Franz Ferdinand - Franz Ferdinand (2004)

Label: Domino

1. Jacqueline (3:49)
  2. Tell Her Tonight (2:18)
  3. Take Me Out (3:57)
  4. The Dark of the Matinée (4:04)
  5. Auf Achse (4:20)
  6. Cheating on You (2:37)
  7. This Fire (4:15)
  8. Darts of Pleasure (3:00)
  9. Michael (3:21)
  10. Come on Home (3:47)
  11. 40' (3:24)
  12. This Fffire * (3:32)
  13. Van Tango * (3:26)
  14. Shopping for Blood * (3:34)
  15. All for You, Sophia * (3:00)
  16. Words So Leisured * (2:18)
avatar van BoordAppel
Doet mij snel zagerig, zeurderig en nogal deprimerend aan. Aan de meeste clips te zien is het ook niet echt bedoeld om enige vorm van vreugde uit te stralen, dus zo ver zal ik er wel niet naast zitten zeker ?

Ik ken de clips van FF niet zo goed en ik zou ook niet weten welk je nu gezien hebt maar ik kan niet zeggen dat ik ze zo deprimerend vond.

ElMeroMero
De charme van FF is ook helaas niet aan mij besteed. Voor mij geldt nog wel altijd: (rock)muziek in het algemeen moet me pakken/raken voordat ik het goed ga vinden. En na verscheidene keren de hosannah in de gloria's omtrent deze plaat aangehoord te hebben, en mezelf ook een aantal keer eraan gewaagd te hebben, denk ik nog steeds

Nu ligt de met een "moet je zeker beluisteren !"- toegestoken kopie al ettelijke maanden stof te vergaren op de plank boven mijn stereo.

Gemiste kans ? De tijd zal het uitwijzen.

avatar van Ziggy007
Ik snap zowieso niet waarom iedereen hier (stevige?) rock verwacht. Het is in mijn ogen meer licht rockende POP, snapst du ? Vast wel.

avatar van Zachary Glass
ElMeroMero schreef:

Nu licht de met een "moet je zeker beluisteren !"- toegestoken kopie al ettelijke maanden stof te vergaren op de plank boven mijn stereo.

Gemiste kans ? De tijd zal het uitwijzen.

Ik denk dat de tijd aan je kant zal staan

Het is een leuke (aaaaaargh, wat een woord ) plaat zonder meer, maar ergens voelt ze aan als een soort amalgaam van "Waar heb ik dit eerder gehoord?"-nummers.

Je zou het kunnen gehoord hebben bij XTC, Pulp, Magazine, The Jam of een andere "Britse stijl"-groep. Een soort lappendeken van smartassrock, zou ik durven stellen. Niet echt een coherent geheel, vind ik - en daarom zal de tand des tijds sneller toeslaan, vrees ik.

Ik kan me makkelijk voorstellen dat mensen snel naar valium tasten wanneer je aankondigt: "zo en nu even een Britpop-plaat opleggen". Soms leek bij Britpop het maniërisme wel de opperhand te hebben over "goede" songs bij sommige groepjes (Menswear b.v.) ... en na verloop van tijd bleken sommige groepjes (b.v. Shed Seven) te grossieren in ronduit middelmatige songs of erger ...

Maar dit voelt aan als een goede ouwe shot Britpop: fris-van-de-lever zonneschijn pop. Een Britpop-oudstrijder spreekt uit de biecht

En wanneer talloze mensen me samenzweerderig vertellen "Dit moet je zeker beluisteren" - zal ik dat zeker niet doen

Zachary Glass schreef:

Dat is zeker mijn soort mensen.

Ik weet niet of ik deze plaat van FF me gaat raken, zoals Turn On The Bright Lights van Interpol dat wel deed nadat ik 'm een tijdje in de hoek had laten rijpen. De wekker heeft allang 12 uur en "wegwezen" geslagen voor FF in huize ElMeroMero, vrees ik.

Maar we blijven natuurlijk optimistisch hierzo

Dat hangt er vanaf wie precies dat tegen me zegt, natuurlijk. Ik ben de moeilijkste niet; door sommigen ben ik best makkelijk over te halen .

avatar van Zachary Glass
ElMeroMero schreef:

Zachary Glass schreef:

Let wel, ik schreef talloze mensen (of: recensenten). Soms heeft het allemaal wat weg van een op hol geslagen flipperkast, waarbij de vrijblijvende lichtjes "Briljant!", "Subliem!" constant blijven oplichten. Wie trouwt met de tijdsgeest, zou wel eens vroeg weduwnaar kunnen worden

Enkel wanneer een persoon die ik min of meer vertrouw me enthousiast en uit het hart vertelt en/of schrijft over bepaalde muziek (noem jezelf EMM ), raak ik plotsklaps wél geïntresseerd in die onbekende klanken

avatar van bonothecat
De tijdsgeest is natuurlijk al lang over FF heen gegaan.....de cd is zeker al 9 maanden uit. En dat is in deze tijd al een hele periode. Er zijn sinds het verschijnen van hun cd al heel veel goede nieuwe cd;s voorbijgekomen. Hoe meer cd's je hebt gehoord, hoe groter wordt het referentiekader. De FF cd is voor mijn gevoel al een goede oude cd Die inderdaad steeds vaker in de kast blijft staan. Dus de tands des tijd doet zijn werk al. Maar ik denk dat de cd over 5 jaar door mij nog steeds af en toe uit de kast wordt gehaald.

