Bruce Springsteen & The E Street Band - Live/1975-85 (1986)

Label: CBS

1. Thunder Road (5:41)
  2. Adam Raised a Cain (5:25)
  3. Spirit in the Night (6:22)
  4. 4th of July, Asbury Park (Sandy) (6:29)
  5. Paradise by the "C" (3:34)
  6. Fire (3:12)
  7. Growin' Up (7:57)
  8. It's Hard to Be a Saint in the City (4:37)
  9. Backstreets (7:27)
  10. Rosalita (Come Out Tonight) (9:59)
  11. Raise Your Hands (5:13)
  12. Hungry Heart (4:27)
  13. Two Hearts (3:05)
  14. Cadillac Ranch (4:50)
  15. You Can Look (But You Better Not Touch) (3:51)
  16. Independence Day (5:09)
  17. Badlands (5:15)
  18. Because the Night (5:18)
  19. Candy's Room (3:09)
  20. Darkness on the Edge of Town (4:24)
  21. Racing in the Street (8:13)
  22. This Land Is Your Land (4:17)
  23. Nebraska (4:16)
  24. Johnny 99 (4:21)
  25. Reason to Believe (5:19)
  26. Born in the U.S.A. (6:07)
  27. Seeds (5:11)
  28. The River (11:37)
  29. War (4:51)
  30. Darlington County (5:12)
  31. Working on the Highway (3:59)
  32. The Promised Land (5:32)
  33. Cover Me (6:58)
  34. I'm on Fire (4:24)
  35. Bobby Jean (4:26)
  36. My Hometown (5:08)
  37. Born to Run (5:02)
  38. No Surrender (4:42)
  39. Tenth Avenue Freeze-Out (4:18)
  40. Jersey Girl (6:30)
avatar van Rinus
Klassieker !! Prachtige box uitvoering, 3 CD's en met een gigantisch boekwerk erin. Bruce op z'n best.

avatar van itchy
Iets te veel een allergaartje. Ik heb liever een live-album uit één periode (bijvoorbeeld Hammersmith 1975).

avatar van ricardo
Dit album kun je beste zien als een verzameling met de beste nummers van Bruce, maar dan nog live ook. gewoon een live verzamelaar eigenlijk. ik ben hier erg blij mee want ik heb hier wat deze artiest betreft ook genoeg aan, kan ik toch lekker een avondje live genieten van de allerbeste nummers van Bruce Springsteen. ik ben het overigens wel met je eens itchy dat ik ook het liefst gewoon een volledig live concert op cd heb staan, maar dan meer bij andere artiesten die nog meer mijn voorkeur hebben dan Bruce Springsteen. voorlopig vind ik dit perfect samengestelde live verzamelalbum met zijn allerbeste nummers mooi zat.

avatar van itchy
Het probleem is ook dat ik iets te veel van wat ik zijn allerbeste nummers uit deze periode vind mis, en dat hier een aantal nummers op staan die ik als mindere beschouw.

ricardo schreef:
Dit album kun je beste zien als een verzameling met de beste nummers van Bruce,

Hadden voor mij wel wat nummers weg gemogen. En ik mis ook een paar nummers, vooral Lost in the flood en Jungleland.

Toch 5 sterren. Helemaal grijsgedraaid.

avatar van ricardo
Maar als je gewoon 1 album zou willen aanschaffen van Bruce Springsteen, dan is deze mijns inziens de allerbeste keuze.

Berichten over Springsteen-instappers verplaatst naar Bruce Springsteen

In 1985 maakte ik pas echt kennis met Springsteen. Ik werd door een kennis meegenomen naar een van de twee Kuip-concerten dat jaar.
Een van zijn beroemde marathon concerten en voor mij een definitieve 'bekering'.

De aanschaf van deze box was in 1986 dan ook de normaalste zaak van de wereld. Het is een mooi overzicht van een deel van het werk van deze artiest die live altijd drie klassen beter zal blijven klinken dan op zijn studio albums. Jarenlang is deze box mijn link naar die mooie avond in Rotterdam gebleven. Tot ik in 2008 de kennismaking eindelijk hernieuwde in het Gelredome.

Springsteen heeft nog altijd niets aan kracht ingeboet. En voor iedereen die zijn singles 'wel ok' vindt, kan ik dit album absoluut aanraden. Want je hoort de man hier hoe hij werkelijk is: één brok dynamiet, volop beleving, een verhalenverteller zonder weerga.

Los
Mijn kennismaking met de muziek van Bruce Springsteen. Dit is een historische box. Ik houd zo enorm van die bepaalde 'leegheid' in de muziek (toen nog maar met 1, hooguit 2 gitaristen vaak), maar toch zo enorm levendig. De cd zelf is alleen beetje zacht en had iets meer bombast in de bas gemogen, maar ik ben dan ook een kniesoor.

avatar van Dungeon
Dit is 1 van die platen die ik het liefst luister op vinyl. Jammer dat de combinatie platenspeler en auto niet werkt.

