Joy Division - The Best Of (2008)

Label: London

1. Digital (2:52)
  2. Disorder (3:29)
  3. Shadowplay (3:52)
  4. New Dawn Fades (4:46)
  5. Transmission (3:36)
  6. Atmosphere (4:10)
  7. Dead Souls (4:55)
  8. She's Lost Control (4:56)
  9. Love Will Tear Us Apart (3:27)
  10. These Days (3:27)
  11. 24 Hours (4:28)
  12. Heart and Soul (5:50)
  13. Incubation (2:53)
  14. Isolation (2:55)
  15. Exercice One [John Peel Show 31 Jan 79] (2:31)
  16. Insight [John Peel Show 31 Jan 79] (3:51)
  17. She's Lost Control [John Peel Show 31 Jan 79] (4:09)
  18. Transmission [John Peel Show 31 Jan 79] (3:53)
  19. Love Will Tear Us Apart [John Peel Show 26 Nov 79] (3:22)
  20. Twenty Four Hours [John Peel Show 26 Nov 79] (4:07)
  21. Colony [John Peel Show 26 Nov 79] (4:03)
  22. Sound of Music [John Peel Show 26 Nov 79] (4:21)
  23. Transmission [Recorded Live for Something Else 4 Sept 79] (3:17)
  24. She's Lost Control [Recorded Live for Something Else 4 Sept 79] (3:40)
  25. Ian Curtis and Stephen Morris Interviewed by Richard Skinner (3:32)
avatar van Cloud
Waar is de rest van Closer? Niet een goede best-of.

Is dat niet the iron bridge waaronder Morrissey zong "we kissed"?

Deze JD-verzamelaar bezorgt mij in ieder geval "sore lips"...

Ik weet niet of ik 'm ga kopen, ik vind het een zwak bod. Als ze dan per se een verzamelaar willen uitbrengen, kunnen ze wat mij betreft beter een enquete onder de fans houden wat er op zou moeten komen. Ik mis nu teveel essentiele songs...

Wat betreft de inhoud van deze verzamelaar: ik ontkom er toch niet aan om deze goed te beoordelen, het zijn toch immers stuk voor stuk goede songs. 4*.

Arno schreef:
Geen Decades op deze verzamelaar

Ik moet me bij Arno aan sluiten; waar is Decades??

avatar van Chameleon Day
Die staat nog steeds op 'Closer'.....

Baltasound
Zou dit een goede plaat zijn om kennis te maken met deze legendarische band? Ik ken hier namelijk geen noot van

Luister eens substance of still. Maar dit is toch aardig als je wilt begingen met deze geweldige band.

avatar van Castle
Waverick schreef:
Als ze dan per se een verzamelaar willen uitbrengen, kunnen ze wat mij betreft beter een enquete onder de fans houden wat er op zou moeten komen. [/i]Ik mis nu teveel essentiele songs...

Daar hebben we de Heart and Soul box toch voor??

Ik bedoelde eigenlijk: een verzamelaar als album.
Heart and Soul is, zoals je zelf zegt, een box.

Father McKenzie
Ik heb per ongeluk eens een zogenaamde klassieker van deze jongens gekocht, hij ligt stof te vergaren, deze band kan me totaal niet boeien, dus ik kijk ook niet naar een best-of van ze uit. Love will Tear us apart, jawel!

Spijtoptant
Misschien verandert dat als je die zogenaamde klassieker eens draait ?

Baltasound schreef:

Je kunt bij Red Sun Records nog de volgende albums bestellen: Still en Closer voor een leuke prijs!

beaster1256
aan alle mensen die iets willen van joy division, fantastische groep, mensen koop unknown pleasures en ook closer, de eerste 2, leg die op en luister en huiver !

avatar van fatima
Hèhè, we zijn er eindelijk, dank je. Er zijn twee Joy Division albums (zelfs maar eentje dat tijdens IC's leven is verschenen) en drie singles, laten we het daar gewoon mee doen en alle inferieure troep die nog uit archieven komt gewoon negeren. Doet er alleen maar afbreuk aan. Kijk maar naar wat er met Hendrix' muzikale erfenis gebeurd is. Kortom: de "Best of" staat gewoon op twee cd's die bij elkaar nog minder kosten dan dit soort willekeurig samengestelde flauwekul.

