Pat Metheny Group - Imaginary Day (1997)

Jazz
Label: Warner Bros.

1. Imaginary Day (10:12)
  2. Follow Me (5:56)
  3. Into the Dream (2:27)
  4. A Story Within the Story (8:01)
  5. The Heat of the Day (9:23)
  6. Across the Sky (4:48)
  7. The Roots of Coincidence (7:48)
  8. Too Soon Tomorow (5:47)
  9. The Awakening (9:28)
Nicci schreef:
Nogmaals: je beoordeelt Metheny op een deel van z'n werk. Dat blijkt uit alles.

Dat klopt. Daarom zou de discussie hier al moeten eindigen.

Misschien enkel nog dit: het draait mij er louter om dat Metheny niet thuis hoort in het rijtje Burrell, Pass, Scofield, Rypdal, Sharrock - stuk voor stuk grote namen die voor mij een bepaalde "traditie" vormen, zonder dat ze allemaal dezelfde muziek hebben gemaakt.
Jij bent het daar niet mee eens en bent duidelijk meer gespecialiseerd, dus...wat moet er nog gezegd?

wat moet er nog gezegd?

Welke traditie bedoel je dan precies? Ik ken zowel Pass als Scofield vrij goed en begrijp niet zo goed wat die 2 met elkaar te maken hebben. Scofield is duidelijk een 'kind' van de jaren 70 toen Jazz electrisch en funky werd. Persoonlijk plaats ik Scofield meer in de traditie van Metheny dan van Pass.

Nicci schreef:

Welke traditie bedoel je dan precies?
...
Persoonlijk plaats ik Scofield meer in de traditie van Metheny dan van Pass.

Scofield leunt waarschijnlijk dichter aan bij Metheny dan bij Pass, maar toch vind ik Scofield jazzier klinken, meer op dezelfde "golflengte" van Pass. Musiceren binnen een traditie die gegroeid is van het intieme geluid van Pass naar de funky riffs van Scofield, is dat wat Metheny volgens jou doet?

Naar wat ik ken van Metheny vind ik niet dat we hem een plaats kunnen geven op die stijgende curve. Hij is meer een Einzelgänger, iemand die de grafiek in kwestie van op een afstand heeft bekeken en er zijn eigen draai aan heeft gegeven.
Verkoop ik zuivere nonsens? Misschien, maar als ik luister naar 'Bright Size Life' denk ik niet dat ik Metheny met Scofield zou verwarren. Metheny's interpretatie van die funk uit de jaren '70 ligt gemakkelijker in het oor, omdat hij er 80's bassen, klanken en misschien zelfs nieuwe (lees: lichtere) ritmes inpompt.
Ik stel dat Metheny niet louter vanuit de algemeen aanvaarde gitaar-traditie vertrekt (zoals het reeds genoemde rijtje gitaristen wel deden), maar er tevens andere invloeden doorheen weeft. Ik heb het een beetje moeilijk met die fusion, jij niet. Ik heb liever de sprint vooruit van Scofield, die met blazers in zijn ensemble funk en intimiteit opnieuw tracht uit te vinden - jij schijnbaar niet. En om met de legendarische woorden van frankmulder te besluiten: "smaken verschillen nu eenmaal".

unaej schreef:

Is dit niet de essentie van van een Jazz muzikant zijn?

Als je alleen maar een stijl naspeelt zonder er een eigen draai aan te geven ben je gewoon een copy-cat.

blabla schreef:

Is dit niet de essentie van van een Jazz muzikant zijn?

Misschien wel, misschien niet. Immers, is er één levende saxofonist die 100% de sfeer, de bezieling, de toon van Coltrane kan benaderen? Anderzijds valt er natuurlijk voor jou stelling te pleiten dat een 2e Coltrane in de huidige jazz-scène misschien niets meer toe te voegen heeft.
In welke mate elke muzikant een vernieuwer is, hangt, volgens mij, af van welke nieuwe elementen hij / zij invoert. Scofield is op zijn manier ook "nieuw", maar hij heeft daarvoor geen eighties-elementen nodig. Scofield is dus niet inferieur aan Metheny, al kopieert hij misschien meer dan de ander.

