The Rolling Stones - The Rolling Stones (1964)

Rock / Blues
Label: Decca

1. Route 66 (2:20)
  2. I Just Want to Make Love to You (2:17)
  3. Honest I Do (2:09)
  4. Mona (I Need You Baby) (3:33)
  5. Now I've Got a Witness (2:29)
  6. Little by Little (2:39)
  7. I'm a King Bee (2:35)
  8. Carol (2:33)
  9. Tell Me (4:05)
  10. Can I Get a Witness (2:55)
  11. You Can Make It If You Try (2:01)
  12. Walking the Dog (3:10)
avatar van Ducoz
Goede eerste plaat van de Stones, zeker de moeite waard! Rockt lekker weg

Beter als het debuut van de Beatles en de Who wat mij betreft.
Dit rockt pas echt voor die tijd. Maar een orgineel Jagger/Richards nr maar coveren kunnen de Stones als de beste dus who cares. 4,5

avatar van SnelleSnake
Heerlijk rockend debuut. Ook het eerste echt goede Brits R&B album en het zou toch een jaar duren voor er R&B platen zullen verschijnen zoals 'Animal Tracks' en 'The Angry Young Them' die hieraan kunnen tippen.

avatar van arcade monkeys
Super debuut van The Stones. Alle potentie is aanwezig om te worden tot wat ze geworden zijn. Briljante krakers staan er nog niet op, maar wel al zeer goede nummers als Route 66, Carol en Tell Me

avatar van Droombolus
Voor mij hoort Tell Me gewoon bij de krakers ..... Alleen dat intro krijg ik al kippenvel van .... eerst die akoestiese gitaar en Jagger die gelijk met de eerste bas & drums invalt met alleen "I" .... fokking briljant !

avatar van Vinokourov
Bij al die debuutplaten van grote artiesten valt me wel iets op. Het klinkt vaak energiek, tikkeltje ongepolijst en af en toe onsamenhangend qua songkeuze. De potentie hoor je er in ieder geval en dikke kans dat volgende platen van zulke grote namen beter zijn. Bij de Rolling Stones past deze beschrijving in ieder geval prima.

Een solide 3,5-sterren-score past dan ook prima hiervoor, want ook al vond ik sommige nummers aan de zeurderige of saaie kant, ik heb me in ieder geval muzikaal wel prima weten te vermaken met sommige nummers. Nummers als Get Your Kicks on Route 66, Carol rocken het lekkerst weg wat mij betreft. Overigens vind ik dit echt typische autorijd-muziek voor lange ritten en dat mag opgevat worden een compliment!

avatar van heartofsoul
Het rare is dat dit prachtige Stones-debuut in zijn oorspronkelijke vorm, dus de Britse versie, op cd niet (meer) te krijgen is. Ik heb het ooit aangeschaft, maar dat is al heel lang geleden, omdat het zo'n favoriet album was, en mijn vinylexemplaar erg vaak op de draaitafel had gelegen. Ook heb ik een Duitse bootleg van dit album (met wat extra nummers) in mijn verzameling.

avatar van Casino Boogie
Prima, lekker rauwe debuutplaat van The Stones, prima covers en een der eerste Jagger/Richards composities. (Tell Me) Heb hier de Britse versie van op CD en LP, 5 sterren.

avatar van Rogyros
Ik heb me voorgenomen om de volledige discografie van The Stones te gaan beluisteren en te gaan beoordelen. Beginnen bij het begin lijkt me ook logisch. Nu ben ik altijd meer een Beatles fan geweest, maar ik hoop dat ik niet teveel ga vergelijken.

Dit debuut is best aardig. Op Tell Me na zijn het allemaal covers. Een aantal wel prettig in het gehoor, een aantal vind ik weinig aan. Dat vind ik dan wel weer jammer, dat het er zoveel zijn. Maar goed, vooral het laatste deel, vanaf Tell Me, vind ik het leukst.

Uiteindelijk heeft dit album nog niet veel om het lijf, maar je moet ergens beginnen als band.
Een bemoedigend debuut.

