Extince - Toch? (2007)

Label: Top Notch

1. ?! (2:11)
  2. Repper-de-klep (4:11)
  3. Lois (2:49)
  4. Ik Weet Jij Houdt van Hem (5:41)
  5. Iedere Dag (3:10)
  6. 5% (3:31)

met M.C. Miker G

7. (N.L.) Nwe Lichting (5:13)

met Nina, Jiggy Djé, Winne, Kempi en Lange Frans

8. Wee Toch.. (8:09)
  9. Witte Piet (5:28)
  10. En Zo Geschiedde (3:16)
  11. Ken Je Frank? (5:00)
  12. Knop Om (7:13)
avatar van SoNick
Mezelf schreef:
Ja wat is die onzin, hij zegt Frank en dan Boeien, ik ken wel Frank Boeien maar wat is de connectie met Extince, heeft hij beef met hem ofzo?

De exter zei dat het te maken had met de tijd dat 'Boeien' een modewoord was/is voor 'het interesseert me niet'. Als iemand 'Boeien' zei, dan zeiden de andere 'Ken je Frank?'. Vandaar het nummer. Verder heeft Ex volgens mij niks met Frank Boeien van doen.

Timo710 schreef:
In ieder geval heeft dat nummer nog een harde verse van Winne en een harde verse van Jiggy Djé

Op z'n zachtst gezegd als de G klank van Ex

avatar van VforVictor
srry hoor maar die verse van Winne is het meest slechte aan het hele album, "alias de camera" alsjeblieft zeg... een van de meest overschatte rapper van NL

avatar van Timo710
Of ben jij degene die hem onderschat?

VforVictor schreef:

Die line was van Jiggy maar dat maakt niet uit.. Denk idd dat jij Winne onderschat. Maar ja ieder zijn mening

avatar van MJ_DA_MAN
VforVictor schreef:
Winne... een van de meest overschatte rapper van NL

Vind ik ook.

avatar van Sjaakspeare
Ik vind dit echt helemaal niks. Het beste aan de M.C. Extince is zijn uitstekende verstaanbaarheid. Dat is leuk, ware het niet dat je niets zou missen wanneer hij deze eigenschap volledig ontbeerde.

Superbeertje schreef:

Had het bericht verkeerd begrepen, ik dacht dat je op mijn line van jiggy doelde.

avatar van pascal83
Sjaakspeare schreef:

Wat is er mis met de Exter-O-Naldus?

Dit album is, naast de grappige ik-heb-schijt-stijl, toch gewoon gruwelijk door al die toffe rijmacties?

avatar van maxinator
Zeer sterk album, met als tegenvallers Repper-de-Klep en Ik weet jij houdt van hem. Voor de rest zeer sterk met als uitschieters: Lois, 5%. Witte Piet en Ken je frank?

Mezelf
SoNick schreef:

Ah ok, dus zo zit dat. Thanks for the info.

Na Binnenlandse Funk, die ook een klein beetje tegenviel, de teksten vind ik bij vlagen geniaal maar de muziek is toch niet mijn kopje hiphopthee. Ben ik deze eens gaan proberen, ik had hem vlak na de release al eens gecheckt, vond het toen ook al niet veel soeps.

Dat werd alleen maar duidelijker vandaag, alleen Wee Toch vind ik een leuk nummer. Nieuwe Lichting is niet heel slecht, maar ik heb niets met Lange Frans, Kempi en Nina. 1,5 ster.

Verhoogd naar 3.5

Nareno
Dit krijgt een 3,5 want ik heb een schijt hekel aan reperdeklep.
Ik ben geen hater dus verder wel rustig album

ik snap de hype rond deze man echt niet...
Extince kan zich niet meten aan de Winne's Typhoon's en Sticks in de nederlandse rap.
En een pioneer is het niet.... Def P en de Osdorp Posse gingen hem ver voor.... Die hebben Extince notabene geintroduceerd...

Dus voor de mensen die denken dat extince de eerste was.... Op Turbotaal werd hij geintroduceerd door Def P

avatar van Timo710
Niemand denkt dat hij de eerste is...

Ik snap waarom jij hem niks vind : de brabantse tongval en zachte G is niet voor iedereen uitbesteed .

Rene1979 schreef:
ik snap de hype rond deze man echt niet...

Extince was wel degene die als eerste een nederhop-nummer in de (top tien) hitlijsten kreeg, dus in zekere zin is hij wel een pionier.

raffael77
Rene1979 schreef:
ik snap de hype rond deze man echt niet...

Die hij verbluffend goed voorbij ging met tekst en rapstijl. Dat is ook de reden dat Def P hem zo haat omdat hij stomweg gewoon beter is dan Def P.

Deze plaat is wel het minst goed van allemaal.

Ik weet ook wel waarom hij leuk gevonden wordt doordat hij als enige die tijd normaal NL rapte(wel met regio accent).

Hij maakte er niet zo amsterdams accent bij zoals de rest.

raffael77 schreef:

Deze plaat is wel het minst goed van allemaal.

Hij maakte er niet zo amsterdams accent bij zoals de rest.

En hij 'flowde'. Iets wat van Def P niet gezegd kon worden.

MAS
Onzin, OP waren de eerste die echt serieus in het Nederlands gingen rappen dus ze moesten nog een heleboel ontdekken qua flow en rijmschema's. Als je de OP-albums in volgorde van uitkomen beluister d merk je ook dat Def-P steeds beter is geworden. Luister bijvoorbeeld het nummer Kleine Jongen met Engel, Diggy Dex en Jiggy. Je kunt niet ontkennen dat hij daar goed flowt en zo kan ik nog veel meer voorbeelden opnoemen.

avatar van Reint
Ja, maar toen Spraakwater in 1995 uitkwam was dat toch een flinke verbetering ten opzichte van de Osdorp Posse-flow.

MAS
Dat klopt maar dat wil niet zeggen dat Def-P niet flowt.

avatar van Reint
Daar heb je gelijk in. Ik doelde dan ook op het moment dat Extince met Spraakwater kwam (of zijn verse op Turbotaal). Op dat moment was de Def P's flow gewoon minder sterk. Daarom stond er ook 'Iets wat van Def P niet gezegd kon worden.'

avatar van nognooit
Een erg wisselend album.
Er zitten zeker leuke nummers op zoals Witte Piet, Zo Geschiede, Ken Je Frank? maar nummers als Ik Weet Jij Houdt Van Hem en (N.L.) Nwe Lichting (met de schrijnende contributies van Lange Frans en Kempi, brr) weten dit album toch flink te verpesten.

avatar van Timmie
@ nognooit je hebt gelijk soms zijn ze vet en soms niet

avatar van Rene1979
"Stem al VVD sinds de tijd van Hans Wiegel" Lange Frans blijft wel hard komen op deze plaat. Ben nooit echt fan van de man geweest maar toch wel dope die verse.

avatar van Rene1979
Je mag het ook gewoon zeggen hoor.. Rare poppetjes schieten we niet veel mee op.

avatar van Stapler
Ik snap niet wat iemand daar dope aan kan vinden. Of je moet om nostalgische redenen op de VVD stemmen.