The Waterboys - Fisherman's Blues (1988)

Rock / Folk
Label: Ensign

1. Fisherman's Blues (4:27)
  2. We Will Not Be Lovers (7:03)
  3. Strange Boat (3:07)
  4. World Party (4:01)
  5. Sweet Thing (7:15)
  6. Jimmy Hickey's Waltz (2:07)
  7. And a Bang on the Ear (7:33)
  8. Has Anybody Here Seen Hank? (3:19)
  9. When Will We Be Married? (3:01)
  10. When Ye Go Away (3:45)
  11. Dunford's Fancy (1:04)
  12. The Stolen Child (6:56)
  13. This Land Is Your Land (0:58)
  14. Carolan's Welcome * (2:48)
  15. Killing My Heart * (3:52)
  16. You in the Sky * (5:46)
  17. When Will We Be Married? * (2:38)
  18. Nobody 'Cept You * (3:03)
  19. Fisherman's Blues [Alternative Version] * (5:48)
  20. Girl of the North Country * (4:24)
  21. Lonesome and a Long Way from Home * (3:04)
  22. If I Can't Have You * (3:30)
  23. Rattle My Bones and Shiver My Soul * (2:38)
  24. Let Me Feel Holy Again * (6:10)
  25. Meet Me at the Station * (3:22)
  26. The Good Ship Sirius * (0:42)
  27. Soon as I Get Home * (12:03)
avatar van GrafGantz
titan schreef:
Van de site van The Waterboys:

In October it will be 25 years since the release of Fisherman's Blues. To celebrate, on 14th October EMI Records will release a 7-CD set titled FISHERMAN'S BOX, containing 121 tracks from the album sessions including all those on the original record and previous editions plus an incredible 85 unreleased tracks.

Kan bij Amazon al besteld worden, al staat er daar dat het 6 cd's zijn. Staat nog geen tracklist bij vermeld.

Fisherman's Box: The Complete Fisherman's Blues Sessions 1986-88: Amazon.co.uk: Music

avatar van Tribal Gathering
Deluxe Edition

Hier de Deluxe edition met 7 cd's en een vinyl exemplaar met (naar ik aanneem) het oorspronkelijke album.De extra cd schijnt gevuld te zijn met nummers van verschillende artiesten die de inspiratie vormden voor dit project.

avatar van ArthurDZ
Wat is dit toch een ontzettend mooi album, ik kan er naar blijven luisteren. Voor mij met afstand hun beste werk. Weinig albums die de Ierse en Schotse mystiek zo mooi weten te vangen als Mike Scott en zijn vrienden op dit imposante meesterwerk.

rico24
ArthurDZ schreef:

Absoluut mee eens

avatar van janneman
Dit album ooit een paar keer beluisterd in de jaren 90. Wel aardig en kabbelend naar mijn gevoel. Zal met de situatie van toen te maken hebben waar ik soms aardig bedwelmd was. Nu opeens de gedachte aan en opgezocht op Spotify en ik knal bijna door de kamer heen. Waaaat een prachtige toonzetting op dit album met mooi smelten van stromingen.

ben blij

avatar van janneman
the sweet thing op dit album overigens een erg hoog vanmorrison gehalte in zich herbergend.

avatar van nlkink
Een paar jaar geleden de deluxe edition gekocht en was zeer onder de indruk. Dit jaar kreeg ik van mijn vrouw de Fisherman's Box. De versie met zes CD's.
Ik heb me er gestaag door heen gewerkt en er valt een hoop te genieten. Maar aan de andere kant is het ook ontzettend veel.
Daarom val ik meestal terug op mijn deluxe edtion met "maar" twee schijfjes.

