Bruce Springsteen - Greatest Hits (1995)

Label: Columbia

1. Born to Run (4:30)
  2. Thunder Road (4:48)
  3. Badlands (4:02)
  4. The River (5:00)
  5. Hungry Heart (3:20)
  6. Atlantic City (3:56)
  7. Dancing in the Dark (4:03)
  8. Born in the U.S.A. (4:41)
  9. My Hometown (4:12)
  10. Glory Days (3:49)
  11. Brilliant Disguise (4:15)
  12. Human Touch (5:10)
  13. Better Days (3:44)
  14. Streets of Philadelphia (3:16)
  15. Murder Incorporated (4:27)
  16. Secret Garden (3:57)
  17. Blood Brothers (4:34)
  18. This Hard Land (4:51)
  19. Missing * (5:06)
  20. Darkness on the Edge of Town [Live] * (3:15)
  21. Born in the USA [Live] * (4:02)
  22. Spare Parts [Live] * (3:53)
totale tijdsduur: 1:16:35 (1:32:51)

Boys?

i'm on fire?

avatar van vigil
wat is dat toch met dat I'm On Fire? Heeft Bruce een hekel aan dat nummer? Het heeft toch nummer 6 in Amerika gestaan dus hij hoort wel op de best of platen.

vigil schreef:

en bovendien is i'm on fire een groter wereldwijd commercieel succes dan bv glory days of my hometown, die wel op deze cd staan.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Als het een echte greatest hits-cd had geweest, hadden nrs 1-2-3-5-6 er nooit opgestaan en I'm on fire dus wel, evenals bv. Tougher than the rest, One step up en Leap of faith.

Ik kies voor deze trackvolgorde, geeft een completer beeld van de man's carriere.

avatar van vigil
cosmic kid schreef:

Prima maar noem het dan geen "Greatest Hits".

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Taaltechnisch bezien ben ik het met je eens

avatar van notsub
Leuke CD, die voor de Springsteen lading dekt. De helft vind ik echt goed en de rest doet me wat minder. The River, Streets Of Philadelphia en Hungry Heart hoor ik het liefst.

avatar van Roel-
Een fantastische verzamelaar die absoluut niet mag ontbreken in je collectie. Het aanwijzen van je "4 favoriete tracks" is een haast onmogelijk karwei, zoveel goeds - zo niet briljants - heeft deze plaat.

Jammer van compilaties is dat het verband tussen de nummers weg is. Op de originele albums is dat er wel en komen de nummers veel beter tot hun recht. Want er zit nogal een verschil in de tijd waarin The River is geschreven en bijv. Streets of Philadelphia. Daarom vind ik ook deze compilatie een rotzooitje en ik raad iedereen aan om de reguliere albums van Bruce te luisteren en dan tot een oordeel te komen.

Neemt natuurlijk niet weg dat The Boss, The Boss is en blijft!

avatar van mnrk
Prima verzamelaar van The Boss...

avatar van Madjack71
Greatest hits, doet wat mineur aan bij een Boss als
Springsteen. Bruce is nooit echt een hitmachine geweest.
Maar goed, voor eenieder die kennis wil maken met deze rockgigant, is het een aardige kennismaking. Alhoewel met de prikkieprijzen voor zijn cd's van tegenwoordig, je net zo goed een paar albums kunt aanschaffen.

Der ontbreken hier en daar wel een paar echte hits zoals; War/Fire/One step up/Tunnel of love/Tougher than the rest. Maar daar krijg je dan wel; Thunder road/Badlands/Atlantic city voor terug. Wat in de ogen van de fans van hem, de "hits" zijn.
Niets mis mee, maar misschien is het album uit The Essential serie wel meer toereikend.

Daarnaast is het voor de echte die hards toch weer een must have, door de 4 extra toegevoegde nummers, beetje geldklopperij is het wel. Zal ws. wel op initiatief zijn geweest van de platenmaatshappij, aangezien het uitgebracht is in een rustige creatieve periode van Bruce.

Leuk detail: De foto's komen nog van de sessie voor de hoes van Born to Run af destijds.

TheBlackKeys
De Laatste 4 nummers vind ik ijzersterk

Father McKenzie
TheBlackKeys schreef:
De Laatste 4 nummers vind ik ijzersterk

Aan je avatar te zien zul je best weten dat dit toen 4 nieuwe nummers waren om de echte fans als koper over de meet te trekken, want die hadden natuurlijk al de rest al in huis.
Ik ook, dat heb je met die echte fans, die zotten!
Murder Incorporated blijft een lekkere rocksong en Secret Garden is heel sfeervol.

