Bruce Springsteen - Greatest Hits (1995)

Label: Columbia

1. Born to Run (4:30)
  2. Thunder Road (4:48)
  3. Badlands (4:02)
  4. The River (5:00)
  5. Hungry Heart (3:20)
  6. Atlantic City (3:56)
  7. Dancing in the Dark (4:03)
  8. Born in the U.S.A. (4:41)
  9. My Hometown (4:12)
  10. Glory Days (3:49)
  11. Brilliant Disguise (4:15)
  12. Human Touch (5:10)
  13. Better Days (3:44)
  14. Streets of Philadelphia (3:16)
  15. Murder Incorporated (4:27)
  16. Secret Garden (3:57)
  17. Blood Brothers (4:34)
  18. This Hard Land (4:51)
  19. Missing * (5:06)
  20. Darkness on the Edge of Town [Live] * (3:15)
  21. Born in the USA [Live] * (4:02)
  22. Spare Parts [Live] * (3:53)
totale tijdsduur: 1:16:35 (1:32:51)
avatar van ArthurDZ
Thunder Road is nooit een single geweest, en Glory Days was bijvoorbeeld ook eerder een single dan My Hometown.

Thunder Road lijkt me gewoon een geschiktere opener dan Born To Run, zeker omdat het op Born To Run het album ook zo was.

avatar van vielip
Zit wel iets in ja, al stoor ik me er niet echt aan moet ik zeggen.
Hm, waarom heb ik eigenlijk 'maar' 4 sterren gegeven? Er staat geen slecht nummer tussen namelijk.... Toch maar het volle pond dan!

avatar van 2MY
2MY
west schreef:
En kijk naar de cd: hij staat helemaal vol.

Maar nog niet vol genoeg! Juist tweedehands een exemplaar met een bonuscd met 4 extra nummers op de kop getikt! nóg blijer!

avatar van vielip
Dat is die cd met unplugged uitvoeringen toch?

avatar van 2MY
2MY
ja idd, ze staan nu bijgevoegd als bonustracks bij deze cd. Straks nog eens beluisteren

edit: en een half sterretje bij

avatar van musician
Een Bruce-waardige Greatest Hits, hoewel hij met drie nummers (de eerste drie) snel af is van de jaren '70. Wat enigszins aan de karige kant is, gezien zijn eerste twee albums (helemaal niets van in het overzicht) en de bewierrookte klassiekers Born to Run en Darkness on the Edge of Town.

Maar goed, een echte 'hitmachine' werd Springsteen ook pas vanaf The River (1980) dus vandaar ook een beetje de verklaring.

Het zijn uiteraard allemaal bekende en voor de hand liggende nummers die iedereen kent, ik zou daarom graag eens een lans willen breken voor het prachtige Murder incorporated, oorspronkelijk geschreven voor Born in the USA.

Ik begrijp niet, dat het niet terecht is gekomen op dat album sterker nog, ik zou het tot favoriet nummer hebben gekozen. Zo heel erg sterk is Born in the USA naar mijn smaak ook niet. Het ronkende Murder incorporated is mooi en meeslepend en opgenomen door Springsteen en de E-Street Band. Qua structuur zou het, als tijdloze song, zelfs nog prima passen op de sterke albums van Bruce Springsteen uit de 21e eeuw.

Het is niet eerder verschenen dan op deze Greatest Hits, jammer.

avatar van Rogyros
Ik neem aan dat je bedoelt dat je niet begrijpt dat Murder Incorporated niet terecht is gekomen op het album Born In The USA?

Ja, nu je het zegt. Het is in 1982 geschreven en regelmatig live ten gehore gebracht, maar nooit op een album verschenen. Het had idd goed gepast op Born In The USA. Dat was die plaat zeker ten goede komen. Ik heb het nummer bij dit album (Greatest Hits) van een gele ster voorzien.

Wat betreft je laatste zin, wie weet. Op Wrecking Ball staat het nummer Land Of Hope And Dreams, geschreven in 1999 als ik het goed heb. Dat nummer is mede op de plaat gekomen als eerbetoon aan Clarence, maar toch. Maar goed, Murder Inc. is al uitgebracht op deze verzamelaar, dus het zal vast niet nog eens gebeuren bij een reguliere plaat.

avatar van musician
Bruce blijkt toch over behoorlijk wat werk te beschikken dat nog niet eerder is uitgebracht. En dan geen demo achtige probeersels maar echt goed uitgewerkte songs.

