U2 - Achtung Baby (1991)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. Zoo Station (4:36)
  2. Even Better Than the Real Thing (3:41)
  3. One (4:36)
  4. Until the End of the World (4:39)
  5. Who's Gonna Ride Your Wild Horses (5:16)
  6. So Cruel (5:49)
  7. The Fly (4:29)
  8. Mysterious Ways (4:04)
  9. Trying to Throw Your Arms Around the World (3:53)
  10. Ultra Violet (Light My Way) (5:31)
  11. Acrobat (4:30)
  12. Love Is Blindness (4:23)
  13. Lady with the Spinning Head (UV 1) * (3:53)
  14. Blow Your House Down * (3:30)
  15. Salome * (4:31)
  16. Even Better Than the Real Thing [Single] * (3:40)
  17. Satellite of Love * (4:00)
  18. Who's Gonna Ride Your Wild Horses [Temple Bar Remix] * (4:49)
  19. Paint It Black * (3:20)
  20. Even Better Than the Real Thing [Fish Out of Water Remix] * (4:09)
  21. Mysterious Ways [The Perfecto Remix] * (7:06)
  22. Night and Day [Steel String Remix] * (6:58)
  23. The Lounge Fly Mix * (6:27)
  24. Fortunate Son * (2:40)
  25. Alex Descends Into Hell for a Bottle of Milk / Korova 1 * (3:37)
  26. Where Did It All Go Wrong? * (3:56)
avatar van titan
titan (crew)
Na het matige en wisselvallige Rattle and hum de plaat waarop U2 zichzelf op magistrale wijze heruitvondt. 5*

avatar van Chainsaw
Prachtige CD met een paar geweldige nummers ! Zonder twijfel één van de beste U2 CD's ooit ...

avatar van Zachary Glass
Deze cd heeft twee volle jaren mijn leven beheerst.

JonnieBrasco
Ik zet de cd op. Dit zijn mijn bevindingen.

1. Het opent met Zoo Station, waarbij de muziek elke 5 seconden 'bijgeladen' wordt met een extra sample. Bij 0:46 knapt de muziek los, beter kan een cd niet beginnen.
2. Het echte gitaarwerk gaat verder in het tweede nummer. YEAH! Even better than the real thing. De solo is net zo'n klassieker als in "Talk Talk - Such a Shame". Dat maakt dit nummer af.
3. One. Ogen dicht en hoor de mooie opbouw, de krachtige gitaar-details en tekst. Als je in dit nummer opgaat besef je niet meer dat je hem al grijs gedraaid had ...
4. Mijn favoriete nummer. Ten eerste vanwege de toffe beat + gitaar-riff. Maar vooral vanwege die rare, zweverige solo (vanaf 2:00) die je meeneemt naar het einde van de wereld. Bij 2.33 ben je terug en vanaf dan heb ik tot 3.02 kippenvel, door de goeie muziek. Het einde luister ik gekgenoeg zelden uit.
5. Om de recensie een beetje kort te houden en ik dit nummer verder niet zo bijzonder vind: geen commentaar.
6. zie 5.
7. Supergaaf nummer! The Fly is het bewijs dat er agressie en gitaardimensie in deze cd zit.
8. Mysterious ways. Tijdloos nummer gestuurd door de bekende, unieke gitaarsample. Ook de brug van dit nummer is erg mooi.
9. Niet vergeten de bas er wat uit te halen, dit is even weer een relaxt nummer.
10. Ultraviolet. The Edge heeft hier de 'delay' en 'reverb' knopjes weer als vanouds op de juiste positie staan. Goed nummer.
11. Acrobat. Hier had Larry nog wat energie over en kan nog eventjes helemaal los op zijn drums, wat lekkere stukjes oplevert met het min of meer continu soleren van the Edge.
12. Een rustige afsluiter in een driekwartsmaat. Jammer dat het alweer tijd wordt om wakker te worden. B-Sides als "Lady with the spinning head" hadden er best tussen gemogen. I Blow out the candle...

Voor het eerst geef ik in mijn musicmeter-carriere 5 sterren ...
(tegelijkertijd bedenk ik dat OK Computer dit dan ook moet hebben )

Chainsaw, chrissie, hawkmoon, Leeuw, titan, Zachary Glass en Zavo:
Jullie hebben dit album ook in je top-10 staan. Ik zou het wel leuk vinden als jullie reageerden op mijn bovenstaande verhaaltje, hoe ervaren jullie dit album precies?

avatar van Chainsaw
Je hebt zeker weten gelijk JonnieBrasco.

