Extince - Toch? (2007)

Label: Top Notch

1. ?! (2:11)
  2. Repper-de-klep (4:11)
  3. Lois (2:49)
  4. Ik Weet Jij Houdt van Hem (5:41)
  5. Iedere Dag (3:10)
  6. 5% (3:31)

met M.C. Miker G

7. (N.L.) Nwe Lichting (5:13)

met Nina, Jiggy Djé, Winne, Kempi en Lange Frans

8. Wee Toch.. (8:09)
  9. Witte Piet (5:28)
  10. En Zo Geschiedde (3:16)
  11. Ken Je Frank? (5:00)
  12. Knop Om (7:13)
avatar van thomzi50
Toch wel jammer dat Derenzo een potentieel zo aardig nummer met een heerlijke beat compleet om zeep helpt.

avatar van ewalk
Is het album echt zo slecht dan? Ik moet hem nog luisteren.

Vind het tot nu toe wel een dope album. Best vreemd ben geen Exter lover.. Zijn andere albums met name 2de jeugd is gewoon slecht.. Digg 'm niet, laat ik maar niet beginnen over zijn live shows...

Maar dit album is wel oké...

www.3voor12.nl op luisterpaal te beluisteren...

avatar van Timo710
"1,2 rustig aan, schoonheidsslaapje met systeem aan, dan word je wakker is je huiswerk ook nog niet gedaan, SMS strafwerk aan." Vind dit een best leuk albumpje .

avatar van T.A.
Driver_hhg schreef:
Vind het tot nu toe wel een dope album. .... Digg 'm niet, laat ik maar niet beginnen over zijn live shows...

Je lijkt yolanthe wel bij URBNN, die noemt ook alles dope of niet-dope. Ik luister best af en toe hiphop, maar als ik dit te vaak hoor haak ik toch sneller af, wat dit genre betreft.

gwx
Ik heb hem nu een paar keer geluisterd, en ik ga met de 3,5 mee die een aantal hem hier geven.
Creatief is het goed, de beatkeuze is hier en daar wat minder maar ik vind Extince prettig in het gehoor liggen. Misschien ben ik wat bevooroordeeld omdat Extince mijn interesse voor Nederlandstalige hiphop aanwakkerde, maar ik heb getracht zo objectief mogelijk te luisteren.

Positief vind ik is dat hij niks aan zijn eigen sound en stijl heeft veranderd, en dat is een stijl die mij erg ligt.

Negatief vind ik samenwerkingen met niets toevoegende artiesten als Benny Sings, Giovanca en Derenzo.

Favo tracks zijn Wee Toch en Ken je Frank?

avatar van 'State Of Mind'
ik vind 't 3x niks, inhoudsloos.
2,0 voor de producties.

Het beste nummer vind ik nieuwe lichting

avatar van thomzi50
Dat vind ik het slechtste nummer.

avatar van VforVictor
Heb een paar nummers gehoord en moet zegge dat t wel vet klinkt allemaal, weer pure extince shit, hij klinkt zoals ie hoort te klinken, frisse beats, vette featurings (nieuwe lichting, een toppertje) Repper de Klep vond ik wel grappig met de afwisseling tussen het refreinje, couplet en break, Wee Toch, en Witte Piet klinken ook wel lekker, oordeel volgt....

avatar van pascal83
Ik vindt het toch allemaal erg tegen vallen, maar misschien verwacht ik van Extince een te hoog niveau. De meeste beats vallen tegn, eigen raps zijn ok maar zijn te onopvallend, en de gastoptredens vallen op Winne en Jiggy na tegen (refreins!). Er staan te veel grijze tracks op, maar misschien moet het kwartje voor mij nog vallen. Slechts 5% (gastoptreden Miker G is redelijk), Wee toch, N.L. (stukken van Jiggy en Winne) en Zo Geschiedde spreken me nu aan.

