Keane - Hopes and Fears (2004)

Label: Island

1. Somewhere Only We Know (3:57)
  2. This Is the Last Time (3:29)
  3. Bend and Break (3:39)
  4. We Might as Well Be Strangers (3:12)
  5. Everybody's Changing (3:36)
  6. Your Eyes Open (3:22)
  7. She Has No Time (5:46)
  8. Can't Stop Now (3:38)
  9. Sunshine (4:12)
  10. Untitled 1 (5:36)
  11. Bedshaped (4:37)
  12. On a Day Like Today * (5:27)
  13. Somewhere Only We Know [Lamacq Live] * (3:49)
  14. Bedshaped [Lamacq Live] * (4:04)
  15. Bend and Break [Lamacq Live] * (3:46)
  16. We Might as Well Be Strangers [Lamacq Live] * (3:18)
  17. This Is the Last Time [Jo Whiley Live Lounge] * (3:36)
  18. With Or Without You [Jo Whiley Live Lounge] * (3:31)
  19. A Heart to Hold You [Jo Whiley Live Lounge] * (3:58)
  20. Snowed Under (B-Side) * (3:49)
  21. We Might as Well Be Strangers [DJ Shadow Remix] * (3:38)
  22. Into the Light Demo [Unreleased] * (3:17)
  23. Call Me What You Like Demo [Zoomorphic Single 1] * (5:19)
  24. Closer Now [Zoomorphic Single 1] * (4:58)
  25. Rubbernecking [Zoomorphic Single 1] * (5:59)
  26. Wolf at the Door [Zoomorphic Single 2] * (4:18)
  27. She Has No Time Demo [Zoomorphic Single 2] * (4:59)
  28. Call Me What You Like [Zoomorphic Single 2] * (3:31)
  29. Everybody's Changing [Fierce Panda Single 1] * (3:34)
  30. The Way You Want It [Fierce Panda Single 1] * (3:17)
  31. This Is the Last Time Demo [Fierce Panda Single 2] * (3:27)
  32. Bedshaped Demo [Fierce Panda Single 2] * (4:39)
  33. Allemande [Fierce Panda Single 2] * (4:23)
  34. Somewhere Only We Know [Live E.P. Released 3 / 5/05] * (4:10)
  35. We Might as Well Be Strangers [Live E.P. Released 3 / 5/05] * (3:20)
  36. This Is the Last Time [Live E.P. Released 3 / 5/05] * (3:27)
  37. Everybody's Changing [Live E.P. Released 3 / 5/05] * (3:52)
titan (crew)
Een album waar ik heel veel van verwacht. De prachtige single Somewhere only we know is een aardige opwarmer.

Ik kijk er ook erg naar uit. Wat ik gehoord heb is al erg goed. En tja, als Coldplay- en Saybia-liefhebber mag je dit al helemaal niet missen. Want ik denk hier vooral heel erg aan Saybia, en dat is toch wel één van mijn favorieten

Een erg mooi album dat de hoog gespannen verwachtingen vooralsnog goed inlost. Nu al een 4,5 van mij. Op de lange termijn zou dit nog 2 kanten op kunnen gaan: een 5 (dus naar boven waarderen) of toch iets naar beneden.
Bijzonder is ie in elk geval zeker. Zou wel eens een grote band kunnen gaan worden.
Voorlopige favoriet: Bedshaped (de afsluitende song). In dit nummer mis je de gitaren voor geen meter. Goed gedaan hoor.

avatar van bonothecat
aERodynamIC schreef:

De cd stelt mij voorlopig teleur....heb hem nu voor de derde keer opstaan....maar ik blijf het idee houden dat ik het allemaal al een keer eerder heb gehoord. Voorlopig hou ik het op een 3, maar misschien kan de waardering nog opgeschroefd worden. Ik geef de CD zeker nog meer de kans

titan (crew)
Fraaie plaat, waarop het ontbreken van een gitaar eigenlijk geen moment een groot gemis is. De band is al vaak vergeleken met Radiohead en Travis, maar ik moet toch vooral aan Travis denken.

Wat ik niet zo snap is dat in de pers vaak vergelijkingen worden gemaakt met zoetsappige seventiesrock en plastic pop uit de jaren '80, want dat hoor ik er beslist niet in. Vooralsnog 4*

Ik weet niet of je deze vergelijking al eens hebt gehoord, maar het doet me soms -waarom weet ik niet precies- denken aan Queen. Niks mis mee natuurlijk, zolang ie maar geen snor laat staan...

avatar van Jordy
Eerste paar tracks vind ik erg leuk, maar het lukt het album maar niet om me er de volledige speelduur bij te houden

titan (crew)
Ik doe er een half punt bij. Hoe vaker ik hem hoor, hoe meer hij me bevalt (en hoe meer ik hem op het eveneens geweldige Further van Geneva vind lijken).