Maar je doet een Heer van stand als Springsteen met een enkele verzamelaar en de wat idiote titel "Greatest Hits" niet echt veel eer aan.
Wie het enkel bij verzamelaars houdt, heeft sinds enige tijd echt véél meer aan deze :
Bruce Springsteen - The Essential (2003)

avatar van Snakeskin
behoorlijk goede compilatie

avatar van barrett
Ja een compilatie van één enkele cd is gewoon te weinig. Daar doe je The Boss oneer mee aan, deze cd had gewoon een dubbelcd moeten zijn. Maar het is alvast wel een mooie entree om deze artiest beter te leren kennen, als je er echt niets van zou kennen.

avatar van Rogyros
Goed album, maar een absoluut gemis dat I'm On Fire er niet op staat.

avatar van LDeVries
Rogyros schreef:
Goed album, maar een absoluut gemis dat I'm On Fire er niet op staat.

mee eens

avatar van papsie
'k Heb Bruce Springsteen eigenlijk leren kennen toen hij meezong in de DVD " A black and white night " van Roy Orbison. Nog later speelde hij ook mee bij " Last man standing " van Jerry Lee Lewis. Ik kende de naam van " The Boss " uiteraard wel langer maar was niet echt vertrouwd met zijn eigen werk. Deze " Greatest hits " was dan ook het ideale cadeau om ook hier uitsluitsel over te krijgen. Geweldige performer en nu de platenbeurzen maar afschuimen om ook zijn oudere werk te vinden uiteraard.

avatar van ZERO
Goede verzamelaar, waarvan ik vooral het begin erg goed vind. Born To Run is fantastisch, maar Thunder Road is bijna even goed. Als derde favoriet The River, de klassieker toch wel.

Jammer dat één van mijn favoriete nummers "Drive All Night" er niet op staat, hoewel dat wel begrijpelijk is natuurlijk..

avatar van Sven Vermant
vigil schreef:

Als dat de graadmeter is kun je alle nummers van Born in the USA wel op dit album plaatsen. Wat mij betreft is het een juiste keuze om I'm on Fire er niet op te zetten. Daarnaast horen nummers als Human Touch en Better Days niet op dit album thuis wat mij betreft.
Het is een grote schande dat er maar 1 nummer van het album Darkness on the Edge of Town op dit album staat.
Ik had graag nummers als Prove it all Night, Promised Land of een ander willekeurig nummer van Darkness on the edge op dit album gezien.

manitobas
Leuk album.

Houd niet zoveel van dit soort albums, staan niet altijd de beste nummers op. Met een paar 'nieuwe' nummers, krijg je toch waar voor je geld.

avatar van LDeVries
redelijke verzamelaar maar ik mis toch wat nummers bijvoorbeeld Jungleland en I'm On Fire, maar er staan genoeg andere goede nummers op.

avatar van barrett
I'm on Fire had er zeker op gemoeten en Jungleland is gewoon the E street Band op zijn top...

avatar van vielip
Prima verzamelaar vind ik. Als fan zijnde gaat het eigenlijk toch alleen om de laatste 4 nummers want die waren tot dan toe lastig of niet te krijgen. Vooral This hard land is van ongekende schoonheid!!! Al doet Blood brothers er weinig voor onder.

avatar van Mr. Borntoolate
Mijn avatar zegt genoeg denk ik. 5 Sterren.

Madjack71 schreef:
Geen slechte verzamelaar. Op basis van de nummers een hoge waardering, maar als compilatie net voldoende. Daarnaast is het voor de echte die hards toch weer een must have, door de 4 extra toegevoegde nummers, beetje geldklopperij is het wel.

Man, wat was ik blij met deze verzamelaar. Ik had 2 of 3 albums, maar op één of andere manier was het tot dan toe daar bij gebleven. Door deze Greatest Hits werd mij pas echt duidelijk hoe goed en groot Bruce Springsteen was. Want deze cd stond al vol met hele goede nummers, terwijl er ook nog heel wat misten. Ik heb er van genoten zeg!

En kijk naar de cd: hij staat helemaal vol. Dat was midden jaren '90 lang niet altijd het geval. De compilatie is zo opgezet dat je chronologisch van alles krijgt te horen. Hierop waren de 4 extra nummers, plus single Streets of Philadelphia, wat mij betreft juist waardevolle aanvullingen. Naast alle gouwe ouwe ook nog eens een paar fraaie nieuwe songs.
Dat het onmogelijk is om favorieten te kiezen zegt alles over dit verzamelalbum, wat een veel te lage score heeft als je alleen naar de muziek erop kijkt. Nou ok: dat Streets of Philadelphia, the River, Thunderroad, My Hometown & Born to Run zijn wel heel erg goed.
Enne hierna volgde voor mij vrijwel alle albums en natuurlijk heb ik the Boss live gezien: onvergetelijk.

avatar van vielip
Mooi om je enthousiasme te lezen west!

avatar van Madjack71
Madjack71 schreef: Geen slechte verzamelaar. Op basis van de nummers een hoge waardering, maar als compilatie net voldoende.

Wel met terugwerkende kracht is net voldoende toch wat magertjes. Zeker i.v.m. de greatest hits van jl. is dit een veel betere instapalbum. Dus op basis van de muziek en idd. west de tijdsduur mag er zeker waardering erbij mijnerzijds.

avatar van ArthurDZ
Wat ik nooit gesnapt heb is waarom de cd niet begint met Thunder Road. Voor de chronologie zou het niks uitmaken...

avatar van Rogyros
Misschien omdat Born To Run eerder als single is uitgebracht?