Vind persoonlijk One, Until the End of the World en Fly de beste nummers van deze CD.

Alleen vind ik Who's Gonna Ride Your Wild Horses (die jij niet zo bijzonder vind) toch wel erg goed !

Maar verder ben ik het zeker met je eens, wat je mening over die andere nummers betreft.

Waar ik echt kippenvel van krijg, is de gitaarsolo (begint bij 2.25)van The Edge bij het nummer The Fly !!

JonnieBrasco
Inderdaad, als ik mijn mouwen opstroop bij dat stuk, dan zie ik ook dat ik het opeens koud heb, ook al is het midden in de zomer ... (wat The Edge allemaal met je kan doen he ...)

Who's Gonna Ride Your Wild Horses vind ik zeker wel byzonder, maar ja, ik wou mijn verhaal nog wel een beetje kort houden Het hele album is gewoon geweldig.

avatar van Zachary Glass
[enthousiast kind-mode aan] 't Is verdomme het beste album dat er ooit heeft bestaan! Alles klopt - die verwrongen, ultra-gepassioneerde muziek. Ik voel het hart kloppen in iedere noot van dit album.

Wat nog belangrijker is: het heeft bakken humor en zelf-ironie te koop. Die dingen vind ik nogal belangrijk in het leven

Zoals reeds eerder gezegd: het heeft twee 1/2 jaar van mijn leven beheersd. En nog steeds krijg ik kippenvel van dit album.

Het prachtige is - er zit een verwijzing in naar Delmore Schwartz (de literatuurprofessor van Lou Reed destijds én het hoofdpersonage in Saul Bellow's meesterlijke roman Humboldt's Gift - waar Delmore Schwartz verschijnt onder de naam Von Humboldt Fleischer).

Die Delmore schreef het meesterlijke kortverhalenboek In Dream Begin Responsibilities - over personages die vrolijk trappen in de scherven van de aan barrels geslagen ééndimensionele "American Dream".

Prachtig album van de mooiste groep ooit

[enthousiaste kind modus-uit]

Minder stadion-bombast deze keer. en wat mij betreft zijn ze geslaagd in het maken van een pure en intieme popplaat. Prachtig gewoon.

Na lang wachten (Rattle and hum vond ik minder) kwam eindelijk het nieuwe album uit. Destijds toen the Joshua tree uitkwam en het album met the Streets begon dacht ik, wat is dat. Hetzelfde bij Achtung baby, maar dat is nu typisch U2, je weet het nooit en toch ook weer wel.

Voor mij persoonlijk zijn The fly, until the end of the world, maar ook zeer zeker So Cruel de toppers van dit album. Maar ja aan elk nummer zit zijn charme. Het is maar in welke stemming je verkeert.

In ieder geval een schitterend album van de beste groep ooit.

avatar van EmDee
aERodynamIC schreef:

Minder stadion-bombast deze keer.

Terwijl in de ZooTV-tour nu net nummers van dit album voor die bombast zorgden.
Met als grandioze positieve uitschieter de Until the End of the World. Wat een licht, wat een geluid en wat een sfeer!!!

ElMeroMero
IMHO net niet zo goed als "The Unforgettable Fire", maar dicht ertegen aan wat meesterlijkheid betreft. Wat hun muziek betreft ben ik eigenlijk toch meer een fan van hun vroegere werk.

Zag ze in 1992 in Providence,RI (USA) met de Pixies als hun openingsact. Wat een dubbelklapper was dat zeg!

Erg goed album inderdaad. Sterke songs zijn onder andere One, Even Better Than The Real Thing en Until The End of The World. Een van de betere releases van U2.

Ik dacht dat die laatste song ooit eens voor een film is gebruikt, maar ik weet het niet zeker. Kan het nergens meer terugvinden in ieder geval.

Zal waarschijnlijk wel weer een Wim Wenders-product wezen, die film

avatar van Tompie
Zachary Glass schreef:

Deze cd heeft twee volle jaren mijn leven beheerst.

