Pat Metheny Group - Imaginary Day (1997)

Jazz
Label: Warner Bros.

1. Imaginary Day (10:12)
  2. Follow Me (5:56)
  3. Into the Dream (2:27)
  4. A Story Within the Story (8:01)
  5. The Heat of the Day (9:23)
  6. Across the Sky (4:48)
  7. The Roots of Coincidence (7:48)
  8. Too Soon Tomorow (5:47)
  9. The Awakening (9:28)
avatar van frankmulder
Dat wordt dan het Surrogaat-album van de Week, voor degenen die blije muziek niet kunnen waarderen.

avatar van titan57nl
leuke cover van ..... the heat of the day

en van The awakening (helaas vals maar dat mag de pret niet drukken)

Dan zie je ook wat voor geweldige composities dit zijn.

Nicci
Die van 'the heat . . . ' is erg goed! Mooi gedaan. Ik zal die andere ook nog even luisteren.

avatar van frankmulder
Die van The Awakening had ik al eens gezien. Die hoge blazers maken er een potje van, maar ik vind het toch knap wat die band doet, want het is geen makkelijk stuk. Zou het zelf ook wel leuk vinden om het uit te voeren.

Die van The Heat of the Day is inderdaad behoorlijk goed. Het zijn inderdaad ook geweldige composities. Leuk dat je ook even van je laat horen, titan57nl.

Nicci
Die andere zit er hier en daar inderdaad een beetje naast, maar toegegeven: voor amateurs behoorlijk uitdagend!

frankmulder schreef:

Leuk dat ik van me laat horen...ken ik je dan?

titan57nl schreef:

Leuk dat ik van me laat horen...ken ik je dan?

Ik vermoed van niet. Maar ik bedoel dat de discussie bij dit album op een gegeven moment een beetje werd overheersd door 3,0*-stemmers, en ik ben blij als ik mensen zie reageren die dit album net zoals ik erg waarderen (eerst blabla, en nu jij ook).

Edit: ik wrijf mijn ogen uit, en zie dat Nicci inmiddels ook 4,5* gestemd heeft. Dat had ik niet verwacht na die eerste reactie bij dit album. Sorry dat ik het niet eerder heb opgemerkt. Dus Nicci: ook jij bedankt voor het reageren en het verdedigen van het werk van Pat.

Edit2: en nu ik goed kijk zie ik dat ook Jesse inmiddels 4,5* gestemd heeft. Dit gaat de goede kant op mensen.

frankmulder schreef:

Ik vind het inderdaad ook een erg mooi album, maar ik hield me even afzijdig van de discussie alhier. Het maakt mij niet uit hoeveel zogenaamde fusion afwijkt van de originele dixieland, bebop, free-jazz of wat dan ook. Ik vind fusion ook geen cross-over genre maar gewoon een sub-genre van jazz en daarmee vind ik het dus ook jazz. Ik hoor zelf soms ook wel eens fusion (of andere jazz) met een erg hoge gepiel-factor, maar ik ga me daardoor niet afvragen in hoeverre ik het dan nog jazz is (hoofdzakelijk bestaat jazz uit improvisatie en daar kun je behoorlijk ver in gaan). Laat staan dat ik me dan afvraag of het voor mij een stap te ver is. En verder vind ik drie sterren nog best hoog, voor diegenen die hier niets van kunnen maken, maar dat terzijde.

frankmulder schreef:

Ik ben het met de opmerking van BlaBla over dit album wel eens. Het is het meesterwerk van de Pat Metheny Group.
Normaal ben meer een liefhebber van Pat Metheny solo, trio of in dienst van anderen, maar dit album staat als een huis.
Overigens staat die stem er nog maar net. Dus je hebt hem waarschijnlijk niet lang over het hoofd gezien.

avatar van frankmulder
Hij gaat heden naar de 5*.

avatar van titan57nl
ik vind dit het mooiste PMG album omdat het goed aansluit bij mijn opgroeien met symfonische rock.

avatar van klaezman
Dit symfonische is nieuw voor mij. Eerder kon ik niet tegen dit geluid (bespaar me alsjeblieft de Jim Hall-replies en dergelijke, haha), maar Imaginary Day grijpt me steeds meer. Merk ook dat ik het met enige regelmaat opzet. Echt vat krijgen op me doet het nog niet, maar ik blijf vertrouwen houden. Een 3.5 zet ik nu neer. Dit is nou echt zo'n JAvdW dat een paar weken/maanden nodig heeft bij mij. Simpelweg omdat de sound me nog niet helemaal heeft.

Nicci
'Still life Talking' was voor mij de kennismaking met PM(G). Die vond ik nogal wisselvallig. Minuano, Third wind en in her family zijn ijzersterk en de rest kabbelt een beetje voort. Nog net geen easylistening. Imaginary Day is niet 'lekker' als Minuano en Third wind lekker zijn. Goede groove. Sterke melodien. Goed geproduceerd. Imaginary Day is meer een compositie in de klassieke zin van het woord. Doordacht. Complex. En na een paar luisterbeurten steeds sterker.

avatar van titan57nl
Denk dat deze richting ook mede komt door de oude drummer, die toch wat meer een rock/jazz drummer is/was vind ik.
Die is na dit album uit de groep verdwenen....helaas.

avatar van titan57nl
Deze Jopek versie van Follow me van ID is ook goed te pruimen.

YouTube - Tam, gdzie nie siega wzrok - Anna Maria Jopek-

avatar van ChrisX
titan57nl schreef:
Die is na dit album uit de groep verdwenen....helaas.

Punt was dat Paul Wertico eigenlijk binnen de PMG niet mocht spelen zoals hij het liefst deed.

avatar van titan57nl
Die nieuwe drummer is echt helemaal niks.....hij heeft nog nooit gehoord van het principe....weglaten.

avatar van ChrisX
titan57nl schreef:

Je bedoeld Antonio Sanchez? Crisis, besef dan wel dat je zo'n beetje de enige op deze planeet ent die er zo over denkt.

avatar van titan57nl
Tuurlijk is een absolute werelddrummer , technisch zeer begaafd (ben zelf drummer)......maar hij gooit alles vol.....en muziek is ook de kunst van het weglaten.....

Hoor ook nooit iets van een break waar ik nou kippenvel van krijg.

Maar goed dat is mijn persoonlijke mening.

Ik heb nagenoeg alles van deze wereld gitarist, maar één van mijn favoriete albums is deze toch wel. Hier klopt alles

avatar van Broem
Pat Metheny - Secret Story (1992) is wat mij betreft het "referentiealbum" van deze duizendpoot. Mijn nr uno en een plaat die blijft boeien, verwonderen enz. Anders als deze Imaginary Day maar zoooo vreselijk goed.

thanks voor de tip

avatar van titan57nl
luister op you tube de oude juweeltjes san lorenzo en as falls wichita so falls wichita falls, en au lait (voor het weirde sfeertje) neal peart.

YouTube - "As Falls Wichita, So Falls Wichita Falls" by Pat Metheny and Lyle Mays.

YouTube - San Lorenzo - Pat Metheny Group

YouTube - Au Lait - Pat Metheny Group

en mijn persoonlijke favorietjes, helemaal typisch metheny met al zijn ritme wisselingen en rare wendingen (voor mij veel te lang solo gitaar gepiel in het midden):

YouTube - PAT METHENY GROUP - 5 5 7.wmv

YouTube - Pat Metheny Lyle Mays Daulton Lee.

Ziegler
Broem schreef:

Secret story wil bij mij nooit helemaal 'vallen'. Pas vanaf Rain River wordt het beter. Het kabbelt allemaal net iets te veel.