Bruce Springsteen & The E Street Band - Live/1975-85 (1986)

Label: CBS

1. Thunder Road (5:41)
  2. Adam Raised a Cain (5:25)
  3. Spirit in the Night (6:22)
  4. 4th of July, Asbury Park (Sandy) (6:29)
  5. Paradise by the "C" (3:34)
  6. Fire (3:12)
  7. Growin' Up (7:57)
  8. It's Hard to Be a Saint in the City (4:37)
  9. Backstreets (7:27)
  10. Rosalita (Come Out Tonight) (9:59)
  11. Raise Your Hands (5:13)
  12. Hungry Heart (4:27)
  13. Two Hearts (3:05)
  14. Cadillac Ranch (4:50)
  15. You Can Look (But You Better Not Touch) (3:51)
  16. Independence Day (5:09)
  17. Badlands (5:15)
  18. Because the Night (5:18)
  19. Candy's Room (3:09)
  20. Darkness on the Edge of Town (4:24)
  21. Racing in the Street (8:13)
  22. This Land Is Your Land (4:17)
  23. Nebraska (4:16)
  24. Johnny 99 (4:21)
  25. Reason to Believe (5:19)
  26. Born in the U.S.A. (6:07)
  27. Seeds (5:11)
  28. The River (11:37)
  29. War (4:51)
  30. Darlington County (5:12)
  31. Working on the Highway (3:59)
  32. The Promised Land (5:32)
  33. Cover Me (6:58)
  34. I'm on Fire (4:24)
  35. Bobby Jean (4:26)
  36. My Hometown (5:08)
  37. Born to Run (5:02)
  38. No Surrender (4:42)
  39. Tenth Avenue Freeze-Out (4:18)
  40. Jersey Girl (6:30)
avatar van uffing
Verdorie. Haal ik hem vanmorgen uit de cd-hoes, blijkt de tweede cd (de mooiste van de 3) gebroken, damn
Snel op zoek naar een nieuwe want ik heb liever dat ze mijn auto jatten dan dat ik het zonder deze cd moet doen.
Dit is Bruce Springsteen & the E Street Band in al zijn essentie.

avatar van Madjack71
Ken wel de term grijs gedraaid m.b.t. lp's, die zo vaak afgespeeld zijn dat er een grijze waas over de lp's komt te liggen. Maar een cd helemaal gebroken spelen is weer iets nieuws. Hoewel dat met deze geweldige live muziek wel begrijpelijk is.

avatar van vielip
Snel een nieuwe aanschaffen inderdaad!!
Disc 2 is ook mijn favoriet in deze box trouwens...

avatar van Deren Bliksem
Haha, anders maak je hem even lekker.

Ik vind dit echt een fantastisch live-album, één van de beteren die er is gemaakt. Nadeel is dat het natuurlijk wel een érg lange zit is en dat is best jammer aangezien je een live-album eigenlijk in één ruk uit moet kunnen zitten. Zo komt een live-album bij mij tenminste het best tot haar recht.

Toch een prettige 4.5*

avatar van Running On Empty
Klopt het dat deze tegenwoordig alleen nog maar wordt geleverd in een 2CD doosje (met 3 CD's uiteraard) zonder uitvoerig boekwerk? Ik heb zelf de LP vormige box met 3 CD's nog.

avatar van vielip
Deze is tegenwoordig in ik weet niet hoeveel uitgaves en soorten te krijgen. Als je Martktplaats en Ebay tenminste meerekent als 'winkels'
Ik heb 'm zelf in de 2cd box die jij noemt, als de vinyl replica uitvoering op cd en de echte vinyl box.

avatar van rushanne
Ik heb de LP vormige box met de 3 cd's, en ik heb dezelfde versie met de 3 cassettebandjes! Toendertijd ook aangeschaft voor de walkman, volgens mij zijn de bandjes echt kapot gedraaid.

