Deep Purple - Stormbringer (1974)

Label: EMI

1. Stormbringer (4:06)
  2. Love Don't Mean a Thing (4:27)
  3. Holy Man (4:31)
  4. Hold On (5:06)
  5. Lady Double Dealer (3:23)
  6. You Can't Do It Right (With the One You Love) (3:28)
  7. High Ball Shooter (4:29)
  8. The Gypsy (4:08)
  9. Soldier of Fortune (3:11)
  10. Holy Man [Remix] * (4:32)
  11. You Can't Do It Right [Remix] * (3:27)
  12. Love Don't Mean a Thing [Remix] * (5:07)
  13. Hold On [Remix] * (5:11)
  14. High Ball Shooter [Instrumental] * (4:30)
  15. Stormbringer [Quadrophonic LP Mix] * (4:07)
  16. Love Don't Mean a Thing [Quadrophonic LP Mix] * (4:27)
  17. Holy Man [Quadrophonic LP Mix] * (4:30)
  18. Hold On [Quadrophonic LP Mix] * (5:10)
  19. Lady Double Dealer [Quadrophonic LP Mix] * (3:20)
  20. You Can't Do It Right [Quadrophonic LP Mix] * (3:28)
  21. High Ball Shooter [Quadrophonic LP Mix] * (4:27)
  22. The Gypsy [Quadrophonic LP Mix] * (4:15)
  23. Soldier of Fortune [Quadrophonic LP Mix] * (3:21)
avatar van De buurman
Stormbringer en Lady Double Dealer vind ik uitstekende nummers, net als Soldier Of Fortune. De rest vind ik toch beduidend minder. Het kabbelt aardig door, en met Blackmore, Paice en een jonge Coverdale in de gelederen wordt het er natuurlijker niet slechter van. Maar echt bijzonder vind ik het allemaal niet. Krappe voldoende.

avatar van BlauweVla
Het was Glenn Hughes eigen mening toen hij zich er zo over verbaasde waarom Ritchie zo tegen zijn funk was, terwijl hij dat op de Rainbow albums ook wel deed volgens hem. Ja inderdaad geen volbloed funk nummers natuurlijk...

Ja dat eerste soloalbum van Hughes is heel erg Stevie Wonder achtig

avatar van Brutus
Uitstekend album van Deep Purple.

Wel iets minder dan Burn!, maar veel beter dan Who do we think we are!

Ik het nummer Strombringer gehoord met alleen Glenn Hughes die het zingt.

Smoke on the water a Tribute to Deep Purple

Fantastische uitvoering.

Hij is een veel betere zanger dan David Coverdale

Brutus schreef:
Hij is een veel betere zanger dan David Coverdale

Nee! Nou ok tegenwoordig misschien.. Maar Coverdale was toendertijd echt een baas als het op zingen aankwam. Hij had toen nog dat bronstige diepe bluesy geluid, terwijl Glenn meer soulful zong. Oftwel appels met peren vergelijken! Ze waren gewoon allebei erg sterk en vulden mekaar goed aan. Live vloog Glenn wel eens wat uit de bocht.

avatar van De buurman
Ik heb Hughes altijd een ongelooflijk irritant ventje gevonden, ook qua stem. Coverdale pas de laatste 25 jaar.

Maar hoe Coverdale hier nog zong...

Fantastisch mooi hoesje

avatar van Thuurke
Ik heb de afgelopen 40 jaar alleen maar Deep Purpe Mk II gehoord en nummers als Smoke on The Water, Black Night en Child In Time kennen we nu wel. Het is nu tijd om Burn, Stormbringer en Come Taste The Band te ontdekken, een andere Deep Purple samenstelling zonder Gillan en Glover en met Glenn Hughes en David Coverdale en met Tommy Bolin op de laatste plaat in plaats van Richie Blackmore. O.k. het is geen pure hardrock maar het zijn wel een drietal goede rockplaten die een funky bluesrock laten horen. Ze zijn nu al een paar jaar te koop in de geremasterde versies met extra nummers en met remixes van de meeste nummers en ze knallen je speakers uit.

PriestMaiden
Iets minder dan Burn maar ook een goede schijf met Coverdale en Hughes.

avatar van Barfly
Deze plaat gaat meer de kant op van Whitesnake; rustiger en veel meer blues. Geen individuele uitspattingen meer van gitaar en toetsen, iets waar Deep Purple toch een eigen karakter mee kreeg.
De enkele harde rockers zijn voor mij de uitschieters; Stormbringer en Lady Double Dealer.
Kant 2 bevalt prima, met uitzondering van de afsluiter. De stem van Coverdale is geweldig.

Barfly schreef:

Kant 2 bevalt prima, met uitzondering van de afsluiter.

