Pat Metheny Group - Imaginary Day (1997)

Jazz
Label: Warner Bros.

1. Imaginary Day (10:12)
  2. Follow Me (5:56)
  3. Into the Dream (2:27)
  4. A Story Within the Story (8:01)
  5. The Heat of the Day (9:23)
  6. Across the Sky (4:48)
  7. The Roots of Coincidence (7:48)
  8. Too Soon Tomorow (5:47)
  9. The Awakening (9:28)
avatar van frankmulder
Hij gaat heden naar de 5*.

avatar van titan57nl
ik vind dit het mooiste PMG album omdat het goed aansluit bij mijn opgroeien met symfonische rock.

avatar van klaezman
Dit symfonische is nieuw voor mij. Eerder kon ik niet tegen dit geluid (bespaar me alsjeblieft de Jim Hall-replies en dergelijke, haha), maar Imaginary Day grijpt me steeds meer. Merk ook dat ik het met enige regelmaat opzet. Echt vat krijgen op me doet het nog niet, maar ik blijf vertrouwen houden. Een 3.5 zet ik nu neer. Dit is nou echt zo'n JAvdW dat een paar weken/maanden nodig heeft bij mij. Simpelweg omdat de sound me nog niet helemaal heeft.

Nicci
'Still life Talking' was voor mij de kennismaking met PM(G). Die vond ik nogal wisselvallig. Minuano, Third wind en in her family zijn ijzersterk en de rest kabbelt een beetje voort. Nog net geen easylistening. Imaginary Day is niet 'lekker' als Minuano en Third wind lekker zijn. Goede groove. Sterke melodien. Goed geproduceerd. Imaginary Day is meer een compositie in de klassieke zin van het woord. Doordacht. Complex. En na een paar luisterbeurten steeds sterker.

avatar van titan57nl
Denk dat deze richting ook mede komt door de oude drummer, die toch wat meer een rock/jazz drummer is/was vind ik.
Die is na dit album uit de groep verdwenen....helaas.

avatar van titan57nl
Deze Jopek versie van Follow me van ID is ook goed te pruimen.

YouTube - Tam, gdzie nie siega wzrok - Anna Maria Jopek-

avatar van ChrisX
titan57nl schreef:
Die is na dit album uit de groep verdwenen....helaas.

Punt was dat Paul Wertico eigenlijk binnen de PMG niet mocht spelen zoals hij het liefst deed.

avatar van titan57nl
Die nieuwe drummer is echt helemaal niks.....hij heeft nog nooit gehoord van het principe....weglaten.

avatar van ChrisX
titan57nl schreef:

Je bedoeld Antonio Sanchez? Crisis, besef dan wel dat je zo'n beetje de enige op deze planeet ent die er zo over denkt.

avatar van titan57nl
Tuurlijk is een absolute werelddrummer , technisch zeer begaafd (ben zelf drummer)......maar hij gooit alles vol.....en muziek is ook de kunst van het weglaten.....

Hoor ook nooit iets van een break waar ik nou kippenvel van krijg.

Maar goed dat is mijn persoonlijke mening.

Ik heb nagenoeg alles van deze wereld gitarist, maar één van mijn favoriete albums is deze toch wel. Hier klopt alles

avatar van Broem
Pat Metheny - Secret Story (1992) is wat mij betreft het "referentiealbum" van deze duizendpoot. Mijn nr uno en een plaat die blijft boeien, verwonderen enz. Anders als deze Imaginary Day maar zoooo vreselijk goed.

thanks voor de tip

avatar van titan57nl
luister op you tube de oude juweeltjes san lorenzo en as falls wichita so falls wichita falls, en au lait (voor het weirde sfeertje) neal peart.

YouTube - "As Falls Wichita, So Falls Wichita Falls" by Pat Metheny and Lyle Mays.

YouTube - San Lorenzo - Pat Metheny Group

YouTube - Au Lait - Pat Metheny Group

en mijn persoonlijke favorietjes, helemaal typisch metheny met al zijn ritme wisselingen en rare wendingen (voor mij veel te lang solo gitaar gepiel in het midden):

YouTube - PAT METHENY GROUP - 5 5 7.wmv

YouTube - Pat Metheny Lyle Mays Daulton Lee.

Ziegler
Broem schreef:

Secret story wil bij mij nooit helemaal 'vallen'. Pas vanaf Rain River wordt het beter. Het kabbelt allemaal net iets te veel.