Die heb ik ook, één van mijn stomste aankopen ooit

avatar van Dungeon
Ik heb al sinds 86 de originele box met 5 platen en een mooi boekwerk met songteksten en foto's. Goed gedaan he voor een 10 jarig donderstraaltje!?

Zo moet deze box ook beluistert worden. Op het allerheiligste vinyl In 10 etappes van kant tot kant met als intro, interludes en outtro het geluid van de naald.

avatar van Guinness1980
Dungeon schreef:

Die heb ik 2x!
Maar wel maar een keer met origineel boekwerk en in de andere een foto kopie versie van het boekwerk.

itchy schreef:
Die heb ik ook, één van mijn stomste aankopen ooit

Misschien is ie nu veel geld waard?

avatar van Rogyros
Dungeon schreef:

Pfff, wat een flauwekul, zeg. Luister gewoon zoals je het wilt. Het is niet een concert die integraal is opgenomen, maar het is een samenvatting van beste van tien jaar Live. En ja, enigszins in chronologische volgorde. Als je zin hebt in het derde deel, dan draai je dat. Laten we vooral niet overdijven.

En vinyl... Ik kies voor polycarbonaat met een dun laagje aluminium!

rushanne schreef:

Misschien is ie nu veel geld waard?

Wellicht. Maar ik bedoelde meer: Die bandjes kan ik nu niet meer draaien, want ik heb geen cassettespeler meer.

itchy schreef:

Same here. Het zijn al jaren de enige cassettebandjes die ik nog heb maar ik vind de box veel te mooi om weg te doen...

avatar van itchy
En dat is dan weer same here. Dat boekwerk is erg mooi op LP-formaat.

avatar van rushanne
Ook ik bewaar de bandjes+doos hoewel ik ze ook niet meer kan draaien. Stukje jeugdsentiment of zoiets

Rogyros schreef:

En vinyl... Ik kies voor polycarbonaat met een dun laagje aluminium!

Ik luister de lp's ook nooit van begin tot eind. Met de cd's ben je verplicht om een hele rits nummers door te worstelen eer je bij een nummer of gedeelte komt waar je eigenlijk de cd voor opzet. Bij de lp's heb je 10 kanten dus kun je makkelijker naar een bepaald deel toe. Dat vind ik wel fijn van de lp's

avatar van Running On Empty
Probeer dan de programmeertoets op de CD speler eens.

Hahaha
Nee, de cd's draai ik eigenlijk alleen in de auto en dan vind ik het prima om het in die volgorde te ondergaan.

Berichten verplaatst naar Muziek > Nieuws > R.I.P.

avatar van reptile71
Ik heb een exemplaar van het originele boekje dat bij de 5 LP Box hoort over. Tegen vergoeding van de verzendkosten mag hij weg naar de eerste die me een pm stuurt.

Deze weer eens aan het draaien. Vooral kant 6 met This Land Is Your Land en Nebraska achter elkaar vind ik echt schitterend. En Jersey Girl raakt me ook altijd diep, en War met het schitterende intro en Racing in the Street en... en.... Hoe mooi kan muziek zijn? Die Bruce blijft toch een held.

avatar van vielip
Toch blijf ik zelfs bij dit meesterwerk bepaalde nummers missen. Jungleland als eerste (en voornaamste) maar ook nummers als Out in the street, Point blank, Drive all night, Dancing in the dark, Glory days, Something in the night, Ties that bind en de Detroit medley (om er maar eens een paar te noemen) had ik erg graag op deze box gezien. Gelukkig zijn er geweldige bootlegs, die als welkome aanvulling op deze box dienen, in omloop!

avatar van Brunniepoo
Tja, iedereen zal zijn voorkeuren hebben, maar ik vind de selectie inderdaad af en toe ook wat ongelukkig. Sowieso vind ik het ontbreken van Dancing in the Dark, rond die tijd toch een van zijn grootste hits, erg merkwaardig.

