David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972)

Alternatieve titel: Ziggy Stardust

Label: RCA

1. Five Years (4:43)
  2. Soul Love (3:33)
  3. Moonage Daydream (4:39)
  4. Starman (4:13)
  5. It Ain't Easy (2:57)
  6. Lady Stardust (3:21)
  7. Star (2:46)
  8. Hang on to Yourself (2:38)
  9. Ziggy Stardust (3:13)
  10. Suffragette City (3:25)
  11. Rock 'N' Roll Suicide (2:58)
  12. John, I'm Only Dancing * (2:43)
  13. Velvet Goldmine * (3:09)
  14. Sweet Head * (4:14)
  15. Ziggy Stardust [Demo Version] * (2:35)
  16. Lady Stardust [Demo Version] * (3:35)
Ik heb de eer gehad dit album te mogen beluisteren en wat een positieve indruk heeft het op me gemaakt.
De zang van Bowie is voor mij dan wel weer wennen maar alles klinkt erg geinig.
Vooral 'Starman' en het titelnummer schieten eruit.
Deze plaat is zijn hoge aanprijzing wel waard.

Ace
Hoewel ik Space Oddity prachtig vind, had ik altijd een bepaald vooroordeel bij David Bowie. Toch ben ik dit album naar aanleiding van de hoge noteringen hier eens gaan beluisteren. En joh, het is inderdaad goed! Ik zal eens voorzichtig beginnen met 3,5*. Wie weet evalueert het zich nog wat verder door.... Het gaat in ieder geval de goede kant op met mij en Bowie!

Heel herkenbaar Ace Space Oddity vond ik erg goed maar verder irriteerde me nog wel eens aan nummers van Bowie (met name uit de 80's). Deze toch maar eens geprobeerd en ik vind het echt een prachtplaat.

Marcel²
Het zelfde voor mij naar aanleiding van de hoge notering in de top 250 ben ik ook eens dit album gaan luisteren en dat is even wennen. Ik heb Bowie pas echt leren kennen met het album Heathen. Natuurlijk kan ik wel de top hits uit de jaren 80 maar het oudere werk kon ik niet zo goed.
Een tijdje geleden heb ik om wat oudere nummers beter te leren kennen de Best Of Bowie (2CDS) gekocht en dat voor 5 euro. Je bent natuurlijk gek als je dat niet koopt voor die prijs. Na het luisteren viel in ieder geval wel op dat de oudere albums uit de jaren 70 zeer de moeite waard zijn en ben zeker van plan ze aan te schaffen.
Misschien heeft iemand nog een aanrader voor een album van Bowie die de moeite waard is. Dit album geef ik nu nog even 3 sterren maar naar meer luisteren kan dat meer worden

Ik zou dan gaan voor Low. Ik vind de Bowie-in-Berlijn-periode helemaal goed. Samen met Iggy Pop veel te veel drugs nemen, en briljante songs maken. Hulde.

Marcel²
Ik ga kijken voor het album Low. Bedankt voor je advies
Station to Station is toch ook uit die periode

avatar van gemaster
Station To Station is de aanloop naar die periode. Low, "Heroes" en Lodger zijn de zogenaamde Berlijn trilogy. De eerste 2 platen daarvan zijn fantastisch, Lodger kun je beter laten liggen.

Beter had ik het niet kunnen verwoorden.

Marcel²
Ok dan weet ik wat ik het beste kan gaan kopen .Bedankt heren

Ziggy is de perfecte theatrale rockplaat, een klassieker. Ze wordt ook wel de definitieve plaat van de seventies genoemd. Er staan geen songs teveel op, allemaal klasse, de spiders spelen de pannen van het dak, de arrangementen zijn OK en Bowie is goed bij stem. Bowie had aan Mick Ronson (de gitarist) zijn eigen Keith Richards. Opgelet er zijn al zes verschillende uitgaven verschenen op CD: 1984, 1990, 1994, 1999, 2002 (30ste verjaardag) en 2003. De kwaliteit van de CD's verschilt nogal. De laatste versie is een remix voor multi-channel weergave (super audio CD). De weergave op een gewone CD-speler is geen probleem. Er bestaat een website helemaal gewijd aan dit album. Ook op Wiki (Engelstalig) staat heel wat info.

Aan te bevelen maar toch heel anders want meer folk en pop is de plaat die voor Ziggy werd uitgebracht 'Hunky dory'.
Lodger is een onderschat album. Daar staan ook parels op. Van de Berlijnse periode is Low beslist de moeite. Een synthese Bowieplaat van de seventies is 'scary monsters en super creeps' uit 1980. Klasse!