Nicci
Ik begrijp werkelijk niet hoe je Metheny als Einzelgänger kan typeren. Hij heeft aan allerlei projecten gewerkt. Gespeeld met zo'n beetje iedereen die in de Jazz iets voorstelt.

avatar van blabla
Zijn geluid en stijl zijn uniek .

Best wel einzelgänger specifikaties.

unaej schreef:

Scofield is zeker niet inferieur aan Metheny.
Scofield kopieert trouwens ook niet echt, hij heeft ook een unieke stem op gitaar.

we tigers schreef:
Nicci, what gives? Ben je familie van de beste man?

We hebben het hier over muziek en de daarbij behorende emotie. Het leuk van het jazzalbum van de week is dat je op die manier platen voorbij hoort komen die je volledig pakken en verrassen en je komt albums tegen die je waardeloos vind. Allemaal prima!
Laat iemand een mening hebben; ook als die niet strookt met de jouwe en stop met dat zendingswerk om elke zin te weerleggen.
Ik geniet er altijd wel van als een album op erg wisselende reacties kan rekenen.

Ja, het heeft een hoop reacties uitgelokt; doel bereikt. Maar inderdaad is het nu wel genoeg over Metheny zelf; laten we weer praten over het album.

avatar van The Scientist
Gedeeltelijk wel aardig, alleen kan ik echt niet tegen het gitaargeluid van Metheny, heb em daarom ook niet afgeluister en stem dus ook niet.

avatar van korenbloem
Heb de plaat nu aantal keer beluisterd. Kan mij wel in Heemskerktollie's reactie vinden.

Echter vind ik het gitaar spekl van Mentheny best mooi, vooral in het eerste nummer vind ik het mooiste, en komt zijn gitaarspel mooi naar voren. Maar grotendeels van de nummers, deint de muziek rustig voort.
Dit zal geen favoriet worden, maar dat eerste nummer is zeker mooi (en zal ik ook zeker vaker beluisteren).

sq
Ik heb het niet zo met Metheny. En dat komt eigenlijk vooral door de ´blije´ hymne-achtige passages die de composities zo typeren. Ik wilde er niet al te denigrerend over schrijven door het ´new age´ te noemen, maar toen zag ik dat Heemskerktollie dat ook al deed. Wel: ik vind dat dus ook.
Ik kan t niet laten hierbij ook te melden dat ik bij Follow Me overeenkomsten hoorde met Bowie´s This is not America (eveneens met Metheny), dat door veel Bowie fans toch als zeer matig wordt beschouwd.

Maar goed, als je daar doorheen luistert erken ik wel dat dit een album is dat aan alle kanten deugt; goed spel, afwisseling en, jawel ik ook, hier en daar betoverend gitaarspel. Mooiste stukje: na de 1e trompetsolo op Story Within a Story.
Een ander nummer, dat ik ronduit prachtig vind is The Roots of Coincidence. Ook al het ´rocknumer´ genoemd, is het vooral de totale beleving, met opbouw en scherpe triphop bochten die het bijzonder maken. Hier ineens wél scherpe kantjes, en heerlijk dat de smooth jazz dan ineens zo sterk ontstegen kan worden zonder dat de plank wordt misgeslagen. Kon hij niet een heel album maken zo?

sq schreef:
Kon hij niet een heel album maken zo?

Misschien moet je eens naar Zero Tolerance of Silence luisteren? Dat is een en al scherpe kantjes.

sq
Zijn dat bands (ik heb er nooit van gehoord en zie zomaar dat er 2 metalbands ' Zero Tolerance' bestaan )? En is het wellicht net zoiets als http://www.musicmeter.nl/album/24626 want dan ben ik ook oprecht geïnteresseerd.

Maar het zou wel heel toevallig zijn als je die kende.

avatar van frankmulder
Nee Zero Tolerance of Silence is een album van Pat Metheny.

sq
Oei! verkeerd begrepen (want niet op de site gevonden). Wel: dan is het een serieuze tip (Psyopus is dat niet echt - tenzij je jezelf eens drastisch door elkaar wilt schudden eat this.. ). Ik zal eens zoeken.

sq schreef:
Oei! verkeerd begrepen (want niet op de site gevonden).

Dat was me ook opgevallen. Dat is ook niet echt een populair album van 'm, omdat Pat Metheny-fans meestal fan zijn vanwege de lichtere muziek die hij produceert. Zero Tolerance for Silence doet zijn naam echter eer aan. (Hoewel het misschien in het niet valt bij jouw suggestie, maar dat moet je zelf maar even bepalen ).