Dat The Waterboys de overstap maakten van een meer Keltisch postpunk geluid naar een meer folk gericht album, daar was ik toen helemaal niet blij mee.
Ik was in 1988 net 15 jaar, en had net een paar jaar me verdiept in de meer duister klinkende acts.
Kom op zeg, ik was al te jong om de hele opkomst eind jaren 70 bewust mee te maken, en dan moeten bands perse een nieuwe richting in slaan.
Einde verhaal.
Ik bleef lekker stijf met mijn benen op de grond staan, en vertikte het om een stap naar voren te zetten.
Ik ga mijn zwarte doodgraverspak niet verruilen, voor een naar schaapsherders ruikende muffe wollen trui.
Dan maar conservatief, ik had totaal geen behoefte aan vernieuwing.
Natuurlijk hebben al die Schotse acts liederen, waarin hun trotsheid naar voren komt.
In iedere zanger daar schuilt een Braveheart, iemand die op de voorgrond treed, en een stukje geschiedenis wil laten ervaren.
Simple Minds, Fish, Lloyd Cole and the Commotions, The Blue Nile, Big Country, en ga zo maar door.
Voor mij voorlopig geen nieuwere albums van The Waterboys meer.
Maar toen kwamen de jaren 90.
Nirvana, The Stone Roses en Portishead verbreden mijn muzikale scala.
En ook een band als Levellers werd hieraan toe gevoegd.
Zo kom je uiteindelijk ook bij een album als Fisherman’s Blues terecht.
Wat mij opvalt, is dat het beter aansluit aan het geweldige drietal platen die voor gingen.
Zo bijzonder groot is de overstap nou ook weer niet.
Gewoon een echt The Waterboys plaat.

avatar van EttaJamesBrown
En een fijne opstap naar Room to Roam!

Ja, die heb ik een paar maanden geleden ook gekocht, ook zeker de moeite waard.

avatar van nlkink
Toch wel de Deluxe Edition?

Nee, dat niet.

avatar van nlkink
Hmmm. Op zich is de extra schijf niet zo spectaculair als die van de Deluxe Fisherman's Blues maar hij is wel erg leuk. Misschien is ie te beluisteren via Itunes of Spotify.

avatar van BoyOnHeavenHill
Met de folkmuziek zoals ik die vroeger bij vrienden leerde kennen heb ik nooit uit de voeten gekund: teveel associaties met galmende stemmen, archaïsch taalgebruik, geaffecteerd-ouderwetse uitspraak en flauwe ritmes. Dat belegen imago werd voor mij door Fisherman's blues echter serieus opgepoetst, want in feite is deze plaat grotendeels gevuld met Mike Scotts gebruikelijke romantische Sturm-und-Drang-nummers vol gedreven melodieën en bezwerende teksten, alleen dan nu met arrangementen waarin het rockelement meer naar de achtergrond is gedrukt en de op This is the sea al aanwezige folkelementen prominent naar voren zijn gehaald, met schitterende resultaten. De eerste helft van het album vormt een prachtig en afwisselend uitbundig en ingetogen geheel, de tweede helft is wat grilliger, met het ietwat melige walsje Has anybody here seen Hank? en een paar instrumentaaltjes die er enerzijds wel bijhoren maar anderszijds de "persoonlijke" flow van de eerste helft enigszins ontwrichten. Desalniettemin als geheel een prachtige plaat die me nog altijd ontroert en daarbij soms de idyllische sfeer oproept die zo fraai is gevangen op de foto op de achterkant van het boekje (de tuin met uitzicht op het meer en de bergen in de verte). Rockmuziek maakt nog altijd het leeuwendeel van mijn collectie uit, maar van de eerste vijf Waterboys-albums raken de folkplaten me (nóg) meer dan de rockplaten (als ik hun werk zo mag simplificeren).
        Ergerlijk: toen ik deze CD bij zijn eerste verschijnen kocht stonden er volgens de achterkant van het doosje elf nummers op de plaat, volgens zowel de binnenkant van het boekje als de opdruk op het schijfje twaalf, en volgens de CD-speler dertien. En als ik het album ga googlen kom ik zelfs een vinyl-remaster uit 2015 tegen die slechts tien nummers vermeldt... (Om nog maar te zwijgen van die box met honderd-en-zoveel tracks.)

avatar van wibro
Dit album destijds aan mij voorbij laten gaan. Waarom is mij een raadsel. Ach, misschien wel omdat de Waterboys de overstap naar de folk maakte en ik dat niet zag zitten. Niettemin zat ik er dus goed naast want ik heb het nu voor de eerste keer beluisterd en daar zal het niet bij blijven. Het is gewoon een prachtig album. Zonder meer The Waterboys' beste.

