Emerson, Lake & Palmer - Emerson, Lake & Palmer (1970)

Label: Island

1. The Barbarian (4:32)
  2. Take a Pebble (12:32)
  3. Knife Edge (5:09)
  4. The Three Fates: Clotho / Lachesis / Atropos (7:43)
  5. Tank (6:51)
  6. Lucky Man (4:38)
avatar van joko16
Prachtig debuut met fantastisch mooi en vol geluid (voor die tijd).
Op Lucky man klinkt de basdrum zoals een basdrum moet klinken, diep, snaarstrak en droog: Ongekend mooi.
Geweldig nummer trouwens.

avatar van Paulus_2
Langzaamaan ben ik mijn oude verzameling aan prog-rock van eind 60-er jaren tot medio 70-er jaren weer aan het opbouwen. Mijn LP verzameling heb ik ooit weggedaan en tegenwoordig kan bijna alles, geremastered of niet, weer tegen redelijke prijzen op CD worden aangeschaft.
Zo ook dit album, dat ik tegelijkertijd met Tarkus bij "Mijn Winkel!" voor nog geen €7 eergisteren aanschafte.

Toen ik dit album opnieuw voor de eerste keer hoorde, vielen mij direct een aantal details op. De muziek herken je direct, maar toch klinkt het anders dan vroeger. Naar mijn mening komt dat omdat ik , inmiddels wat jaartjes ouder, met diverse soorten muziek in aanraking ben gekomen. Anders dan 40 jaar geleden, toen ik alleen (hard)rock en blues waardeerde, hou ik nu van ook van jazz, folk, wereld muziek en klassieke muziek.

Dat is precies de mix die wordt voorgeschoteld door dit talentrijke trio. Eigenlijk ben ik nog meer verbluft dan vroeger over de muzikale rijkdom van dit album. Natuurlijk, de mannen lenen uit allerlei soorten muziekstijlen en gebruiken stukken van diverse componisten, maar de energie waarmee deze (toen nog) jonge gasten het aan elkaar smeden is geweldig. Als je hoort hoe Palmer's drumwerk het agressieve keyboard werk van Emerson ondersteunt (Knife Edge!), dan klinkt hun muziek zoals rockmuziek moet klinken.
Sommigen forumleden merken op dat ELP nog niet als een eenheid klinkt, maar dat komt mijns inziens dat de ELP-leden in een keer willen tonen wat ze allemaal in huis hebben. Na Carl Palmer's drumsolo in Tank zijn andere drumsolo's clichés geworden. Hij zegt zelf over zijn drumwerk destijds een kruising te willen zijn tussen Elvin Jones en Buddy Rich - in een rock band. Welnu, dat waren twee drumgrootheden uit de jazz..
Keith Emerson is als toetsenist onnavolgbaar. In The Nice demonstreerde hij zijn razendknappe orgel- en pianospel waarmee hij jazz en klassiek vermengde in schitterende zelf geschreven arrangementen. Bijv. Hang on to a Dream en Blue Rondo A La Turque.
Greg Lake is muzikaal gezien het complement van Palmer en Emerson. Zijn basgitaarspel is knap, maar zijn hang naar sferische impressies (Take A Pebble) biedt precies dat tegenwicht aan de razende virtuositeit van de andere twee.
Een gewéldig debuutalbum: 5 sterren!

P.S.
Als hifi-freak was ik gefocust op laag weergave. Let eens op het einde van de drumsolo van Carl Palmer in Tank als zijn ge-fasede snaredrum-roffel van links naar rechts door de luidsprekers gaat (zet de cd-speler op 4:09). De enorme klappen die daarna uit de luidsprekers komen overschrijden de grenzen van nog weer te geven lage tonen. Graag hoor ik hier reacties op. Wat doet Carl Palmer dan. Bespeelt hij een Turkse trom wellicht?

avatar van Papartis
Inmiddels opnieuw uitgegeven als remasterd met een extra cd met allerlei extra nummers of afwijkende nummers tov het originele album.