Je gaat me toch niet vertellen dat je Soldier Of Fortune een slecht nummer vindt?

avatar van Barfly
Voor de zekerheid Soldier of Fortune nog maar eens beluisterd. Nee, ik vind het geen slecht nummer, maar ook niet bijzonder. Het doet me denken aan de sfeer van een nummer van Rainbow... weet even niet welke.
Voor een ballad was hier meer uit te halen geweest door het nummer een flinke gitaarsolo mee te geven waarbij je de tranen niet kunt tegenhouden.
Nu vind ik het wat aan de saaie kant en vind ik de zanglijn van Coverdale in sommige passages niet helemaal gelukt.

Nieuwstad
De sfeer van Rainbow kan ik wel inkomen. Op het eerste Rainbow album zou het niet hebben misstaan. Ritchie speelt een redelijk bescheiden solo inderdaad, maar ik vind het wel bij het nummer passen. Het laat ook zien dat hij het niet altijd nodig vond om op de voorgrond te treden en dat siert hem. En dan tot slot Coverdale... die zingt hier toch echt de sterren van de hemel.. wat een passie. De zanglijnen zijn ook perfect voor de crooner stem die hij hier op zet.

Iedereen beleeft het natuurlijk op zijn eigen manier maar misschien moet je het nog wat vaker horen? Ik krijg althans de indruk dat je het album nog maar net kent. Het heeft bij mij ook vele luisterbeurten gekost voor ik het kon doorgronden.

avatar van Barfly
Ik heb de elpee een kleine dertig jaar in de kast staan, maar dat zegt natuurlijk niks. In de loop der jaren zal ik het een tiental keren gedraaid hebben. Dus echt het album door en door kennen... nee, dat niet.
Bij Deep Purple pak ik toch vaak de oudere albums, vooral Fireball en In Rock. En Made in Japan uiteraard.
Als ik Coverdale wil horen grijp ik automatisch naar de Whitesnake-platen.
Stormbringer is zeker een plaat die meerdere draaibeurten verdient en daar hoop ik de aankomende 50 jaar nog wel eens aan toe te komen. Wie weet dringt de schoonheid van Soldier of Fortune nog eens tot me door.

Nieuwstad
Ik pakte eerst ook altijd de albums met Gillan uit de kast. Maar langzaamaan ben ik Mark III en IV steeds meer gaan waarderen. Iets minder recht toe recht aan waardoor het minder snel verveelt voor mij.

Was het trouwens misschien Catch The Rainbow waar je aan moest denken?

avatar van freakey
Nieuwstad schreef:
....Was het trouwens misschien Catch The Rainbow waar je aan moest denken?

Catch the Rainbow is gebaseerd op het themaatje van Coronarias Redig (Burn expanded edition):

Might Just Take Your Life / Coronarias Redig by Deep Purple : Reviews and Ratings - Rate Your Music - rateyourmusic.com B-side features a non-album track - "Coronarias Redig" - which also graced the flip-side of the "Burn" single. "Coronarias Redig" was recorded in Sweden, at the outset of the 1973 European tour. The song was not initially intended to be recorded as an instrumental, but reports note that David Coverdale was too out-of-sorts to lay down the vocals. As a result, the number transcended into an extended solo from Ritchie Blackmore, while Jon Lord filled spots with keyboard chops. Blackmore later reused the theme from the chorus, for the hook of Rainbow's killer cut "Catch The Rainbow".

Nieuwstad
Nooit geweten. En de gelijkenis is me ook nooit opgevallen. Ik zal er eens op letten.

avatar van Bluebird
Ja duidelijk. ''We believe we'd catch the rainbow, ride the wind to the sun'' kun je zo meezingen met het gitaarthemaatje.

Nieuwstad
Ja ik hoor het nu ook wel. Erg toffe track trouwens, jammer dat Coverdale niet in staat was om een bijdrage te leveren. Het schijnt dat ie in slaap was gevallen?

avatar van musician
Alleen Lord en Paice halen nog een redelijk niveau, voor het overige vind ik er maar weinig aan. Ritchie Blackmore heeft op zijn gitaar ook al weinig in te brengen, de band slaat wat nieuwe muzikale wegen in.

Aanleiding voor Blackmore om de band na een bijbehorende tour te verlaten. Dat spreekt op zich bij elkaar al boekdelen.
Ik zeg verder niks over Hughes en Coverdale maar vocaal benadert het natuurlijk niet het Ian Gillan niveau.
De composities vallen globaal gesproken nogal tegen.

Ik had het album een tijd niet gedraaid, maar nu weet ik alweer hoe dat komt. Behalve wat individuele nummers, zoals de titelsong, is het geen hoogvlieger in de Deep Purple catalogus.

avatar van Bluebird
Blackmore's gitaar is hier toch voldoende op te horen vind ik. De rockers en ballads houden elkaar wel redelijk in balans al is het ingetogen werk wat meer vertegenwoordigd dan op de overige albums. Maar op zich wordt er uitstekend gemusiceerd al zeg ik het zelf. Een andere ingeslagen weg die niet de zijne was in ieder geval, al zou je het aan het materiaal niet eens afhoren als je niet beter wist.

avatar van musician
Dit klinkt toch wel een beetje niet des Deep Purples, in vergelijk met eerder werk?
Laat ik het zo zeggen, het is bepaald geen Machine Head en Fireball en dan is het er bepaald niet beter op geworden.

