Franz Ferdinand - Franz Ferdinand (2004)

Label: Domino

1. Jacqueline (3:49)
  2. Tell Her Tonight (2:18)
  3. Take Me Out (3:57)
  4. The Dark of the Matinée (4:04)
  5. Auf Achse (4:20)
  6. Cheating on You (2:37)
  7. This Fire (4:15)
  8. Darts of Pleasure (3:00)
  9. Michael (3:21)
  10. Come on Home (3:47)
  11. 40' (3:24)
  12. This Fffire * (3:32)
  13. Van Tango * (3:26)
  14. Shopping for Blood * (3:34)
  15. All for You, Sophia * (3:00)
  16. Words So Leisured * (2:18)
Een van de beste albums van het (bijna) afgelopen decennium. En waarom stemt er niemand op '40? Machtig nummer met een knetterende gitaarrif!

Franz Ferdinand was de grote hype van 2004. De Britse pers prijst ieder jaar unaniem één bepaalde band de hemel in (de jaren erna waren dat de Kaiser Chiefs en Arctic Monkeys). Vijf jaar geleden werd de gezelschap van Alex Kapranos bedolven onder predikaten als spetterend, veelbelovend en baanbrekend.

En inderdaad, vijf jaar later en drie platen verder, staat het debuutalbum van de Schotten nog steeds stevig overeind. Niet dat de plaat zo vernieuwend was (met een vette knipoog naar de jaren ’80 balanceert de muziek van Franz Ferdinand ergens tussen Talking Heads, The Cure, XTC, The Fall en zelfs Duran Duran) maar de elf songs zijn stuk voor stuk zo waanzinnig catchy dat je hen deze vorm van retroplagiaat met liefde vergeeft.

De geraffineerde, springerige artrock wordt aangezwengeld door meesterlijke gitaarrifjes, de zalvende stem van Alex Kapranos, ritmes waar David Byrne een natte droom van krijgt en jongens…hooks, hooks en nog een hooks.

Stevig getrokken door supersingle Take Me Out werd het album een terechte knaller. Het is het derde nummer van de plaat. Dan heb je het fantastische Jacqueline (waar de zang- en gitaarlijnen om de haverklap een ander zijpad inslaan) en het vrolijke Tell Her Tonight al achter de kiezen.

The Dark Of The Matinée mag na Take Me Out de tweede échte klassieker genoemd worden. Wellicht iets minder uitbundig, maar met een fijnbesnaard gevoel voor melodie en melancholie een van de beste nummers.

Bij Auf Achse word de Moog synthesizer nog even bovengehaald en bij This Fire lijkt Kapranos wel een jongere versie van Nick Cave. Met nummers als Darts Of Pleasure en de zinderende afsluiter 40’ mag dit debuut terecht als legendarisch worden beschouwd. Ze hadden gelijk daar in Engeland.

avatar van pinguin#13

Vroeger vond ik dit geweldig, nu vind ik het leuk. nogsteeds een mooie 3,5

leukste nummers: The Dark of the Matinée , Come on Home en 40'
denk ik.

avatar van TEQUILA SUNRISE
In het begin kon dit album me niet echt boeien, maar na enkele luisterbeurten heeft het album me wel te pakken gekregen.
Vooral Take Me Out vind ik sterk, zeker door die verrassende tempowijziging na ca.1 minuut, dat is voor mij nog steeds het hoogtepunt van deze plaat.
Ook 40 & Come On Home zijn niet te versmaden aanstekelijke gitaarnummers.
Enkel het nummer Michael vind ik wat minder.
Franz Ferdinand: hilarische naam voor een band overigens.
Al met al een sterk debuut van de heren.

5 sterren voor het debuutalbum van ff,
40 feet is het beste nummer van de hele plaat, dat nummer word meestal vergeten.

Hulde voor bobfranke95!
40 is g.e.w.e.l.d.i.g.

Samen met John Lennons Plastic Ono Band en Joy Divisions closer garandeert deze cd van ieder ingesuft avondje een waar festijn te maken.

avatar van Leeds
Al 5 jaar oud. Wat had ik een mooie herinnering aan deze plaat. Het leek alsof het gisteren was. Nog steeds geniet ik van deze Schotten.

