Franz Ferdinand - Franz Ferdinand (2004)

Label: Domino

1. Jacqueline (3:49)
  2. Tell Her Tonight (2:18)
  3. Take Me Out (3:57)
  4. The Dark of the Matinée (4:04)
  5. Auf Achse (4:20)
  6. Cheating on You (2:37)
  7. This Fire (4:15)
  8. Darts of Pleasure (3:00)
  9. Michael (3:21)
  10. Come on Home (3:47)
  11. 40' (3:24)
  12. This Fffire * (3:32)
  13. Van Tango * (3:26)
  14. Shopping for Blood * (3:34)
  15. All for You, Sophia * (3:00)
  16. Words So Leisured * (2:18)
avatar van Zavo
Superfantastisch!

Take Me Out klonk al erg goed ja. Moet maar eens op zoek gaan naar deze.

avatar van titan
titan (crew)
De grote hype van dit moment en niet eens onterecht. 4*

mes-one
Matinee is de shit

Ook live niet te versmaden ! Frisse boys die met aanstekelijke songs komen, die op het podium zeer overtuigend overeind blijven staan.

avatar van T.O.
Fijne single, dat 'Take Me Out', hoewel het geen eens echt mijn genre is.

Voor mij nu al 1 van de cd's van het jaar 2004 ! Heerlijke songs, vooral Matinee,Take me Out en This Fire...4,5 sterren.

Helemaal mee eens Calexico26: ook voor mij zal dit wel eens het album vanhet jaar kunnen blijken te zijn, maar er zijn nog wel wat kanshebbers, dus we zien wel (het jaar duurt nog lang).

Dit is inderdaad voor mij, tot nu toe, het album van het jaar. Mede door het vreselijk aanstekelijke Take Me Out en het geweldige Dark Of The Matinee.
Ik kan niet wachten tot ik ze op Pinkpop zie!

avatar van SilverGun
Erg goeie plaat met geweldige teksten en ingenieuze dynamiek in akkoorden, ritme en tempo zonder ooit een gekunstelde indruk te maken. In tegendeel; de nummers zijn erg toegankelijk en hebben een heel eigen geluid. Ontzettend lekkere plaat die ik 4 sterren geef, maar dat aantal kan binnenkort wel eens oplopen.

Inderdaad een heerlijk album dit! Take Me Out doet het goed op de dansvloer, en de nieuwe single Dark Of The Matinee is ook al ronduit geweldig. Ik hoop dat Michael de volgende single wordt, dat is ook zo'n aanstekelijk deuntje.

Franz Ferdinand is volgens mij een van de weinige bands waarvoor ik op Pinksteren de televisie aan zal zetten!

avatar van rzasa
Eens in de zoveel tijd heb je bij een eerste luisterbeurt van een nieuwe cd zoiets van WOW! Vroeger had ik dat veel vaker, en de laatste jaren had ik dat eiegnlijk alleen bij Get Ready van New Order en het debuut van Interpol. In 2004 bij de jongens van Franz Ferdinand. Lekker dansen!! Oehoe!! Steengoed. 4,5*

herman schreef:

Jammer dat ze slechts drie nummers uitzonden: de twee singles en Jacqueline. Erg goed was het wel, alleen niet helemaal zuiver gezongen bij het hard zingen, dat komt bij een volgend album wel goed denk ik.

Ik was er uiteindelijk bij en ik vond Franz Ferdinand het leukste van heel de dag. Publiek ging best wel los (sommige mensen zetten zelfs de polonaise in), band was geweldig!

avatar van John Doe
Leuk, ze hebben zeker bijna het hele album gedaan.

Niet alleen de muziek is leuk, maar ook de videoclips zijn heel leuk bedacht.

Ze hebben inderdaad zowat het hele album gedaan. En 1 nieuw nummer.

avatar van SilverGun
De montage maakt de videoclips vooral de kunstwerkjes die het zijn, heb ik het idee. Afwisseling van beelden en bewegingen op het beeld zijn allemaal op vindingrijke manieren afgestemd op het ritme, wat de muziek op een positieve manier aanvult; Matinée en Take Me Out leunen immers ook vrij sterk op hun (overigens uiterst dansbare) ritmes.

Geweldig! Heerlijke Strokes-achtige muziek zonder veel gedoe eromheen maar wel ontzettend aanstekelijk. Vooral 40 ft kan ik oneindig draaien.

avatar van bonothecat
Franz F. vergelijken met the strokes.....hmmmm Franz is toch echt vele malen beter.....maar dat is ook maar een mening

Ik zou FF eerder vergelijken met het debuut van The Coral. The Strokes is toch meer rechttoe rechtaan.

avatar van BoordAppel
Verhoog met een halve ster. Luister m erg vaak de laatste tijd en ik vind m steeds leuker worden. Geinig stukje ook in Darts of Pleasure als ze in het Duits gaan zingen. Wel jammer dat de plaat zo kort is.

Darts Of Pleasure is "superfantastic".

avatar van SilverGun
Zeker. Dat moet ook haast wel de volgende single worden.

Michael wordt de volgende single (na Take Me Out en The Dark Of The Matinee). Misschien de 4de single dan.

Darts of pleasure was volgens mij de eerste single. Of was dat soms enkel in de UK?

herman schreef:

Idd, komt in juli uit. Met een halve ster verhoogt naar 4 en een halve ster trouwens.

avatar van bonothecat
De strijd tussen the veils en franz ferdinand om het beste album van het eerste halfjaar is losgebarsten.......dus denk goed na over jullie stem Ik ga voorlopig voor the veils !

ik krijg de hiebiejiebies van de single. Ik snap niet hoe men deze band de hemel in kan prijzen.

Hiebiejiebies at CBGB's?