David Bowie - "Heroes" (1977)

Rock / Electronic
Label: RCA

1. Beauty and the Beast (3:32)
  2. Joe the Lion (3:05)
  3. "Heroes" (6:07)
  4. Sons of the Silent Age (3:15)
  5. Blackout (3:50)
  6. V-2 Schneider (3:10)
  7. Sense of Doubt (3:57)
  8. Moss Garden (5:03)
  9. Neuköln (4:34)
  10. The Secret Life of Arabia (3:46)
  11. Abdulmajid * (3:40)
  12. Joe the Lion [Remix] * (3:08)
avatar van gemaster
Heerlijk album. De 1e helft met de 'normale' songs is zeer goed en kan de concurrentie aan met Ziggy Stardust. De 2e helft met de ambient nummers bevalt me verrassend genoeg ook erg goed. Vooral het sublieme V2 Schneider en het onheilspellende Sense of Doubt. Het beste nummer vind ik toch het titelnummer, wat een klassieker is dat toch. Jammer dat Wanadoo dat moest verkrachten voor hun reclames.

De 1e helft met de 'normale' songs

Ik weet niet hoe dat bij jou zit, G., maar iedere keer ik Joe the Lion hoor krijg ik het lastig om niet in lachen uit te barsten.

Ik bedoel: eerst zo'n onheilszwangere, adderkluwachtige gitaarklanken - en vervolgens: Joe thhhhe lionnnnnnnn

(ik geloof dat ik me ook maar 'ns ga vastbinden aan de achterkant van een V.W. Kever )

avatar van gemaster
Nee ik barst niet in lachen uit. Dit is serieuze popmuziek en die moet zo ook worden genuttigd.

Dit is serieuze popmuziek

Hola - een ferme contradictio in terminis

avatar van gemaster
Misschien, maar kijk toch eens naar de cover van dit album. David kijkt de luisteraar toch verdomd serieus aan. Bovendien was het niet echt een dolle boel daar in Berlijn.

gemaster schreef:

Ik herinner me - het is één van de eerste popgerelateerde beelden die ik bewust zag op de televisie - een persconferentie van David Bowie in '86 of '87. Bowie krijgt de obligatoire sandwichvragen ... tot plotseling Freek de Jong de zaal binnenkomt ... in een rolstoel ...

Freek:

Mister Bowie, can you heal me please? I'm very sick, you know

Het heeft tot m'n veertiende geduurd voor ik het doorhad ... Maar het was toch een prachtige grap

avatar van gemaster
Ik ben 20 en ik snap hem nog steeds niet.

avatar van Zachary Glass
Hij alludeerde op het beeld van de popster als een soort van hedendaagse Jezus Christus

Sterke grap

Deze een tijdje terug voor €2,50 op elpee gekocht, mooie foto op de cover. Mijn eerste elpee. Hoop dat deze net zo sterk is al Ziggy Stardust!

dajando schreef:
Hoop dat deze net zo sterk is al Ziggy Stardust!

Ik vind 'm sterker!
Ga deze plaat maar snel eens beluisteren, zijn wederom geweldige nummers op.

Ik vind Ziggy Stardust meer een meezingplaat en dit meer een luisterplaat. Beide albums zijn wel fantastisch hoor, daar niet van.

Dit album kocht ik ook ooit voor weinig, in een winkeltje met veel tweedehands vinyl. Ik meen dat dit mijn eerste 'oude' Bowie is, of het moet toch Ziggy zijn geweest. In ieder geval waren beide platen een startpunt voor mijn ontdekkingsreis door Bowie's oude werk. Ik heb de Berlijn-trilogie inmiddels compleet. Verder heb ik Hunky Dory, Aladdin Sane en Ziggy Stardust, dus het wordt tijd voor iets nieuws.

4,5* voor deze, alhoewel ik Low de beste plaat uit de Berlijn-trilogie vind (en misschien wel Bowie's beste sowieso).

