Sun Kil Moon - April (2008)

3,86

met Will Oldham
  5. Heron Blue (7:38)
  6. Moorestown (4:41)
  7. Harper Road (3:56)
  8. Tonight the Sky (10:21)
  9. Like the River (4:09)
    met Will Oldham
  10. Tonight in Bilbao (9:28)
  11. Blue Orchids (5:56)
  12. Tonight in Bilbao [Alternate Version] * (9:42)
  13. The Light [Alternate Version] * (6:02)
  14. Like the River [Alternate Version] * (3:03)
  15. Tonight the Sky [Alternate Version] * (7:35)
92 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van otherfool
1,5
Er is voortkabbelen als een rustige beek in een prachtige omgeving, en er is voortkabbelen als in een hete auto in een lange file op weg naar huis. Na de eerste twee luisterbeurten behoort deze bejubelde plaat helaas nog in categorie 2, maar ik zal hem ook eens 's avonds op bed een kans geven voor een cijfermatig oordeel. De stijl en ook de zang doet me trouwens wat denken aan Midlake...

avatar van Xel
kan me de kritiek wel voorstellen. Het kost moeite om de eerste paar nummers door te komen. Tot nu toe ben ik blijven hangen tot net na nummertje 2. En het is dan wel mooi even geweest....
Dan luister ik graag weer even iets anders. (Fleet Foxes, of een stukje travoltas.... Voor de balans zeg maar) Om dan later weer opnieuw te proberen..... Want het trekt me wel op één of andere manier. Wellicht moet ik nog even echt goed in de stemming geraken.
Geduld, geduld......

avatar van MVW
Xel schreef:
Geduld, geduld......

Ik denk dat geduld inderdaad wel nodig is voor deze plaat. Maar als je dat geduld eenmaal kan opbrengen dan is er op deze plaat toch wel erg veel moois te ontdekken. Persoonlijk vind ik dit 1 van de betere releases dit jaar tot nu toe.

avatar van Xel
ik heb nu al een paar keer de hele cd gehoord.
De eerste paar nummers vind ik het leukst.... die heb ik het vaakst gehoord.... Dus het kan kloppen.

basketballerke
Ontdekking van het jaar. Ik geloof bijna m'n oren niet als ik dit hoor. Moorestown durf ik zelfs wel het mooiste nummer van het jaar te noemen. Dit gaat een hele grote favoriet van me worden, voor zover hij dat nu al niet is...

basketballerke schreef:

Niet geheel toevallig een der kortste nummers van het album.

avatar van MVW
Lennonlover schreef:

Niet geheel toevallig een der kortste nummers van het album.

Dan zal het dus juist wél toevallig zijn dat ik de langere nummers als 'Lost Verses' & 'Tonight the Sky' als favorieten heb aangevinkt...

avatar van Lennonlover
Ik bedoelde er gewoon mee dat ik dit een nodeloos lang album vind. Zoals de albums van The Mars Volta.

jkbb
En inmiddels (als reïncarnatie, dat wel) heeft April een plekje vergaard in m'n top10. Deze plaat had me heel snel te pakken ondanks de niet al te aantrekkelijke, maar niet emotieloze stem van Kozelek en de inderdaad wat langdradige nummers. Dit echter positief bedoeld. De nummers nemen de tijd om goed op je in te werken, en dat doen ze bij mij zonder enige moeite. Sterkste punt van deze plaat is wel het geluid dat werkelijk ontzettend mooi is geproduceerd. Het klinkt allemaal heel helder, zonder daarbij klinisch te worden, want dat krijg ik al snel als iets 'te perfect' klinkt. De plaat ontbeerd ook niet bepaald aan emoties en zeker niet aan sfeer. In Moorestown komt dit beiden tot een absoluut hoogtepunt, wat is dat toch een hartverscheurend mooi nummer.

avatar van Bart
Ik blijf - na al die maanden - bij mijn 4*. De loomheid van deze plaat is zo-nu-en-dan ontzettend lekker, maar de nummers zijn soms te uitgesponnen.

avatar van otherfool
1,5
otherfool schreef:

De file wordt steeds langer... Nee, dit album is totaal niet aan mij besteed...

1,5*.