Leuke plaat, en misschien wel iets meer dan dat. Maar eeuwig zonde dat ze het eerste deeltje van Take Me Out niet hebben doorgetrokken tot een echt goed nummer. Het begint geniaal, en dan verzandt het in iets beduidend minders...

avatar van SoNick
40 is een geniaal nummer....maar de rest van de plaat mag er ook wezen.

Ik begrijp wat je bedoelt man! Ik heb dat zelf ook, heb er ook vaak over gedacht hoe het anders zou kunnen, maar kom er eigenlijk niet uit. Begin van Take Me Out is beduidend beter dan de laatste minuten.

avatar van MAS
MAS
Ik kon deze band al van de radio maar ben nu voor het eerst een album aan het luisteren. Dit is nu echt muziek waar ik vrolijk van wordt

avatar van mk1992
grashoppert schreef:

de gitaarrif is nog steeds om te versmaden, 6 jaar na de release vd single. maar idd, het eerste stuk had de basis kunnen zijn voor iets leuks op de B-kant

avatar van Masimo
Oeh, deze CD blijft goed.. 't Enige liedje waar ik me af en toe aan kan ergeren is Jacqueline, maar dat zal wel weer 'ns aan mij liggen. Verder een geweldig album, vooral Tell Her Tonight en Take Me Out zijn voor mij de toppertjes van deze CD. Maar ach, de rest is ook zeker van een erg goed niveau..

Was erg onder de indruk van Darts of Pleasure en het nog steeds briljante Take me Out en Matinee, niet toevallig de singles. Plaat valt me niet mee als ik hem weer draai, blijft niet hangen, ongelooflijk dat die op 121 staat. Is wel een goede plaat maar komt bij mij niet in de top 100.
FF komt wel heel erg hoog in een High Fidelity lijstje "slechtste 2e plaat aller tijden", wat is die 2e ongelooflijk slecht.

avatar van avdj
Mwa, het klinkt wat minder fris maar is gewoon een prima album verder. Bovendien gaat het hier over het DEBUUT. Mijns inziens één van de sterkste van de afgelopen 6 jaar.

avatar van bram1610
heb dit album een paar jaartjes geleden samen met You Could Have It So Much Better in mijn FF tijd gekocht. Toentertijd vond ik elk nummer geweldig en was er niks in de hele wereld beter dan deze band. Inmiddels ben ik al een beetje van deze fase af, maar de alternatieve rock die Franz Ferdinand op dit album heeft staan blijft zeker goed. Nummers als Take Me Out, The Dark of the Matinée en Come On Home blijven het goed doen bij mij!

avatar van wisselstroom
Wat heb ik m'n kopietje van dit album vaak gedraaid in de zomer van 2004! En wat een geweldige show op Rock Werchter dat jaar, waarbij de hele Marquee stond te springen en je door de houten vloer bij ieder nummer omhoog gelanceerd werd, en de band zelf helemaal overdonderd werd door de uitbundige reactie van het publiek!

Daarna werd ik een beetje Franz Ferdinand-moe. De opvolgers vond ik wel oke, maar ik raakte wel wat uitgekeken op de sound. Bovendien kwam ik ze iets te vaak tegen op festivals, waarbij de show toch nooit in de buurt kwam van die allereerste keer op Werchter 2004.

Gisteren zag ik dit album tweedehands op een festivalmarktje liggen voor omgerekend 3,75 euro, voor dat geld kon ik het toch niet laten liggen... En nu ik het album voor het eerst sinds tijden weer terug hoor, staan alle nummers nog als een huis. Terecht dus dat het in de top 250 staat.

avatar van Reint
Ja, een heerlijk album vol met hits dat ook na meer dan 5 jaar nog lekker fris en enthousiast klinkt. Moet alleen zeggen dat er iets te weinig afwisseling is tussen sommige nummers qua opbouw (zelde soort riffs en refreintjes), en wat mij betreft klinken vooral Cheating On You en Michael als lege(re) hulzen. Anders had ik dit wel 4,5 gegeven, want er staan fantastische nummers op. Favorieten zijn Take Me Out, Matinee en ironisch genoeg de 3 nummers die het meest afwijken van de algemene stijl van de plaat: Auf Achse, Come On Home en '40.