avatar van psychonaatje
Het meest treffende wat je over dit album kan zeggen, is dat het de nieuwe Extince is. Extince heeft geen slecht album gedropt. Vitamine E was een teleurstelling na het erg sterke Binnenlandse Funk, maar kent ook sterke momenten en is daardoor best een aardig album. Bovendien heb ik - achteraf gezien - het idee dat het een goede les voor de Ex is geweest. Hij weet dat hij het beste is als de kletskous met de zachte g, niet als de geïrriteerde frusto. Daarna kwam het album met de titel '2e Jeugd'. Die titel mocht met recht treffend genoemd worden en bracht een Extince die de nadruk op de (old-school) lol legde.

Nu is er 'Toch?'. Jammer genoeg is het niet zo goed als 2e Jeugd. De beats zijn (helaas, maar dat is persoonlijk) minder funky, maar over het algemeen behoorlijk lekker. De producties zijn niet wereldschokkend, maar wel in orde, zoals eigenlijk altijd op Extince-albums. Ook Extince is op dreef en strooit weer met woordgrappen en onnavolgbare wendingen. Citeren durf ik niet zo goed, want er één noemen, is er tien vergeten.

Jammer genoeg kent het album geen echte hoogtepunten, op Wee Toch.. na, net als Doorgaan op 2e Jeugd een diss tegen Brainpower, zonder zijn (artiesten)naam te noemen. Deze "beef" brengt naar mijn mening het beste in Extince naar boven. Het knappe van Extince is dat hij zijn zwakheden weet om te buigen. Brainpower verweet Extince dat er meer woorden in de Nederlandse taal zijn dan "je weet toch". Hoe briljant is het dan om met een track terug te komen, die "Wee Toch.." heet en deze stopwoorden (iets) te veranderen in een refrein?
Daarnaast wijst Extince er "fijntjes" op dat de ruim 8 minuten durende, huilerige disstrack Ghostbusters toch echt wat aan de lange kant was. Ik heb dat gekissebis niet uitgeluisterd, het duurde zo lang. Al dat harde geschreeuw, werd je zelf niet bang?
Net als op Doorgaan speelt Ex met Brainpower als een kat met zijn muis, terwijl Brainpower met de tranen in zijn ogen staat te stampvoeten dat het allemaal helemaal niet eerlijk is en dat maakt wat mij betreft het verschil.

Ook het (lichtelijk) emotionele 'Ken Je Frank' is aardig goed geslaagd, hoewel het hardcoregedeelte wat mij betreft achterwege had mogen blijven.

Daarnaast vind ik 5% in positief opzicht het noemen waard en dat niet eens alleen omdat die beat van Terilekst zo enorm fijn is. Hoewel de naam Micker G waarschijnlijk geen belletje doet rinkelen bij de jongere generatie die naar Extince luistert, vind ik het toch dapper van Extince dat hij deze rapper mee laat doen op zijn album. De man moet altijd een dubbel gevoel hebben gehad bij zijn carrière. Nadat hij door DJ Sven werd gevraagd om mee te rappen op Holiday Rap, een hip-hop-versie (hoewel?) van Holiday van Madonna, en daarmee een dikke hit scoorde in heel wat landen, werd Micker G gezien als een sellout en uitgekotst door de - toen nog kleine - Nederlandse hip-hopcommunity (overigens niet als waardeoordeel bedoeld), ondanks dat zijn eigen albums zeker niet zo commercieel waren als Holiday Rap. Micker G levert een leuke gastbijdrage af.

Gastbijdrage? O ja, Extince heeft ook altijd een possecut op zijn albums. Ook op 'Toch?' staat er één, maar Lange Frans? Nina? Kempi? Dit zijn niet de namen die ik op een Extince-album wil zien staan. Hoewel ik Nina nog vind meevallen (in vergelijking met wat ik van d'r ken), zijn de verses van Lange "het is een hobby van me, net als neuken en lezen" Frans en Kempi gewoonweg bedroevend. Vooral Kempi maakt het bont. "Jullie klinken als patat, waar is de Remia?" en "Ik klink lekker als de kut waar ik in ga" (dus Kempi klinkt kut?) waren twee van de zinnen die ik wél versta. Jiggy en Wenne (en Extince) komen wel aardig, maar het leed is dan inmiddels al geschied.