Van mij hadden er wel wat meer oude nummers op gemogen (Lost in the flood, The E Street shuffle), maar goed, de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dit album al in geen jaren meer op heb gezet. Luister liever een volledig concert dan deze verzameling van losse live-nummers.

avatar van reptile71
Ben blij dat een doodgedraaid nummer als Dancing in the Dark er niet op staat.

avatar van Madjack71
Destijds was deze live verzamelaar DE manier voor mij om kennis te maken met de oudere nummers van Springsteen en hoe.. Dat Dancing in the Dark er niet op staat zal misschien wel eens te maken kunnen hebben dat er ook niet zo'n goede live versie van bestaat misschien? Daarnaast ging het niet om een greatest hits live verzamelaar....en zoveel had Bruce ook nog niet op zijn naam..en later trouwens ook niet...maar meer om een goede impressie te geven van de diversiteit en sfeer die betreffende nummers bij de uitvoeringen ervan met zich meebracht door de jaren heen. Veel van de gemiste uitvoeringen zijn later nog wel terug te vinden op andere live uitgebrachte albums en voor het luisteren naar een volledig concert verwijs ik naar Hammersmith Odeon die jl. alsnog als geheel concert op cd werd uitgebracht.

avatar van Brunniepoo
Mwah, er bestaan genoeg goede live-versies uit de Born in the USA-periode van Dancing in the dark hoor.

Feit is natuurlijk dat Bruce toentertijd op zijn commerciële top stond en er veel nieuwe fans bij had gekregen door Born in the USA. Me dunkt dat velen van hen zich toch wel zullen hebben afgevraagd waarom Dancing in the dark niet was opgenomen in een selectie van 40 nummers. Het was in ieder geval zo ongeveer het eerste dat mij te binnen schoot toen ik dit album voor het eerst zag (al was dat pas een jaar of tien later).

Of het ontbreken een gemis is, is natuurlijk een tweede. Ik heb ermee leren leven

avatar van vielip
Destijds werd Dancing in the dark heel anders gespeeld in vergelijking met tegenwoordig. Tijdens de Born in the USA tour probeerden ze de studio versie te benaderen. Qua muziek dan want het intro was totaal nieuw. Iets dat mijns inziens totaal mislukte. Het klonk niet slecht maar al met al toch behoorlijk flets en vlak. Ze hebben het nummer na deze tour ook jáááren niet gespeeld. Pas tijdens de tour voor The rising (als ik me niet vergis) had Bruce blijkbaar een manier uitgevonden die 'm aanstond en werd het nummer weer van stal gehaald. En ik moet eerlijk toegeven; de versie zoals ze 'm sindsdien live spelen is echt stukken beter vergeleken met destijds. Veel meer gitaar georiënteerd i.p.v. synths. Het knalt er meer in en klinkt niet meer zo iel. Dat het nummer is doodgedraaid weet ik. Daar hebben alle singles van het Born in the USA album last van. Maar daarom is het nog geen slecht nummer vind ik.

vielip schreef:
Ze hebben het nummer na deze tour ook jáááren niet gespeeld.

Er nog even van afziend dat ze vrij weinig hebben opgetreden in de jaren tussen de Born in the USA-tour en The Rising tour, is dit ook gewoon niet waar.

Bij praktisch elk concert van de Tunnel of Love tour hebben ze dit nummer gespeeld, in de volgende drie tours was dit (veel) minder, al was een van die tournees akoustisch en in zo'n setting zou ik ook niet voor Dancing in the dark kiezen.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Nou......ik heb de mazzel gehad om in 1992 in Frankfurt een acoustische Dancing in the dark te horen.

avatar van Rogyros
En hoe was Dancing in the Dark acoustisch? Ik kan me goed voorstellen dat dat uitstekend kan. Ik zou niet weten waarom niet!

Dus, ik ben benieuwd hoe jij het dansen in het donker in 1992 heb beleefd, cosmic kid!