Nicci
Ik zal eens kijken of ik hem kan toevoegen. Wel een bak herrie. Ik ken hem niet goed, moet hem altijd nog eens serieus beluisteren, maar de ontvangst is ongeveer net als 'Metal Machine Music' van Reed . . . .
Dat geeft denk ik wel ongeveer aan wat je mag verwachten.

Nicci schreef:
Dat geeft denk ik wel ongeveer aan wat je mag verwachten.
^

Dan ben ik er ook geinterseerd in, welk album is dat?

avatar van frankmulder
Metal Machine Music van Reed is deze, en de bak herrie van Pat Metheny is Zero Tolerance for Silence. Welke van de twee wou je hebben?

avatar van korenbloem
Zero Tolerance for Silence. Als je kijkt bij recensies van MMM, zie je dat ik die best kan waarderen

avatar van frankmulder
Dat wordt dan het Surrogaat-album van de Week, voor degenen die blije muziek niet kunnen waarderen.

avatar van titan57nl
leuke cover van ..... the heat of the day

en van The awakening (helaas vals maar dat mag de pret niet drukken)

Dan zie je ook wat voor geweldige composities dit zijn.

Nicci
Die van 'the heat . . . ' is erg goed! Mooi gedaan. Ik zal die andere ook nog even luisteren.

avatar van frankmulder
Die van The Awakening had ik al eens gezien. Die hoge blazers maken er een potje van, maar ik vind het toch knap wat die band doet, want het is geen makkelijk stuk. Zou het zelf ook wel leuk vinden om het uit te voeren.

Die van The Heat of the Day is inderdaad behoorlijk goed. Het zijn inderdaad ook geweldige composities. Leuk dat je ook even van je laat horen, titan57nl.

Nicci
Die andere zit er hier en daar inderdaad een beetje naast, maar toegegeven: voor amateurs behoorlijk uitdagend!

avatar van titan57nl
frankmulder schreef:

Leuk dat ik van me laat horen...ken ik je dan?

titan57nl schreef:

Leuk dat ik van me laat horen...ken ik je dan?

Ik vermoed van niet. Maar ik bedoel dat de discussie bij dit album op een gegeven moment een beetje werd overheersd door 3,0*-stemmers, en ik ben blij als ik mensen zie reageren die dit album net zoals ik erg waarderen (eerst blabla, en nu jij ook).

Edit: ik wrijf mijn ogen uit, en zie dat Nicci inmiddels ook 4,5* gestemd heeft. Dat had ik niet verwacht na die eerste reactie bij dit album. Sorry dat ik het niet eerder heb opgemerkt. Dus Nicci: ook jij bedankt voor het reageren en het verdedigen van het werk van Pat.

Edit2: en nu ik goed kijk zie ik dat ook Jesse inmiddels 4,5* gestemd heeft. Dit gaat de goede kant op mensen.

frankmulder schreef:

Ik vind het inderdaad ook een erg mooi album, maar ik hield me even afzijdig van de discussie alhier. Het maakt mij niet uit hoeveel zogenaamde fusion afwijkt van de originele dixieland, bebop, free-jazz of wat dan ook. Ik vind fusion ook geen cross-over genre maar gewoon een sub-genre van jazz en daarmee vind ik het dus ook jazz. Ik hoor zelf soms ook wel eens fusion (of andere jazz) met een erg hoge gepiel-factor, maar ik ga me daardoor niet afvragen in hoeverre ik het dan nog jazz is (hoofdzakelijk bestaat jazz uit improvisatie en daar kun je behoorlijk ver in gaan). Laat staan dat ik me dan afvraag of het voor mij een stap te ver is. En verder vind ik drie sterren nog best hoog, voor diegenen die hier niets van kunnen maken, maar dat terzijde.

frankmulder schreef:

Ik ben het met de opmerking van BlaBla over dit album wel eens. Het is het meesterwerk van de Pat Metheny Group.
Normaal ben meer een liefhebber van Pat Metheny solo, trio of in dienst van anderen, maar dit album staat als een huis.
Overigens staat die stem er nog maar net. Dus je hebt hem waarschijnlijk niet lang over het hoofd gezien.