avatar van LucM
Het debuutalbum van ELP valt goed mee, er wordt erg knap gemusiceerd en het is ook erg afwisselend waarbij er invloeden wordt gehaald uit de klassieke muziek en in mindere mate folk en jazz waarmee ze snel aansloegen bij een groot progrockpubliek. Soms neemt de bombast de overhand, met name wanneer toetsenvirtuoos Emerson het laken naar zich toe trekt maar hier gaat het nog niet te ver. Toch iets minder goed de tand des tijds doorstaan dan de meeste andere progrockbands in die tijd maar dat doet niets af van de kwaliteit van dit album en de klasse van dit drietal. Met Take a Pebble en Lucky Man staan er twee van hun beste composities.

avatar van Metalhead99
Een prima debuut waarbij vooral "Lucky Man" er voor mij uitschiet. Wat een mooi nummer is dat! Een erg afwisselend album inderdaad. Dit maakt het album erg interessant. Een aanrader voor de liefhebbers van de Prog Rock uit deze periode!

avatar van viking1
Deze week voor weinig aangeschaft.
Kon uiteraard lucky man alwel(prachtig nummer)en nog wat losse nummers van hun.

Toch maar es aan dit album begonnen en tja wat moet ik er van zeggen........prima prog/rock moet er nog wel wat ingroeien/aan wenen.

Zit integen stelling tot veel prog/rock band weinig tot geen gitaar werk in.
Dit meer piano/orgel getint.
Wat zwaardere stukken,maar wel erg mooi.
Je moet er voor in de stemming zijn en even voor gaan zitten.
Wel mooie overgangen in de nummers(take a pebble)

Maar alleen al om lucky man het kopen/beluisteren meer dan waard.mooi toegankelijk nummer,de rest moet groeien.

Dit voorlopig het enigste album die ik van hun heb en ken(buiten wat losse nummers)
Heb meer van bands als rush,marillion,kansas,yes,barclay james harvest,pink floyd.....niet helemaal vergelijkbaar.

Heb me in elp nooit zo verdiept,ga ik toch maar es wat meer doen.
Want dit album klinkt en smaakt naar meer!
Buiten lucky man vind ik knife edge en the barbarian ook geweldig.

avatar van Dibbel
Een LP die ik al heel lang in bezit heb.
Vond het altijd een beetje moeilijke muziek dit.
De 'moeilijkste' groep van de symfobands uit de jaren 70.
Ik hoor dat hier heel knap gemusiceerd wordt, maar tijdens die lange pianostukken betrap ik mezelf ook nu, er toch weer op, dat ik verlangend naar mijn nagels zit te kijken.
En die drummer is fantastisch.

Maar ik ben, denk ik toch meer van de liedjes dan van de composities.
Zo is Lucky Man een heel mooi liedje en zijn de rest mooie composities, op The Three Fates na wat ik echt enigszins over de top vind en zenuwachtig van word.

Op origineel vinyl op Manticore, Hollandse persing.

Nou vlak Van Der Graaf Generator en King Crimson ook niet uit hoor Dibbel. Die gingen vaak nog wel een stap verder in de experimentdrift.
Maar die maakte meer progrock dan symforock natuurlijk. E.L.P pakte een hoop klassieke invloeden mee in hun sound en nummers.

avatar van Stijn_Slayer
King Crimson was experimenteler, maar zo technisch als Keith Emerson waren zij niet. Emerson is echt een natuurtalent die door blessures helaas nooit meer op dat niveau kan spelen. Palmer was in die tijd ook misschien wel de beste rockdrummer.

Palmer hoort onbetwist tot de betere drummers, maar heb 'm eigenlijk meer een verkapte jazzdrummer gevonden, net als Bruford, maar die mannen hebben (hadden) wel gigantisch veel in huis.
Emerson was uniek. Het is nooit helemaal mijn ding geweest( toch iets te pompeus naar mijn smaak) maar wát een talent.

avatar van Stijn_Slayer
Ja, Palmer is vrij jazzy, maar slaat toch ook wel behoorlijk hard. Bij veel metaldrummers heb ik altijd het gevoel dat Carl Palmer de basis heeft gelegd voor hun spel.

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, maar er zal veel respect zijn van mensen uit de bizz.

Toch typisch, bij Aia vind ik 'm eigenlijk niet zo heel bijzonder. Die muziek is natuurlijk ook veel minder uitgesproken dan E.L.P.
Maar pas als het ingewikkelder gaat worden komt zijn spel het best tot zijn recht.

