Emancipator - Soon It Will Be Cold Enough (2006)

Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Eve (5:43)
  2. Soon It Will Be Cold Enough to Build Fires (2:52)
  3. First Snow (5:11)
  4. Wolf Drawn (3:17)
  5. Anthem (5:35)
  6. Smoke Signals (3:45)
  7. When I Go (5:34)
  8. Periscope Up (2:58)
  9. With Rainy Eyes (4:58)
  10. Good Knight (5:05)
  11. Lionheart (6:19)
  12. Maps * (4:20)
  13. Father King * (6:09)
  14. The Darkest Evening of the Year (2:19)
avatar van Harderwiek
Is deze niet bij Hyde Out uitgegeven?

Edit: Zie dat dat alleen de Japanse is...

CannabisFristi
Wat een heerlijke muziek!
Een jaar geleden als tip gekregen van Bedorvenkebab (mume-user), en met reden, is me duidelijk geworden.
Favoriet, When I Go...wat een geweldige bijdrage van Thao Nguyen.
Minpunten ? Nauwelijks, Emancipator brengt ons in hogere sferen.
Cijfer: Een dikke 9!

P.S., Tijdje geleden uit verveling wat gekloot met beeld en geluid (Into The Wild & First Snow).
Vond het wel bij elkaar passen, klik, als je het resultaat wilt zien.

avatar van discipline
Wat een prachtig album! Deze man moet echt muziek voor films maken! Kan eigenlijk geen minpunten opnoemen die op dit album staat. Een dikke 5*

avatar van Timmie
Wat was dit genieten zeg toen ik dit album voor het eerst hoorde! (en de 2e, 3e, 4e etc)
De tracks "First Snow" en "Anthem" zijn een van de beste instrumentale Hip-Hop / Electronic tracks die ik tot nu toe gehoord heb!
Hier hoef je verder niet te veel woorden aan vuil te maken, gewoon luisteren!
4,5* en plaats in mijn Top 10.

avatar van -SprayIt-
Deze gaat toch echt mijn top 10 in. Niet vaak word ik zo gegrepen door een bepaalde sound. Alsof het van een ander planeet. Hij begrijpt elektronische muziek. Heeft er misschien ook mee te maken dat ik een vrij hallucinerende ervaring heb gehad tijdens het draaien van dit album . Elke keer als ik Anthem, First Snow en bijvoorbeeld When I Go hoor, ga ik terug naar die momenten. Genieten.

avatar van kobe bryant fan
Soon It Will Be Cold Enough to Build Fires!
Wat een heerlijke track.
Die vocals passen zo sterk bij die prachtige sample.

avatar van -SprayIt-
Iemand enig idee hoe ik deze kan aanschaffen op cd?

avatar van DirkM
Ik denk dat je het het best via Discogs kan proberen. Volgens mij wordt de cd verder niet meer bij reguliere websites/labels/winkels verkocht.

avatar van -SprayIt-
Dank, heb 'm net binnen gisteren!

avatar van Svendra
Na alle positieve kritiek valt het mij tegen. Het is goed geproduceerd allemaal, maar de meeste melodietjes vind ik simpelweg niet spannend genoeg om zo vaak te herhalen.

avatar van robbizzel
Het valt mij ook erg vies tegen deze plaat, vooral na alle lovende reacties. Goed geproduceerd ja, maar daar houd het ook op wat mij betreft. Saaie beats, samples en melodieen. En de spanning is er ook totaal niet. Het kabbelt allemaal voort maar weet totaal niet mijn aandacht vast te houden. Nee dit is niks voor mij, ik zet maar weer even Ochre - A Midsummer Nice Dream (2004) op...

discipline schreef:
Deze man moet echt muziek voor films maken!

Volledig mee eens. Hij weet een prachtige sfeer te creëren met zijn muziek!

-SprayIt- schreef:
Dank, heb 'm net binnen gisteren!

Ben ik toch ff benieuwd waar jij hem dan vandaan hebt geplukt.

avatar van -SprayIt-
Gekregen van mijn vriendin op mijn verjaardag, via Discogs, ergens uit Japan, geloof ik.
Emancipator - Soon It Will Be Cold Enough (Vinyl, CD) - Buy at Discogs Marketplace

Maartenn (crew)
Ik zal mijn vrouw ook eens lief aankijken

Soon It Will Be Cold Enough,

Douglas was pas 19 jaar toen hij dit album uitbracht, er hangt een bijzonder sfeertje die het hele album blijft hangen. Past perfect bij de winter, bij regen en sneeuw.

Het genre trip hop (?) trekt me opzich wel aan maar verveelt me vaak toch snel, dat is bij dit album niet het geval. Ondanks dat de nummers opzich vaak op elkaar lijken verveel ik me geen moment en hangt er een onwijs relaxte vibe het hele album door. Dit album maakt het veel minder erg om door sneeuw of regen te lopen.

Ook heel mooi gebruik gemaakt van (acoustische) gitaar, piano en drum, helaas vind ik de albums hierna buiten een aantal nummers toch wat minder en saaier. Die bevatten lang de sfeer zoals op dit album.
Zit heel erg te twijfelen of ik dit album zelfs 5 sterren wil geven in plaats van 4.5, eerst maar even nog een keer opzetten dan.