Jordy schreef:

Dat heb ik ook een beetje, maar het laatste nummer 'Bedshaped' is dan wel een zeer mooie, fijne, gevoelige afsluiter (die solo op het eind alleen al!) Erg mooi. 4* De rest van de sterren laat ik nog even in de ijskast staan.

Het is inderdaad een soort dalparabool. Begin en eind is goed maar in het midden is het niveau iets lager...

Bertyl schreef:

Maar Your Eyes Open staat in het midden... Toch ook wel een prachtsong. Aanvankelijk dacht ik een beetje spijt te gaan krijgen van deze cd-aankoop, maar het blijft toch wel een blijvertje.

aERodynamIC schreef:
Op de lange termijn zou dit nog 2 kanten op kunnen gaan: een 5 (dus naar boven waarderen) of toch iets naar beneden. Het zou nl. kunnen dat de cd op den duur toch iets te eentonig gaat worden vanwege het gemis aan een gitaarpartij, of het gaat juist de kracht van deze cd blijken te zijn.

Het ontbreken van een gitaar (waardoor de sound best wel onderscheidend is van andere bands) is inderdaad denk ik op termijn de kracht gebleken. Een gitaar erbij zou wellicht een anti-additief geweest zijn voor de houdbaarheid...

Hmm ik begin ook te twijfelen aan m'n theorie Everybody's Changing zit ook in het midden...

Wilde er eigenlijk een halve ster af doen maar dat stukje in Bedshaped op ongeveer een minuut voor het einde is echt kippenvelopwekkend...

Phoenix schreef:

dat is het beste stukje inderdaad

Hmm ja ze hadden Bedshaped als tweede single moeten kiezen. Veel beter dan Everybody's Changing. Die begint nu wel te vervelen...

Oh heh ik kom er net achter dat Bedshaped de nieuwe single is....:P Ze zijn toch slim after all.

Ongelofelijk dat dit album op nummer 1 staat van 2004. Wat een zeikmuziek .

Hmm ik vind het helemaal geen zeikmuziek. D'r zit best wat pit achter.

avatar van Ziggy007
De eerste single vind ik echt (nog steeds) een mooi nummer, Everbody's Changing is een lekker nummer, maar ben ik ondertussen ook wel aardig zat. De rest van het album gaat, maar er zit te weinig variatie in en het album zakt halverwege erg in, wat aan het eind met Bedshaped weer een klein beetje goed gemaakt wordt.

De zanger zijn stem gaat heel snel vervelen.

avatar van starbright boy
Keane doet het niet voor mij. Op 538 op mijn werk is een zo'n nummer prettig, maar een heel album? Ik weet niet. Ik ken dat soort bands inmiddels wel. Ik vind het vooral te saai en te degelijk.

Ik heb dit album destijds in de winkel geluisterd en was bij het derde nummer al afgehaakt eigenlijk. Bedshaped heb ik in het kader van het Steunfonds (doe daar eens mee, mensen!) nog wel geluisterd en vond ik wel mooi, maar ik geloof dat ik Keane gewoon niet leuk genoeg vind. Het verveelt mij ook erg snel.

Saai en vervelend. Twee termen die idd toepasselijk op deze band zijn. Dan veel liever Starsailor!!

avatar van Ziggy007
Toen Keane net kwam kijken werd altijd gezegd dat het voor deze band totaal geen gemis was dat er niet om de paar seconden een gitaar doorheen ragt. Was ik het eerst wel mee eens, maar dit heeft wel als gevolg dat de nummers na een paar keer luisteren gaan vervelen (althans voor mij dan).

Deze discussie heeft gelukkig invloed op top van 2004. Ze zijn al gezakt naar de derde plaats . Joepie .

titan (crew)
Een derde plaats is anders prachtig toch? Dan zijn er over heel 2004 gezien maar 2 beter....

... van de platen met meer dan 20 stemmen

Ik merk ook dat ik hem toch ietsje minder vind na verloop van tijd. Maar dan zijn 4 sterren nog steeds heel erg goed

Bloompje schreef:

En nu al op de achtste plaats. Oeps...

1,5
Raymond van het Groenewoud verwoordt het zo : "zwijg mij over de laatste kutgroep uit Engeland, spreek mij liever over Tina Turner haar onderkant"