufjan Stevens. Het Chicago van Carrie & Lowell zou je bijna zeggen. En toch klinkt het allerminst als typisch "hitlijst materiaal". Geen uitbundigheid, maar perfect uitgekiende zang en klanken, zoals wij allen van Sufjan gewend zijn. En ja, dat kippenvel-moment komt iedere keer terug na 2:37 minuten. Chapaeu Sufjan en bedankt!
stoepkrijt schreef: Waar veel liedjes van Sufjan Stevens voor niet-fans nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn is Should Have Kown Better de zeldzame uitzondering. Dit nummer lijkt vrij luchtig, aanstekelijk zelfs en klinkt veel frisser dan wat ik van Sufjan gewend ben. De melodie is betoverend mooi en elke keer als weer zo’n briljant lijntje voorbij hoor komen kan ik een glimlach maar moeilijk onderdrukken. Tot nu toe is me dat elke keer dat ik dit nummer hoorde overkomen.
Edgar18 schreef: Schitterend in al zijn eenvoud. Sufjan heeft met dit album een meesterwerk afgeleverd en een eerste plek in de jaarlijst zou daarom ook zeker verdiend zijn.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:43 uur
stoepkrijt schreef:
(quote)
Ja, ik sta ook versteld. Als Flesh Without Blood zelfs de top 6 haalt, wat had REALiTi (wat op deze site toch duidelijk het populairste nummer is) dan wel niet kunnen bewerkstelliggen als het niet zo'n pech had gehad in de halve finale? Tenminste top 3.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:44 uur
stoepkrijt schreef:
(quote)
Ja, ik sta ook versteld. Als Flesh Without Blood zelfs de top 6 haalt, wat had REALiTi (wat op deze site toch duidelijk het populairste nummer is) dan wel niet kunnen bewerkstelliggen als het niet zo'n pech had gehad in de halve finale? Inderdaad ja! Als je ziet hoe dicht het allemaal op elkaar zit en dat Flesh Without Blood minstens vijfde is geworden, dan zou ik zelfs durven stellen dat eindwinst mogelijk was voor REALiTi. Dan had het wel in de plaats van Flesh Without Blood in de finale moeten staan, en niet samen.
0
geplaatst: 6 mei 2016, 22:47 uur
Wat zitten jullie nu te bazelen dat REALiTi beter is? Hou daar eens mee op, zeg! 
Verder weer topwerk, Teun. Ik ben benieuwd. Wat mij betreft mag Torres wel stilletjesaan gaan komen...
Voorspelling:
5. Torres
4. Grimes
3. Courtney Barnett
2. Kendrick
1. Tame Impala

Verder weer topwerk, Teun. Ik ben benieuwd. Wat mij betreft mag Torres wel stilletjesaan gaan komen...
Voorspelling:
5. Torres
4. Grimes
3. Courtney Barnett
2. Kendrick
1. Tame Impala
* denotes required fields.