U2 - Achtung Baby (1991)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. Zoo Station (4:36)
  2. Even Better Than the Real Thing (3:41)
  3. One (4:36)
  4. Until the End of the World (4:39)
  5. Who's Gonna Ride Your Wild Horses (5:16)
  6. So Cruel (5:49)
  7. The Fly (4:29)
  8. Mysterious Ways (4:04)
  9. Trying to Throw Your Arms Around the World (3:53)
  10. Ultraviolet (Light My Way) (5:31)
  11. Acrobat (4:30)
  12. Love Is Blindness (4:23)
  13. Lady with the Spinning Head (UV 1) * (3:53)
  14. Blow Your House Down * (3:30)
  15. Salome * (4:31)
  16. Even Better Than the Real Thing [Single] * (3:40)
  17. Satellite of Love * (4:00)
  18. Who's Gonna Ride Your Wild Horses [Temple Bar Remix] * (4:49)
  19. Paint It Black * (3:20)
  20. Even Better Than the Real Thing [Fish Out of Water Remix] * (4:09)
  21. Mysterious Ways [The Perfecto Remix] * (7:06)
  22. Night and Day [Steel String Remix] * (6:58)
  23. The Lounge Fly Mix * (6:27)
  24. Fortunate Son * (2:40)
  25. Alex Descends Into Hell for a Bottle of Milk / Korova 1 * (3:37)
  26. Where Did It All Go Wrong? * (3:56)
avatar van Johnny Marr
Voor mij geen skipnummer, wel duidelijk de minste. Maar wat een achterlijk hoog niveau heeft de rest ook.

avatar van Rogyros
One vind ik absoluut het beste dat op dit album staat, gevolgd door Acrobat.

Wat zeg ik, One vind ik zelfs het beste wat U2 überhaupt gemaakt heeft.

Edit: De versie met Mary J. Blige vind ik dan weer een heuse verkrachting van het origineel.

avatar van Hendrik68
Helemaal mee eens. One heeft een fantastische opbouw en gaat naar een climax zoals je zelden hoort. De heren hadden hun verstand moeten gebruiken, dan snapten ze zelf ook wel dat dat nummer op deze manier op geen enkele manier kan worden overtroffen en al helemaal niet met Mary J. Blige.

Senza una donna van Zucchero Fornaciari is ook zo'n nummer dat origineel geweldig is, maar na een vertaling in het Engels met een kansloze gitaarpartij van Clapton van alle charme ontdaan werd. Maar zo zijn er waarschijnlijk nog wel veel meer voorbeelden van nummers die eigenlijk geweldig zijn, maar omdat de verkeerde versie op de radio komt gaat het nummer je juist tegen staan.

avatar van teus
Rogyros schreef:
One vind ik absoluut het beste dat op dit album staat, gevolgd door Acrobat.

Wat zeg ik, One vind ik zelfs het beste wat U2 überhaupt gemaakt heeft.

Wat het laatste betreft ook helemaal mee eens ,vind de One versie met Mary J. Blige heel vervelend en overbodig

Maar mijn favoriete track van AB is eerst Until The End Of The World, en klem daarna One en Love Is Blindness

avatar van harencoor
Na al die jaren nog steeds mijn favo U2 album.

avatar van Niek
Ik heb het lang geprobeerd, maar kan niet ontdekken wat hier zo uitzonderlijk goed aan is. Veel prima songs. Nooit fantastisch (muv One allicht). Veel gaat ook onopgemerkt aan me voorbij; het kan mijn aandacht niet vasthouden. Mysterious Ways doet me even opveren, omdat het refreintje lekker mee te brullen is. Op een gegeven moment merk ik dat de cd is afgelopen. Het enige dat dan beklijft is dat ik weer iets anders dan U2 wil luisteren. Drie-en-een-halve ster is gul als je dit bericht leest. Maar lager kan ik ook niet gaan, aangezien het nergens slecht is. Ik ga het zeker zo af en toe nog eens proberen met deze plaat, maar de hoop dat er ooit een klik ontstaat tussen mij en Achtung Baby is eigenlijk wel opgegeven..

avatar van loneranger
Toen ik de single 'The Fly' voor het eerst op de radio hoorde vond ik het helemaal niks. Het had helemaal niets met de U2 van 'The Joshua Tree', die hadden ze inderdaad omgehakt, 'The Unforgettable Fire' en 'War' om maar eens wat te noemen. Bijna een jaar later, in september 1992 kocht ik het album en sindsdien vind ik het best een goede plaat. Mijn favorieten zijn 'Until the end of the world' , 'Acrobat' en 'Love is blindness'. Ik vind 'Achtung baby' niet de beste plaat van U2 maar ik vind hem zeker beter dan hun nieuwste 'Songs of Experience'. Op deze plaat wordt tenminste nog echt gerockt.

avatar van Zwaagje
Songs of experience vind ik geen slecht album, maar kan niet tippen aan deze. Heerlijk experimenteel in z'n geluid en toch lekkere "poppy" nummers......subliem en met terugwerkende kracht 5*