Voor de liefhebbers!!!!!!
Emancipator komt, vraag me niet hoe gratis naar Nederland toe!!!
In het paard van Troje
Ik weet niet of ik blij ben dat het gratis is, voordat het echt veelste propvol is. Zou er best wat voor neer leggen maar ik heb Emancipator sowieso nooit live gezien en wil het wel al een tijdje. Ik ben dus gelukkig

Silky & Smooth schreef:
Ik weet niet in hoeverre het zijn bedoeling was, maar die titel is echt briljant. Voor mij althans. De reden hiervoor is de opbouw van het album. Het album begint vredig, dat woord past er het beste bij. Niet altijd in de zin van kalmte, maar het rustige tokkelen op de gitaar, de piano melodietjes en de strijkers worden perfect afgewisseld met hardere, snellere drums en bass. Deze goede afstemming zorgt weer voor dat vredige geluid. Daarbij zorgen ook de natuurelementen, zoals de vogelgeluidjes ook voor de nodige rust.
De reden waarom ik de titel geweldig vind is dat het album rustig en warm wordt opgebouwd. Naarmate het album vordert komen er al sporen van kilte door. Vanaf Maps worden de geluiden al killer en rauwer met als absolute climax The Darkest Evening of the Year natuurlijk. Dit nummer is voor mij echt het toppunt van kilte. Kippenvel dat ik er van kreeg... (dacht eerst dat het aan de airco van de trein lag). Met deze opbouw is het echt binnenkort koud genoeg!
Ik weet niet of meer mensen dit album zo ervaren, maar ik vind dit echt supervet!

Ik geef het gewoon een 5* en ik denk dat ik dit ook doorvoer naar mijn verandering in mijn top-10 binnenkort! Wat een meesterwerk!

2 zielen, 1 gedachte

avatar van niels94
Ik zal dan wel weer geen smaak hebben, maar ik vind Maps juist geweldig. Dit in tegenstelling tot menige user hier, als ik het zo lees.

Maar goed: sowieso vind ik dit een heerlijk album. Mooie sfeermuziek met emotionele diepte (die viool in Anthem, dayummm). Genieten!

Ik heb Maps ook aangevinkt

avatar van popstranger
Alweer zo'n mooi album dat ik dankzij deze site ontdek. Dit bevalt me wel en doet me zin krijgen om nog dieper te graven in dit soort muziek… Met de winter in aantocht geheid een hit op m'n ipod!

avatar van Rhythm & Poetry
Dan zou je ook deze plaat eens kunnen proberen: Fat Jon the Ample Soul Physician - Repaint Tomorrow (2008)

avatar van -SprayIt-
Lekker plaatje inderdaad R&P, maar mag de schoenveters nog niet strikken van Emancipator.

avatar van popstranger

Bedankt voor de tip! Er valt binnen het electronic genre nog een heleboel te ontdekken voor mij blijkbaar…

avatar van Ernie
popstranger schreef:
… Met de winter in aantocht geheid een hit op m'n ipod!

We zijn met 2

Deze doet het de laatste dagen/nachten erg goed bij mij.
Er zit heel veel ruimte in de songs en overgangen waardoor deze plaat nooit te druk aanvoelt.
Ga nog paar keer goed luisteren maar die 4* zal wel blijven staan, wie weet stijgt ie zelfs nog...

avatar van DirkM
Ook goed in dit genre: The Album Leaf - In a Safe Place (2004). Hij (Jimmy Lavalle) heeft trouwens ook een briljante samenwerkingsplaat met Mark Kozelek afgeleverd: Mark Kozelek & Jimmy Lavalle - Perils from the Sea (2013)

DirkM schreef:

Heb Perils from the Sea pas gekocht op cd en zonder twijfel een goeie plaat.

avatar van Bardt1980
Gezien het feit dat veel mede-liefhebbers in het electronic genre dit album erg hoog hebben zitten, moet ik toch eerlijk bekennen dat het album mij enigszins tegenvalt. De samples klinken bij tijd en wijlen erg fijn en warm. Alleen de beats in combinatie met deze samples vind ik ronduit saai en inspiratieloos te noemen. Dan doet Long Arm of inderdaad The Album Leaf dit nog net wat beter. Wie weet valt het kwartje later nog wel eens.

BrotherJohn
Nooit aangedurfd de nieuwere albums te gaan luisteren. Het zal deze, die ik inmiddels kan dromen, toch niet kunnen evenaren, ik zou alleen maar teleurgesteld zijn. Daarom laat ik me altijd weer onderdompelen door Soon It Will Be Cold Enough, ondanks dat hij 14 jaar naar dato op sommige tracks (Smoke Signals bijvoorbeeld) al behoorlijk gedateerd klinkt. Maar het is filmisch, intens, hartstochtelijk, stuwend, harmonieus, warm. Een beetje als een A Midsummer Nice Dream. Nummers als Lionheart, First Snow, Anthem en Eve doen het altijd goed. Had verwacht dat er wel officiële video clips voor deze tracks zouden zijn, niet dus...

avatar van shimahero
Even beluisterd track voor track op YouTube.

Anthem springt hier naar voor als beste track: de violen, het gezang. Prachtig.
Het doet me denken aan schaatsen in een magisch winters landschap.

Geen andere track haalt dit niveau. When I go klinkt weliswaar ook lekker.
De zangeres zingt hier mooi over een relaxte beat.
Wel iets meer een typische lounge track

avatar van Gretz
Geweldig winterplaatje (dankForWhomThePeteTolls en -SprayIt-) voor de tip). Vanmiddag tijdens m'n sneeuwwandeling geluisterd

avatar van -SprayIt-
Ook nog maar eens opgezet, het blijft een wonderschoon album. Fijn dat nog steeds mensen dit album ontdekken! Die viool in Anthem.... zo mooi.