MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2015

zoeken in:
We gaan van start met de zesde editie van Song van het Jaar! Deze competitie is ondertussen al niet meer weg te denken op MusicMeter. In 2010 kwam herman met het idee - geïnspireerd door de Song van het Jaar-competitie van VPRO's 3voor12 - om elk jaar een competitie te houden waarbij één nummer uit het betreffende jaar gekroond wordt tot Song van het Jaar. In 2010 won Kanye West met Runaway, in 2011 - de eerste editie in de huidige spelvorm - was het Wilco die met Art of Almost de titel pakte en in 2012 werd Ashtray Wasp van Burial de Song van het Jaar. Het jaar erop was er een klinkende overwinning voor Arcade Fire met Reflektor. Wie de titel van 2014 pakt is nog niet bekend. We zitten namelijk nog middenin De Grote Finale van de editie van 2014. Hierbij wil ik jullie dan ook allemaal aanmoedigen om ook in dat topic mee te stemmen, zodat daar een mooie winnaar uit komt. Maar ondertussen moeten we ook al de focus leggen op 2015. Het is alweer eind februari en er zijn al meer dan genoeg potentiële Songs van het Jaar 2015 uitgebracht, dus ik zou zeggen "let the games begin!"

We blijven het vertrouwde recept. Dus de wijziging die in 2014 is aangebracht* blijft behouden. Voor degenen die wat minder bekend zijn met de spelregels zal ik het hier eenmaal uitgebreid uitleggen.

Elke maand mogen 64 nummers meestrijden om de titel Song van de Maand. Er zijn slechts twee criteria waaraan deze nummers moeten voldoen: 1) een nummer moet in 2015 officieel zijn uitgebracht 2*) het mag niet al eerder zijn genomineerd - in welke editie dan ook. Aan het eind van elke maand hebben we een Top 20 van de maand.

De 64 nummers komen gedeeltelijk van een startlijst en gedeeltelijk van de users zelf. De startlijst bestaat uit 30 nummer. Het grootste gedeelte (17 nummers) hiervan gaan we uit deze lijst halen. In deze lijst staan alle albumreleases van de betreffende maand. Van de albums met meer dan 30 stemmen kiezen we de tracks die het meest als favoriet zijn aangevinkt. Dit wordt tot met tracks van albums die minstens 10 stemmen hebben en om te bepalen welke albums dat worden gebruiken we de IMDB-formule (waarbij het zowel om het gemiddelde als het aantal stemmen gaat). Van deze albums kiezen we opnieuw de tracks die het meest als favoriet zijn aangevinkt. Daarnaast blijven er nummers uit het Maak kennis met... 2015-topic komen. De acht nummers die daar het hoogste gemiddelde cijfer van de maand krijgen spelen hier automatisch mee. Tot slot komen er nog vijf nummers van de single-toplijst van 2015 van RYM. De vijf singles die op zijn laatst zijn uitgekomen in de maand die op dat moment gespeeld wordt krijgen een nominatie. Uit al deze bronnen komen dus 30 nummers.

Vervolgens moeten er nog 34 nummers genomineerd worden door onszelf. Iedereen mag twee nummers nomineren. Dit hoeven geen nummers uit de betreffende maand te zijn. Er zijn zoals gezegd maar twee voorwaarden en dat is 1) dat het nummer in 2015 moet zijn uitgebracht - op welke manier dan ook (album/ep/single) en 2) dat het niet al eerder genomineerd mag zijn - in welke Song van het Jaar-editie dan ook. Een andere versie van een nummer mag wel meedoen (bijvoorbeeld een remix of wanneer album- en singleversie duidelijk verschillen). Het wordt op prijs gesteld als je een Youtube-linkje en/of Spotify-URI geeft bij je nominaties.

Dan hebben we uiteindelijk 64 nummers die elke maand gaan strijden om het beste nummer van de maand te worden. De beste 20 nummers doen uiteindelijk mee met de (voorrondes van) de Grote Finale aan het eind van het jaar. Deze maken dus kans op de titel Song van het Jaar 2015.

