Bryan Adams - Reckless (1984)

Canada
Label: A&M

1. One Night Love Affair (4:34)
  2. She's Only Happy When She's Dancin' (3:13)
  3. Run to You (3:53)
  4. Heaven (4:03)
  5. Somebody (4:43)
  6. Summer of '69 (3:36)
  7. Kids Wanna Rock (2:35)
  8. It's Only Love (3:15)

met Tina Turner

9. Long Gone (3:58)
  10. Ain't Gonna Cry (4:07)
  11. Let Met Down Easy * (3:40)
  12. Teacher, Teacher * (3:47)
  13. Boy's Night Out * (3:52)
  14. Draw the Line * (3:25)
  15. Play to Win * (3:28)
  16. Too Hot to Handle * (4:01)
  17. Reckless * (4:03)
  18. Remember [BBC in Concert Hammersmith Oden, April 1985] * (4:32)
  19. Only One [BBC in Concert Hammersmith Oden, April 1985] * (4:39)
  20. It's Only Love [BBC in Concert Hammersmith Oden, April 1985] * (3:50)
  21. Kids Wanna Rock [BBC in Concert Hammersmith Oden, April 1985] * (3:16)
  22. Long Gone [BBC in Concert Hammersmith Oden, April 1985] * (6:20)
  23. Cuts Like a Knife [BBC in Concert Hammersmith Oden, April 1985] * (5:39)
  24. Lonely Nights [BBC in Concert Hammersmith Oden, April 1985] * (3:54)
  25. Tonight [BBC in Concert Hammersmith Oden, April 1985] * (6:12)
  26. This Time [BBC in Concert Hammersmith Oden, April 1985] * (3:36)
  27. Best Was Yet to Come [BBC in Concert Hammersmith Oden, April 1985] * (2:42)
  28. Heaven [BBC in Concert Hammersmith Oden, April 1985] * (4:03)
  29. Run to You [BBC in Concert Hammersmith Oden, April 1985] * (4:29)
  30. Somebody [BBC in Concert Hammersmith Oden, April 1985] * (4:20)
  31. Straight from the Heart [BBC in Concert Hammersmith Oden, April 1985] * (3:16)
  32. Summer of '69 [BBC in Concert Hammersmith Oden, April 1985] * (4:41)
Dit is de Bryan Adams zoals ik 'm het liefste hoor. Negen rauwe rocksongs en één bloedstollende ballade. Het perfecte evenwicht. Die balans zou op latere albums volledig omslaan. Resultaat: een ongekende serie wereldhits (begonnen met (Everything I Do) I Do It For You) en de definitieve doorbraak van de Bryan Adams BV.

Maar als je het mij vraagt is de Bryan Adams van de vroege jaren '80 de betere versie. Op Cuts Like A Knife en vooral Reckless brengt hij z'n songs veel overtuigender. Met geraspte stem, scheurende gitaren, knallende drums en een enorme dosis feel good vibes.

One Night Love Affair en She's Only happy When She's Dancing zetten de plaat meteen op de rails. Eens te meer blijkt de klasse van Adams' begeleidingsband, en dan vooral gitarist Keith Scott. Die jankende solo's...

Reckless bulkt bovendien van de hits. In Europa konden ze niet allemaal een potje breken, maar in Amerika en Canada was Reckless goed voor vijf Top 10 hits.

Heaven was de grootste, een rockballad uit het boekje, op de leest geschoeid voor de classic rock radio maar in Europa pas een hit in de uitvoering van Do. Die kan natuurlijk aardig zingen, maar om de juiste snaar te raken heeft dit nummer geen zwijmelende piano maar vlammende gitaren nodig.

In Nederland werd ook Summer of '69 pas 6 jaar na dato een échte hit. Het was de soundtrack van de zomer van '90, Ik ben vast niet de enige die er met weemoed aan terugdenkt. Op dezelfde manier als Bryan Adams hier naar de zomer van 21 jaar eerder verlangt.

Maar ook Run To You verdient wat mij betreft en plaatsje in Rock Top 100 Aller Tijden. Met dat geweldige gitaarintro en bulderend refrein een echte classic.

Dat Bryan Adams zich in 1984 al met de allergrootsten kon meten bewees hij in It's Only Love, aan de zijde van tante Tina. Vocaal hoeft hij maar een klein stapje zijwaarts te zetten. Somebody, nog zo'n catchy rocker, was de vijfde hit. Perfecte stadionsongs.

