Morrissey - You Are the Quarry (2004)

Label: Attack

1. America Is Not the World (4:03)
  2. Irish Blood, English Heart (2:37)
  3. I Have Forgiven Jesus (3:41)
  4. Come Back to Camden (4:14)
  5. I'm Not Sorry (4:41)
  6. The World Is Full of Crashing Bores (3:51)
  7. How Could Anybody Possibly Know How I Feel? (3:25)
  8. First of the Gang to Die (3:38)
  9. Let Me Kiss You (3:30)
  10. All the Lazy Dykes (3:31)
  11. I Like You (4:11)
  12. You Know I Couldn't Last (5:51)
  13. Don't Make Fun of Daddy's Voice * (2:53)
  14. It's Hard to Walk Tall When You're Small * (3:30)
  15. Teenage Dad on His Estate * (4:06)
  16. Munich Air Disaster 1958 * (2:29)
  17. Friday Mourning * (4:07)
  18. The Never-Played Symphonies * (3:02)
  19. My Life Is a Succession of People Saying Goodbye * (2:53)
  20. I Am Two People * (3:54)
  21. Mexico * (4:05)
avatar van vinejo
Vandaag in de auto beluisterd.
Ideaal om bij weg te dromen - niet ongevaarlijk dus aan t stuur
Enorm genoten van "Let me kiss you"

avatar van Arrie
Waarom is de albumtitel aangepast? Volgens mij is de titel toch echt gewoon "You Are the Quarry".

avatar van Madjack71
Dit album heeft een vliegende start met America Is Not the World en Irish Blood, English Heart. De teksten zijn bijtend, spreken je rechtstreeks aan en sluiten naadloos aan bij de toon van de muziek. Ook in I Have Forgiven Jesus zet Morrissey je op de verkeerde voet als ware hij een cabaratier. Daarna volgen vanuit mijn perspectief een aantal nummers die nog steeds goed in elkaar steken, maar waarbij de teksten mij minder tot de verbeelding weten te spreken. Toch lijkt mij dit tot een van zijn beste solo platen te behoren, maar daarvoor ken ik te weinig uit zijn oeuvre. I.i.g. goed album dat ik zekers nog wel vaker zal luisteren.

avatar van Raspoetin
In America, The land of the free, they said, And of opportunity, In a just and a truthful way.
But where the president, is never black, female or gay, and until that day,
you've got nothing to say to me, to help me believe

Maar waar de president nooit zwart is? Het kan verkeren

avatar van LucM
Na een rustpauze van zo'n 7 jaar kwam Morrissey met een nieuw album op de proppen. Hij heeft blijkbaar nieuwe inspiratie gevonden want dit album klinkt terug als vanouds als tijdens de glorietijd van The Smiths. Emotioneel gezongen, bijtende teksten, pakkende melodieuze songs ... een album die je blijft draaien.

avatar van Shelter
Toevallig tegen gekomen deze, is niet bepaald het genre waar ik veel in luister.
Maar shit hee is dit even goed! Een beetje het hiphop element in de rock muziek (niet kwa sound, maar de teksten). Erg in your face, duidelijke opinie en veel attitude in de zin van "this my side of the story, you dont want to listen to it dont press play"... I like it!

avatar van Pittaman
Ik hou van het pessimisme van Morrissey. Ik word daar vrolijk van om één of andere reden.

"I have forgiven Jesus"
"You know where you can shove your hamburger."

Maar machtige nummers wel natuurlijk.

avatar van lennon
Dit is voor mij (tot nu toe, voor zover ik zijn solo werk ken) zijn beste album!

Zou 'm graag op vinyl hebben, maar da's een utopie, want gaat alleen maar voor achterlijke prijzen helaas.

All the Lazy Dykes is een leuk nummer, maar die piepjes op de achtergrond... waarom is dat? Beetje jammer van dat nummer. Net alsof ik in de wachtkamer van de tandarts zit en iemand lekker geboord wordt.

avatar van lennon
Deze gaat naar de volle mep! Alles is echt raak! Wat een goed album zeg!

avatar van lennon
En er is ruimte gemaakt in mijn persoonlijke top 10 om dit fantastische album een plekje te geven. Man man man, wat is dit een lekkere plaat !

