Neil Young - Decade (1977)

Canada
Label: Reprise

1. Buffalo Springfield - Down to the Wire (2:29)
  2. Buffalo Springfield - Burned (2:15)
  3. Buffalo Springfield - Mr. Soul (2:50)
  4. Buffalo Springfield - Broken Arrow (6:14)
  5. Buffalo Springfield - Expecting to Fly (3:46)
  6. Sugar Mountain (5:41)
  7. I Am a Child (2:20)
  8. The Loner (3:50)
  9. The Old Laughing Lady (5:38)
  10. Neil Young & Crazy Horse - Cinnamon Girl (3:00)
  11. Neil Young & Crazy Horse - Down by the River (8:59)
  12. Neil Young & Crazy Horse - Cowgirl in the Sand (10:02)
  13. Neil Young & Crazy Horse - I Believe in You (3:28)
  14. Neil Young & Crazy Horse - After the Gold Rush (3:46)
  15. Neil Young & Crazy Horse - Southern Man (5:30)
  16. Crosby, Stills, Nash & Young - Helpless (3:32)
  17. Crosby, Stills, Nash & Young - Ohio (2:58)
  18. Soldier (2:29)
  19. Old Man (3:22)
  20. A Man Needs a Maid (4:00)
  21. Harvest (3:09)
  22. Heart of Gold (3:07)
  23. Star of Bethlehem (2:43)
  24. The Needle and the Damage Done (2:06)
  25. Neil Young & Crazy Horse - Tonight's the Night (Part 1) (4:42)
  26. Neil Young & Crazy Horse - Tired Eyes (4:33)
  27. Walk On (2:41)
  28. For the Turnstiles (3:01)
  29. Winterlong (3:08)
  30. Deep Forbidden Lake (3:42)
  31. Neil Young & Crazy Horse - Like a Hurricane (8:17)
  32. Neil Young & Crazy Horse - Love Is a Rose (2:17)
  33. Cortez the Killer (7:32)
  34. The Stills-Young Band - Campaigner (3:30)
  35. The Stills-Young Band - Long May You Run (3:47)
avatar van ricardo
Deze verzamelaar heb ik ooit een jaar of 15 geleden eens gekocht,maar deze muziek heeft me eigenlijk nooit kunnen bekoren,ik heb beide cd's nog nooit de hele tijdsduur uitgezeten,ik vind dat het geluid er ook te zacht opgezet is,om er een beetje fatsoenlijk geluidsniveau uit te halen moet ik de speler op niv 15 zetten en dat terwijl ik met een goede plaat op stand 6 een behoorlijk geluids niveau haal al.Wat van Neil Young is wel een goede instap als je er een beetje goede indruk van wilt krijgen?.(deze waarschijnlijk ook als ik het stemgemiddelde zie hier)Uit respect voor de fans breng ik hier ook geen stem op uit want Neil Young is wel een "grote'' naam nu en uit het verleden.

ricardo schreef:

Deze. Dan zet je 'm gewoon wat harder.
Ik vind het best absurd waarom al die cd's steeds harder moeten klinken.
Mij kan het niets schelen, het gaat tenslotte allemaal weer om het geld.

avatar van ricardo
Als er niets beters is van Neil Young,dan is het waarschijnlijk gewoon mijn ding niet,en moet ik het maar bij deze verzamelaar houden en de collectie verder maar niet gaan uitbreiden.

avatar van kaztor
Ach, ik zou zeggen: Hou het altijd achter. Jij bent wel serieus met muziek bezig dus is het mogelijk dat de dag wel komt en jij opeens denkt dat Neil Young The Shit is. Ik zou deze cd in ieder geval niet weg doen, want het is wel een document waarvan je, als je het verkoopt, later waarschijnlijk spijt van krijgt.

avatar van LeRoi
Well spoken Kaztor: ik behoor tot de cat. die deze nu heeft samen met natuurlijk de klassieker 'Harvest': een must-have voor elke muziekliefhebber (geldt in iets mindere mate overigens ook voor After The Goldrush)..
N.b. Ik herken mij in de overwegingen van Ricardo: voorheen, maar ook vandaag de dag nog, is Neil zo'n artiest waar je echt voor in de 'stemming' moet zijn. Dat heb ik overigens niet met Buffalo Springfield, de band waar ie eertijds mee doorbraak, dat werk is 'hors-category' wat mij betreft !

ricardo schreef:
Niet alles wat Neil Young heeft uitgebracht is goed . Maar Ricardo, albums als "Harvest", "After the Goldrush" of "Unplugged" zou je toch eigenlijk eens moeten beluisteren .

