10cc - 10cc (1973)

Rock / Pop
Label: UK

1. Johnny Don't Do It (3:36)
  2. Sand in My Face (3:37)
  3. Donna (2:54)
  4. The Dean and I (3:03)
  5. Headline Hustler (3:31)
  6. Speed Kills (3:48)
  7. Rubber Bullets (5:15)
  8. The Hospital Song (2:41)
  9. Ships Don't Disappear (Do They?) (3:04)
  10. Fresh Air for My Mama (3:04)
  11. 18 Carat Man of Means * (3:27)
  12. Hot Rock Sun * (2:59)
  13. 4% of Something * (3:59)
  14. Rubber Bullets [Single Version] * (4:07)
  15. Waterfall * (3:41)
  16. Bee in My Bonnet * (2:01)
avatar van Droombolus
Laatste 2 zijn bolustreks, achtekantjes van singles if memmerie smurfs. Wel aardig maar het nivo van de ozzinele LP halen ze voor mij toch niet.

avatar van zaaf
vroeg aan de drank, bolus?

avatar van Droombolus
Telt veel koffie ook ?

jezzekurz

avatar van Brutus
1,5
Dit is niet mijn pakkie aan.
Ik vind de bonus nummers nog het beste

Brutus schreef:
Dit is niet mijn pakkie aan.
Ik vind de bonus nummers nog het beste

Is het dan ook een 1,5 waard. Dat vraag ik me af. Vind dit altijd wat vreemde beoordelingen. Waar reken je deze plaat op af. Op het feit dat het je smaak niet is, of vind je het gewoon bagger in alle opzichten. Gezien je cijfer deugt er weinig van.
Een wat duidelijkere analyse zou in dat opzicht wenselijk zijn Brutus.

avatar van devel-hunt
10cc, toch wel een van de meest bijzondere bands ooit, alle vier de leden even bekend en even populair, dat was maar 1 bandje ooit eerder gelukt. De muziek zit heel geraffineerd in elkaar. Jammer dat ze het in de originele bezetting maar 4 platen volhielden.
Echt bekend zijn ze niet gebleven, wat komt door het feit dat 10 cc halveerde en na de 4 klassiekers een handvol slappe mainstream platen ging maken wat de naam 10cc geen goed heeft gedaan.

avatar van Wandelaar
devel-hunt schreef:
Inderdaad, begin jaren '70 werd nog naarstig gezocht naar de opvolgers van The Beatles. En daar waren ze dan: 10CC. Het knalde van de creativiteit en grappige sprongen. Deze jongens konden echt wat. De optelsom van talenten werkte. De halvering in 1976 heeft die creativiteit geen goed gedaan. En Gouldman en Stewart waren net geen Lennon en McCartney.

Yep, de mannen hadden een grootse start.
Vier topalbums op rij en heel divers.
Heerlijk debuut deze, en verder uitgediept op de geweldige follow-up Sheet Music, een in mijn ogen toch een tikje onderschatte plaat.
Jammer idd dat G&C vertrokken, maar het was toen niet anders.

avatar van zaaf
Jaja, doe er maar luchtig over. Vond het toen erger dan het uitgaan van mijn eerste verkering.

zaaf schreef:

Dat was kalverliefde zaaf.

Ach, de mannen waren nog jong.
Tegenwoordig hadden ze waarschijnlijk blijven bestaan.
Side-projecten waren toen nog amper aan de orde.