Zo'n nummer als Murder Incorporated had toch wel beter verdiend dan achteraf als extra track op een Greatest Hits. Zou ik zeggen. Maar ja, The boss is natuurlijk eh....... de baas?

Overigens is Murder Incorporated als begeleidende single van deze compilatie uitgebracht maar het is helaas niets geworden. In tegenstelling tot de Greatest Hits zelf.

musician schreef:

Weer wat geleerd, ik wist niet dat Murder Inc. bij dit album als single was uitgebracht.

Als ik een album zou moeten samenstellen met zijn naar mijn mening beste nummers (onbegonnen werk vermoed ik), dan zou Murder Inc. er zeker in staan.

avatar van vielip
Gelukkig krijgt Murder Inc. nog wel vrij regelmatig een plekje op de setlist! Vaak in combinatie met Youngstown, Johnny 99 en/of The ghost of Tom Joad. Trouwens; van alle niet uitgebrachte nummers kun je een aantal meer dan geweldige albums samenstellen! Neem alleen de Tracks box al. Echt niet te geloven hoeveel prachtig materiaal die man op de plank had/heeft liggen.

avatar van Blu-ray
0,5
Titels OK, maar geluid is niet om aan te horen. Kil, blikkerig, vlak; stem Bruce nauwelijks te herkennen.
Ook behoorlijk hard opgenomen, haast overstuurd.
De CD kwam nieuw uit seal, geen bootleg mag ik aannemen, maar klinkt wel zo. Een latere herpersing? Nog andere speler en audio installatie geprobeerd, maar CD blijft slecht klinken. Jammer.

Muzikaliteit: 8/10; CD: 1/10.

avatar van Rogyros
Dus een 8 voor de muziek, en een 1 voor het geluid. Ik deel je mening niet, maar uitgaande van jouw mening snap ik je beoordeling van een halve ster niet. Want je vindt de muziek wel goed, maar dat laat je totaal niet meewegen in je beoordeling (0,5 ster staat voor mij gelijk aan 1 op de schaal 1-10).

Nu moet iedereen natuurlijk zelf bepalen hoe hij een album wil beoordelen, daar is iedereen uiteraard volledig vrij in. Maar ik vind het wel leuk om het te begrijpen en dat doe ik niet, nu je je mening over de muziek kennelijk helemaal niet laat meewegen.

Blu-ray schreef:
geluid is niet om aan te horen

Mijn cd klinkt prima.
3 sterren omdat het een prima album is, maar allang geen Greatest Hits meer. Het album is 18 jaar oud. Betere aankoop is The Essential Bruce Springsteen.

avatar van paulmccuytney
Over het algemeen een goede verzamelaar. Alleen geen I'm on fire en Tougher than the rest erop, imo zijn 2 mooiste nummers. En dat vind ik eigenlijk wel een beetje triest. Daarom maar 3 sterren.

little lion man schreef:

Ja juist.....en dan geef je 3*, omdat een album al 18 jaar oud is

paulmccuytney schreef:

Ik mis die 2 nummers ook. Maar is het niet logischer om een album te beoordelen op wat er wél op staat?

Ja juist.....en dan geef je 3*, omdat een album al 18 jaar oud is

Correct. Sinds het verschijnen van The Essential B.S. is dit album volstrekt overbodig geworden. Maar omdat het Bruce is toch 3*.
Zo gaat dat met verzamelalbums. Althans volgens mij.

Edit: The Essential B.S. verhoogd naar 4,5*; 4,5* omdat die essentieel is en 4,5* omdat het Bruce is

avatar van little lion man
hier licht ik toe hoe ik verzamelalbums beoordeel
(voor het geval dat je geïnteresseerd bent )

avatar van vielip
Oké dat kan. Ik snap er alleen geen snars van eerlijk gezegd. Je beoordeeld een album toch op wat er opstaat? En niet of het een actueel Greatest hits album is? Toen het in 1995 uit kwam was het een geslaagde Greatest hits volgens mij. The essential is veel meer een 'best of' naar mijn idee. En trouwens, volstrekt overbodig? Weet je het zeker? De laatste 4 nummers van deze Greatest hits staan, in deze vorm, op geen enkel ander album.

avatar van little lion man
In 1995 had ik misschien ook wel *5,0 sterren gegeven. Maar nu niet meer.

De laatste 4 nummers kunnen inderdaad interessant zijn voor mensen die alles van Bruce willen hebben, maar (op Secret Garden na) voor de Greatest Hits koper overbodig.

