Bruce Springsteen & The E Street Band - Live/1975-85 (1986)

Label: CBS

1. Thunder Road (5:41)
  2. Adam Raised a Cain (5:25)
  3. Spirit in the Night (6:22)
  4. 4th of July, Asbury Park (Sandy) (6:29)
  5. Paradise by the "C" (3:34)
  6. Fire (3:12)
  7. Growin' Up (7:57)
  8. It's Hard to Be a Saint in the City (4:37)
  9. Backstreets (7:27)
  10. Rosalita (Come Out Tonight) (9:59)
  11. Raise Your Hands (5:13)
  12. Hungry Heart (4:27)
  13. Two Hearts (3:05)
  14. Cadillac Ranch (4:50)
  15. You Can Look (But You Better Not Touch) (3:51)
  16. Independence Day (5:09)
  17. Badlands (5:15)
  18. Because the Night (5:18)
  19. Candy's Room (3:09)
  20. Darkness on the Edge of Town (4:24)
  21. Racing in the Street (8:13)
  22. This Land Is Your Land (4:17)
  23. Nebraska (4:16)
  24. Johnny 99 (4:21)
  25. Reason to Believe (5:19)
  26. Born in the U.S.A. (6:07)
  27. Seeds (5:11)
  28. The River (11:37)
  29. War (4:51)
  30. Darlington County (5:12)
  31. Working on the Highway (3:59)
  32. The Promised Land (5:32)
  33. Cover Me (6:58)
  34. I'm on Fire (4:24)
  35. Bobby Jean (4:26)
  36. My Hometown (5:08)
  37. Born to Run (5:02)
  38. No Surrender (4:42)
  39. Tenth Avenue Freeze-Out (4:18)
  40. Jersey Girl (6:30)
avatar van rkdev
Ik heb hier een mooie boxset van (zoals Tracks) met 64 pagina booklet en alle teksten. Heb deze ooit op de kop getikt in een Duitse Mediamarkt maar heb 'm daarna nooit meer ergens anders gezien. En buiten de mooie verpakking staat er natuurlijk ook briljante muziek op, en daar gaat het vooral om. Live komen Springsteens verhalen over de 'common man' nog sterker over. Geweldige box.

avatar van rkdev
James Douglas schreef:
Damn zeg, Racing in the Streets .. dat moet volgens mij wel Springsteen's mooiste zijn.

Absoluut helemaal mee eens ! Vanaf de eerste keer dat ik dat nummer hoorde (Kuip Rising tour) ben ik verliefd op dat nummer. Draai het overigens op DIT moment van deze live box. Briljant !

avatar van Guinness1980
Ampivinni schreef:
prachtige versi van The River
vooral ronduit geweldige intro

Mee eens.

Sowieso een hele goede liver verzamelaar. Heb deze op vinyl maar draai hem toch wel enkele malen per jaar.

avatar van vielip
Wat moet je over dit album nog zeggen wat niet al tig keer eerder is gezegd of geschreven?? Dit is de Springsteen-bijbel die elke muziekliefhebber in z'n collectie móet hebben!! Oké, je kunt twisten over nummers die jij er persoonlijk liever wel of niet op had gehad maar dat is zó persoonlijk dat dat niet zoveel zin heeft! Voor mij is dit echt het allerbeste live album (kun je daar in dit geval nog wel van spreken? Het is meer een box-set) dat ooit is uitgebracht!!!

rkdev schreef:

Ik heb 'm een tijd terug als zo'n boxset gekocht via Amazon UK: daar is 'ie nog steeds zo te krijgen voor een aardige prijs. Inderdaad een erg mooie boxset zeg met geweldige muziek natuurlijk!

vielip schreef:

Ik verhoog 'm naar 5,0*: er staat hier zo veel waanzinnig mooie muziek op. Bijna een overdosis. De 11 minuten versie, inclusief het praatje vooraf over zijn vader, van The River op Disc 3 is echt kippevel. Ik heb veel live concerten meegemaakt, maar Bruce Springsteen & The E Street Band horen tot de allerbeste live artiesten op deze planeet.

Ook heb ik veel nummers hiervan zelf live mogen aanhoren en -zien in een drie uur durend superconcert in Keulen, december 2007. Het is werkelijk onvoorstelbaar hoeveel power er uit Bruce en zijn band komt. De kwaliteit van de live muziek is fenomenaal. Veel bandleden horen tot de beste muzikanten. Bruce zelf speelt trouwens ook geweldig gitaar. Het is bevlogen, intens en heel erg mooi. Dat is ook goed te horen op dit album.

