MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Adele - 19 (2008)

mijn stem
3,50 (624)
624 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Soul / Pop
Label: XL

  1. Daydreamer (3:41)
  2. Best for Last (4:19)
  3. Chasing Pavements (3:31)
  4. Cold Shoulder (3:12)
  5. Crazy for You (3:28)
  6. Melt My Heart to Stone (3:24)
  7. First Love (3:10)
  8. Right as Rain (3:17)
  9. Make You Feel My Love (3:32)
  10. My Same (3:16)
  11. Tired (4:19)
  12. Hometown Glory (4:31)
  13. Chasing Pavements [Live from the Hotel Cafe, Los Angeles] * (3:52)
  14. Melt My Heart to Stone [Live from the Hotel Cafe, Los Angeles] * (3:21)
  15. That's It, I Quit, I'm Moving On [Live from the Hotel Cafe, Los Angeles] * (2:07)
  16. Crazy for You [Live from the Hotel Cafe, Los Angeles] * (3:43)
  17. Right as Rain [Live from the Hotel Cafe, Los Angeles] * (3:32)
  18. My Same [Live from the Hotel Cafe, Los Angeles] * (3:05)
  19. Make You Feel My Love [Live from the Hotel Cafe, Los Angeles] * (3:52)
  20. Daydreamer [Live from the Hotel Cafe, Los Angeles] * (3:41)
  21. Hometown Glory [Live from the Hotel Cafe, Los Angeles] * (3:48)
  22. Many Shades of Black * (4:30)

    met The Raconteurs

toon 10 bonustracks
totale tijdsduur: 43:40 (1:19:11)
zoeken in:
avatar van Koerok
3,0
Op Chasing Pavements na pakken de liedjes me nog niet echt, maar ik vind wel dat ze een zeldzaam mooie stem heeft. Ook is ze gelukkig niet besmet van het improvisatie-virus (Whitney Houston, Celine Dion, etc.), want tsjonge wat heb ik een hekel aan. Ze doet het wel een beetje, maar gedoseerd. Je hoort in ieder geval nog de oorspronkelijke noten van het liedje.
En wat ik toch ook wel leuk vind is dat ze geen standaard knap meisje is. Ze moet het echt hebben van haar stem en uitstraling. Ik ga 19 nog maar eens even luisteren denk ik...

avatar
metronomy
Volgende single is Make You Feel My Love

bron: adele.tv

avatar van dix
dix
Cold Shoulder .... leunt dat niet iets teveel op Massive Attack's Unfinished Sympathy ? Dat intro .....

avatar
fastpulseboy
Ja! hahaha viel me ook al op, heb ze zaterdag dan ook achterelkaar gedraaid, de dansvloer kon gewoon in hetzelfde tempo doorgaan.

avatar van dix
dix
draai ze eens tegelijk, gaat lang goed denk ik.

avatar van Mjuman
Nee, gaat na een paar maten al fout - Adele is sneller (zeker 15 - 20 BPM) en het percussieschema in de off-beat bij Massive zorgt voor temporisering,.

Als je wilt synch'en Moet je erg tweaken - ik zou het horen; misschien de doorsnee witman niet; Massive heeft gewoon een betere groove, mede door het contrast van percussie en violen.

avatar van 93.9
3,5
Carolaah schreef:
Voor liefhebbers van drum 'n bass probeer de High Contrast remix van Hometown glory eens.. is wel een fijn mixje

Ja, heb 'm vorige weel op vinyl te pakken gekregen.
Erg lekker.
Ouderwets goed schoot mij te binnen.

avatar van west
4,0
Voor mij de stem (voice) van het jaar: Adele. En niet alleen op deze cd, ook live in Paradiso was ze echt fantastisch.
Ze sneeuwt in NL een beetje onder bij Duffy en de Amy's, onterecht: luister vooral naar dit prachtige album!

