Status Quo - 12 Gold Bars (1980)

Label: Vertigo

1. Rockin' All over the World (3:33)
  2. Down Down (3:50)
  3. Caroline (3:43)
  4. Paper Plane (2:56)
  5. Break the Rules (3:39)
  6. Again and Again (3:41)
  7. Mystery Song (3:58)
  8. Roll over Lay Down (5:42)
  9. Rain (4:34)
  10. Wild Side of Life (3:16)
  11. Whatever You Want (4:02)
  12. Living on an Island (3:49)
avatar van ricardo
Super verzamelaar deze van Status Quo, en eigenlijk de beste verzamelaar die er is van Status Quo,er staan hier alleen maar klassiekers op vandaar ook met recht de naam 12 Gold Bars.Jammer dat je maar 3 nummers mag aanvinken want dat zouden er eigenlijk 12 moeten zijn.

avatar van Hans Brouwer
Ik heb veel sympathie voor Status Quo. In mijn jonge jaren, samen met mijn jongere broer André, heel wat concerten van Status Quo bezocht . Ricardo heeft gelijk: "12 Gold Bars (1980)" is een heerlijke verzamelaar voor drie kwartier ongecompliceerde ROCK muziek . Eveneens 5*****

EVANSHEWSON
YippeeYahoo!

avatar van sq
sq
Ja ja .. deze zou ik eigenlijk ook wel mogen hebben als SQ zijnde. Ik kende de hoes nog.

avatar van LeRoi
....wie is er niet groot mee geworruh.....

avatar van ricardo
Dit is gewoonweg de beste verzamelaar die Status Quo ooit op de markt heeft gebracht vind ik.Ik heb deze ook nog veel liever dan de dubbelaar Whatever You Want,want daar staan ook veel mindere nummers op vind ik,en dan met name op cd 2.Gewoon deze en volume 2 kopen als je aan verzamelwerk genoeg hebt wat Status Quo betreft,dat lijkt me beter dan de peperdure dubbelaar Whatever You Want die overal 24.99 euro kost.Deze kost op de meeste plaatsen net als vol 2, 7.99 euro,ben je goedkoper klaar en je hebt nog betere nummers ook.

avatar van ricardo
De mensen die nog niets hebben van Status Quo,zouden de nummers van dit album toch eens moeten gaan beluisteren.Als je niet van deze nummers houdt van Status Quo dan word het ook niets denk ik,wat Quo betreft dan.Even weer beluisterd net,maar blijft echt top.

avatar van steve harris
puur nostalgie heb ze 1 x live mogen aanschouwen in 1992

avatar van Sir Spamalot
Op 10 juli 2010 komen ze naar het Kursaal te Oostende (verdere info) en op uitnodiging van een goede vriend ga ik ze eens bekijken. Ik heb ze nog nooit live gezien en het is al te lang geleden dat ik nog eens naar een optreden ben geweest.
Een opfrissingscursus Status Quo is dus aan de orde in Casa Spamalot en deze verzamelaar heeft een legendarische naam. Ok, het is redelijk simpele muziek maar goed gemaakte simpele muziek, alleen overtroffen door de live-versies ervan. Live is dit een feest, dit album zet een glimlach op mijn gezicht, zelfs de stijfste harken onder ons moeten dit kennen en gewoon meedoen. Ik denk dat ik me ga amuseren op 10 juli ek.

Father McKenzie
Amuseer je daar maar, Luc!

Enige nummer dat ik echt mis op deze verzamelaar?
Nu, haal Living on an Island er maar af
en zet er Hold You Back maar op dan!

avatar van Hans Brouwer
Father McKenzie schreef:
Enige nummer dat ik echt mis op deze verzamelaar?
Ik mis toch echt twee nummers op "12 Gold Bars (1980)": "In My Chair" en "Don 't Waste My Time"! Als de titel "12 Gold Bars (1980)" moet blijven, dan maar "Living On An Island" en "Again and Again" verwijderen.
Ik sluit mij graag aan bij de woorden van Father McK.: Luc, heel veel plezier bij Status Quo!!

avatar van musician
Ik ben bij Status quo geneigd om de volgende tijdsindeling in ontwikkeling te maken:

- de voorhistorie tot 1968, ook met andere groepsnamen
- de aanvangsfase 1968-1971
- door-ontwikkeling 1971-1973
- hoogtepunten 1974-1978
- commerciële bestendiging 1979-1984
- continuïteit in voortbestaan 1985-heden

Deze verzamelaar staat eigenlijk niet stil bij alles tot 1973 maar kiest voor succesvolle singles uit de hoogtepunten periode en voor een deel uit het tijdsvak commerciële bestendiging.