Al met al is Toch? beter dan Vitamine E, maar helaas een stuk minder dan Binnelandse Funk, ook minder dan 2e Jeugd en daarmee een stap achteruit voor de Exter-o-naldus. Voor de mensen die zich verheugen op de nieuwe Extince (zoals ik) misschien een (lichte) teleurstelling, maar dat wil niet zeggen dat er op dit album niets te genieten. Extince zit nog steeds boordevol spitsvondigheden en de beats zijn over het algemeen erg lekker. Slecht wordt het als Extince aan het woord is in ieder geval nooit.

Mooie recensie! Zou ik nog wel even aan willen toevoegen dat Witte Piet ook zeker de moeite waard is om te noemen, een van mijn favorieten van het moment. Nogmaals bedankt

avatar van pascal83
psychonaatje schreef:

'Wee toch' is inderdaad echt een geweldig nummer. Bekijk in dit kader ook de documentaire 'Dutch Touch'. Daar zie je tussendoor inderdaad een sterk verbitterde Brainpower die zich niet serieus genomen voelt door 'de scene'.

een diss tegen Brainpower, zonder zijn (artiesten)naam te noemen

Grappig genoeg is er wel een idioot stukje tekst van Brainpower gesampled in het tweede stuk van het nummer.

avatar van ewalk
Mooie eerlijke recensie Psycho!

gwx
Dat hardcoregedeelte is een reactie op dat laatste stukje "wee toch" van Ghostbusters (van Brainpower). Ik vind het wel komisch maar te lang..

avatar van Timo710
Ik kan me zowat geheel aansluiten bij die review van Psycho, alleen vind ik het toch een beetje wack dat Extince 3 jaar wacht met het terugdissen van braintje, dat had allang een internettrack moeten zijn geweest in 2005.Ik vind het er te laat voor.

Ook merk je wel dat het puur een terugdiss is, omdat je hem aan het eind hoort vragen hoe lang de track al duurt, hij probeert puur braintjes track te overtreffen, dat na 3 jaar... dat is voor mij totaal niet indrukwekkend, ik bedoel, Brainpower dropte die Ghostbusters track erg snel nadat Doorgaan uitkwam. Die track duurde 8 minuten, en was niet de minste track.

Extince brengt vervolgens 3 jaar later een nieuwe diss uit?

Ik bedoel, dat noem ik nog eens een oude koe uit de sloot halen.
Voorderest ben ik het dus met Psycho eens, zeker geen Binnenlandse Funk tis ook geen 2e jeugd, maar het is wel beter als een dosis Vitamine E, Toch? . (Dat woordspel moest toch echt iemand gaan maken...)

Social_Mask
Hoe heet de diss nummer van Brain?
En welk nr van dit album is "het antwoord" daarop?

avatar van psychonaatje
Timo710 schreef:
Ik kan me zowat geheel aansluiten bij die review van Psycho, alleen vind ik het toch een beetje wack dat Extince 3 jaar wacht met het terugdissen van braintje, dat had allang een internettrack moeten zijn geweest in 2005. Ik vind het er te laat voor.

Het is wel erg laat, maar dat zegt hij zelf ook in het begin. Overigens het enige kritiekpunt dat ik heb op de track.

Timo710 schreef:

Nee, dat klopt naar mijn mening niet. De vraag hoe lang die track duurt en het expres rekken van de track, is puur het pesten van Brainpower, omdat Ghostbuster zo ontzettend (overdreven) lang was. Zoals Extince zelf al zegt, Brainpower had het blijkbaar hoog zitten. Uiteindelijk duurt het nummer een dikke minuut korter dan Ghostbusters, dus hij probeert Brainpowers track niet te overtreffen (hij had het nummer met gemak nog een minuut of anderhalf kunnen rekken).