Mijn kennismaking met de - toen nog - symfonische rock. Ik was direct verkocht en zat ieder jaar op hun volgende album te wachten. En...............ze vervelen nooit

avatar van Dibbel
bikkel2 schreef:

Van der Graaf Generator en King Crimson ben ik op een of andere manier nog nooit aan toegekomen.
Al 35 jaar ofzo niet.
Laten we hopen dat we tijd van leven krijgen...

Van der Graaf vind ik echt zware kost. Hun latere albums vind ik beter te verteren. KIng Crimson.....ook een verhaal apart. Maar zeker de moeite waard om te proberen.
Er zitten genoeg kenners hier op de site ( ik ben nog niet zo lang bezig met KC) maar ik vind Red (1974) en Discipline(1981) voltreffers. Staan ook hoog aangeschreven.

avatar van LucM
Met Van der Graaf Generator wil bij mij de klik alsnog niet komen, inderdaad zwaar en ook theatraal. King Crimson ligt mij beter (toch de 3 albums die ik bezit), weliswaar experimenteel maar ook sfeervol en niet te bombastisch, heeft ook goed de tand des tijds doorstaan. Dat kan ik iets minder zeggen van Emerson, Lake & Palmer maar de eerste 3 albums vind ik nog sterk. Nadien ging het meer om de bombast en technische krachtpatserij.

Ik heb wel mijn E.L.P periode gehad, heb ze in de jaren 90 twee x live gezien, maar luister er nog zelden naar.
Vind het heel knappe muziek, en met name dit album vind ik aardig. Maar ben wel zo eerlijk dat een verzamelaartje wel volstaat. Is niet echt meer mijn ding.

avatar van Droombolus

Helemaal mee eens.

En Lake vond ik bij King Crimson een geweldige zanger maar dat nivo heeft hij voor mij nooit meer weten te halen bij ELP.

Toch mocht ik 'm bij E.L.P wel graag horen. Het werd zorgelijk toen de come-back zich aandiende (1992)
Een hese Lake, zowel op de plaat als op de buhne. Geen aangename stem meer. Ook nooit meer teruggekomen.

avatar van Stijn_Slayer
Klopt, dat bewijst deze Greg Lake - Songs of a Lifetime (2013) ook wel.

bikkel2 schreef:

Klopt toen werd het even Emerson Lake en Powell en toen was ik er eigenlijk klaar mee.

Is uit ''86''. Daar zingt Lake trouwens nog best aardig. Op Black Moon klinkt ie anders en een stuk minder.

avatar van berrege
Interessant album van deze symfonische rockers, al is het soms wat druk, vooral in het nummer 'The Three Fates'. Take a Pebble en Knife Edge zijn voor mij de beste nummers. Lucky Man vormt een welgekomen rustpunt als eindnummer. Niet slecht, misschien een groeier.

Mijn eerste album van hen was: Taurus, toen E, L &P gevolg, Brain....met die mooie uitklaphoes en dit album pas als laatste

WPE
Tja, als je zo'n muziek kunt maken, wat valt er dan nog te zeggen? geweldig, overweldigend, je moet dit echt in je op laten nemen en ondergaan
En echt in die tijd baanbrekend, vernieuwend.

avatar van Lars Muziek.
Afgelopen week hoorde ik het nummer 'Lucky Man' op de radio.
Wat mij vooral bij bleef was de synthesizer solo op het einde!
Welk album zou ik dan het beste kunnen gaan luisteren?
Ik zo wie zo beginnen met dit debuut!

avatar van uffing
Ik zou inderdaad met dit debuut beginnen. Het is een aardige opmaat tot wat later zou volgen. Als deze je bevalt zou ik de albums gewoon chronologisch afwerken (wel stoppen na Brain Salad Surgery)

avatar van Lars Muziek.
uffing schreef:

Bedankt voor de tip!

avatar van ohmusica
Hoorde het nummer Take A Pebble op Radio Paradise, ivm overlijden Keith Emerson. Prachtig. Wat een oorspronkelijke muziek, experiment en. vrije geest...

avatar van Alicia
ohmusica schreef:

Zeg dat wel.... het was geweldig om met ELP kennis te maken begin jaren '70. Dit was mijn eerste ELP elpee, in de eerste instantie gekocht voor het geweldige Lucky Man en als ik ELP weer eens een keertje tussen al dat andere rechttoe rechtaan rock/popmuziek draai , vind ik het toch nog steeds goed klinken. Iets met oude liefde?