Het was 1980, uit verkoopcijfer-oogpunt een begrijpelijke zet. Toch had ik liever gezien dat Status quo gekozen had voor de hits uit de periodes door-ontwikkeling en hoogtepunten. Dat had een smaakvollere samenstelling geweest, uit muzikaal oogpunt bekeken. In dat kader hadden bijvoorbeeld de nummers Down the dustpipe, Mean girl en ook Hold you back hier niet ontbroken.

Aan de andere kant zijn Living on an island, What you're proposin' en Whatever you want toch wel minder dan Down down, Roll over lay down of Rain, ondanks de grote verkoopsuccessen van de eerstgenoemde singles overigens.

Al met al levert deze verzamelaar daarom 4 sterren op, mijn voorkeur had wel het volledige aantal gekregen.

Potentiële kopers let wel even op: Down down is hier met ongeveer anderhalve minuut ingekort.

avatar van musician
't Is een beetje een zinloze opmerking.

De enige cd waarop Down down in z'n volle lengte staat (5:27) is op On the level.

Maar het singletje in 1975 was al ingekort naar 3:49 en alle verzamelalbums hebben deze (overigens prima compacte) versie overgenomen. Wie On the level niet heeft weet niet beter.

avatar van ricardo
Ik ken de langere versie ook niet en vind het een prima nummer hierop. Als je niet beter weet dan deze versie mis je die anderhalve minuut ook niet. En ik zou voor die anderhalve minuut deze ook echt niet laten liggen. De beste verzamelaar van Status Quo vind ik dit, alle nummers klinken gewoon erg lekker voor als je een keertje Status Quo wilt horen.

Ik heb deze en Live 1977 in mijn bezit en dat vind ik mooi zat ook wat Status Quo betreft, leuke band met mooie nummers maar zeker niet altijd, soms, en dan zijn die 2 albums voor mij mooi zat.

avatar van Gert P
Korte verzamelaar met verknipte nummers..
Mensen koop nu de gewone 5 disc met originele uitvoeringen en gereamasterd.
Dat je dan cd 4 en 5 niet hoeft te draaien is tot daar aan toe maar heb je nog 60 nummers waar dit ook allemaal opstaat.

avatar van ricardo
Hebben we gert verzamelaar ook weer.

Bijzonder dat je hele top 10 nog niet volstaat met verzamelaars gezien jouw reacties veelal alleen maar bij verzamelaars

Volgens mij zijn de meeste nummers origineel qua lengte, alleen Down Down is wat ingekort, maar dat is beslist niet storend vind ik.

Dit album heet 12 gold bars, en dat zijn ze met recht. Alle nummers zijn gewoon top. Ik ga het niet hebben over wat er NIET opstaat, want dat doet er niet toe, daar zijn weer andere verzamelaars voor.

Lekker plaatje voor in de auto vooral. 5*****

avatar van musician
Je moet het ook in de tijdgeest kunnen zien.

Natuurlijk zijn er inmiddels veel uitgebreidere verzamelalbums maar het gaat er om dat 12 Gold bars in 1980 een hele goede en prachtige verzamelaar was.

Je kon toch moeilijk nog 25 jaar blijven wachten op het complete overzicht.

En dan nog vind ik het een prachtige to-the-point cd van Status quo over hun jaren '70. Behalve een minuutje Down down weet ik overigens niet welke nummers er nog meer zijn ingekort. Down down heeft hier trouwens de lengte van de oorspronkelijke single.