Social_Mask schreef:
Hoe heet de diss nummer van Brain?
En welk nr van dit album is "het antwoord" daarop?

De beef tot nu toe:

Extince - Doorgaan (staat op 2e Jeugd)
Brainpower - Ghostbusters (stond destijds op de website van Brainpower)
Extince - Wee Toch.. (staat op Toch?)

Social_Mask
Ik dank u.

avatar van MurryMusic
Maar extince heeft mij als rapper nooit weten te bekoren. Ik vond hem altijd van die simpele rhymes gebruiken..muja

Back ontopic: Diss tracks vind ik persoonlijk een beetje kinderachtig, maar de Exter doet het wel goed. Stukken beter dan braintje. Zo erg is het toch niet dat hij er nu pas mee komt? Ik bedoel, dat geeft wel weer aan hoe boeiend Extince Brainpower vind... Verder is Wee Toch gewoon een heel aanstekeijk nummer

Even wat puingeruimd. Vragen om een ban is niet echt netjes. Als er iets te klagen valt, kan dat ook wel via PM of een misbruikmelding.

avatar van Vizzle
3,24.... erg laag hoor.... vind hem heerlijk klinken!! Ga hem flink wat luisterbeurten geven voordat ik stem.

pluspunten: genoeg!!!
minpunten: Iedereen op Nwe Lichting en die hardcore beat van "Ken Je Frank?" ( wat is daar nou geniaal aan??? )

Relax
Toch ? nee bedankt.

jammer dat het beste van extince naarboven komt in een disstrack.

HuibjuH
Mooi van Ex altijd dat spelen met woorden

avatar van Dociz
Ik vind de algemene mening hier vrij negatief. Persoonlijk ben ik zeer blij verrast met dit album. Ik vind de beats beter dan voorheen, sommigen 9th Wonder achtig (?!) andere verfrissend nieuw (Turrie). Ook zijn flow vind ik op enkele punten verbeterd en heel anders dan we de laatste jaren gewend zijn uit de zwolle/rotterdam hoek (niet dat dat slecht is, integendeel)

Vooral als ik deze plaat met goede headphones luister merk ik dat er erg veel subtiliteit in zit.

Verder vind ik het geheel sfeervol

4 * vooralsnog

avatar van MJ_DA_MAN
Dociz schreef:
Ik vind de beats beter dan voorheen, sommigen 9th Wonder achtig (?!)

avatar van Dociz
MJ_DA_MAN schreef:

Ik bedoel eigenlijk just blaze achtig: ?! heeft voor mij een beetje net zo'n sfeertje als Decembre 4th van the black album

Vind het niet gebeten, goed gedaan, relaxte plaat

avatar van waxs
Ik heb het met grote tegenzin helemaal uit geluistert, en naast de twee vrij gegeven tracks is de rest van het album ook werkelijk waar rampzalig. Tekstueel biedt het alles behalve inhoud en ook het productie werk komt een bijzonder makkelijk vanaf. Als er dan vervolgens ook nog eens zeurderige gastartiesten als "Darenzo" een steentje proberen bij te dragen aan het geheel wordt het alleen nog maar vervelender. Na het "succes" van Zoute Uitval, Zoete Inval, Zure Overval en dergelijke kon een nieuwe collabo uiteraard niet uitblijven, beetje jammer dat o.a. Kempi en Nina notabene zijn geselecteerd. Ook hier weer is het productiewerk kortweg saai en eentonig, maar ook tekstueel wordt er werkelijk niks klaar gespeeld. Winne komt weer met een aantal niets achter elkaar zeggende oneliners, de Kempi Meean praat er weer op los en Nina zorgt voor over"last". Fauter moet het niet worden.