Samen met gespierde nummers als Kids Wanna Rock, Long Gone en Ain't Gonna Cry een ideale plaat om het weekend mee te openen. Nog steeds.

avatar van Dibbel
Je kunt zeggen wat je wilt,maar dit is ongetwijfeld een klassieker uit de jaren tachtig en wel uit 1984 het jaar dat er heeeel veel goede muziek is uitgebracht.
Straighte meezingbare rock, zoals het hoort.
Run To You, It's Only Love, Summer of 69, Somebody en Heaven staan nog steeds als een huis.
Vaste voorbijkomers op alle Classic Rock stations.
Fantastisch open en helder met knallende drums geproduceerd door de onvolprezen Bob Clearmountain.
Voor mij hoort deze vooral bij de Summer of '85, een slechte zomer qua weer, maar met deze plaat werd het vanzelf beter.
Is ook meegeweest naar Lloret de Mar op een bandje, samen met bv. U2, Big Country, The Cure en Talking Heads om maar eens wat toppers te noemen uit die jaren.
Zelfs mijn kinderen (nog niet in pubertijd) zingen dit volop mee. Zegt ook wel wat.
De plaat die hij hierna maakte is zelfs nog iets beter.
Later werd het allemaal wat gladder, maar de karakteristieke ietwat hese stem van de man, maakt zelfs van een matige compositie altijd nog iets.
Beste nummers zijn moeilijk te noemen, 2 mindere wel wat mij betreft, ik zal niet zeggen welke.
Daarom 4 sterren nog steeds.
Heb deze nog op elpee (perfecte Nederlandse Epic-persing).

avatar van Ronald5150
Samen met "Into the Fire" vind ik "Reckless" het beste studioalbum van Bryan Adams. Gewoon recht-toe-recht-aan rock met gierende gitaren. Negen stuwende rocksongs met een prachtige rockballad dat het plaatje compleet maakt. De begeleidingsband is top en gitarist Keith Scott laat zijn gitaar heerlijk janken. Overigens speelt Adams zelf niet geheel onverdienstelijk de rhythm gitaar. "Reckless" bevat talloze hoogtepunten als "Run to You", "Heaven", "Somebody", "Summer of '69", "Kids Wanna Rock" en "Long Gone". Ik denk dat ik "Into the Fire" net even wat beter vind dan "Reckless", maar dat is niet in een score uit te drukken. Waar de opvolger een wat meer serieuzere weg inslaat, is "Reckless" gewoon rock & roll van de bovenste plank. Heerlijk album!

gar
Gisteren de deluxe versie gekocht bij Plato Utrecht.
Bonustracks en live cd errug goed en leuk om te luisteren.
Remaster van Reckless..... Klinkt helaas niet oke Originele cd klinkt veel beter. Remaster klinkt niet " open" Jammer!!
Voor het Reckless album pak ik gewoon de originele release.

avatar van vigil
vorige week de 2 disc remaster meegenomen bij de Media Markt (te Rotterdam Alexandrium) voor het relatief lage bedrag van 8,99. Het gewone album had ik al (ik gok zo'n 25 jaar) dus wat krijg ik daar dan nu voor terug?

Ten eerste moet ik even melden dat toen wij bij ons thuis twee cd-spelers kregen er heel snel Bryan Adams in terecht kwam. Mijn oudere broer was groot fan en Into the Fire, Live! Live! Live! en dus ook Reckless kwamen zeer snel in huis en bij gebrek aan een grote verzameling maakt deze albums dus best veel draaibeurten. Redelijk snel kwam daar ook Cuts Like a Knife nog bij en zelfs You Want It, You Got It al was die plaat niet zo'n succes. Toen ik zelf een paar jaar later ook een eigen cd-speler kreeg/kocht (daar was ik toen toch wel erg blij mee) kocht ik Reckless zelf ook weer. De immer sympathieke rocker maakte in de loop van de jaren '90 een potje van zijn muzikale carriere en verdreef daarmee ook zijn oudere albums steeds verder van de afspeel apparatuur.

Dit blijkt toch niet helemaal terecht want de succesvolle jaren '80 platen zijn toch eigenlijk wel steengoed. Into the Fire als beste, Live! Live! Live! als ultiem live document en Reckless als fris hitalbum.

Maar goed wat heeft de zogenaamde 30th anniversary editie te bieden. Het album heeft natuurlijk erg veel singles en dus blijkbaar erg veel b kantjes. Zeven niet eerder op cd uitgebrachte liedjes zijn achter het album geplakt. Er vallen twee dingen op. Ten eerste past dit materiaal goed bij het standaard albummateriaal en ten tweede is de productie bij de extra nummers over het algemeen minder AOR en meer rock. Het is kaler en rauwer en wellicht dus ook puurder. Sommige nummers gaan toch wel richting hardrock. Nou het voorgerecht is in ieder geval al de moeite waard.