Het is moeilijk om van het hele Bowie-oeuvre te houden. Als muzikale kameleon maakt hij het zijn fans en zichzelf niet gemakkelijk door voortdurend van stijl te wisselen. Toch een geniale muzikant. Je moet het maar doen...

aERodynamIC schreef:
Ik vind bonustracks vaak storend: ze halen de sfeer van een album vaak omlaag.

Dat vind ik nou ook, vaak een demo van een nummer wat er op staat, haalt de sfeer weg zeker weten. Ik ga mijn stem verhogen, want hoe vaker je dit album hoort hoe mooier het word

weet je, wou dit al langs eens ergens zeggen, wist niet waar. Op sommige cd hoeven die bonustracks voor mij ook niet. Het verliest de charme, vind ik, van de originele cd.

avatar van Eddie
Ik stoor me daar nooit aan, zet je de cd toch gewoon af wanneer de bonus tracks komen.

Marcel²
Gisteren Ziggy Stardust gekocht. Er zit ook een klein papiertje in met een overzicht van zijn albums. Zo te zien mis ik er nog aardig wat. Kan iemand mij vertellen of het album Outside goed is. Gelukkig heb ik de orginele uitvoering van dit album zonder bonustracks. Wel blijf ik het moeilijk vinden om te zeggen welk album van Bowie het beste is

Ace
Marcel Jongeneel schreef:

Wat dacht je hiervan? Wat vinden ze van Outside?

Marcel²
Ik wil graag even melden voor de mensen hier dat bol.com alle albums van Bowie in de aanbieding heeft op dit moment. Ik zelf heb daar in ieder geval gebruik van gemaakt. Grijp je kans

avatar van pauljojo
Over de bonustracks-opmerkingen... Ik had de bonustracks van deze cd niet willen missen hoor. Uiteindelijk is het natuurlijk niet altijd: "hoe meer hoe beter" en kan het zeker de sfeer van een album naar beneden halen, maar dit album heeft daar in ieder geval geen last van. Prima van track 1 t/m bonustrack 16...

duncan9876 schreef:

Hmmm, ben het niet helemaal eens met jouw conclusie extreme trendhopper=geniale muzikant en het is juist die enorme variatie in zijn (70´s) oevre die zo fascinerend is. De meeste artiesten bijten zich vast op een geluid en noemen dat hun stijl. Bowie koos inderdaad de moeilijkere weg, maar daarom verkoopt hij nu beter dan al zijn collega´s die hem als muzikale slet betitelden destijds.

SAcd

Ja dit is echt een heel erg space album. Lekker om op
de achtergrond te luisteren of gewoon bijna je hifi opblazen.
Het is een super plaat!!! Ik heb deze op SAcd dus klinkt nog beter.

avatar van PUbu
Deze plaat is subliem, ik draai hem al 30 jaar. Alleen zijn latere Station To Station kan dit nog benaderen. Hij heeft mij ook gefascineerd maar ik ken alleen zijn platen tot begin 90 (bijna al zijn albums), van zijn latere werk weet ik niet zoveel meer.

Vergeet niet dat op zijn andere albums ook hele mooie pareltjes tussen zitten songs zoals Life on Mars? en The Man Who Sold The World, een goede verzamelaar is zeker de moeite waard van hem.

Inderdaad, maar je kan ook gewoon de andere complete albums kopen. Hunky Dory en Low vind ik zelf ongeveer net zo goed als deze.

Marcel²
Ik heb vandaag mijn stem opgeschroefd, want dit is een meesterwerk van Bowie, echt geweldig.

avatar van ACole_20
Could'nt agree more!

avatar van orbit
Meesterlijke Bowie! Staan eigenlijk geen zwakke nummers op. Low is inderdaad ook goed, maar deze is toch het beste

Helemaal niet slecht, maar wat onstuimig allemaal! Bowie schreeuwt er wat op los, en dat stelt de muzikale uitwerking danig in de schaduw (, misschien terecht?)... Bowie laat ik voorlopig voor wat hij is, denk ik...

David Bowie op zijn best, de rest van zijn werk is al erg goed, maar dit is toch wel briljant.

Five Years is echt 1 van de beste openers ooit.
Die Climax van dat nummer is onovertroffen. Ik verhoog mijn stem naar 5*

Voor mij is deze plaat/CD HET meesterwerk van David Bowie. Vanaf de eerste onheilspellende drummaten van Five Years tot aan de laatste klanken van Rock 'n' Roll Suicide is het een aaneenschakeling van hoogtepunten.
Prachtige theatrale rock die je meevoert naar een andere wereld.

Bobiej
Hoe komt die man aan 2 verschillende kleuren ogen?

Lenzen?