Extince - Toch? (2007)

Label: Top Notch

1. ?! (2:11)
  2. Repper-de-klep (4:11)
  3. Lois (2:49)
  4. Ik Weet Jij Houdt van Hem (5:41)
  5. Iedere Dag (3:10)
  6. 5% (3:31)

met M.C. Miker G

7. (N.L.) Nwe Lichting (5:13)

met Nina, Jiggy Djé, Winne, Kempi en Lange Frans

8. Wee Toch.. (8:09)
  9. Witte Piet (5:28)
  10. En Zo Geschiedde (3:16)
  11. Ken Je Frank? (5:00)
  12. Knop Om (7:13)
avatar van Dociz
waxs schreef:
Tekstueel biedt het alles behalve inhoud

Daarom vind ik Ex juist zo sterk. Hij doet waar hij goed in is, pretentieloos flowen op de beat.

Voor inhoud en diepere levensvisies pak ik wel Komrij of Campert, daar hoor je ook niet de kritiek dat het inhoudelijk weliswaar ijzersterk is maar hun flow offbeat

Ieder zijn terrein

avatar van waxs
Geen inhoud kan ook heel tof uitpakken, begrijp me niet verkeerd, maar dan is het over het algemeen creatief ingevuld, laat dat nou juist hier ook ontbreken.

avatar van pascal83
Het album gaat steeds beter bevallen. Jammer van die vier eerste tracks en dat steenkoolengelse nummer.

3 naar 4*

avatar van Timo710
pascal83 schreef:

3 naar 4*
Is niks voor niks een bonus track... De Ex wilt weer in het engels experimenteren, en op deze manier vind ik dat hij dat zeker goed doet. Een bonus track kan je nou eenmaal nooit te serieus nemen. Tenzij het een bonustrack is die je aangenaam verrast, zoals "For Women"....

tuktak
repper de klep is best grappig eigenlijk, de rest haalt de grap niet en de kwaliteit ook niet echt, helaas, want ik vind extince wel een leuke lelijke eend in de hiphopbeits

@ waxs, ik snap jou niet, je vindt het niet creatief ingevuld? ik vind het album vol staan met geniale droge oneliners. En dan ga je ook nog woorden als pauper en 'faut' gebruiken, sinds wanneer luisteren geenstijlers naar hiphop?:p

avatar van FunkStarr
Alleen al door die " ik rook niet...meer" zin gewoon geniaal.
Met dit soort zinnen maakt hij alles in 1 klap goed en boeit de rest me al een stuk minder, al vind ik ook dat qua beats vooruitgang is gemaakt.
Had ik niet verwacht van hem trouwens...dat die wat aan z'n beats zou doen.
Ik vind natuurlijk niet alle nummers goed, maar het is zeker geen verkeerd album van de prins.
Ook het onverwachte hardcore stukje vind ik dan ook zeer komisch.
Hij is nog steeds de koning van de nederhop en flowt als nooit te voren.

avatar van Vizzle
Ik luister hem al de hele week op de Luisterpaal, tijd voor een stem:

Krijg hem vandaag in de bus, Bol.com komt weer eens langs.

Ik vind dit album zeker weer van een heel hoog niveau, maar aan zijn vorige albums kan het niet tippen. Simpelweg om het feit dat de meeste features het niveau drastisch omlaag halen! Wat moeten Lange Frans, Kempi, Nina & Derenzo nou op deze plaat?? Die hebben echt niks te zoeken hier!!! ( ik ben de zoveelste die dit opmerkt, maar toch ) Vergelijkbaar met Disposable Arts van Masta Ace, ook een heel erg goed album wat omlaag wordt gehaald door de slechte features.

De beste nummers: Iedere dag, 5 %, Wee Toch, Witte Piet (!), Ken je Frank? en Repper-de-Klep.

Verder gaat mijn dank uit naar Psycho, bedankt voor dat nummer!!