avatar
Jackson07
Ik heb de cd laatst een keer gedownload en geluistert en vond het helemaal niets in vergelijking met de cd's van Amy Macdonald & Duffy. Dan heb ik het niet eens zo zeer over haar stem, want die is goed. Toch zit ik nu dagelijks op Musicmeter en kwam ik deze cd weer tegen, lovende kritieken las ik overal, dus toch maar weer een keer proberen te luisteren, en dit keer niet de hele cd uitgezeten, heb best wel een erg brede muziek smaak en sta overal voor open, probeer ook alles een echte kans te geven, maar de cd, dus de muziek vind ik echt 10 x niets, en nogmaals dat dit meisje kan zingen staat buiten kijf. Alleen geen nummer bleef hangen en de nummers uitzitten was echt een hel. 2** voor haar erg goede stem

avatar van MusicFreak
3,5
metronomy schreef:
Volgende single is Make You Feel My Love

bron: adele.tv

Is een mooi nummer wederom!
Mooi ingetogen!

avatar van hectometersnor
3,5
Leuk album met veel experimentele nummers waar veelal "vrolijkheid" de boventoon heeft. Vind haar stem echt super en uniek, daarnaast is het ook echt een heerlijke meid om te zien, ze is zo vrolijk en ik vind het bovendien ook een mooie meid. Ze word veel vergelijken met Amy Winehouse, iets waar ik het niet mee eens ben, ik vind haar muziek en stem duidelijk anders. Denk dat dit een beetje komt doordat de soul fase (Adele, Winehouse, Duffy) duidelijk is aangebroken. Wel leuk maar ooit is dit ook weer uitgemolken vrees ik en blijven de echte sterke over. Hopelijk zit Adele daarbij, aan haar stem zal het niet liggen wat mij betreft.

Met uitzondering van Chasing Pavements en Cold Shoulder vind ik het album zelf niet heel erg veel aan. Maar dit wijd ik niet aan Adele maar meer aan dat het gewoon niet mijn muziek is. Vind Cold Shoulder een super nummer en Chasing Pavements is ook een erg goed nummer. De rest ligt mij niet zo gewoon.

avatar van musicfriek
2,5
aERodynamIC schreef:
Inmiddels al aardig wat nummers her en der kunnen beluisteren en ik moet zeggen dat mijn enthousiasme over deze dame enorm toeneemt.
Het kan niet anders dan dat zij enorm gaat scoren dit jaar: wat een stem en wat een sterke nummers!

Zelfde verhaal hier. Ben gelijk enthousiast over dit album. Voor mij is track 2 echt onweerstaanbaar goed! Met name de up-tempo nummers kan ik erg waarderen hier. Tired is ook zo geweldig. Het klinkt allemaal erg professioneel, waar het bij Duffy nogal eens ontbreekt. Klasse-zangeres hoor.

avatar van aERodynamIC
4,0
geplaatst op 1 januari 2008, 22:40 uur

aERodynamIC schreef:
Dit 19-jarige meisje zou wel eens de eerste grote verrassing van 2008 kunnen gaan worden.
Ik verwacht dat zij behoorlijk groot gaat worden dit jaar en wat ik er al van gehoord heb vind ik behoorlijk sterk.
Amy Winehouse-moe? Welkom Adele!

We zullen het gaan zien.....

We zijn nu zo'n 10 maanden verder en het is inderdaad uitgekomen.
Echt moeilijk te voorspellen vond ik dit overigens niet: Adele heeft de tijdsgeest gewoon erg mee.
Ik merk ook dat ik sneller dit album pak dan die van Duffy maar ook die haalt mijn speler nog vrij regelmatig. Lekkere niets-aan-de-hand-muziek van beide dames die het eigenlijk altijd wel goed doet en dat is waarschijnlijk ook hun kracht.

avatar van musicfriek
2,5
En toch vind ik het maar een matige waardering hier.

avatar van aERodynamIC
4,0
musicfriek schreef:
En toch vind ik het maar een matige waardering hier.