Hoe wordt er dan gestreden? De 64 nummers worden verspreid over acht ladders van acht nummers. Het enige waar op gelet wordt is dat niet beide nominaties van één user bij elkaar in de ladder komen en dat niet tweemaal dezelfde artiest in één ladder staat (beide regels gelden alleen voor de reguliere eerste ladderronde). Deze ladders worden één voor één gespeeld en blijven minimaal 24 uur staan. Iedereen mag dan zijn top-4 van die ladder plaatsen. De nummer 1 krijgt 4 punten, de nummer 2, 3 punten, etc. De vier nummers met de meeste punten gaan door naar de volgende ronde; de finaleladders. Bij een gelijke stand wordt er gekeken naar het aantal #1-noteringen, vervolgens naar de #2-noteringen, etc. Als er dan nog een gelijke stand is dan blijft de ladder staan tot er nog iemand een top-4 plaatst.

Dit levert 32 nummers op. Deze worden op basis van de eindpositie in de vorige ronde verspreid over vier finaleladders. Ook wordt er op gelet dat er in een ladder geen twee nummers van dezelfde ladder in de vorige ronde bij elkaar komen. Van deze vier finaleladders mag iedereen opnieuw zijn top-4 plaatsen en dan gaan er per ladder drie nummers door naar de finale.

De 12 nummers die zijn overgebleven spelen dan de finale. Hier mag iedereen zijn top-5 - met eventueel een toelichting - plaatsen in dit topic. Hier worden 5 tot 1 punten uitgedeeld aan respectievelijk de nummers 1 tot 5. Op basis hiervan rolt er een top-12 uit.

Dus om ever kort samen te vatten:

1. Per maand wordt steeds een selectie gemaakt van 64 nummers. 30 nummers komen van verschillende bronnen (MuMe, Maak kennis met... en RYM) en vervolgens mogen 17 users ieder 2 nummers aandragen.
2. Deze 64 nummers worden willekeurig verdeeld over 8 ladders van 8 nummers, die we vervolgens per tijdsbestek van minimaal 24 uur gaan spelen.
3. Per ladder maak je na beluistering van de nummers (voor zover je die nog niet kent) een top-4 die je post in het topic.
4. Van elke ladder gaan de uiteindelijke nummers 1 t/m 4 naar ronde 2, die we de finaleladders noemen. De 32 nummers die dan nog over zijn, worden opnieuw verdeeld in ladders.
5. Per finaleladder maak je weer na beluistering van de nummers een top-4 die je post in dit topic.
6. Van elke finaleladder gaan de uiteindelijke nummers 1 t/m 3 naar de maandfinale. In de maandfinale maakt iedereen een top-5 van de 12 overgebleven nummers. Deze top-5's bij elkaar opgeteld bepalen uiteindelijk welk nummer er wint:
7. De eindstand per maand (een Top 20) wordt als volgt bepaald:
nummers 1 t/m 12: afhankelijk van de finale
nummers 13 t/m 20: de afvallers van de finaleladder, gesorteerd op stempercentage gehaald in de finaleladder. Bij gelijke stand wordt er gekeken naar het stempercentage in de eerste ronde.

Even tags plaatsen om iedereen op de hoogte te stellen:

Angelo, arcade monkeys, Arno, Aroentje, Arrie, ArthurDZ, chevy93, Co Jackso, curufin, Dance Lover, DenDimi, De-noir, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Dwejkk_, Edgar18, Eigenwijze 30, Gretz, Gyzzz, herman, inquestos, jassn, kemm, Lukas, maaartjje, Magick1, Masimo, musician, nelis, odi, Ploppesteksel, Poeha, ranboy, Salvadore, Sandokan-veld, Silent_shout, Simon77, sniezo, Snoeperd, stoepkrijt, Sundance, Sunderland, The Eraser, Titmeister, tsjong, tuktak, Vince vega, wibro, Wolfmother, yeahyeahyeah en Zuurmatje.

Mocht je niet meer getagd willen worden voor dit topic, stuur me dan even een pm en dan haal ik je van de lijst.