Maar ja..... aan de andere kant: je kunt ook niet alles goed vinden. Muziek van Frank Zappa is bijvoorbeeld absoluut niet aan mij besteed .

Ricardo, gelukkig hebben we een overeenkomstige liefde: RUSH

avatar van kaztor
Hoe zit dat dan met Everybody Knows This Is Nowhere? Daar komen volgens mij toch wel het leeuwendeel van de meest fantastischte nummers van deze cd van af.

Harald
Hans Brouwer schreef:

Met je eens en wat ook van toepassing is voor de Rolling Stones, Beatles, Bob Dylan, Led Zeppelin en noem maar op. Een artist kan onmoggelijk over een periode van 20 jaar of langer alleen parels schrijven...kan gewoon niet.

"Harvest", "After the Goldrush" en "Unplugged" zijn parels en zijn echt de moete waard....

EVANSHEWSON
Decade is al aardig oud, ondertussen hadden er al twee nieuwe decades, volumes 2 en 3 kunnen uitgegeven worden, er is voldoende goed tot zeer goed materiaal voorhanden, maar Neil Young gaat naar het schijnt volgend jaar zijn muzikale schatkamer openen om veel onuitgegeven materiaal toch nog uit te brengen, dat wordt alweer diep in de beurs tasten, als fan, denk ik...

avatar van kaztor
Meneer Young houdt de fans aardig bezig, kunnen we wel stellen...

EVANSHEWSON
Ja, Kaztor, ik hou van de man, zijn uitstraling en zijn muziek, maar hij is ook een geldjood, hij wil uit alles het onderste uit de kan halen, als je nog maar enkel kijkt hoeveel de tickets voor zijn concerten kosten... pfffft!

Hans Brouwer schreef:
Kijk dat is nog eens informatie Zijn bovengenoemde 3 albums en dan met name de geluiskwaliteit beter dan dit album,en wat betreft songs ook of?

avatar van Hans Brouwer
Ricardo, Ik weet niet welke "Decade" versie jij hebt maar mijn "Decade" klinkt als een klok . En de door mij hierboven genoemde albums klinken ook prima!!

avatar van kaztor
Mee eens. Omdat het zachter klinkt hoeft het geluid niet 'slechter' te zijn. Goed voorbeeld hiervan: Jimi Hendrix. Ik heb de Reprise-cd's van hem en die vind ik stuk voor stuk toffer en warmer klinken dan die fletse mislukkingen die z'n familie later heeft uitgebracht. Klinken allemaal veel harder, maar vreselijk zielloos en uit hun tijd gerukt.

avatar van LeRoi
Maar jongens, laten we vooral het prachtige werk vanuit zijn Buffalo Springfield periode nie vergetuh he?

avatar van ricardo
Ok, ik zal de muziek dus moeten waarderen wat bij de tijdsgeest past.Hebben jullie ook nog tips over wat de 3 uitblinkers(nummers) zijn op dit album?,want ik heb beide cd's nog nooit in zijn geheel tot het einde toe beluisterd,omdat het mij niet echt kon pakken.Misschien moet ik het nog maar een kans geven,want ik ga het album niet weg doen hoor,misschien dat ik het later wel kan waarderen.Heart of Gold is het enige nummer wat ik goed ken,de rest ben ik helaas toch wat minder bekend mee.

avatar van kaztor
Voor mij zijn de hoogtepunten The Loner, Cinnamon Girl, Down By The River en Cowgirl In The Sand.

DonDijk
Cortez the Killer

Drie Uitblinkers ? Het staat er vol van, maar kom;

Expecting To Fly, Cortez The KIller, Like A Hurricane, toch ?

DonDijk
Oh mag ik er drie uitkiezen?? Beter...Cortez the Killer, Like a Hurricane en The Needle.. dan maar.

avatar van snarf349
ik ga voor, tired eyes, long may you run en southern man.

dus zowat alles op deze cd is meer dan goed.

mag ik de liefhebbers van cortez the killer wijzen op de live uitvoering van de band - built to spill - ( live 2000 ), weergaloos.

avatar van Cygnus
snarf349 schreef:
ik ga voor, tired eyes, long may you run en southern man.

dus zowat alles op deze cd is meer dan goed.