Kadafi
Wat is dit bij vlagen ongelofelijk eentonige troep met simpele melodieën die volgens mij volstrekt willekeurig uit de mauw zijn geschud. Lelijke muziek. Als Take Me Out dé grote hit van Franz Ferdinand moet zijn, dan is de rest zeker ondermaats. De opener was nog veelbelovend. Maar opnieuw is het zo'n blend van een verrotte zangstem, karige gitaarloopjes en het gebrek aan afwisseling en uniekheid in nummers dat mij in slaap doet vallen.

Waar is de emotie in deze muziek?, nergens.

avatar van Leeds
Kadafi schreef:

Waar is de emotie in deze muziek?, nergens.

Eentonig? Misschien. Simpele melodieën? Misschien. Willekeurig uit de mauw geschud en ondermaats? Misschien

Maar, Ik zou de cd of lp nog es boven halen en toch nog es goed luisteren.

Dan krijg je, eentonigheid? Nee, abslouut niet. Simpele melodieën? Komaan, waar haal je dit nu. Ondermaats of uit de duim gezogen?

Het kon zijn dat je aan iets zat te snuiven met alle gevolgen vandien.

Ik vind het pure zever. Onterecht.

Kadafi
Leeds schreef:

Maar, Ik zou de cd of lp nog es boven halen en toch nog es goed luisteren.

Het kon zijn dat je aan iets zat te snuiven met alle gevolgen vandien.

Ik vind het pure zever. Onterecht.

Het is gewoon een mening Leeds . En ik vind 2 sterren nog niet eens zo weinig. Franz Ferdinand is allemaal heel leuk en aardig, maar de muziek "grijpt" me nergens. En dat ligt aan die zangstem, die veels te bekend en te simpel klinkende gitaar loopjes en een gebrek aan dat songs zich van elkaar onderscheiden.

avatar van pinguin#13
Kadafi schreef:

En ze worden ook niet erg gemist moet ik zeggen.

Toch herken ik dat wel een beetje. Ik denk dat bands als de Strokes en FF me te weinig organisch zijn om me echt te pakken.

Toch ga ik mezelf nog wel een paar luisterbeurten opleggen om iets van de magie te proberen te ontdekken die anderen er wel in horen.

Deze cd helemaal grijs gedraaid, stuk voor stuk pakkende nummers met mooie intro´s, vooral goed zijn: ´Come on home´, ´40´ en ´Take Me Out´. De 2 cd´s die volgden vond ik toch een niveautje minder.

Raskolnikov
Hoe vaak ik volledig los ben gegaan op de nummers 'Take Me Out' en 'This Fire' kan ik al lang niet meer bijhouden maar 1 ding staat vast: dit is echt één van de beste debuutalbums ooit. Zalige, soms simpele, ritmische nummers die je echt een goed gevoel bezorgen.

avatar van Pepino
Een geweldig album die me volledig heeft doen mee dansen!

avatar van wilbur
1,0
Hoe vaker je deze plaat hoort, hoe saaier hij wordt.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

wilbur schreef:
Hoe vaker je deze plaat hoort, hoe saaier hij wordt.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Goh, van alles wat je over de muziek van Franz Ferdinand kan zeggen is saai toch wel een van de laatste dingen die ik zou zeggen. Ik heb zo bijvoorbeeld het nummer Darts of Pleasure al 50+ keer geluisterd, en ik vind die omslag op het eind met die drums en duitse tekst nog steeds zo ontzettend tof dat ik er, nog steeds, energie van krijg. Zo ook met de verandering van Take Me Out, wat ik echt een van de beste nummers van de laatste 10 jaar vind. Maar ach, ik zou zo over het hele album kunnen gaan praten, maar dat is wel veel voor mijn eerste post ooit. Laten we het erop houden dat ik het onbegrijpelijk vind dat ook maar iemand dit saai zou vinden. (zo sta ik ook te kijken van het wat magere gemiddelde, wacht, ik zou ophouden..)