Ik denk dat ik het antwoord hier ook al in een vroeg stadium (26 januari) heb gegeven:
aERodynamIC schreef:
Dat alle critici en beter oplettend publiek al een tijdje erg letten op Adele is niet echt verwonderlijk. Of het nu je muziek is of niet: je voelt gewoon dat dit groot gaat worden. Waarom? Heel simpel! Dit soort muziek ligt momenteel goed in de markt, het alternatieve publiek kan er mee thuis komen en hun libelle-lezende moeders kunnen goede klanten zijn om dit album zo rond de kerst kado te doen (als Adele inmiddels is doorgebroken naar het grote publiek)

Ik denk dat dit toch echt wel een rol speelt

avatar
chrismusic
aERodynamIC schreef:
(quote)

Ik denk dat ik het antwoord hier ook al in een vroeg stadium (26 januari) heb gegeven:
(quote)

Ik denk dat dit toch echt wel een rol speelt


Het grote probleem bij deze cd vind ik, is dat het instrumentaal niet erg sterk is. bij de meeste cd's die niet veels soeps zijn is het meestal andersom en is het instrumentaal sterk maar verpest de zang de cd.
vind de cd kaal klinken bijna accapela achtig. Elke keer als ik aan deze begin dan kap ik de cd af en dat terwijl ik deze in het begin erg sterk vond.

avatar van musicfriek
2,5
Het is gewoon bij vlagen een heel sober en ingetogen album, maar instrumentaal niet sterk? Vind ik wel meevallen eigenlijk. Vind de muziek juist goed bij haar stem passen, alhoewel er soms wel wat meer power in mag, dat dan weer wel.

avatar van BoordAppel
4,0
Ik vind die plaat van Duffy toch wel wat beter. Vooral muzikaal interessanter. Ook staan hier een aantal achtergrondmuziekjes op, dat heeft Duffy ook niet. Het is ieder geval allemaal wel een stuk interessanter dan het zoveelste Britpop bandje.

Verder zijn beide zangeressen niet echt te vergelijken vind ik.

avatar van musicfriek
2,5
Muzikaal gezien is Duffy idd wat gevarieerder, het is maar net waar je de voorkeur aan geeft. Sober kan ook erg mooi zijn. Ik geef hier de voorkeur aan. Plus dat ik Adele qua stem sterker vind. En waarom niet vergelijken? Ze vallen beiden in het pop/soul genre.

Dit wordt met elke draaibeurt mooier trouwens, ook iets wat ik mis bij Duffy

avatar van BoordAppel
4,0
En waarom niet vergelijken? Ze vallen beiden in het pop/soul genre.

Dat is nogal breed. Ik vind de stemmen van beide dames ontzettend verschillend en de muziek ook. Duffy grijpt veel meer terug op het verleden terwijl Adele wat moderner is.

Dit wordt met elke draaibeurt mooier trouwens, ook iets wat ik mis bij Duffy

Dat had ik juist bij Duffy. Ik begon op een 3,5, het staat nu op een 4 en stiekem is het richting een 4,5 aan het gaan. Ik blijf die plaat opzetten.

avatar van musicfriek
2,5
Ik heb ze beiden vanavond voor het eerst aantal malen gedraaid en de tijd zal uitwijzen wie aan het langste eind trekt (Maar ik weet het eigenlijk al wel). Je hebt wel gelijk wat betreft verleden en modern. Het heeft allebei wel iets.

Ben trouwens erg blij met beide albums.

avatar van Arrie
Ik begin het soul-genre de laatste tijd steeds meer te waarderen. Het begon ermee dat ik Songs in the Key of Life een keertje draaide en het echt heel erg mooi vond. Ook de laatste van Alicia Keys blijf ik maar draaien. Dit is dus ook soul, maar dit is toch wel andere soul dan Stevie Wonder, Alicia Keys, en Joss Stone om maar wat voorbeelden te noemen van waar ik eveneens naar luister. Het is zoals hier boven al wordt gezegd inderdaad soberder, maar voor mij straalt het ook een andere sfeer uit.