Het moet niet gekker worden

avatar van dix
dix

dix schreef:
Morrissey is beter dan The Beatles en Jesus Christus samen

Hahaha... Dank voor deze post.. moest ik serieus erg hard om lachen

avatar van Rufus
Pracht album. Waardering kan nog omhoog gaan.
Voorlopig hoogtepunt I'm Not Sorry.
Vreemd dat aERodynamIC deze niet opgenomen heeft in zijn top 40 lijst
Morrissey: That's Entertainment.

avatar van SirNoodle
dix schreef:
Morrissey is beter dan The Beatles en Jesus Christus samen

Hij heeft een punt hé. Laten we stellen dat The Beatles fenomenaal waren, dan heb je toch ook nog Jesus Christus.

OK, de lieve man zou veel goed gedaan hebben, verlamden doen wandelen en van die zaken, maar over zijn muzikale talenten is toch niks bekend. En er zijn al zoveel boeken over hem geschreven, dan zou daar toch al wat bekend van zijn. Waar zijn die hits, of sfeervolle psalmen. Jezus lijkt me eerder zo'n gefnuikte singer-songwriter die dan maar andere wegen is ingeslaan. Muzikale aanleg lijkt me heel ver te zoeken, de man zit ook altijd rond een kampvuur verhalen te vertellen, nooit eens zingt hij.

Dus muzikaal talent nihil. Daarnaast lijkt me Jezus ook niet zo'n makkelijke mens. Beetje betweterig soms. Veel aanhangers, veel vijanden ook, dat zou op de concerten van Beatles + Jezus toch voor problemen zorgen. En backstage voor de groepssfeer lijkt me Jezus ook een gevaarlijke. Water in wijn veranderen, da's al snel ook poeder in drugs, we zouden snel van een yellow submarine in een ultraviolette rainbouw submarine zitten vrees ik. De hele dweepperiode van The Beatles met die Indische guru zou ook niet kunnen gebeuren, want Jezus zou zo'n farizeeer snel uit zijn tempel jagen. En als laatste argument: waar zet je Jezus op het podium? Lennon en McCartney willen hem niet in de buurt, Harrison had zijn eigen plek, en je kan ook niet alles bij Ringo dumpen. Aan een kruis dan maar achteraan het podium?

Samengevat: als The Beatles 10 punten voor hebben op Morrissey, dan brengt Jezus toch zeker 12 minpunten mee. Wat maakt dat Morrissey echt wel beter is dan The Beatles en Jezus Christus samen.

Irish Blood, English Heart is trouwens een fantastisch nummer !!!

avatar van Rufus
Wat een flauw onzin verhaal.

Robertus
Ik vond hem wel leuk, hoor, maar de voorzet van Dix ook.

Beetje humor op de site, moet kunnen toch..

Maar nu serieus: Ik zie dat ik nog geen stemmen heb uitgedeeld aan dit album wat ik in 2004 vlak na het uitkomen toch zowat plat heb gedraaid. Ik ga hem zo snel mogelijk weer eens onder het stof vandaan halen, want eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik hem niet vaak gedraaid meer heb in tussentijd.

Vauxhall And I en Viva Hate zijn meesterwerken die bij mij langzaam onder de huid kropen, maar die ik ook nu nog regelmatig opzet. Deze kwam direct bij me binnen, maar is daarna een beetje in de vergetelheid geraakt; ik weet niet precies waarom. Een vinnige plaat, waar Mozz vooral doelgericht om zich heen slaat op zin eigen onnavolgbare wijze. Hij verdient een tweede kans!

Robertus schreef:
Ik ga hem zo snel mogelijk weer eens onder het stof vandaan halen, want eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik hem niet vaak gedraaid meer heb in tussentijd.Hij verdient een tweede kans!

Je hebt al 8 maanden de tijd gehad, al gevonden?