Inderdaad, via deze cover heb ik BtS -overigens ook weergaloos - leren kennen...

Hebben jullie ook nog tips over wat de 3 uitblinkers(nummers) zijn op dit album
Nou vooruit, laat ik dan ook nog maar even een duit in het zakje doen :
1. A Man Needs a Maid;
2. Expecting to Fly;
3. The Needle and the Damage .

Maar zoals hierboven al is opgemerkt door onze vriend EVANSHEWSON, het hele album "Decade (1977)" is prachtig!

avatar van ricardo
Ok ok ik zal dit album nog eens een serieuze kans geven.Misschien dat ik na zoveel reacties toch wat meer ga zien in deze 2 disc verzamelaar,en de muziek van Neil Young toch nog ga waarderen,nu weet ik tenminste op welke nummers ik moet letten.Bedankt iig voor ieders bijdrage .

avatar van snarf349
dit was voor mij meer dan 25 jaar geleden de eerste kennismaking met deze meneer, de liefde is nooit meer overgegaan, hoe noemen ze het - oude liefde roest niet -

ricardo schreef:
Hans, jij als 49 jarige man zou Zappa toch eens ''moeten'' gaan proberen,want nu kan het nog
Dat is waar....... het einde komt zo langzamerhand in zicht . Dus Ricardo: noem maar een titel van een Zappa album waarvan jij denkt dat ik dat zal weten te waarderen. Het zou tenslotte erg zijn als ik wat moois zou hebben gemist tijdens mijn aardse leven . Maar wie weet.... Mischien krijg ik nog wel een tweede kans "im himmel" .
Ricardo, by the way: heb je je mening over Neil Young al een beetje, in positieve zin, bijgesteld . Zoals ik al eerder schreef: "Decade (1977)" is toch wel een wonderschoon verzamelalbum uit de betere muzikale periode van Neil Young.

Berichten over goede Zappa-platen verplaatst naar Frank Zappa

avatar van freddze
Berichten verwijderd

Voor mensen die nog niet zo bekend zijn met het werk van Neil Young, zoals ik eigenlijk ook nog ben, lijkt me dit toch wel hét album om eens echt kennis te maken met zijn werk. Lekker veel nummers, en ook bijna allemaal goede nummers. Zal zeker nog meer albums van hem aanschaffen na dit album beluisterd te hebben! Sowieso 5*.

avatar van ricardo
Ik heb vandaag dit album nog even een kans gegeven,maar vind de meeste songs wat zeurderig klinken en ik vind het een beetje oude wijven muziek eigenlijk.Dit is de eerste en enigste cd die ik heb van Neil Young,en er gaan er absoluut zeker weten niet meer bijkomen ,van deze mijns inziens toch echt schromelijk overschatte artiest.Sorry hoor maar dit is toch echt niet mijn ding,ik steek mijn tijd liever in artiesten/bands die wel de moeite waard zijn. Overigens 4.42* gemiddeld bij 143 stemmen is wel een ongekend hoog gemiddelde eigenlijk,dus goede muziek zal het beslist ook wel zijn,maar gewoon mijn ding niet.Vind ik eigenlijk toch wel jammer,want ik had liever gewild dat ik Neil Young na meerdere luisterbeurten toch wel wat meer zou gaan waarderen,helaas niet dus.Vroeger trouwens ook al niet toen ik ong 22 jaar was,maar als je wat ouder bent veranderd je smaak wel eens,maar bij Neil Young niet dus.Ik hoop niet dat ik door mijn lage stem de woede van veel Neil Young fans op mijn hals haal,maar ik heb dit album nu zo vaak getracht te beluisteren en het is telkens weer een enorme domper vind ik.Ik heb hem ook wel door de jaren heen 25 keer beluisterd of ten minste een poging gewaagd,en dan vind ik dat ik ook het recht heb om een lage stem uit te brengen,normaal wil ik eigenlijk niet een erg lage stem uitbrengen,maar omdat ik voor dit album zoveel moeite heb gedaan, stem ik dus toch maar. 1* voor de moeite van het produceren lijkt me van mijn kant wel reel,voor een album die ik eigenlijk nooit in zijn geheel uit kan beluisteren,en wat telkens weer een lange zit blijkt te zijn.Misschien moet ik hem toch ook maar gaan weggeven,aan een goede kennis of kameraad die er wel wat mee kan.