ElMeroMero

Ook dan val ik vaak ten prooi aan mijn eigen nieuwsgierigheid. Als ik ontdek dat die recensenten een mogelijk interessant album de hemel inprijzen, vormt dat voor mij niet a priori een beletsel om zelf eens de proef op de som te nemen. Dat komt omdat er sterke aanwijzingen bestaan dat recensenten het soms ook bij het rechte eind hebben.

Maar zelfs de mening van de best geïnformeerde of welbespraakte recensent of muziekvriend zal uiteindelijk geen moer uitmaken in de waardering die ik na enkele keren aandachtig luisteren aan de plaat hang. Zoals ik al eerder schreef: muziek raakt/pakt je of het doet het niet.

Met die laatste gedachte in het hoofd, zijn randverschijnselen, zoals "populariteit" en/of media-exposure, totaal irrelevante zaken.

Ik vind dit ook zeker een goed album, maar ik mis kennelijk de magie ofzo, want ik vind hem niet zo speciaal als ieder ander hierzo. Ik vind het net zoiets als de cd van The Zutons, erg leuke en vrolijke muziek, maar het blijft bij mij niet hangen..

Ok volgens mij heb ik de magie nu wel opgepikt, heb er maar weer es geluisterd en begin er nu toch ook wel langzaam verslaafd aan te raken (beter laat dan nooit). Halfje erbij dus

MAD
een goede live band........heel puur niet te veel geproduceerd waardoor het live alleen maar beter kan.
Het is veel zeidig........van gewoon echte engelse rock naar redelijk passionele nummers

een 10

groeten
marnix

Ik vind Michael de leukste

Hoe vaak ik het album ook hoor, het wil maar niet vervelen. Elk nummer zou een single kunnen zijn!

avatar van rzasa
Meadowmeal schreef:

Volgens mij is elk nummer al een single geweest!

Niet echt, de singles waren:

Darts of Pleasure, Take Me Out, Matinee, Michael en This Fffire als ik het goed heb

dark of the matinee ook

liekpiek
na een paar keer draaien komt dit album ook wel je neus uit
alle nummers lijken erg veel op elkaar...

Carow schreef:

dark of the matinee ook

Die stond ertussen hoor Werd uitgebracht onder de naam Matinee.

@liekpiek:
Dat dacht ik eerst ook, eerste keer luisteren is leuk, tweede keer ook nog. Daarna denk je idd, het is wel allemaal hetzelfde. Maar toen ik hem later toch weer eens opzette vond ik hem ineens nog veel beter dan eerst. Gek is dat dan toch

avatar van Carow
Ik had er over heen gelezen ofzo... stom...!

Dustyfan
Ik heb nu al schoon genoeg van deze wannabe-Talking Head. Kan hij ook met iets beters en originelers komen?

avatar van FisherKing
1,5
liekpiek schreef:

na een paar keer draaien komt dit album ook wel je neus uit
alle nummers lijken erg veel op elkaar...

Yup. En wat me nog het meest stoort is dat This Fire een bijna letterlijke rip-off is van the Talking Heads. Bovendien lijkt de stem van de lead-zanger best wel erg veel op die van David Byrne.

1,5 * voor de prutsers.

van welk nummer van de th dan?

avatar van FisherKing
1,5
Burning down the house dacht ik in eerste instantie aan. Maar ook wel min of meer een mix.

Oh, nouja, het zij ze vergeven. Ik vind de vroege TH erg goed, maar ze mochten willen dat ze na Remain In Light nog zulke levenslustige liedjes hadden gemaakt als FF. Burning Down The House is nog wel grappig, maar verder klonken ze toen behoorlijk uitgeblust imo.

avatar van gemaster
Ik hoor de Talking Heads link niet helemaal. Dat is toch meer hypernerveuze pop. Franz Ferdinand is meer dansbare poprock.

Sietse
bij de eerste luisterbeurt er al achter gekomen dat dit de meest overschatte plaat van 2004 zou worden.

Sorry voor het volgende....

Wat een ontzettende KUT plaat.

0,5

liekpiek schreef:

Schandalig! Hoe durft ie!

Groet,
Gertjan

avatar van BoordAppel
Sietse schreef:

Sorry voor het volgende....

Wat een ontzettende KUT plaat.

0,5

Iets meer onderbouwing zou geen kwaad kunnen.

Sietse
ok komt ie: ongeinspireerd, eentonig, onorigineel en uitermate saai.

avatar van Ward
Ongeinspireerd en saai zijn de laatste woorden waar ik bij Franz Ferdinand aan denk.