In het eerste nummer al, Daydreamer, is er veel minder muzikale begeleiding dan ik gewend ben van soul. Op deze manier staat haar prachtige stem centraal, de stem is immers één van de belangrijkste aspecten in het genre.

Ook het tweede nummer, Best for Last, begint weer met minimale begeleiding, alleen een bas, om vervolgens in een leuk refrein terecht te komen waarbij de piano en wat achtergrondzangeressen meedoen. Mooi hoor!
Adele schrijft haar muziek ook zelf. (Toch?) Ik vind de teksten ook best wel goed, moet ik zeggen. Want dat is toch wel iets wat ik belangrijk vind bij zulke sobere muziek. Maar die zijn dus prima!

Vervolgens krijgen we de twee hits, die wel wat minder sober zijn. Desalniettemin vind ik Chasing Pavements echt prachtig! Het was het eerste nummer wat ik van haar hoorde (al een hele tijd voor het een hit werd) en ik was meteen verkocht! Die prachtige stem, in combinatie met zo'n mooi liedje, én die mooie tekst, super.
Cold Shoulde is wel wat minder. Hier gaat haar stem wat meer richting Amy Winehouse (niet dat ik dat erg vind hoor). Maar toch érg leuk, zeker voor top 40-begrippen.
En die tekst:

You shower me with words made of knives

Ik ken dat gevoel, maar ik vind het echt mooi verwoord.

Overigens hoor je in Cold Shoulder ook goed dat het is geproduceerd door Mark Ronson.

Ondertussen zijn we alweer bij Crazy For You en weet je wat nou het probleem is, wat ik ook weer bij dit liedje heb. Het pakt me niet. Chasing Pavements bijvoorbeeld wel. Maar dit liedje weer niet, en dat heb ik met meer liedjes. Aan haar stem ligt het niet hoor, die is heel mooi. Aan de minimale muzikale begeleiding ook niet, dat vind ik geen probleem. De liedjes zijn gewoon niet zo memorabel naar mijn mening. Toch jammer.

Bij Melt My Heart To Stone lukt het haar dan weer wel om me te pakken. Dit vind ik een erg mooi nummer. First Love is ook best wel mooi met dat glockenspiel, of kan je dat gewoon klokkenspel noemen? In ieder geval, vooral daardoor vind ik hem zo mooi. Voor de rest is ie wel een beetje aan de saaie kant eigenlijk.

Right As Rain is wat meer up-tempo, en dat heeft eigenlijk ook wel wat. Het is misschien niet heel mooi, maar wel leuker om naar te luisteren dan sommige langzamere nummers, omdat die bij Adele snel al aan de saaie kant zijn.

Make You Feel My Love echter niet, dat is een mooi nummer, maar daarvoor moeten de credits natuurlijk wel naar Bob Dylan. Adele heeft hem echter verdienstelijk gecoverd, en die vind ik eigenlijk een stuk mooier dan de twee snellere nummers die erop volgen: My Same en Tired. Tired wordt echter steeds mooier, hoe verder het liedje komt.

En dan zijn we al weer bij het laatste nummer, dat ging sneller dan ik had verwacht. Het pianospel in Hometown Glory vind ik echt prachtig. Het doet me heel erg denken aan dat pianoliedje van Amélie. Maar inderdaad, Best For Last, wát een nummer. Wauw! Haar stem kom goed tot zijn recht en de muzikale begeleiding is super zoals ik al zei (die piano! ), waarmee dit voor mij het hoogtepunt van het album is.