Heb de lp weer eens opgelegd. Was na een overflow een beetje Morrissey zat, maar na Strangeways van de week weer eens hard gedraaid te hebben, voel ik het weer

Vandaag is de man ook nog eens 58 jaar oud geworden, dus een extra reden om mijn favoriete Moz plaat te draaien!

Blijft een knap album dit!!

Robertus
lennon schreef:

Je hebt al 8 maanden de tijd gehad, al gevonden?

Blijft een knap album dit!!

Zeker, lennon. Een sterke comeback in 2004. Ik mag hem af en toe nog steeds graag opzetten, hoewel ik nu niet in een Mozz-flow zit.

Hierna was de koek voor mij wel op; Ringleader Of The Tormentors nog wel geprobeerd, maar kwam ik maar moeilijk doorheen.

Robertus schreef:

Misschien toch Morrissey - World Peace Is None of Your Business (2014) eens proberen? Da's toch echt wel een fijne en toegankelijke plaat.

Dat niet in een Mozz flow zitten herken ik. Heb een hele lange tijd veel gedraaid, om vervolgens het echt even zat te zijn. En ineens komt de behoefte weer op om 'm te draaien.

avatar van Frenz
Oké oké, deze ga als eerste 'ontdekken', lennon en Robertus

Ik herken dat ff zat zijn heel erg van The Smiths, soms krijg ik er niet genoeg van om het dan tijden geparkeerd te laten staan.

Waarom ik je noem Robertus: ff opletten hè, de nieuwe is prachtig, maar dat had je wss zelf wel ontdekt

Frenz schreef:

Grappig is dat, ik heb maar twee artiesten die ik echt elke dag kan aanhoren, en ook elk moment van de dag: The Smiths en Marc Almond. Zelfs in een grote held als Prince heb ik niet altijd zin.

Ik draai echt al jaren heel veel The Smiths en nog nooit een periode gehad dat ik er even minder zin in had (Morrissey solo is dan weer anders: daar heb ik dat soms wel).

Dit is een goede plaat. Maar muzikaal toch echt een stuk minder spannend en meer rechttoe rechtaan dan The Smiths. Ik vind dat The Smiths toch iets extra's hadden door het bandgevoel en de capaciteiten van vooral de heer Marr en ook de heer Rourke en de heer Joyce.
Wat mij betreft zijn er sowieso nauwelijks solo songs die zich kunnen meten met het betere werk van The Smiths en heb je, als je de beste nummers van 's mans solo carriere samenvoegt met veel geluk een plaat van het niveau van Strangeways.
The Smiths is mijn favoriete band op aarde, maar zonder The Smiths is Morrissey gewoon een zeer-goede en eigenzinnige singer-songwriter met een competente band.

De twee hitsingles hier zijn overigens geweldig. Verder loopt mijn interesse in solo Morrissey vooral tot aan Vauxhall...

avatar van rafke pafke
wandercats schreef:

Ik vind Your Arsenal en Vauxhall allebei een stuk sterker dan Strangeways. En deze misschien ook wel. Toch één van de beste sinds zijn comeback met dit album.

Dit album van Morrissey is briljant. De laatste echt goede plaat van hem wat mij betreft. Wat erna kwam tot nu toe vind ik erg matig. De energie, de fijne spitsvondige teksten en de goede melodieën waren op na dit album.

avatar van luigifort
En het mooiste nummer staat niet eens op het reguliere album.

avatar van luigifort
All I can see are the never-laid
That's the never played symphonies

avatar van luigifort
Staat hier jouw nummer 1 Morrissey song op johan de witt?

avatar van Rudi S
luigifort schreef:
En het mooiste nummer staat niet eens op het reguliere album.

Als ie nooit gespeeld wordt dan zal het niet zo bijzonder zijn toch

Crashing Bores en First of the gang zijn wel top-notch Mozz tunes die moeilijk te kloppen zijn

avatar van luigifort
Top-notch hopscotch butterscotch nomineer ik als titel voor een eventuele volgende Moz single