Gekkenhuis
Was jij de bom? Ok een stinkbom

avatar van luc011190
Een leuk stukje van psycho en een paar extra luisterbeurten kan wonderen doen.
Een halfje erbij

avatar van misja82
extince blijft een held, wat een teksten toch altijd weer. erg gezellig. dit album komt niet in de buurt van het meesterlijke binnenlandse funk, maar nummertjes als 5%, witte piet en ken je frank (die gabberbeat...) maken veel goed. het enige moment van peristaltiesche bewegingen kwamen toch aanzetten toen ik lange frans geluiden hoorde uitstoten. als dit de nieuwe nederlandse hiphoplichting is...
maar ach, nou nou, jij durft, jij smurft...

waxs schreef:
Nina zorgt voor over"last". Fauter moet het niet worden.
Dan moet je eerst ff goed luistere wat ze te rappe heeft; want het klinkt gewoon vet.

avatar van VforVictor
Ik vind het een lekker album, op en top 100% Extince, vol humor, one-liners, lauwigheid en een relaxte flow zoals we van de exter gewent zijn, Het gastenlijst nummer knalt er lekker uit met uitzondering van Lange Frans, de rest komt vet, "Ken je Frank" een lekker nummer met een hardcore beat op 3:50 alsof neophyte ff achter de draaitafels staat, "Repper de Klep" een grappige single, Lois met een vette beat...De Exter o Naldus is weer helemaal terug, punt

Vizzle schreef:
3,24.... erg laag hoor.... vind hem heerlijk klinken!! Ga hem flink wat luisterbeurten geven voordat ik stem.

pluspunten: genoeg!!!
minpunten: Iedereen op Nwe Lichting en die hardcore beat van "Ken Je Frank?" ( wat is daar nou geniaal aan??? )

had je die beat verwacht dan??? en klonk ie niet vet en origineel??..

ik geef "Toch?!" op dit moment een 3,5

avatar van MJ_DA_MAN
Je moest eens weten hoeveel kwijt je kunt in één bericht.

avatar van klaezman
Dociz schreef:

Geniale tekst Dociz! Whaha.

Er zijn maar twee minpunten aan dit album: dat hardcore-stukje bij Ken je Frank? (alleen eerste keer grappig, daarna een nummer dat ik altijd zal overslaan) en dat-ie in het Engels overgaat. Nederhopper blijf bij je leest. Voor de rest is het fantastisch.

avatar van ewalk
klaezman schreef:
......daarna een nummer dat ik altijd zal overslaan) en dat-ie in het Engels overgaat. Nederhopper blijf bij je leest. Voor de rest is het fantastisch.

Hij gaat juist terug naar zijn roots: Engelstalig!

avatar van rooiebas
Lekker plaatje. Valt me niet tegen. Ik vind het (vooral qua beats) een vooruitgang op 2e jeugd. En vooral die beat van Terilekst voor 5% is vet. Beats maken kan die knul wel, en daar verdient ie wel een keer credits voor. Presto heeft zich ook lekker door Wingspan laten inspireren voor die beat van Witte Piet, wat ook een lekkere plaat is.

Tsjah, Nieuwe Lichting hadden ze van mij van het album mogen laten, maar dat komt misschien omdat ik toch echt wel betere rappers van de nieuwe lichting ken dan de gastrappers die er nu op staan.

Al met al een lekker afwisselend plaatje die je rustig op kunt ztten als je een beetje in je huis aan het rommelen bent. Je humeur gaat er niet op achteruit.

avatar van Timo710
Videoclip van Repper-de-Klep was voor het eerst op TV vandaag, je kan hem ook zien op TMF.nl, waar je ook de making-of kan bekijken.

Zó kom ik een eerdere vraag van me tegen in het interview van state:
Een andere opvallende track is Wee Toch.., een antwoord op Brainpowers Ghostbusters. Het is alweer dik drie jaar geleden dat die distrack uitkwam, vind je het niet een beetje laat om daar nu nog op te reageren?