Hendrik68
Helemaal mee eens. Dan zou ik daarnaast de Fisherman's Box ook direct aanschaffen. 5 schijfjes die werden opgenomen rondom Fisherman's Blues. Heel vaak is zo'n box een mooi document, maar bevat het ook veel overbodig materiaal. Ik kan je melden, dat al die 5 schijfjes allemaal van een gruwelijk hoog niveau zijn.

avatar van Brunniepoo
Hendrik68 schreef:

Ik zou je boxje nog eens nakijken, er horen zes cd's in te zitten...

Mijn kennis van The Waterboys reikte niet verder dan "The Whole of The Moon" ?
Deze onlangs op LP gekocht.
Een zeer aangename verrassing. Schitterend album waar ik een goed humeur van krijg.

avatar van Knoracle
Wellicht vergeleken bij This is the Sea wat onderbelicht maar voor mij net een fractie beter. De sound is wat warmer en voller waardoor het net allemaal wat prettiger in het gehoor ligt. Als je deze cd opzet waan je je weer lekker terug in de tijd. Lekker drankje erbij en genieten maar. Alle 13 goed !

bas1966
ik heb een zwak voor deze band wat niet betekent dat ik alles goed vind.
'you in the sky', een bonustrack van dit album, is voor mij het beste van dit album.

avatar van Pietro
Nadat ik – een jaar of 10 geleden alweer – een keer And a Bang on the Ear voorbij hoorde komen op Last.FM, wist ik al dat dit een plaat zou zijn die ik wel eens erg goed zou kunnen vinden. Als liefhebber van folkmuziek heb ik dit album vervolgens op de gok gekocht. Dankzij dat ene nummer en de reacties bij dit album op deze site wist ik al wel dat er veel Ierse invloeden in de muziek verwerkt waren, wat mijn interesse verder aanwakkerde. Ik was tot die tijd eigenlijk alleen bekend met de hitsingle Whole of the Moon, een prima nummer maar niet een song die mij direct uitnodigde tot het verder ontdekken van het oeuvre van deze band.

Inmiddels heb ik ook aantal andere albums van The Waterboys beluisterd, maar ondanks het over het algemeen vrij hoge niveau is er niet eentje die voor mij in de buurt komt van Fisherman’s Blues. De new wave/post-punk elementen van weleer hebben plaatsgemaakt voor een folky sound, zoals ik vermoedde toen ik de plaat aanschafte. Wat me daarnaast aanspreekt is de melancholische sfeer die veel nummer oproepen, in het bijzonder We Will Not Be Lovers. En dan vergeef ik de band nog de niet helemaal geslaagde cover Sweet Thing van Van Morrison, waarvan ik het origineel toch beduidend beter vind.

Hoewel de band uit Schotland afkomstig is, associeer ik de muziek van dit album toch op de eerste plaats met de groene heuvels, eeuwenoude pubs en mystieke kastelen die ik tijdens een rondreis in Ierland heb bezocht. Het is de kracht van The Waterboys dat zij dit gevoel zo sterk en overtuigend op kunnen roepen: 4,5*.

avatar van henkiev
prachtplaat!

Pietro schreef:

Ook in Schotland hebben ze groene heuvels, eeuwenoude pubs en mystieke kastelen Naar mijn mening past de muziek van Fisherman's Blues zowel bij Ierland als Schotland, dat durf ik na twee rondreizen door zowel Ierland als Schotland wel te zeggen. De folkrock van The Waterboys staat bol van de Keltische invloeden, en die vind je zowel in Ierland als in Schotland.

avatar van aerobag
Dit album komt nogal als een verrassing voor mij. Ik had wel eens wat flarden langs horen komen, waar ik eerlijk gezegd nooit zo van onder de indruk was, maar op het gehele album vallen de stukjes mooi in elkaar. Mike Scott heeft een memorable, gekartelde stem en brengt de vocalen met een brandende passie. Gotische Soul afkomstig van de hooglanden. Kleurrijk en met vlagen hartverwarmend.