A ha, iemand met verstand van muziek
Fantastische plaat, inderdaad. Schitterend geproduced door den Brian. Wat ik wel als opmerking zou kunnen geven is dat er soms wat meer emotie in de muziek van U2 zou mogen zitten. Maar dit is volgens mij zonder meer hun grootste meesterwerk.

Damn - nu al ontdekt door Tompie

avatar van Ziggy007
Heb deze plaat al behoorlijke tijd in mijn bezit, maar het is er nooit van gekomen om hem te beluisteren. Shame on me Het trok me op de een of andere manier niet zo, en het album All That You Can Leave Behind viel me ook flink tegen dus het bleef maar liggen. Vorige week kreeg ik ineens de geniale ingeving om het toch maar te beluisteren en damn zeg... dat is wel ff andere koek als het All That You Can Leave Behind. Wat een plaat! Staan mss twee nummers op die me niet kunnen raken/boeien, maar dat doet mijn mening niet veranderen.

Sluit me verder aan bij korte beschrijving van JonnieBrasco

avatar van fish
Vanaf die opening (toch echt een klassieker hoor) waar het gedeelde gescheur van de gitaar klinkt als het langzaam opgang komen van een oude diesel locomotief tot het kalme uitrijden van Love is blindness, een waar meesterwerk.

Opgenomen tegen het decor van het net herenigde Berlijn, waar het jubilante van de hereniging al plaats had gemaakt voor economische malaise, komt Berlijn eigenlijk de plaat binnen. In elke noot, elke slag en elk loopje zit dat, tja, dat gruizige .
Het stof van oud beton, uitlaatgassen, vale duiven, grauwe woonblokken, versleten truien, op de een of andere manier vond dat een weg in de productie van Achtung Baby.

Bono had gezegd dat het met deze plaat er op of er onder was. Voor ons nu duidelijk dat het heel erg erop is geworden. Een staaltje van hoge inspiratie, dit album.

Hopelijk, hopelijk kunnen ze het nog 1 keer!

avatar van Tompie
Het is eigenlijk zeer moeilijk te bevatten dat een groep tot zo een meesterwerk in staat is. Verder sluit ik me volledig aan bij de mening van Zachary... BESTE ALBUM OOIT! (in enthousiaste kind-mode geschreven... )

avatar van Ziggy007
Raar toch. Toen ik dit album begin oktober voor het eerst beluisterde (na overigens wel al lange tijd in me bezit te hebben) heb ik hem 3weken lang toch echt vaak gedraaid. Mijn conclusie was dan ook een 5*album. Meesterwerk vond en vind ik het niet. Hoeft ook niet vind ik.

Bij dit album scheelt het echter heel erg op wat voor momenten ik hem beluister. Logisch denken jullie, dat is met alles. Correct, maar toch heb ik het bij Achtung Baby meer dan bij ieder ander 5* album. Daardoor de laatste weken wat lopen switchen met de stem, totdat ik me bedacht: een 5* hoeft ook weer niet per se ten alle tijde je nummer 1 te zijn. Dat als je bij een brand in huis moet kiezen tussen óf je moeder óf Achtung Baby redden, je koste wat kost dat schijfje uit je cd-speler moet zien te bemachtigen. Ik blijf hem dan ook maar beoordelen op de momenten dat me oren er wel naar staan. Top album dus. Of zie ik het verkeerd... en moet je het album ten alle tijden en onder welke omstandigheden dan ook top vinden, eer je hem met de volle 5sterren beoordeeld

Wat een lastige vragen toch weer zo aan het begin van het jaar

avatar van gemaster

Wat een lastige vragen toch weer zo aan het begin van het jaar

Is geen lastige vraag hoor. Een 5* album moet je inderdaad onder alle omstandigheden top vinden. Daarom is er ook niets hogers dan 5 sterren. Ik had eerst maar één 5* album, maar na lang beraad heb ik dat uitgebreid. Degene die die score nu hebben zijn albums die ik op elk moment kan beluisteren om me vervolgens af te vragen hoe het mogelijk is dat de mens zoiets moois kan creeëren. Dat gevoel heb jij duidelijk niet bij Achtung Baby, dus ik zou hem geen 5* geven.