Ik snap je gefronste wenkbrauwen wel, maar ik geef geen hele hoge scores voor achterhaalde compilaties.

In de jaren 90 kwamen veel artiesten met een greatest hits cd, om zo eigenlijk hetzelfde nog een keer te verkopen. Lees: om de lp die de mensen in de kast hebben staan, te vervangen. En een grootste hits cd geeft natuurlijk de bekende nummers, en dat willen mensen toch. Ooit zei Jon Bon Jovi: ze moeten bij de benzinestations staan, dat mensen ze snel nog even meepikken. Op zich eigenlijk ook niets mis mee. Ik draaide ook Greatest Hits cd's in de auto.

Deze Greatest Hits moet je uiteraard ook beoordelen vanuit het 1995 perspectief. Toen was het een redelijke compilatie. Maar het had mooier gekund. Omdat het geen perfecte weergave is van de 'hits' in zijn carrièrre. Behoudens Secret Garden na, hadden de andere drie nieuwe nummers er af gekund, voegen als hits of weergave voor een ouvre niets toe. Had ze vervangen door bijvoorbeeld Bruce zijn versie van Blinded by the ligth (no 1 hit in de US voor Manfred Mann), zijn eigen versie van Fire ((zie zijn cd The Promise, dit was overigens een grote hit voor de Pointer Sisters) en I'm on fire. Dan had je naar mijn mening een betere weergave van de hits in zijn career. Ach maar het blijft dat smaken verschillen...

avatar van Gert1980
paulmccuytney schreef:

Naar het schijnt heeft Springsteen destijds zelf mee bepaald welke tracks er op deze verzamelaar terecht kwamen en meneer is/was zelf geen groot fan van I'm On Fire. Onbegrijpelijk als je het mij vraagt, maar goed, dat is wel vaker met artiesten en hun pareltjes.

avatar van vielip
Dat hij zelf geen fan van I'm on fire zou zijn is nieuw voor mij. Is dat ergens terug te lezen of horen?

avatar van Savant
vielip schreef:

Hey, little girl, is your daddy home?
Did he go away and leave you all alone?
I got a bad desire

[Chorus]
Oh, oh, oh
I'm on fire

[Verse 2]
Tell me now, baby, is he good to you?
And can he do to you the things that I do?
Oh no, I can take you higher

Wellicht wil hij als volwassen man niet meer zingen of, sterker nog, aan herinnerd worden?

avatar van Gert1980
vielip schreef:

Ik heb geen idee. Las het alweer zo'n twintig jaar geleden in een interview met of artikel over hem. Maar google is your best friend

Savant schreef:

Ik geef toe dat ik me daar zeker iets bij voor kan stellen. Echter speelt ie het nummer met grote regelmaat live. Dus zó erg zal Bruce daar nou ook weer niet aan tillen.

avatar van Savant
vielip schreef:

Nee, dat zal dan inderdaad niet. Hoeft ook niet natuurlijk. Het blijft een lekker liedje.

avatar van vielip
Ja absoluut! Geweldig nummer.

bobstan schreef:
Deze Greatest Hits moet je uiteraard ook beoordelen vanuit het 1995 perspectief. Toen was het een redelijke compilatie. Maar het had mooier gekund. Omdat het geen perfecte weergave is van de 'hits' in zijn carrièrre. (...)
Deze Greatest Hits behoudens Secret Garden na, hadden de andere drie nieuwe nummers er af gekund, voegen als hits of weergave voor een ouvre niets toe. Had ze vervangen door bijvoorbeeld Bruce zijn versie van Blinded by the ligth (no 1 hit in de US voor Manfred Mann), zijn eigen versie van Fire ((zie zijn cd The Promise, dit was overigens een grote hit voor de Pointer Sisters) en I'm on fire. (...)

Ja, compileren blijkt niet eenvoudig.

Ik geef toe, in 1995 de versie van Fire (alsnog uitgegeven in 2010 op The Promise) had enige sensatie kunnen opleveren, dat geldt ook zeker als Because the night er zou zijn opgezet, eveneens pas voor het eerst op The Promise uitgebracht.
Enige ruimte voor de tracks Blinded by the light en Spirits in the night, wereldberoemd gemaakt door Manfred Mann's earth band halverwege de jaren '70, had het ook afgemaakt.

Nieuwe nummers op een Greatest hits kunnen het geheel wat verkopen, als het een succes wordt. Aan live nummers zou ik niet beginnen, de afdeling "live" is weer van een geheel andere orde.