Ik kan me voorstellen dat Blackmore zich een beetje werkeloos voelt. Maar dat zeg ik, hij speelt wel maar bepaalt niet overdreven veel en al ook niet onovertroffen.

avatar van Rockfan
De buurman schreef:
Ik heb Hughes altijd een ongelooflijk irritant ventje gevonden, ook qua stem.

Helemaal eens....ook op dit album is hij weer op een irritante manier aanwezig. Waarom hij zonodig ook moest bleren is mij nog steeds een raadsel. Coverdale kan het prima alleen af (kijk maar naar Whitesnake)

avatar van iggy
Volgens mij heeft Ritchie voor of op deze plaat al min of meer afscheid genomen van het Purple gebeuren. In normale doen had hij dit natuurlijk nooit toegelaten dat Purple deze weg zou zijn gaan bewandelen. De purple fans onder ons vinden dit ook niet echt een geweldige plaat. En tuurlijk begrijp ik dat. Maakt dit daarom een middelmatige plaat? Wat mij betreft helemaal niet dus. Het enige nadeel is dat Ritchie zich inderdaad een pak minder laat gelden.
Ik vind het een prachtige combi van zangers. Coverdale en Hughes zingen werkelijk de sterren van de hemel. Ik kan me ook niet aan de indruk ontdoen dat er een heftige tweestrijd heeft plaatsgevonden. En dat heeft opgeleverd dat de mannen hier op en top staan te zingen. Plus dat ze elkaar geweldig aanvullen. Het is ook veel meer een zang plaat geworden dan voorheen. Vol met variatie op zowel muzikaal gebied als zang gebied.

4 lollies voor deze plaat.

avatar van gigage
Mij is het allemaal iets te iel. Gelukkig zijn de live versies wat rauwer, dat bevalt me uiteindelijk toch wat meer.

avatar van freakey
gigage schreef:

Dat herken ik. Ik kende Made in Europe eerder dan deze. De Stormbringer studio versies vielen toen ook wat tegen. Wel meteen verliefd op Soldier of Fortune...

freakey schreef:

Dat herken ik. Ik kende Made in Europe eerder dan deze.

Alleen jammer dat geluid van Made in Europe weer minder is.

avatar van gigage
Deep purple in Graz 1975 heeft wel een prima geluid.

avatar van iggy
Ok. Ik zat net dus even te kijken naar die live Graz in hun discografie. Maar daar kom je me toch een raffel live cd's tegen zeg. Om maar te zwijgen over het pakketje verzamel cd's. Hebben de Purple mannen geld nodig ofzo???!!

iggy schreef:

4 lollies voor deze plaat.

Wereldse uitspraak, want zo zie ik het ook. Enne..Ik heb al het solowerk van Hughes en zijn stem is...bere goed en ook die van Coverdale alleen anders ja

avatar van gigage
Er zijn inderdaad opmerkelijk veel live releases van Deep Purple (vooral) begin jaren zeventig. Dat betekent dat er ook opmerkelijk veel concerten toen (met voorbedachte rade?) professioneel zijn opgenomen. En dat was toen wel even iets ingewikkelder dan tegenwoordig. Maar goed, het gaat hier over het album stormbringer. De titel doet vermoeden dat je in een wervelwind terechtkomt maar meer als een storm in een glas water is het voor mij althans niet. Een song als Hold On, hoewel goed gemaakt, hoeft voor mij niet zo. Leuk nummer voor Mothers Finest ofzo. Ik hoor toch liever iets zoals Speed King, bloodsucker en Fireball om het briesje in een storm te doen veranderen.

avatar van De buurman
Ben het album toch weer met frisse oren gaan beluisteren. Waar de plaat begrijpelijkerwijs niet als een Blackmore-plaat gezien wordt, speelt de man toch wel erg goed hier hoor. Wat cleaner, soms funky, bluesy, en ook opvallend veel slide. De solo's in het titelnummer behoren tot zijn beste.

avatar van Karma_To_Burn
Vooral grappig als je dit album hebt opgezet net na het album Deep Purple uit 69, een heel andere band aan het werk hier. Ik kan trouwens beide periodes (en alle periodes) erg waarderen. Dit album heeft een andere style maar toch blijft het nog steeds kenmerkend Purple en dat is een kunst op zich! Fijne funky rock en een album die gehoord mag worden.

4 sterren blijven zonder enige twijfel 4 sterren.

avatar van Kronos
Niet door iedereen gesmaakt, maar een flinke scheut funk in de rock van Deep Purple levert een mooi album op. Geen grote uitschieters, wel een constant niveau. Glenn Hughes doet soms wel te veel moeite om Stevie Wonder te zijn. The Gypsy laat horen dat zijn stem juist het best klinkt samen zingend met Coverdale.

86/100