Ik ga voor drie sterren, verwacht niet dat het ooit hoger gaat worden.

avatar van Sanderzzz
Voor mij is deze plaat ook beter dan het debuut (en zelfs het tweede album) van The Beatles. Heerlijke covers en toch is het lied dat ze zelf hebben gemaakt het beste van de twaalf nummers.

avatar van spinout
Ook Now I've got a witness en Little By Little zijn eigen nummers en wel van de hele band, waarvoor ze een pseudoniem gebruikten, nl. Phelge. Ze zijn duidelijk gebaseerd op andere nummers, nl. Can I get a witness (staat ook op deze plaat!) en Shame, Shame, Shame. Vooral Jagger valt door de mand als zanger als je hem vergelijkt met de originele artiesten. Toch een aardige R&B plaat.

avatar van Jelle78
Erg rauw klinkende debuutplaat, met een aantal erg sterke songs. Luister deze plaat eens door een koptelefoon en je hoort hoe ongepolijst en basic dit allemaal klinkt. Dat heeft natuurlijk ook zijn charme, zeker omdat het tomeloze enthousiasme goed hoorbaar is. Probeer maar eens stil te blijven zitten bij Carol. Mij lukt het niet!
Op alle nummers is de geluidskwaliteit (ongeveer) gelijk, waardoor deze plaat als een geheel klinkt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld 12X5 (zie mijn bericht aldaar). De covers zijn allen prima en de drie eigen song zijn ook goed. Al met al dus een prima debuutplaat.

Vond ik deze plaat toch in de originele mono versie uit 1964 in een 3,00 euro bak. Het maakt het extra leuk om naar te luisteren. Lekkere pure rock 'n roll met hier al een flinke bluesy inslag. De Stones hebben gelijk al een mooi eigen geluid. Ondanks de vele covers, vormt deze plaat daarom toch een mooi geheel. Favoriete nummers hier zijn Carol, I'm A King Bee, Little By Little, I Just Want to Make Love to You & Route 66. Fijne plaat!

marco straaten schreef:
maar het is toch: beter goed gejat dan slecht verzonnen? Maar uiteraard heb je gelijk dat 4* ook een goede waardering is.

het nummer maar weer eens opgezet en de stem van Andrew lijkt toch wel veel op die van Mick. of hoor ik het echt verkeerd?

Een zeer oude discussie op dit forum, maar volgens mij is het gewoon Jagger die op Can I Get A Witness zingt. Allmusic heeft er dit over te zeggen:
Can I Get a Witness - The Rolling Stones | Song Info | AllMusic
Maar misschien zijn er users, die betere documentatie hebben?

avatar van teus
heartofsoul schreef:

Can I Get a Witness - The Rolling Stones | Song Info | AllMusic
Maar misschien zijn er users, die betere documentatie hebben?

Klopt dat de klank van de vocals op Can I Get a Witness afwijken van (de nog jonge) Jagger ,toen ik dit debuutalbum voor het eerst hoorde dacht ik ook destijds heeeh wie zingt hier??
Het is toch Jagger die hier zijn best doet
Mooi album...favoriete track ....Mona (I Need You Baby)

avatar van lennon
teus schreef:

Het is toch Jagger die hier zijn best doet
Mooi album...favoriete track ....Mona (I Need You Baby)

Ik ben nu bezig in het boek Rolling Stones Compleet, waarin elk nummer wordt uitgepluist en beschreven qua opname proces e.d., en daarin wordt ook beschreven waarom Jagger in Witness zo anders klinkt. Iets met haast, tekst niet kennen en buiten adem... leuk en erg boeiend boek.

avatar van JanLo65
Stijn_Slayer schreef:
Goede rockplaat met een heel erg goede uitvoering van Route 66.

Klopt het dat dit album uit allemaal covers bestaat?
Mooi dat je het een goede Rockplaat noemt, want de gecoverde nummers zijn van allemaal zwarte artiesten, en die zullen niet vaak gehoord hebben dat hun uitvoering een goede Rockplaat was. Dan was het goede Soul of Blues! Het maakt blijkbaar veel uit bij de benaming van genre of de artiesten blank of zwart zijn! Hiermee wil ik niet zeggen dat je ongelijk hebt trouwens, want ik vind het ook een lekkere Rockplaat.

avatar van Droombolus
Dan wordt dat wel Rock met terugwerkende kracht, want destijds was dit gewoon popmuziek onder de noemer British R&B

avatar van goldendream
Wat een complexe discografie heeft de band met de Amerikaanse en Britse releases.

avatar van RuudC
... ik zou het een bluesplaat noemen.