Wij waren toen zo gelukkig om vrijwel alle 'grote' nummers van dit album voorgeschoteld te krijgen, zoals Thunder Road, Backstreets, Hungry Heart, Badlands, Darkness on the Edge of Town, Born in the U.S.A. & Born to Run. Maar ook speelden ze Fire, Because The Night & The River: echt fantastisch. Ze staan ook allemaal op deze schitterende box: Live/1975-1985. Ik zet 'm in mijn top 10.

avatar van vielip
Terecht West!! Geen woord teveel gezegd in je betoog!

avatar van Metalhead99
Heerlijke live verzamelaar. Alle bekende nummers uit die periode en daarvoor staan erop en worden op een prachtige wijze gespeeld. Weinig artiesten zijn live zo goed als Bruce en zijn band!

avatar van vielip
Het mooie van Bruce vind ik dat ie al z'n nummers in compleet andere uitvoeringen kan brengen en ze blijven even sterk. Neem op deze box nou het nummer No surrender. Op Born in the USA is het een uptempo rocknummer maar op deze box is het een ingetogen akoestisch werkje. Compleet andere nummers lijken het wel. Beide zijn fantastisch vind ik overigens.
Tijdens de tour met de Sessions band speelde hij ook eigen nummers maar dan met compleet andere arrangementen om inde stijl van het Seeger session album te blijven. Soms herkende je de nummers niet eens tot ie begon te zingen! Erg knap vind ik en dat maakt de beste man ook zo boeiend!

Guardian of Isis
Ik heb een gevoel dat ik nooit meer ga willen luisteren naar de studio-albums uit deze periode. Live/1975-85 toont één van de sterkste live-acts ter wereld in topvorm!

avatar van vielip
Daar zit wel wat in ja! Ik luister ook veel meer Bruce live dan z'n studio albums. Laatst Darkness nog eens opgezet en bij sommige nummers werd ik helemaal verrast dat ze oorspronkelijk (heel) anders zijn. Neem alleen de lange outtro van Racing in the streets live en je weet waar ik op doel!

avatar van thebestfreaks
Bruce Springsteen heb ik erg lang links laten liggen. Mijn vooroordeel had ik klaar, en natuurlijk begreep ik niets van Born in the USA. Toch was ik wel benieuwd naar 'de man van het volk' wie er toch ook voor koos om een Tom Waits-cover op te nemen. Ik ben verschillende albums gaan luisteren, zonder veel oog voor chronologie. Graag had ik wat eerder begonnen aan het luisteren naar Springsteen, maar goed, inmiddels kan ik de man en zijn muziek erg waarderen. Deze live-plaat heb ik voor het laatst bewaard, want als ik de recensies mocht geloven, was het een prachtige kers op een indrukwekkende taart. Zo ben ik als laatbloeier toch de vroegere periode meer gaan waarderen.
Wat een prachtplaat !!

avatar van rudiger
Ik neem aan dat de nummers die hierop staan afkomstig zijn van verschillende concerten gezien de titel .
Zit er een bepaalde volgorde in of staat alles door elkaar .

Guardian of Isis
Ze staan chronologisch per optreden. Hoewel Born to Run in 1975 geschreven werd, staat er hier een versie op die uit 1985 komt. Maar het is ook grotendeels chronologisch volgens de studio-albums: CD 3 bevat bijvoorbeeld acht nummers van Born in the U.S.A. (1984), waarbij ik graag vermeld dat ik zowat elk van deze nummers verkies boven de versie op het studio-album.

avatar van ricardo
Deze 3 cd box is gewoon de beste instap om kennis te maken met Bruce Springsteen vind ik.

En als je na het beluisteren van deze toch niet van zijn muziek houd, dan heb je toch een mooi live document met zijn allerbeste nummers en nog live ook.

Dit kun je gewoon blind aanschaffen en valt echt nooit tegen.

Deze 3 cd box hoort iedere mu.me user origineel in zijn/haar bezit te hebben natuurlijk.

Ook mooi voor een live album wat je zelden ziet is dat er een text boekje bij zit van alle nummers, een grote pluim daarvoor, daar zouden meerdere live album samenstellers een voorbeeld aan kunnen nemen.

kopen kopen kopen

ricardo schreef:

Sorry maar ik heb de gebrande fakkel ervan .
Heb hem net binnen .

avatar van ricardo
Dat is ook een goed begin een pindakaas versie.

Als hij bevalt koop je hem op den duur toch wel origineel. Soms kun je hem kopen voor maar 7.99 euro.

Het begint gelijk goed met het zeer emotionele Thunder Road, prachtig nummer gewoon.

Bevalt het niet gelijk goed, dan kun je later altijd nog eens proberen of het dan misschien beter bevalt. Ik moest eerst ook best aan deze muziek wennen, maar de emotie die deze man in zijn stem legt is echt super vind ik.

Dit is trouwens het enige Springsteen album wat ik origineel in bezit heb. Wil ik zijn muziek eens beluisteren, dan heb ik mooie nummers zat zeg maar.

Mijn liefde voor Bruce gaat gewoon niet ver genoeg om er ook studio albums origineel van te gaan aanschaffen. Maar deze 3 live cd box vind ik wel echt super, en mooi genoeg dat wat Bruce Springsteen aangaat.