Wee Toch.. is het oudste nummer van het album. Het eerste gedeelte althans, deel twee is wat later tot leven geroepen. Maar dat eerste strijdlied heb ik geschreven kort nadat die track Ghostbusters op internet was verschenen. Bijna wilde ik Wee Toch.. ook op internet gooien maar ik bedacht mezelf nog net op tijd. Ik dacht: als ik mijn song nu óók op internet zet, dan zet hij er volgende maand misschien wéér een op internet, waardoor ik weer niet kan nalaten om er een maand later nóg een het net op te knallen, enzovoort. Maar hoe goedkoop is dat? En waar ben ik dan mee bezig? Op zo'n manier kom ik alleen tegemoet aan de sensatielust van een paar mensen die niet eens fan zijn. En dit terwijl ik een recording-artiest claim te zijn die albums wil verkopen. Zodoende dacht ik van 'yo, ik bewaar deze song gewoon, en komt er weer een Extince-album aan, dan zet ik 'm eventueel daar op'. En zo geschiedde. Ik was meer bezig met mijn eigen leven, mijn eigen carrière en mijn eigen fans in plaats van dat ik energie stak in iemand die mij probeerde te dissen. Maar ik wilde het natuurlijk ook weer niet helemaal laten waaien.

Anouk718
De titel(s) van het album en de tracks vind ik persoonlijk nogal afgezaagd. Het is dat ik Extince ken, én daarom dus de tijd heb genomen om zijn album te beluisteren, maar anders had ik het album geen tweede blik gegunt. Achteraf gezien had ik hem moeten laten liggen, want de titels zijn net zo niet-boeiend als de inhoud. Het ritme is ook zo-zo.

Extince is het niet voor mij.

Een 2,0.

avatar van T.A.
Ken je frank is ok nummer, maar wordt verneukt op het eind. Jammah.

avatar van j.b.b.l
Nee,dit vind ik echt niks,de producties zijn simpel en slecht.Extince komt soms goed uit de hoek en zijn flow is ook goed,maar later word het ook saai.Ik haak midden in de nummers af.

avatar van VforVictor
????????????? luister nog maares een x want t klinkt allemaal gewoon lekker

avatar van VforVictor
iedereen die vorige albums van extince goed vond en dit album nix vind moet het echt nog een x luistere want het is op en top extince, briljant geslepe, lauw en vol humor ala extince!

Vind het gewoon weer een heerlijke plaat van de Ex. Geheel passend binnen zijn eigen stijl met een paar fantastische nummers qua beat, en een paar fantastische nummers qua raps.

Extince zoals ik extince ken! Perfecte flow, leuke woordspelingen. Helaas wel een paar mindere nummers (fout reffrein van Derenzo idd!!, lois kan me ook nog niet bekoren), maar daarnaast gewoon heerlijke tracks zoals alleen ex het kan

Vindt nieuwe lichting overigens goed gelukt, lekkere beat en goede rappers. Ben zelf niet zoeen fan van kempi en nina, maar zijn wel vertegenwoordigers van stromen.

Maarten||
Wat een akelig nummer is Repper-de-klep .

avatar van VforVictor
De "strategie" van Extince op dit album is heel sluw en gelikt, petje af hiervoor, hij laat je geen keus, je moet dit album eigenlijk wel goed vinden; het 1ste nummer (!?) heeft de frase "jij hoort bij ons" en de titel vant album is "Toch?!" dus als je het 1ste nummer invuld beaam je dat de Exter "erbij hoort" + daarbij komende dat alles gewoon goed klinkt, dus wat dat betreft de Exter o Naldus voor mij gelijk: "ja idd"

avatar van Red Hole Sun
Geen slecht album. Een beetje een comeback na 2e jeugd voor mijn gevoel.

Hij laat goed zien dat hij het nog steeds goed kan en er 1 van de beste in is.