Deep Purple - Stormbringer (1974)

Label: Purple

1. Stormbringer (4:06)
  2. Love Don't Mean a Thing (4:27)
  3. Holy Man (4:31)
  4. Hold On (5:06)
  5. Lady Double Dealer (3:23)
  6. You Can't Do It Right (With the One You Love) (3:28)
  7. High Ball Shooter (4:29)
  8. The Gypsy (4:08)
  9. Soldier of Fortune (3:11)
  10. Holy Man [Remix] * (4:32)
  11. You Can't Do It Right [Remix] * (3:27)
  12. Love Don't Mean a Thing [Remix] * (5:07)
  13. Hold On [Remix] * (5:11)
  14. High Ball Shooter [Instrumental] * (4:30)
  15. Stormbringer [Quadrophonic LP Mix] * (4:07)
  16. Love Don't Mean a Thing [Quadrophonic LP Mix] * (4:27)
  17. Holy Man [Quadrophonic LP Mix] * (4:30)
  18. Hold On [Quadrophonic LP Mix] * (5:10)
  19. Lady Double Dealer [Quadrophonic LP Mix] * (3:20)
  20. You Can't Do It Right [Quadrophonic LP Mix] * (3:28)
  21. High Ball Shooter [Quadrophonic LP Mix] * (4:27)
  22. The Gypsy [Quadrophonic LP Mix] * (4:15)
  23. Soldier of Fortune [Quadrophonic LP Mix] * (3:21)
avatar van De buurman
Ben het album toch weer met frisse oren gaan beluisteren. Waar de plaat begrijpelijkerwijs niet als een Blackmore-plaat gezien wordt, speelt de man toch wel erg goed hier hoor. Wat cleaner, soms funky, bluesy, en ook opvallend veel slide. De solo's in het titelnummer behoren tot zijn beste.

avatar van Karma_To_Burn
Vooral grappig als je dit album hebt opgezet net na het album Deep Purple uit 69, een heel andere band aan het werk hier. Ik kan trouwens beide periodes (en alle periodes) erg waarderen. Dit album heeft een andere style maar toch blijft het nog steeds kenmerkend Purple en dat is een kunst op zich! Fijne funky rock en een album die gehoord mag worden.

4 sterren blijven zonder enige twijfel 4 sterren.

avatar van Kronos
Niet door iedereen gesmaakt, maar een flinke scheut funk in de rock van Deep Purple levert een mooi album op. Geen grote uitschieters, wel een constant niveau. Glenn Hughes doet soms wel te veel moeite om Stevie Wonder te zijn. The Gypsy laat horen dat zijn stem juist het best klinkt samen zingend met Coverdale.

86/100

avatar van B.Robertson
Zo bij het grasduinen in de collectie ineens zin om de oude LP van Stormbringer te draaien. Het titelnummer is nog steeds overweldigend en het anders als vervelend zeurnummer beschouwde Love Don't Mean a Thing was voorbij voor ik er erg in had, waarna Glenn Hughes' solozang in de zeer geslaagde semi-ballade Holy Man een traktatie voor het gehoor is. Dan die andere zwakke broeder: Hold On, geschreven door de hele band zonder Ritchie Blackmore; die had namelijk een hekel aan dat nummer en heeft de solo opzettelijk verprutst. Dat gegeven moet ergens in een Deep Purple fanzine staan - ben drie jaar lid van de Belgisch-Nederlandse Deep Purple fanclub geweest. Blackmore vond alleen Soldier of Fortune en Stormbringer goed en kon zich in de gepubliceerde interviews geweldig negatief uitlaten over Deep Purple. Gelukkig lijkt hij er hier op de eersteklas rocker Lady Double Dealer nog wel zin in te hebben en schotelt de luisteraar een vorstelijke solo voor. You Can Do It Right heb ik nooit verkeerd gevonden met zijn funky inslag en hier valt Jon Lord voor het eerst echt op met een fatsoenlijke (korte) keyboardsolo, want zijn aandeel op Hold On stelde niet veel voor. Highball Shooter behoort tot het stevigste van de plaat en kent een vrij opgewekte stemming, zonder melig te worden. Bevat een ferme, bruisende orgelsolo van Jon Lord. Het tweestemmig gezongen The Gypsy blijft een wonderschone luisterervaring, waarin o.m. Ian Paice op een solide manier de boel dicht mept. David Coverdale heeft ter besluit zijn moment in Soldier of Fortune, dat nummer bracht hij na Purple ook nog wel ten gehore. Het album Stormbringer werd hier meerdere decennia weggezet tegen Burn als de mindere opvolger van dat album en ook Come Taste the Band werd als beter beschouwd. Tijd om daar eens verandering in te brengen want Burn kent per saldo maar twee echte uitschieters voor mij en Stormbringer heel wat meer.

Stormbringer was even wennen maar heeft zijn eigen charme. Het gitaargeluid van Blackmore is werkelijk prachtig. Na dit album definitief fan van Coverdale geworden,

Allereerst het titelnummer sterke rif, zang, live zelfs nog mooier waar ook Jon Lord er nog wat aan toevoegt.

Love don't mean a thing funky, goed gezongen en een gentle solo van de meester aan het eind

Holy man is prachtig gezongen en wordt opgesiert door een middenmoog stukje van Jon Lord en prachtig gitaargeluid van Blackmore die voorheen zelden zo geklonken heeft

Hold on als song ietsje minder toch vind ik de solo van Blackmore heerlijk en het elektrische pianotje van jon Lord, hij had van mij nog wel even mogen doorgaan want het klink heerlijk

Lady double dealer ouderwets goed, typisch Blackmore, prachtige samenzang in het midden en een lekkere solo, ook live uitstekend op made in Europe

You can't do it right is even wennen met een moogsolo van Lord die toch wel lekker klingt

High ball shooter begint als een typische Blackmore rif maar Lord steelt de show zeker niet de slechtste in zijn soort maak ook weer niet briljant.

Gypsy is echt een juweeltje in compositie, zang, slepend gitaarwerk, er is een geweldige live uivoering van op dacht ik last concert met een bloedstollende improvisatie

Soldier of fortune is ook een juweel, akoestisch intro, slepend middenstukje, de diepe prachtige stem van Coverdale en een meltron achtig einde

Jon Lord is veelzijdig bezig in instrumentatie. Ook bij Whitesnake heeft Lord een paar leuke dingen gedaan, zeker Mean Business is hij briljant aanwezig

Gleen Hughes ben ik later veel meer gaan waarderen met een enorm bereik in zijn stem. Op seventh star van Sabbath doet hij het geweldig Zelfd nog live gezien met nummers van burn, dit album en Come last taste the band