Los
Kan me geheel aansluiten bij Dungeon. Ik heb zowel de vinyl als de cd en vind de vinyl stuk fijner klinken somehow.

avatar van Blokkie
Net aangeschaft. Indrukwekkend!
Ik vind Jersey Girl en Badlands prachtig.

avatar van Snakeskin
destijds gedurende een korte periode het best verkopende live document. Echter nadat de fans de aanschaf hadden verricht viel de verkoop volledig stil. Het is toen de grootste winkeldochter geworden. Monumentale plaat.

avatar van indie-nerd
Alle nummers nu een keer geluisterd (mijn begin met Bruce!), het bevalt me wel...vooral dat enthousiaste publiek! luister nu naar Greatest Hits..daar mis ik dat soms een beetje..is dat gek? Beste nummers...heel veel

indie-nerd schreef:

Dat vind ik niet gek. De sfeer dat een liveconcert van Bruce met E-Street uitstraald is onovertrefbaar.
Probeer ook eens Live in New York City en Hammersmith Odeon.

avatar van indie-nerd
oh haha wilde eigenlijk gaan beginnen met de studioalbums, na deze live-box en de greatest hits (die ook heerlijk is!)...maar vind live wel erg goed klinken, dus misschien zal dat eerst wel komen!

avatar van Dungeon
@ Indie: En al genoeg beluisterd om te stemmen?

Ik raad je trouwens ook Darkness on the Edge of Town aan. Dat was mijn ontdekking met Bruce.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
indie-nerd schreef:

Nee, datzelfde had ik ook toen ik voor de eerste keer de studio-versie hoorde van de livebox nummers. Slechts een enkel nummer is in de studio versie mooier dan de versie op deze livebox.

Inmiddels heb ik deze box zo vaak gehoord dat ik bijna vergeet hoe goed ie is. Dat vind ik wel eens jammer...

avatar van indie-nerd
@Dungeon: 4,5*..zal vast wel 5 worden..maar heb m ook pas 1 keer gehoord! eigenlijk valt niks tegen, maar 5 geef ik pas als het na nog een paar keer nog zo goed bevalt (wat ik niet betwijfel!).

Ben nu met Live in New York City begonnen, ook echt een heerlijke sfeer! Maar heb die nog niet helemaal afgeluisterd!

Vind het echt knap wat hij heeft gedaan/doet!

Geweldige registratie van Bruce in volle glorie!
En zoals door sommige hier verteld, is de vinyl versie misschien wel het mooist.

En als dit je bevalt zou je ook zijn onbekendere nummers eens kunnen proberen ( bv 18 tracks!)
daar zitten namelijk ook hele goede nummers bij.

avatar van IntoMusic
Heb een paar albums van The Boss en niet zo'n hele grote fan. Toch voor een prikkie dit live-album gekocht (de 3-cd versie) en wat een plaatje... Mijn favoriet van Bruce was al The River en live wordt dit alleen maar bevestigd. Wat een versie en wat een relax en mooi intro over zijn vader.
Toch kan ik niet de drie cd's van Bruce achter elkaar horen, want op één of andere manier verveelt zijn stem dan. Het album wordt hoe dan ook mooi afgewisseld en geeft voor mij een prima registratie van zijn hits en meer...

avatar van Madjack71
IntoMusic schreef:Toch kan ik niet de drie cd's van Bruce achter elkaar horen, want op één of andere manier verveelt zijn stem dan.

Nou, zelfs ik die Bruce toch hoog heb zitten, vind 3cd's achtereen uitzitten, ook lang hoor. Ik denk dat het niet uit zal maken wiens stem je ook hoort, maar dat je na ruim 3 uur zelfs met de meest oorstrelende stem, het wel even gehad hebt.

avatar van Ampivinni
prachtige versi van The River
vooral ronduit geweldige intro

avatar van Marty McFly
"My mother, you know, she used to say "no, no, no, no. He should be, he should be an author. He should write books. You know, you should... That's a good life, you can get a little something for yourself." Well, what they didn't understand was, was that I wanted everything.

And so you guys, one of you guys wanted a lawyer, and the other one wanted an author. Well, tonight, youse are both just gonna have to settle for Rock 'N' Roll!"

En dan die pingelende toetsen, en die harde klappen op de drums van Mighty Max... kippenvel van mijn tenen tot aan mijn kruin...

avatar van Ampivinni
Geweldige gitaarerk van Bruce en Steven op 'It's Hard To Be A Saint In The City''

manitobas
Geweldig album!
Veel beter dan bijv. het 'in concert' album, laat horen dat Bruce live op z'n best is. Hoop alleen dat er nog een box gaat komen, met opnamen van bijv. 1986/1996. Vooral de nummers van 'tunnel of love' klinken live veel beter dan die van de cd.

avatar van ricardo
Een prachtig monument is dit album vind ik. Geeft een geweldige indruk van wat Bruce Springsteen allemaal zoal heeft gedaan tussen 1975 en 1985. Alle toppers staan erop. En samen met de E-Street band is het bij uitstek natuurlijk een echte live band. Dit is het enigste album die ik org in bezit heb van Bruce Springsteen, het is ook voldoende voor mij dit album. Want een enorme fan ben ik nu ook weer niet. Maar dat ik erg blij met deze 3 dubbelaar ben, dat staat buiten kijf.

avatar van edraket145
Eén van de mooiste live verzamelaars ooit. Ben een grote Springsteen fan, krijg nog steeds kippenvel van deze versie van The River. 11 minuten puur genieten.
Live is deze man op zijn best, heb al het voorrecht gehad om The Boss aan het werk te zien in Antwerpen. Ongeloofelijk hoeveel energie die man heeft tijdens een concert!

Perfecte start voor mensen die met Springsteen willen kennis maken.

mokemusic
Mooie box met mooi boekje erbij en natuurlijke fantastische nummers

avatar van Madjack71
Yep, een must have voor iedere Springsteen liefhebber en wat mij betreft elke liefhebber van live muziek in het algemeen.