Een van de beste dingen die ik tot nu toe van Mark Kozelek gehoord heb. Nou bezit ik ook niet alles wat de man op plaat heeft uitgepoept, maar toch... 4 sterren voor dit heerlijke melancholieke album waarop naar mijn mening geen enkel slecht nummer staat. Vakmanschap noemen ze dat, geloof ik.

avatar van ErikM

Waar ik Ghost of the Great Highway zojuist heb verhoogd naar 4,5*, heb ik met April nog wat moeite om er in te komen. Het is wel mooi, maar het kabbelt, zoals eerder gezegd, wel erg rustig voort. Het wordt daardoor af en toe een beetje saai. Maar ik denk dat de plaat uiteindelijk wel positief uit zal vallen. Vooralsnog geen beoordeling.

De intro van The Light doet me trouwens erg denken aan Neil Young. Maar da's ook weer een van Kozeleks inspiratie bronnen volgens mij, dus niet zo gek.

avatar van Lennonlover
Verdomme! Die stem is zooooo f*ck'n mooi!

maar waar vind iemand de tijd om bijna 2 uur uit te trekken om één album te beluisteren!?

avatar van Nakur
Ik heb véél aan te merken op dit album. De plaat duurt eindeloos lang, en het kabbelt niet altijd even tijdloos aan me voorbij. Zo wordt de subtiel opgebouwde spanningsboog van de albumopener compleet teniet gedaan door het niet bijster interessante The Light. Als ik dit nummer skip, wordt de plaat een meer homogeen geheel en net behapbaar qua lengte. Daarnaast is de stem van Mark Kozelek afwisselend 'prachtig', 'kwetsbaar', 'gepassioneerd' en 'zeurig', 'verstopt' en 'onverschillig'. Gelukkig neigt het overgrote deel naar de positieve termen. Dat maakt het al met al een plaat met een boel hoogtepunten, een dik winterdekbed sfeer en ook erg mooie teksten. En dat is toch zeker 4* waard.

avatar van grovonion
Lennonlover schreef:
Verdomme! Die stem is zooooo f*ck'n mooi!

How, zonder bonustracks is het 'slechts' 1u15.

grovonion schreef:
How, zonder bonustracks is het 'slechts' 1u15.

Oké, twee uur is was grof genomen maar mét bonustracks toch 1.40 u

Maar zoals al eerder gezegt is dit zeer mooie muziek. Alleen, ik ben niet teleurgesteld maar verwachtte ik me aan meer. Na een majestueus album als Ghosts of the Great Highway uit 2003 verwacht je je aan heel veel. De songs zijn ook minder verfijnd. Ik twijfel nu tussen een 3,5* en 4*

avatar van grovonion
Ik heb dat ook wel een beetje, en dan is er bij mij nog een grotere verwachting vanwege zijn Red House Painters verleden.

avatar van Lennonlover
Inderdaad. Red House Painters staat nog steeds als een blok maar Ghosts of The Great Highway lost de verwachtingen op z'n sloffen in, vind ik. Deze doet dat totaal niet, hoewel het een mooi album is natuurlijk.

avatar van Lennonlover
Heron Blue aan het luisteren op Marks nieuwe LP. Mensen toch! Wat een waanzinnige schoonheid! Het nummer bouwt zich op en wanneer de drumms erbijkomen om te blijven komt er permanent een laagje goose bumps op je armen, rug en schouders. Prachtige versie en véél beter dan de versie op dit album.

avatar van philtuper
basketballerke schreef:

Je hebt nog wat in te halen!
Maar deze mag er zijn, absoluut.

avatar van philtuper

Oké, twee uur is was grof genomen maar mét bonustracks toch 1.40 u

Ghosts of the Great Highway is ook mijn favoriet, maar op elk album staat wel iets waar je de nekharen van overeind komen staan en het kippenvel bijna van je armen springt!

avatar van Bruno Banani
Tja, veel meningen en ook ik vind Ghosts... een superplaat. Toch heb ik deze naar meesterwerk (5*) getild, omdat elke noot raak is en ik hem zelfs minder langdradig vind dan Ghosts, wat moeilijk is met 1:40 minuten muziek. In mijn beleving is het een conceptalbum over Katy, van Katy's song. De vrouw waar Mark Kozelek 4 jaar mee was en tijdens het einde van de sesie van Ghosts... overleedt aan kanker. En ondanks het feit dat de langste relatie die hij ooit had op dat moment over was, heeft hij lang moeten verwerken wat de 4 jaar aan herinneringen van roadtrips, samenzijn, duizenden keren seks, slapen onder de sterren, starend over de zee etc. voor hem betekenden.