Overigens ben ik dit album ook aan het beluisteren en hoewel het allemaal erg lekker klinkt, heb ik er totaal geen gevoel bij. Nou ben ik ook nooit zo'n U2 fan geweest, maar misschien komt het nog.

gemaster schreef:

Dat is het waarschijnlijk inderdaad. Muzikaal gezien is het zeker 5sterren waard (op enkele nummers na dan), maar ik heb er net als jij geen echt gevoel bij. Het brengt (mij) niets extra's, en inderdaad ik ben ook nooit zo'n u2 fan geweest als het gaat om albums. Losse nummers is het probleem vaak niet (ook niet qua gevoel), maar een heel album werkt op de een of andere manier niet.

Hmm, bij U2 heb ik een beetje haat liefde verhouding denk ik. Het ene nummer vind ik erg goed, het andere vind ik maar slap (nouja wat is slap voor 4 sterren ). Een heel album van U2 is voor mij nooit helemaal geslaagd.
Nummers als One en Beautiful Day vind ik echt geweldig, één van mijn favoriete nummers aller tijden. Maar dan komt er soms weer zo'n 80ties sound en die sound ben ik nou niet echt kapot van .

En inderdaad, het gevoel is er bij die nummers dan ook niet. Ik heb het geprobeerd, hele albums van U2 te luisteren, maar misschien waren mijn verwachtingen wel te hoog..

avatar van gemaster
Ah ik ben dus niet de enige. Ik voelde me al een beetje schuldig dat ik dit album niet zo fantastisch vond als de anderen hier. Vooral na de enthousiaste berichtjes van Zachary en consorten was ik een beetje bang dat ik de enige was. Er staan enkele juweeltjes op dit album, maar er zitten ook een paar nummers bij die me gewoon helemaal niets doen. Maar het kwartje kan natuurlijk altijd nog vallen.

Ed
ik vindt de hele cd wel goed,alleen wild horses vindt ik vrij slap.
snap ook niet dat dat toendertijd op single is uitgekomen,en ik geloof dat die single ook niet veel heeft gedaan.
terwijl er veel sterkere nummer op staan.

Ed schreef:

ik vindt de hele cd wel goed,alleen wild horses vindt ik vrij slap.
terwijl er veel sterkere nummer op staan.

Ik vindt de hele cd wel goed, alleen Wild Horses vindt ik vrij slap. (ik) Snap ook niet dat dat toentertijd op single is uitgekomen, en ik geloof dat die single ook niet veel heeft gedaan, terwijl er veel sterkere nummers op staan.

Kon het niet laten Ik maak ook vast wel eens foutjes.

avatar van Jordy

Kon het niet laten

Doe toch maar de volgende keer...

Ziggy007 schreef:

Kon het niet laten Ik maak ook vast wel eens foutjes.

Flauw ..... Concentreer je liever op de muziek hier .....

Ed
ja was een beetje snel.

avatar van Ruudf
De ongekende klasse van U2 die ze verheft boven de rest bleek hier. En eigenlijk is 'hier' de overgang tussen 'the joshua tree' en 'achtung baby'.

Want wat stonden ze voor een dillemma...'the joshua tree' was een ongelofelijk succes, het grootste U2 succes tot dan toe.
Veel, veel, veel hoge verwachtingen dus, en wat doe je dan.

Mening artiest zou voor de vijlige weg kiezen, lekker doorgaan met waar je mee bezig was, lekker je ding doen...want dat vond iedereen toch zo geweldig.. kan niet missen.

Daar dachten de heren van U2 die destijds door 'oor' als halfgoden werden betiteld anders over. Ze zochten het avontuur en vonden het. Het avontuur had niet beter uit kunnen pakken.
Ze verraste en verpletterde vriend en vijand met 'achtung baby'. Een album dat, zoals al gezegd, volledig klopt. Geen punt van kritiek denkbaar.

Een paarnummers die me in het bijzonder in het geheugen blijven....
*one > beste rock-balad ooit geschreven?? volgens mij wel!!
*until the end of the world > fantastisch, misschien wel mijn favo nummer op deze plaat. Het begint goed, maar naarmate je richting het einde gaat.... ontlading!! ..in een woord geweldig!!
*even better than the real thing > heerlijk goed... zelfs de kleinste, zachtste toontjes zijn perfect.
En zo kun je nog wel even door gaan... wat niet nodig is want er is volgens mij al genoeg over gezegd.
5 sterren.