Al heb ik wel een paar keer met het live album Hammersmith Odeon, London '75 (2006) in mijn handen gestaan.

Die gaat er bij mij vast nog wel een keertje komen als de prijs gedaald is naar rond een tientje.

avatar van Dungeon
ricardo schreef:

Ik heb hem besteld bij bol.com voor een tientje. Sinterklaascadeautje.

ricardo schreef:

Dit is toch een 3 cd box .
Klopt die prijs wel voor 7.99

avatar van Edwynn
Dit is een geweldig live document natuurlijk. De drive, de emotie. Ongeëvenaard. Of het nu klein is zoals Thunder Road of pompeus zoals Born In The U.S.A, alles komt hoorbaar uit het diepste van de op en top Amerikaanse ziel van deze oude vakbondsrocker.
Ook ik ben geen pure Springsteenfan, maar dit reikt verder dan een Springsteenfan. Dit is vanwege de ongebreidelde passie voor elke (rock)muziekliefhebber buitengewoon interessant.

ricardo schreef:

Klopt wel ja. Dit was ook mijn eerste Bruce album dat ik kocht. Een dag na een verpletterend optreden in het Gelredome in 1999. Was de reunietour van de E-streeters en ik was overgehaald om mee te gaan door een vriend. Tsjonge, ik was helemaal verkocht en dat terwijl ik alleen een paar van zijn hits kende. Dat gebeurt me niet vaak bij een concert; dat ik weinig tot geen muziek ken en helemaal overdonderd wordt. Enfin, de dag erna gelijk deze box gekocht! Daarna ben ik alle albums met terugwerkende kracht gaan kopen en ben ik een behoorlijke Springsteen fan geworden

rudiger schreef:

Dit is toch een 3 cd box .
Klopt die prijs wel voor 7.99
Klopt dit is een 3 cd boxset.

Ik heb hem ongeveer 3 jaar terug gekocht voor 20 euro volgens mij, maar een paar week eerder waren ze aan het stunten, en kon je hem idd voor maar 7.99 euro krijgen al.

Ik was toen net iets te laat, maar wilde hem perse hebben.

Als je er het geduld voor hebt kom je hem ongetwijfeld nog een keertje splinternieuw tegen voor onder de 10 euro, dat is zeker.

vielip schreef:

Ik had altijd behoorlijke vooroordelen over de persoon Bruce Springsteen, zo van beetje nep stoere vent met gaten in zijn spijkerbroek en Harley, en ondertussen een gezin hebben en een brave huisvader zijn, een beetje de Amerikaanse Rob de Nijs idee had ik altijd bij deze artiest, en dat heeft me enorm weerhouden om er ooit een album van te gaan kopen. Ik had het echter enorm mis daarmee, het is een echte oprechte en uit het hart muziek makende artiest. De emotie die hij in zijn muziek legt vind ik ook erg oprecht en met het hart gedaan. Deze muziek raakt mij ook echt, tenminste wat er op dit album staat dan.

Een mooie instap is het en natuurlijk een mooi document als je maar 1 album van Bruce Springsteen zou willen hebben.

avatar van Edwynn
Ik heb de cd versie al heel lang. In het gulden tijdperk (voor de Hollanders) was ie al mid-price.

avatar van Metal-D78
Voor 12.99 aangeschaft. Ik stond versteld, want ik had ook vooroordelen mbt Bruce door Born in the USA (K-nummer, maar er staan prima nummers op de plaat). Zoals west hierboven ergens al aangaf over kippevel tijdens The River: de eerste keer dat ik dat hoorde had ik hetzelfde: de intro is bijna veelzeggender dan het nummer als het gaat over het scheppen van een tijdsbeeld!
Vervolgens voor 24.99 alle platen tm born in the usa aangeschaft en vandaag voor 5 euro Tunnel of love. Voor weinig heeeeeeeeeeeeeeeeeeel briljante muziek in huis gehaald.

avatar van vielip
Tunnel of love is ook zo'n ondergewaardeerd album van Bruce. De massa dacht destijds dat ie wel met een Born in the USA deel 2 op de proppen zou komen om z'n mega status verder uit te melken. How wrong!! Bruce komt doodleuk met een loodzwaar (qua teksten) album aanzetten die slechts sporadisch aan z'n voorganger doet denken.

rico24
Heb deze als elpee box met 5 elpees. Prachtig document van onze Bruce.10 jaar samengepakt in 40 live nummers. De ene nog mooier dan de andere. Prachtig boekwerk met
songteksten en foto's maakt het plaatje compleet. Geweldig

avatar van BB King
lekker veel materiaal van Born in The USA !

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
En in een stuk betere uitvoeringen!

avatar van vielip
Inderdaad, elk nummer van Born in the USA klinkt op dit album beter!