Hoogtepunten:
1. Secret Life Of Arabia
Een mooi mystiek nummer met een grandioze melodie. Als een oase na de ontberingen in de duistere 'ambientsuite'.
2. Blackout
Erg krachtig nummer na het wat tamme Sons Of The Silent Age. Kan hier niet stil blijven zitten. Best een onwaarschijnlijk nummer ook gezien de verschillende stukjes. De snel uitgesproken tekst en het stuk waarin hij verder gaat met:

"If you don't stay tonight
I will take that plane tonight
I've nothing to lose,
nothing to gain
I'll kiss you in the rain
Kiss you in the rain"

vind ik echt geweldig!

3. Sense Of Doubt
Prachtige duistere ambient. Heel sfeervol. Het nummer dat het meest 'Berlijn anno 1977' bij me oproept.

herman schreef:

Mijn hemel Herman! Het wordt inderdaad tijd voor wat nieuws. Zorg dat je zo snel mogelijk 'Station To Station' in bezit krijgt, een waar meesterwerkje. Ook 'Scary Monsters' en 'Diamond Dogs' zijn voor een Bowie fan goede platen.

Ik heb trouwens ook nog Let's Dance, Outside en Earthling.

Maar goed, Station To Station it'll be then.

Ken jij ook The Man Who Sold The World? Want daar ben ik ook wel erg benieuwd naar.

avatar van gemaster
Die staat nog op mijn 'nog te beluisteren lijstje'. Ik zal er binnenkort eens aan beginnen.

avatar van musicfriek
Dat lijstje wordt bij mij ook steeds langer, niet normaal meer, haha. Heb deze besteld samen met Low. David Bowie stond al heel hoog aangeschreven bij mij, maar wil zijn albums ook leren kennen nu. Heb alleen de dubbelverzamelaar van hem, maar is niet genoeg voor mij.. En nu Ziggy Stardust nog!! (Ja, die ken ik ook nog niet!)

avatar van musicfriek
Gisteren eindelijk deze helemaal voor het eerst gehoord. V-2 Schneider is ff wennen, maar dat nr erna!!! Sense of Doubt! Echt geweldig. Een 5 sterren track.

Maar bij Heroes stonden alle haren recht overeind, kippenvel! Blijft toch een van zijn mooiste nummers. 4,5*

Marcel²
musicfriek schreef:
Heb alleen de dubbelverzamelaar van hem, maar is niet genoeg voor mij..

Ben ik ook mee begonnen, en wilde al snel meer. Nu heb ik alle albums van Bowie en ze klinken zeker niet hetzelfde. Helden blijft natuurlijk zeker een kippevel nummer, echt geweldig.

avatar van orbit
Dit is één van de twee Bowie ceedees die ik gewoon origineel op ceedee in huis heb Veel van de rest heb ik gehad op tape of LP... veelzeggend dat ik deze nooit heb weggedaan eigenlijk. Er staan ook zeker minder interessante dingen op, vooral op de tweede helft, maar de plaat blijft op een of andere manier toch boeiend bij iedere keer luisteren. Heroes is wel met afstand het beste wat hier op staat, een soort voorloper van het shoegaze genre
3.5*

Welnee, Secret Life of Arabia is veeeeel beter dan Heroes... En Black-out ook wel.

Welnee!!

Joe The Lion, Heroes, Sons Of The Silent Age en Sense of Doubt zijn hier hoogtepunten.

avatar van musicfriek
Absoluut Heroes als hoogtepunt. Zodra dat nummer begint, helemaal kippevel!

Sense of Doubt is goede tweede bij mij.

1. Secret Life Of Arabia

1. Heroes
2. Sense of Doubt
3. Secret Life Of Arabia

That's more like it

Ik heb alle grote Bowie-klassiekers (Heroes, Space Oddity, Starman, Life On Mars) wel even zijn beste nummer gevonden, maar dit soort albumtracks hebben op mij een niet aflatende aantrekkingskracht.

Deze plaat haalt het lang niet bij Boiwe's absolute meestwerken Low en Station To Station.

avatar van Marty McFly
Zachary Glass schreef:

Freek:

Mister Bowie, can you heal me please? I'm very sick, you know

Was dat niet Sjek Spijkermans alias Het Geweten van Nederland?

avatar van gemaster
Het zijn allebei grindtegels, dus dat zou best kunnen.