Voor de volledigheid zal ik de manier waarop de startlijst is samengesteld hier allemaal nog eens benoemen. Er zijn 30 nummers die alvast genomineerd zijn. Dit zijn de vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 31 januari zijn uitgekomen. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers in de maand januari uit het "Maak kennis met... 2015"-topic. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste zeventien albums op MuMe die in januari zijn uitgekomen.

De top vijf singles op RYM t/m 31 januari:

iamamiwhoami - Shadowshow
Burial - Temple Sleeper
Sharon Van Etten - I Don't Want to Let You Down
Marina and the Diamonds - Immortal
Susanne Sundfør - Delirious

De acht best beoordeelde nummers van de maand januari uit het topic Maak kennis met... 2015:

Siskiyou - Deserter
Scott Matthew - Ruined Heart
The Staves - Blood I Bled
Until the Ribbon Breaks - Persia
Archive - End of Our Days
Asaf Avidan - Little Parcels of an Endless Time
Ibeyi - Ghosts
Árstíðir - Friðþægingin

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de zeventien populairste albums uit januari op MuMe. Waarbij albums met 30 stemmen of meer automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt:

Benjamin Clementine - Winston Churchill's Boy
The Decemberists - Make You Better
Joey Bada$$ - Paper Trail$
Panda Bear - Boys Latin
Asaf Avidan - Gold Shadow
Archive - Crushed
Björk - Black Lake
Mark Ronson feat. Kevin Parker - Daffodils
The Waterboys - Long Strange Golden Road
Sleater-Kinney - Price Tag
Afterpartees - Girls Like You
Pond - Sitting Up on Our Crane
Ryan Bingham - Nobody Knows My Trouble
Natalie Prass - My Baby Don't Understand Me
Lupe Fiasco - Mural
Dan Mangan + Blacksmith - Offred
Sue the Night - The Whale

Alfabetische lijst:

Afterpartees - Girls Like You
Archive - Crushed
Archive - End of Our Days
Árstíðir - Friðþægingin
Asaf Avidan - Gold Shadow
Asaf Avidan - Little Parcels of an Endless Time
Benjamin Clementine - Winston Churchill's Boy
Björk - Black Lake
Burial - Temple Sleeper
Dan Mangan + Blacksmith - Offred
iamamiwhoami - Shadowshow
Ibeyi - Ghosts
Joey Bada$$ - Paper Trail$
Lupe Fiasco - Mural
Marina and the Diamonds - Immortal
Mark Ronson feat. Kevin Parker - Daffodils
Natalie Prass - My Baby Don't Understand Me
Panda Bear - Boys Latin
Pond - Sitting Up on Our Crane
Ryan Bingham - Nobody Knows My Trouble
Scott Matthew - Ruined Heart
Sharon Van Etten - I Don't Want to Let You Down
Siskiyou - Deserter
Sleater-Kinney - Price Tag
Sue the Night - The Whale
Susanne Sundfør - Delirious
The Decemberists - Make You Better
The Staves - Blood I Bled
The Waterboys - Long Strange Golden Road
Until the Ribbon Breaks - Persia

Nu mogen er nog 34 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn 1) dat een nummer in 2014 is/wordt uitgebracht en 2) dat (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

Hier een lijst me alle nummers die al in 2014 hebben meegedaan:
Overzicht 2014

31. Björk feat. Antony - Atom Dance
32. Kendrick Lamar - The Blacker the Berry spotify:track:5Kr0fdwhJncjhvmgsToqV0

Wie kan me helpen aan linkjes voor Björk? (Zowel voor de automatisch genomineerde Black Lake als mijn nominatie Atom Dance.)

Teunnis schreef:
31. Björk feat. Antony - Atom Dance
32. Kendrick Lamar - The Blacker the Berry spotify:track:5Kr0fdwhJncjhvmgsToqV0

Mag van mij nummer 1 en 2 worden deze maand

Wel Kendrick op 1 dan.