Dan de 2de cd en voor mij hoofdmaaltijd. Dat is een live concert zoals die in april 1985 uitgezonden is op de BBC radio. Of te wel prima (ik zeg niet super) kwaliteit met een prima setlist vooral afkomstig van Cuts Like a Knife en uiteraard Reckless. Zoals altijd spat bij Adams een enorme drive en energie van het podium en mede daarom een heerlijke live trip. Dus ook daarmee ben ik zeer in mijn nopjes.

Verder is als toetje het boekje flink opgewaardeerd met mooie foto's en uitgebreide (eerlijke) beschrijvingen over hoe het er bij opname van het album en bijhorende toer (wat een flinke uitputtingsslag bleek) aan toe ging.

De Conclusie is toch wel dat ik erg blij mee ben en dat One Night Love Affair een waanzinnige albumopener is

Run To You was mijn eerste bewuste kennismaking met Bryan Adams.
Het beginstuk vond ik erg op het intro van Twilight Zone van Golden Earring lijken, en de rest van het nummer lag voor mijn gevoel in de lijn van Walking In Your Sleep van The Romantics.
Twee nummers die ik erg vet vond, en nog steeds goed kan waarderen.
Bryan Adams rockte met zijn gitaarspel, en was een mooie aanvulling op het synthesizer geweld wat de Top 40 domineerde.
Hij schudde samen met Prince het suffe imago van de Top 40 wakker.
Niet voor te stellen dat Bryan Adams een aantal jaren later de zelf definitie van suf imago zou worden.
Ik weet niet wat dat is met Canada; Nelly Furtado, Alanis Morissette, Nickelback en Bryan Adams.
Overtuigend scoren met een rockend geluid, en vervolgens afzwakken tot Arbeidsvitamine muziek, waarbij mijn moeder zelfs de stofzuiger een standje harder zet.
Toch blijft Reckless een prima album, Summer Of '69 is helaas kapot gedraaid op de radio en de plaatselijke boerendisco, Heaven heeft de pech dat deze onder handen is genomen door Do, maar het blijven van oorsprong goede nummers.
Somebody, It’s Only Love en Kids Wanna Rock vallen in dezelfde categorie, en dan heb je al meer dan de helft van het album genoemd.
Sommige artiesten moet je gewoon beschermen als ze gevraagd worden om filmmuziek te schrijven.
Bryan Adams is het meest treffende voorbeeld hiervan.

avatar van Bruce Almighty
Ik had het niet meteen verwacht, maar wat een heerlijk album is dit! Ik kende de singles Heaven en natuurlijk Summer of '69 al, maar eigenlijk doet de rest niet onder voor deze twee nummers. Sterker nog, One Night Love Affair is misschien nog wel mijn favoriete nummer op dit album. Een geweldige manier om je plaat te openen.

Vervolgens doen Bryan en zijn band de rest van de plaat vooral lekker rocken met een flinke scheut pop in het achterhoofd. De power ballad Heaven past daar ook perfect tussen: eigenlijk het enige rustpunt op de plaat. De liedjes zijn allemaal heel aanstekelijk en lopen goed in elkaar over: Run to You, Somebody, It's Only Love... de hoogtepunten zijn talrijk. Ook de afsluiter Ain't Gonna Cry vind ik geweldig. Dat voelt als een echte afsluiter met die onweerstaanbare knal en schreeuw op het einde, haha

Ik zou geen enkel nummer kunnen aanwijzen dat me niet aanstaat. She's Only Happy When She's Dancin', Kids Wanna Rock en Long Gone zijn gevoelsmatig wat minder, maar dat heeft er vooral mee te maken dat ze een erg sterke track moeten opvolgen. Individueel is er namelijk niks mis met die nummers. Het klinkt allemaal strak, heerlijk 80s en vooral lekker zomers. Een ideale plaat dus voor deze tijd van het jaar.

Reckless is echt opzetten en even 40 minuten lang non-stop genieten. Gek genoeg ben ik met het overige repertoire van Bryan Adams (enkele singles daargelaten) totaal niet bekend en ik lees dat de kwaliteit daarvan ook nogal wisselvallig is. Maar naar aanleiding van deze plaat kan ik het hier moeilijk bij laten en ik zal zeker nog het een en ander van hem gaan proberen. En anders hebben we altijd Reckless nog

Vooruit, de volle mep.