Het thema van verlies, verdriet, herinneringen, liefhebben komen in elke song terug. De sublieme muzikale omlijsting is ook van ongekende subtiliteit; banjo, Neil Young-achtige solo's, samenzang met niemand minder dan Bonnie Prince Biilly en de Spaanse gitaar die Blue Orchid uitluidt.

Tevens mijn plaat van het jaar 2008!

Davez
Lennonlover schreef:

Die hele LP is magistraal! Gentle Moon is ook prachtig op die plaat. Het is een schitterende aanvulling op deze magistrale plaat "April"

avatar van UndahCovah
Bij mij gebeurt het elk jaar weer. Aan het eind van het jaar begin ik met het luisteren van albums die ik afgelopen jaar had willen luisteren maar niet aan toe gekomen ben. En wat blijkt: die behoren altijd tot de beste albums van het jaar. Vorig jaar begon ik pas begin 2008 met het luisteren naar Boxer van The National. Dat is nu mijn favoriete plaat van 2007 geworden. Hetzelfde zou kunnen gebeuren met April van Sun Kil Moon.

Allereerst wordt je ontzettend rustig van deze muziek. De lage langzame stem laat je optimaal relaxen. De zanger weet precies wat hij wel en niet moet doen met zijn stem. Daarnaast is het gitaarwerk geniaal. Vooral op Tonight The Sky is het steeds terugkerend rifje zo ontzettend fijn om naar te luisteren. Met 1 uur en 13 minuten weet dit album geen moment te vervelen. Een nummer duurt nooit te lang terwijl de muziek niet heel divers of afwisselend is. Als je als band in staat bent om zoiets te produceren dan ben je onbetwist van grote klasse. Chapeau voor de heren van Sun Kil Moon en een dikke 4* van mij!

Ps. Is het trouwens hip om kroonluchters als albumcover te hebben? (Vampire Weekend)

avatar van poepsieske
iets te veel gezaag naar mijn zin, voor de rest prima

poepsieske schreef:
iets te veel gezaag naar mijn zin, voor de rest prima

Je hebt Sigur en Antony & the Johnsons in jou top-10 staan. Dit vind ik dan spannender dan de twee voorgaanden. Enfin, ik vind ze zelf ook fantastisch maar als ik moest kiezen aan wie ik het woord 'gezaag' zou geven, dan ging het naar Sigur Ros en Antony.

avatar van beaster1256
als grote fan van red house painters vind ik deze cd iets te kaal , je mag drijven maar niet overdrijven !

avatar van VanDeGriend
Ik ben geloof ik over mijn Kozelek fase heen. Of Kozelek is over zijn Rob plezieren fase heen. Kan ook natuurlijk Heb dit vandaag weer eens in zijn geheel gedraaid en er schieten weinig andere woorden meer te binnen dan "langdradig" , "navelstaren" en simpelweg "saai". Een vol punt eraf.

avatar van Bruno Banani
Probeer het eind zomer begin herfst wanneer de melancholie weer op ons allen neerdaalt nog eens

Zoals wel meerdere hier melden: een prachtige CD die zo af en toe helaas wat te ver uitgesponnen is. Ik leerde de band kennen dankzij een Gears Of War 3 Trailer waarin Heron Blue werd gedraaid. Vrijwel nooit heb ik gezien dat zo'n prachtig nummer zo toepasselijk gekozen is. Verder kreeg ik bij Lost Verses bij de 2e luisterbeurt een brok in mijn keel. Wat een emotie zit er in dat nummer zeg.

Don Mclean zong ooit dat de muziek gestorven was. Sun Kil Moon bewijst maar weer eens dat de heer Mclean ongelijk had.

avatar van Co Jackso
Dit album van Sun Kil Moon is niet minder dan briljant. Na vele luisterbeurten blijft dit album groeien. Elke parel op het album wordt steeds mooier, waarbij de twee langste nummers (Lost Verses, Tonight the Sky) behoren tot het beste wat ik het afgelopen jaar heb ontdekt.

Het grote discussiepunt is de lengte van het album. Hoewel ik dit album vele malen opnieuw kan horen en er geen matige nummers op staan, denk ik toch dat een kortere speelduur bevorderlijk was geweest voor mijn eindoordeel. Welk nummer geschrapt zou moeten worden weet ik eerlijk gezegd niet, al is Heron Blue waarschijnlijk het meest tegenvallende nummer op het album.