33. The Charlatans - Let the Good Times Be Never Ending spotify:track:5vzflkd62ovs7Jhg2S1n8Y
34. Kid Ink - Round Here spotify:track:4uKP6To64YJomPEzZyvSIM

35. Vietcong - Silhouettes
36. Soko - Who Wears the Pants

DjFrankie (moderator)
37 Death Cab for Cutie - Black sun
38 Samaris - Tibrá

39. Stillwave - Tarmac Plains
40. Torres - Strange Hellos

41.Sufjan Stevens - No Shade in the Shadow of the Cross
42. Noel Gallagher's High Flying Birds - Ballad of the Mighty I

Kendrick heeft een top track in de race en ook de nieuwe Alabama Shakes is erg sterk.

43. Emmy the Great - Swimming Pool
44. Roosbeef - Kalf

45. Blur - Go Out
46. Rihanna, Kanye West & Paul McCartney - FourFiveSeconds

47. Django Django - First Light
Django Django - First Light (Official Audio) - YouTube

48. Belle & Sebastian - Enter Sylvia Plath
Belle and Sebastian - Enter Sylvia Plath - YouTube

49. Róisín Murphy - Gone Fishing
50. Swim Deep - To My Brother

.... De enige voorwaarden zijn 1) dat een nummer in 2014 is/wordt uitgebracht en => 2015

51. Discipline & Lerrie - Harlow
52. Hundred Waters - Innocent

Nu mogen er nog 34 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn 1) dat een nummer in 2014 is/wordt uitgebracht en 2) dat (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.
Is het nog steeds 2014, omdat we pas één maand onderweg zijn?

chevy93 schreef:
(quote)
Is het nog steeds 2014, omdat we pas één maand onderweg zijn?

Nee, het nummer moet uit 2015 zijn, maar ik gok dat ie gewoon copy/paste heeft gedaan en vergeten is het aan te passen.

53. Desperate Journalist - Control
54. Torche - Loose Men

55. Tank86 - Vault
56. Girlpool - Chinatown

Arrie schreef:
(quote)

Nee, het nummer moet uit 2015 zijn, maar ik gok dat ie gewoon copy/paste heeft gedaan en vergeten is het aan te passen.

Dat. Dus nu nog een keertje goed:

Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn 1) dat een nummer in 2015 is/wordt uitgebracht en 2) dat (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

57. Until The Ribbon Breaks - Pressure
58. Stuff - Event Horizon

Voor iemand zegt dat Pressure niet mag meedoen, in 2013 was het de versie met de rapper erbij die meedeed.

Tot daar aan toe, maar je moet gewoon stoppen met Until The Ribbon Breaks elke keer te nomineren!

59. Beat Spacek - Stand Firm
60. Dan Shake feat. Rennie Foster - Traders II

Moeilijk om een nummer uit het album van Beat Spacek te nemen. Heel erg sterk geheel. Uiteindelijk voor het nummer met een dubvibe gekozen, omdat reggae/dub toch een genre is dat hier erg ondervertegenwoordigd is (ik pleit zelf ook schuldig!).

nog 1tje hierna

ik kan er toch niet aan doen dat ik ze zo goed vind, ik ga ze trouwens gaan zien morgen in Parijs

jassn schreef:
nog 1tje hierna
You've got to be kidding me Veel plezier in Parijs!

61. Låpsley - Falling Short
62. Young Fathers - Rain or Shine

Loop nog wat achter op al het nieuw spul, maar hopelijk geraak ik met dit topic in 2015.

kemm schreef:
Loop nog wat achter op al het nieuw spul, maar hopelijk geraak ik met dit topic in 2015.
Hetzelfde hier. Alleen Beat Spacek heb ik al veelvuldig beluisterd en ik moet zeggen dat het de moeite is. Lijkt me ook wel iets voor jou

Niemand die linkjes kan vinden voor Björk?

... een remix, maar die had je zelf waarschijnlijk ook al wel gevonden; het staat niet eens op spotify.

Je kunt het zelf uploaden als je het nummer hebt (bv. naar dropbox (public folder) of zo, maar of dat op Mume toegestaan is ...)

63. Viet Cong - Death
64. Benjamin Clementine - Cornerstone

Gast
geplaatst: vandaag om 01:41 uur

geplaatst: vandaag om 01:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.