Je vraagt je nu misschien af waarom ik maar 3,5* geef? Haar stem is inderdaad erg mooi, maar de liedjes pakken me niet altijd, en zijn niet altijd even memorabel. Sommige liedjes vind ik gewoon niet zo sterk. Máár, ik ben echt zeer benieuwd wat we nog allemaal gaan zien van deze dame, het is wel een veelbelovend debuut. De stem is er, het talent is er ook, je zou zeggen; dat kan niet meer misgaan. We zullen zien.

avatar van MusicFreak
3,5
Ik luister nog altijd vaak naar een aantal nummers van deze CD.
Ze blijft een ontzettend goede zangeres.. Live versies van de nummers vind ik erg sterk!

avatar van Mjuman
musicfriek schreef:
Muzikaal gezien is Duffy idd wat gevarieerder, het is maar net waar je de voorkeur aan geeft. Sober kan ook erg mooi zijn. Ik geef hier de voorkeur aan. Plus dat ik Adele qua stem sterker vind. En waarom niet vergelijken? Ze vallen beiden in het pop/soul genre.

Dit wordt met elke draaibeurt mooier trouwens, ook iets wat ik mis bij Duffy


Beiden in het soul/pop genre? Al veel erover gesproken in platenzaken. Adele is inderdaad soberder - maar één van de vooraanstaande Briste critici noemde haar stemgeluid heel contemporain en actueel - ik vind haar ook meer passen in de de S/SW traditie van bijv. Tracy Chapman.

Duffy neigt meer naar soul a la Joss Stone en de traditie van Cilla Black en Dusty Springfield. Als je het debuut van (Aimee) Duffy (juist ja, bijna Amy) - A Winter of Clowns (Welsh gezongen) kent, kun je alleen vaststellen dat er veel is gedaan (en gesleuteld).

Voor mij is Adele soberder, puurder, natuurlijker - maar Duffy zingt niet verkeerd.

avatar van Fieke_28
5,0
Chasing Pavements en Hometown Glory zijn beide prachtige nummers, dus ik ga dit album binnenkort toch maar eens beluisteren.

Ben benieuwd of ik dit beter zal vinden dan Duffy.

avatar van Carolaah
3,5
Hmm dit album is echt gegroeid bij mij.
Het is niet eens een heel bijzondere cd,
maar gewoon prettig.. Als je deze muziek en haar stemgeluid kunt waarderen althans.

Hometown glory blijft een prachtstukje aan muziek
Schitterend

avatar van L_in_love
Deze cd voor kerst gevraagd. Heb de nummers Hometown glory, My same, Cold shoulder en To make you feel my love gehoord.
Vooral Hometwon glory is een prachtig nummer. Zo mooi gezongen.
Na kerst volgt de definitieve beoordeling

avatar van djarend
5,0
Heel verstandig, als Kerstkado, hij komt namelijk morgen opnieuw uti met een extra cd met allemaal live tracks die echt schitterend zijn en dan ook nog eens haar versie van Many Shades of Black van de Raconteurs. IK heb hem nu 5 sterren gegeven want deze plaat wordt steeds mooier en die extra cd (wordt die nog op deze site vermeld straks) maakt de plaat helemaal een topper, en tja, die nieuwe single, to make you feel my love, kippenvel (is een Bob Dylan cover, nog even orgineel gedraaid, ook mooi maar haar versie is Da Bomb) wordt nummer 1 met Kerst denk ik.
Valt overigens echt niet onder Soul hoor, ze heeft wel Soul, maar is toch echt gewoon "pop" te noemen, maar dan wel met een Hoofdletter, dus Pop. Net als Amy Winehouse en Duffy, die maken ook gewoon Pop, uiteraard wel met een goede Soul feel erbij. Vergelijking met Duffy gaat helemaal mank als je ze live hoort, Duffy is live zéér matig, Adele top, ik ging eerst ook helemaal voor Duffy maar dat is nu helemaal verandert, de cd van Adele beklijft meer en is juistveeeel gevarieerder dan Duffy. Inmiddels is de plaat overigens meer dan 30.000 verkocht, dus Goud in Nederland........