Van de fascinatie die veel Britse muzikanten hadden voor de echte blues uit de States was ik wel op de hoogte. Met name dat de Stones daar hun wortels hebben. Je hoort het natuurlijk ook goed terug in een band als Cream. Dit is in elk geval een wat lastig album. Ik heb simpelweg weinig op met coveralbums. Een cover op z'n tijd is natuurlijk geen probleem, mits de uitvoering vernieuwend of de keuze verrassend is. De Stones behelpen zich vooral met weinig interessante songs. Van een Carol word ik wel vrolijk overigens, maar het gaat mij meer om de manier waarop de jongens het hier presenteren. Het is wel lekker ruw en ongepolijst en dat mag ik wel. De oude Stones hadden sowieso wel een lekkere sound. De eerste pogingen om eigen materiaal te schrijven, zijn wisselend. Tell Me vind ik wel echt de moeite waard, terwijl Now I've Got A Witness en Little By Little weinig bijzonder zijn.

Nee, normaal gesproken zou ik ook met andere marathons coveralbums overslaan, maar anno 1964 was dit natuurlijk nog heel gangbaar. Het is een geinig begin, maar ik verwacht natuurlijk wel meer vuurwerk.

avatar van lennert
Dit is het voor mij nog lang niet. Ik weet dat ik de Stones uiteindelijk wel zal gaan waarderen naarmate deze marathon vordert, maar rock n' roll/r&b-covers doen me vandaag de dag gewoon helemaal niet. Ik begrijp de keuze hiervoor vanuit historisch perspectief prima, maar ik kan er zelf met geen mogelijkheid van genieten. De reden dat ik dit nog een halve ster boven het Beatles-debuut geef, is dan ook vooral omdat het allemaal toch wat rauwer klinkt en dat trekt me meer dan het zoetsappige van de Fab Four. Interessant vind ik het echter geen van beiden.

avatar van RuudC
Haha, als we gaan vergelijken met The Beatles, dan The Beatles. Sowieso hoor ik liever eigen materiaal dan covers.

avatar van bikkel2
The Beatles coverde ook nog wel wat in het begin. Jagger en Richards kwamen er wat later achter dat ze wel liedjes konden schrijven, al was er wat pushwerk van manager Andrew Oldham voor nodig.
Het komt er eigenlijk op neer dat hij het duo op sloot met de mededeling om nummers te schrijven.

avatar van Dirruk
Even off-topic.

Erg leuk dat de heren RuudC en lennert het oeuvre van de Stones gaan behandelen deze keer. Een lange zit, maar ben benieuwd naar de resultaten!

avatar van RuudC
We hebben een topic waar je ontopic kan gaan!

RuudC schreef:
... ik zou het een bluesplaat noemen.

Daar ben ik het mee eens - british rhythm and blues, zoals Droombolus hierboven terecht opmerkt. Dit debuut zette de Stones gelijk goed op de kaart, en (al bestaat het dan bijna geheel uit covers) het werd zeer goed ontvangen. Dat moet je natuurlijk in de historische context zien, maar toch...
Voor mij was het album, samen met de platen van o.a. Georgie Fame en the Pretty Things het begin van een zoektocht naar de bronnen van de blues; maar afgezien daarvan vind ik het nog steeds een spetterend album. Maar ik houd wel van vintage, dus dat speelt waarschijnlijk ook mee.

avatar van Jelle78
Ik ben toch iets positiever dan lennert en RuudC:

Deze eerste plaat van de Stones laat een stel gretige jonge honden horen die niets anders willen dan blues en rhythm & blues spelen. En dat spat van de plaat af. In tegenstelling tot vele andere platen uit die tijd klinkt dit als een geheel, zonder echt zwakke nummers. De productie is lekker rauw en ongepolijst, zodat de energie goed over komt. Zo ongeveer moeten ze destijds ook live hebben geklonken en het is knap dat ze dat op zo'n jonge leeftijd al konden overbrengen in de studio.
De Stones laten horen dat ze de kwaliteit hebben om zich de covers die ze spelen echt eigen te maken. Zo hebben ze van de slow blues I Just Want To Make Love To You een uptempo R&B achtig nummer gemaakt en ook Carol hebben ze wat sneller gemaakt dan het origineel van Chuck Berry. Beide klinken fantastisch en voegen echt iets toe aan de originelen. Andere hoogtepunten zijn I'm A King Bee, met de "zoom" bas van Bill Wyman, Honest I Do en I Need You Baby (Mona). De drie eigen nummers passen goed in het geheel, maar springen er niet uit. Now I've Got A Witness is een aardig instrumentaaltje, Tell Me is een leuke Jagger/Richards compositie en ook Little By Little vind ik niet slecht.
Het is duidelijk dat de Stones in het begin van hun carrière excelleerden in het spelen van covers en de eigen nummers waren nog niet echt onderscheidend. Van al hun vroege albums (t/m Out Of Our Heads) vind ik dat dit album de rauwe essentie van wat de Stones in die tijd waren (een bluesband) het beste weergeeft. Ik vind dit dan ook een sterke plaat en als ik zin heb om naar de vroege Stones te luisteren dan is dit de eerste plaat die ik uit de kast trek. Een dikke 4 sterren.

Tussenstand:
1. The Rolling Stones 4*

avatar van Riekuzz
Tijdens de opnames van deze plaat waren de Beatles al aardig wat stappen verder. Ze schreven hun eigen nummers, hadden hits, en veroverde de VS.

De Stones begonnen net, kozen voor zwarte R&B covers. En lieten hun songwriting talenten nog even staan. Er staat daarom ook maar 1 eigen compositie op genaamd Tell Me, een ballad. Direct ook het zwakste nummer van het album. Songs zoals Route 66, I Just Want To Make Love To You, Carol, Can I Get A Witnnes en Walking The Dog zijn echte hoogtepunten van deze elpee. De overige nummers zijn beslist geen opvullers dus beluister de plaat gerust in zijn gehele glorie.

Ik blijf dit album zeer goed vinden. Het laat een mooi tijdsdocument horen van een beginnende band, wat later zou uitgroeien tot de “greatest rock ‘n’ roll band in the world”.

Naar mijn mening de beste stones plaat van de 60s. Met uitzondering van Let it Bleed en Beggars Banquet

Voorledig artikel:
The Rolling Stones – The Rolling Stones (1964) #1 | Een plaat in de spotlights - plaatindespotlights.com

avatar van JanLo65
SnelleSnake schreef:
Je bedoelt dan waarschijnlijk blanke jongens die R&B zijn gaan maken, want de zwarte jongens waren er al veel eerder, en dat waren ook de voorbeelden voor die blanke jongen. Wel vreemd dat hun blanke fans over het algemeen weinig zwarte helden hebben. In de Top 2000 staan bij de beste 100 2 zwarte artiesten, met elk 1 nummer. De Stones staan alleen al vaker bij de beste 100. Hebben we smaak of zijn we beïnvloed????!

avatar van henk01
Blijft een lekker schijfje.

avatar van Dibbel
De eerste van The Stones.
Eigenlijk erg weinig gedraaid altijd.
En waarom vraag ik me nu af, want hij is wel degelijk leuk ook al zijn het dan allemaal covers (behalve Tell Me).
Route 66, Tell Me en Walking The Dog voorlopig even favoriet.

Op vinyl, mono(!), in nieuwstaat, Italiaanse persing.

Dibbel schreef:
allemaal covers (behalve Tell Me).

Little By Little & Now I've Got A Witness zijn ook ozzineel ........

avatar van Germ
Germ (crew)
Prima debuutplaat, het album klinkt lekker fel en enthousiast. Dat het voornamelijk covers zijn mag wat mij betreft de pret niet drukken.
Als je je even in de 60s wilt wanen is dit een goede keus. Ik zie de meisjes in minirokjes al gekke dansjes doen in zwart wit.