Ik zal er maar niet over beginnen dat het naar mijn idee allemaal ook wat minder ging worden met Status quo vanaf de jaren '80, zodat je je met recht kunt afvragen of elke volgende verzamelaar nog iets extra's heeft te bieden boven de kracht van deze 12 Gold bars......

avatar van ricardo
Niemand kan gewoon om deze verzamelaar heen vind ik als het om Status Quo gaat. Alle nummers zijn classics van deze band. En het is idd zo dat dit voor een verzamelaar uit 1980 een erg goed beeld weergaf van waar Status Quo voor stond toen.

Dit plaatje koop je ook gewoon overal voor rond de 5 euro. De dubbelaars en completere verzamelaars zitten al snel boven de 15 euro. Ben blij dat ik deze heb. Als ik eens een keertje een Quo bui heb dan geniet ik met volle teugen van dit album. Of van het prachtige live album uit 1977. Die 2 albums zijn overigens ook meer dan genoeg Quo voor mij, want zo hoogstaand vind ik de muziek niet. Leuk voor af en toe, maar hoef dit echt niet iedere dag te horen hoor.

musician schreef:
Je moet het ook in de tijdgeest kunnen zien.

Je kon toch moeilijk nog 25 jaar blijven wachten op het complete overzicht.

oa. Mystery song die duurt zelfs op de cd 6.29.

avatar van ricardo
2 nummers die wat korter zijn en daarom is deze verzamelaar de moeite niet?

Je stemt die 2.5* dus meer op basis van wat er NIET opstaat. Want ik kan me niet voorstellen dat jij hier ook maar 1 zwak moment op vind staan. 12 classics zo laag beoordelen, dan houd je gewoon niet van deze band denk ik.

avatar van Gert P
Jawel hoor. Maar volgens mij zijn er meer nummers verknipt maar ga dt niet allemaal uitzoeken.
Bovendien is er nog een half uur ruimte.
Ik heb laatst de 5 cd box gekocht met origenele opnames maar dan geremasterd.
12 goldbars? ice in the sun, enz...

Godallemachtig!

Die 5 cd box heeft ook geen langere versies van Down down en Mystery song. Langer zijn ze alleen op de originele albums, On the level en Blue for you.

12 Gold bars is niet meer dan wat het is: een LP met 12 hele goede singles uit de periode 1973-1980. Hits die Status quo overigens niet meer zou overtreffen.

Een box met 10 LP's voor al hun grote hits was voor Status quo in 1980 nog niet mogelijk. Er waren al wel verzamelaars verschenen met veel van hun werk uit de jaren '60 (ook aan te bevelen) maar beter dan 12 Gold bars kon Status quo op dat moment niet bieden.

Overigens, ík ben altijd blij met 5 cd's omdat het dan zo compleet is. Maar je zult toch moeten toegeven dat er heel wat minder werk van Status quo tussen die vijf cd box staat van, laten we zeggen, de afgelopen 25 jaar?

Ik vind dat je dat best in je beoordeling mag meenemen en dan steekt 12 Gold bars er opnieuw met kop en schouders bovenuit.

Compleet is alleen uit oogpunt van compleet hoog te waarderen.

Maar echte bijzondere verzamelingen zijn natuurlijk niet te versmaden. Wat te denken van het memorabele album The Technicolor dreams of The Status quo? Met al hun sixties werk inclusief de nummers die ze onder andere namen hadden uitgebracht, zoals The Spectres en The Traffic jam!

musician schreef:
Godallemachtig!

Compleet is alleen uit oogpunt van compleet hoog te waarderen.

Jawel hoor op mijn versie duren ze net zo lang als op de originele cd's.
En mindere nummers moet je eerder mijn verslagen lezen want schrijf telkens dat ik er maar 3 draai! Maar heb je wel 60 komplete en lange en originele versies.

avatar van ricardo
Jij draait van die 5 cd box dus maar 3 cds. Eigenlijk vind je die box minder goed in zijn geheel dan dit gehele 12 goldbars album dus. Als je deze maar 2.5* geeft, dan zou die 5 cd set niet verder mogen komen dan 1.5* in jouw beleving dus.

Ik heb het idee dat je deze beoordeeld met wat er niet opstaat. En heb het idee dat je die 5 boxset veel beter dan deze vind, maar dat je die 2 cds die je daarvan niet afspeelt er niet toe doen.