avatar
Jackson07
djarend schreef:
Heel verstandig, als Kerstkado, hij komt namelijk morgen opnieuw uti met een extra cd met allemaal live tracks die echt schitterend zijn en dan ook nog eens haar versie van Many Shades of Black van de Raconteurs. IK heb hem nu 5 sterren gegeven want deze plaat wordt steeds mooier en die extra cd (wordt die nog op deze site vermeld straks) maakt de plaat helemaal een topper, en tja, die nieuwe single, to make you feel my love, kippenvel (is een Bob Dylan cover, nog even orgineel gedraaid, ook mooi maar haar versie is Da Bomb) wordt nummer 1 met Kerst denk ik.
Valt overigens echt niet onder Soul hoor, ze heeft wel Soul, maar is toch echt gewoon "pop" te noemen, maar dan wel met een Hoofdletter, dus Pop. Net als Amy Winehouse en Duffy, die maken ook gewoon Pop, uiteraard wel met een goede Soul feel erbij. Vergelijking met Duffy gaat helemaal mank als je ze live hoort, Duffy is live zéér matig, Adele top, ik ging eerst ook helemaal voor Duffy maar dat is nu helemaal verandert, de cd van Adele beklijft meer en is juistveeeel gevarieerder dan Duffy. Inmiddels is de plaat overigens meer dan 30.000 verkocht, dus Goud in Nederland........

Duffy live matig???? Jij bent niet wijs. Ik heb Duffy meerdere malen live gehoord en kippenvel, bijna hetzelfde als op de cd, alleen nog iets beter. Ik snap daarom ook echt niet waar je het vandaan haalt. Dat is geen mening, je zingt live goed of je zing live niet goed, en iedereen kan horen dat het goed is. Adele heb ik live nog niet gehoord, haar stem klinkt op de cd mooi, maar de nummers vind ik 1 voor 1 drama.

http://nl.youtube.com/watch?v=30DEbUxKqBQ kijk dit nog maar even en luister de album versie en kom er dan maar op terug. En er is nog veel meer live materiaal te vinden, vooral het nummer Mercy op glastonbury ofzo reageert het publiek helemaal uitzinnig als ze haar keel opengooit

Verder respecteer ik wel dat je adele zo goed vind hoor, want ze kan ook zeker wel zingen, dat staat buiten kijf

avatar van Fieke_28
5,0
Jackson07 schreef:
(quote)

Duffy live matig???? Jij bent niet wijs. Ik heb Duffy meerdere malen live gehoord en kippenvel, bijna hetzelfde als op de cd, alleen nog iets beter. Ik snap daarom ook echt niet waar je het vandaan haalt. Dat is geen mening, je zingt live goed of je zing live niet goed, en iedereen kan horen dat het goed is. Adele heb ik live nog niet gehoord, haar stem klinkt op de cd mooi, maar de nummers vind ik 1 voor 1 drama.

http://nl.youtube.com/watch?v=30DEbUxKqBQ kijk dit nog maar even en luister de album versie en kom er dan maar op terug. En er is nog veel meer live materiaal te vinden, vooral het nummer Mercy op glastonbury ofzo reageert het publiek helemaal uitzinnig als ze haar keel opengooit

Verder respecteer ik wel dat je adele zo goed vind hoor, want ze kan ook zeker wel zingen, dat staat buiten kijf


Je kunt inderdaad niet zeggen dat Duffy niet live kan zingen. Ze is live minstens even goed als op de cd, zo niet nog beter! Adele kan ook zeker wel zingen, maar net als Jackson07 weet ik niet hoe jij het idee hebt gekregen dat Duffy maar matig zingt. Heb je haar uberhaüpt wel eens live gehoord?

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 16:22 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 16:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.