Bing Crosby - Merry Christmas (1955)

Alternatieve titel: White Christmas

Label: Decca

1. Silent Night (2:38)
  2. Adeste Fideles (3:11)
  3. White Christmas (3:06)
  4. God Rest Ye Merry Gentlemen (2:20)
  5. Faith of Our Fathers (2:55)
  6. I'll Be Home for Christmas (2:58)
  7. Jingle Bells (2:36)

met The Andrews Sisters

8. Santa Claus Is Comin' to Town (2:43)

9. Silver Bells (3:05)
  10. It's Beginning to Look Like Christmas (2:48)
  11. Christmas in Killarney (2:44)
  12. Mele Kalikimaka (Merry Christmas) (2:53)

avatar van musicfriek
Dat deze er nog niet op stond

Hill is al helemaal in de kerststemming?

avatar van HiLL
Nou ik vind dit toch wel de kerstplaat der kerstplaten. Die stem van Crosby geeft mij dat gevoel van kerst van vroeger, toen we nog als gezinnetje kerst vierden. Lief, warm, sneeuw, kaarsen, de kerstboom... en Bing

Leuk ook dat de Andrew Sisters meedoen op de plaat.

avatar van jurado
Deze heb ik op lp....vind het toch niet echt wat.
Dan luister ik liever naar een kerst lp van Frank Snater of anders zo'n lekkere jazzplaat van Vince Guaraldi ofzo .

charlie brown lp
Frank Sinatra

Deze dus.

avatar van HiLL
Verpest jij mijn kerstgedachte!?

avatar van jurado
helemaal niet ..ik geef alleen aan dat er betere jolly holly lp's zijn dan deze

avatar van HiLL
Die van Frank ken ik uiteraard ook! Dus meteen maar even be-stert.

avatar van jurado
Ik zou zeker ook even achter die van Vince Guaraldi aan gaan dat is serieus een fijne jazzplaat

avatar van HiLL
Oh ok eens kijken waar te pindakazen. Dank jij!

HiLL schreef:

Aan deze opmerking van Hill kan ik zelf niet veel meer toevoegen. Bing=kerst en kerst =Bing.
Dat ik de Phil Spector kerstplaat (en meer recent de Sufjan Stevens EP's) als het ultieme kerstalbum beschouw doet daar weinig aan af verder.

avatar van Lambchop
Geweldig. De kerst stem

avatar van heartofsoul
Er zijn betrekkelijk weinig kerstplaten die ik nog steeds graag hoor. Van de kerstalbums die ik van Bing Crosby ken is dit wel de mooiste. Zelfs de koortjes (waar ik normaliter een beetje een hekel aan heb) vind ik fijn om te horen. De leukste nummers vind ik die met de Andrews Sisters. Mooi, warm album.

avatar van spinout
Crosby's kerstplaat uit 1945, Merry Christmas genoemd, heeft de eerste 8 nummers hetzelfde. Stammen de 4 andere dan wel uit de jaren 50?

avatar van heartofsoul
Klopt, spinout. Het oorspronkelijke album Merry Christmas uit 1945 werd later uitgebracht met 4 extra nummers in 1955 als White Christmas.

zie: Bing Crosby - Merry Christmas at Discogs

avatar van AOVV
Een artiest die erg geassocieerd wordt met kerstmis, is Bing Crosby, één van de bekendste crooners uit de jaren '40 & '50. De oudste opnamen op dit album stammen uit 1942!

Hoewel het sfeertje gemoedelijk is en de kerstgedachte goed weet te vatten, kom ik niet echt over de stem van Crosby heen. Geef mij dan toch maar Sinatra, Elvis of Dean Martin.

2,5 sterren

avatar van metalfist
Je hebt van die mensen die helemaal opleven wanneer kerst nog maar van veraf te zien is (en het wordt elk jaar erger en erger precies, dit jaar was Halloween nog niet gepasseerd en er was al overal kerstversiering te koop), maar ik hoor niet in die categorie thuis. Wat ik wel graag doe, is me in rond die periode eens te amuseren met van die typische kerstplaten. Ik heb er niet zoveel in huis, enkel die van Bob Dylan staat me momenteel helder voor de geest, maar in de platencollectie van mijn vader vond ik deze White Christmas. Een album waar veel klassiekers in het genre worden gecoverd door de onmiskenbare stem van Crosby (al ken ik hem vooral als acteur die ook geregeld in de films zingt) en eerlijk is eerlijk: ik snap wel waarom dit na al die jaren nog altijd een populaire plaat blijft. Silent Night en Adeste Fideles lenen zich perfect voor zo'n autorit naar een kerstfeestje terwijl er wat sneeuw op je voorruit dwarrelt en net wanneer je denkt dat je het allemaal wel gezien en gehoord hebt, komen The Andrews Sisters op de proppen om terug wat meer pit in de nummers te brengen. Beetje jammer van de afsluiter Mele Kalikimaka, want voor mij past die niet echt in het geheel met de andere nummers. Geen idee of het aan mijn vinyl ligt of aan de opnames zelf, maar op sommige nummers (op God Rest Ye Merry Gentlemen valt het zeker op) zit een soort gekraak en geknetter dat me anders zou ergeren, maar nu krijg ik er zo'n soort van knisperig haardvuur-gevoel bij. Net zoals een kersttrui is dit iets dat je enkel maar bovenhaalt rond een bepaalde periode, maar ik denk dat ik deze vandaag nog wel eens ga opleggen.