Vind ik maar raar beredeneerd.

Ik zou een album als dit beoordelen op het gebodene en niet op wat er op mist.

En lange versies of niet, zo memorabel zijn de ingekorte nummers nou ook niet. Ik mis iig niet iets wat ik wel graag had willen horen.

Als je het nu over nummers als Child In Time of Bohemian Rhapsody hebt dan snap ik het, die kort je ook niet in, maar deze rechtoerechtaan nummers zijn toch minder belangrijk vind ik.

Van dit album draai ik iig wel alle cd's .

ricardo schreef:

Vind ik maar raar beredeneerd.

Ik zou een album als dit beoordelen op het gebodene en niet op wat er op mist.

Van dit album draai ik iig wel alle cd's .

Dit gaat over 12 nummertjes met 45 minuutjes muziek.
Dat andere praat je over 60 nummers met pak hem beet 70 minuten per cd, geen vergelijk.
Als ik per cd 1 ster zou geven kom ik dan op 3 sterren.
Maar hij staat niet op mume dus kan je niet stemmen.

avatar van ricardo
Natuurlijk snap ik jouw punt wel hoor. Ik zou die 5 cd box set ook een stuk liever hebben, alleen wat moet ik ermee. Ik vind Status Quo nou niet zo goed om 5 cd's mee te vullen en dan ook nog eens 70 minuten per cd. Dan heb ik liever 45 minuutjes van deze 12 gold bars. Een perfecte tijd voor deze cd om eens lekker Status Quo te beluisteren. Mooi zat voor mij. En als ik echt een goede Quo bui heb zet ik gewoon hun live dubbelaar uit 1977 wel op.

Ik kan dus zowel live als studio genieten van de mooiste nummers van Status Quo uit hun glorietijd, en vind dat mooi zat. Ik heb de mindere nummers en mindere periodes echt niet nodig.

Die 5 box set zie je overal te koop staan voor 19.95 euro, wat idd niet al te veel is voor 5 cd's.

avatar van Gert P
Ricardo, ben ook geen echte fan maar van ken alle cd titels niet maar zeg maar vanaf ma kelly t/m blue for you vind ik wel aardig en dan metname hello.
Op die 5 disc staan echt ook oudere zoals pictures of m..., ice in the sun, Down the dustpipe, black veils, Gerdundula enz.
Had dan lieverop de laatste 2 inderdaad andere nummers gezien maar helaas, daarom schrijf ik ook de perfecte compilatie is er niet.
En een best of hoeven voor mij zeker geen singles te zijn want zijn doorgaans de slechtste en commerciele nummers.
Maar Quo heeft zoveel mooie lp tracks als fortyfive hundred times, umleitung, Big fat mama enz..en juist dat soort nummers had ik dan op de andere cd's gezien.
zit niet op die walzen te wachten.
Misschien wordt de 5 disc nog eens toegevoegd of ik ga dat zelf eens doen als ik wat meer tijd heb.
Maar nummers staan er echt in volle lengte op!

Zelfs Caroline is bijna met een minuut ingekort.

avatar van ricardo
Die 5 disc is toch denk ik wel de ultieme Status Quo verzamelaar denk ik. Whatever You Want uit 1997 was tot nu toe hun meest complete verzamelaar waar ook een heel pak moois opstaat van deze band.

Maar wil je ook nummers beluisteren van deze band die niet commercieel zijn dan kun je denk ik het beste toch 1 of 2 reguliere albums van hun in huis gaan halen. Op verzamelaars staan meestal toch de meest bekende nummers en de hits op.

avatar van musician
Maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik heb ook nog Gold/The Ultimate collection (zelfde cd, andere naam).

Daar heb ik uit oogpunt van collectie (alle hits) veel waardering voor maar 12 Gold bars hoor ik veel liever. De beste nummers van Status quo ooit, geen skipmomenten.

Maar ik kan ook inderdaad alle studio-albums aanbevelen uit de periode 1968-1980 (om het kort te houden).

Dus de vraag is: waar ben je naar op zoek en kan het één niet worden gewaardeerd naast het ander?