Zo.

En ik ga het niet waarderen ook, grrrr.

avatar van Chameleon Day
Goed gezegd. Helemaal mee eens, Fatima. Negeren deze zouteloze hap. Het bezoedelt de eerwaardige nalatenschap.

En om het dan ook nog "The Best of..." te durven noemen!

perfume
Ja is ook belachelijk! Niet kopen dus dit! Koop Unknown Pleasures. Mooiste album van JD wat mij betereft.

avatar van Thuurke
Knap van deze band die bij leven 3 platen heeft gemaakt; Closer, Still en Unknown Pleasures en die meer posthuum uitgebrachte platen en inmiddels al meer best of's heeft uitgebracht.

Waarschijnlijk is deze uitgebacht om nog wat geld te vangen na de film Control van Anton Corbijn.

Father McKenzie
Ik zal wel één van de weinige serieuze rockliefhebbers zijn die aan dit bandje echt... niet veel vinden, het spijt me, ik hoor er de grandeur absoluut niet van in, ik vind het vreselijk gewauwel.
Mooie hoes en dat meen ik!

beaster1256
father, ik heb al ( te ) veel kritieken gelezen van je en voor 50 % heb je gelijk maar een serieuze rockliefhebber zou ik me niet noemen want soms begrijp je er de kl....... van !!!

joy division is een klasse apart, en zeker boven jouw categorie

avatar van Thuurke
Ik kan mij niet herinneren dat ze in Nederland eind jaren 70 grote hits hebben gescored met hun muziek en dat het regelmatig gedraaid werd op de radio. Na New Order (Blue Monday/The Beach) begonnen de oude New Order en Joy Division platen wat bekender te worden.

avatar van Chameleon Day
Ha,ha.....hits niet, nee. Daarom is de titel van dit album ook volkomen belachelijk.

Maar JD heeft van het begin af aan wel een schare aanhangers gehad hier te lande.

perfume
Nou die schare aanhangers viel wel erg mee hoor! Weet ik van een kennis die JD nog live heeft gezien in de Effenaar. Volgens hem was het concert niet eens uitverkocht.

Mordor
Soms worden bands pas legendarischer (gemaakt) na ophouden van bestaan dan ervoor. Joy Division, is mede door de film Control erg gehyped natuurlijk. Wat betreft dit album, als je er werkelijk geinteresseerd bent in deze band kun je beter doorsparen voor de afzonderlijke studioalbums. Gedrocht gemaakt door de machine die commercie heet.

Dat deze muziek enigzins depri klinkt is niet erg, dat is gewoon erg mooi en ik verwacht ook niet anders van JD. Wat ik niet verwachte is dat hier ook allemaal zuurpruimen met flauwe argumenten komen schrijven. Het zelfde gebeurde met de laatste LedZep compilatie.

Uiteraard is de (prachtige) film Control aanleiding voor deze cd. Echter dat JF hip is bij indie kids zat er al langer aan te komen. Luister maar eens naar Interpol of Editors en wat mij betreft zelfs block party (mindere mate) Duidelijk geinspireerd door JD.

Eveneens is het geluid zeer mooi wat bij bovengenoemde LZ cd ook al het geval was. Of dat een reden is weet ik niet.

Jongere mensen horen en lezen over en worden benieuwd meer. Dan is het toch prima dat er een mooie verzamelaar te koop (of...) is.

Wat mij beteft een prima kennismaking met een geweldige orginele band voor mensen die het nog niet (goed) kenden.

avatar van thelion
Het is gewoon een goede verzamelaar van de bekendere nummers van Joy Division...... en met als leuk extratje de John Peel sessions op disc 2 da's ook de reden dat ik deze cd gekocht heb..... alles van disc 1 was allang in mijn bezit.......

avatar van kaztor
soundpacca schreef:

Die prima verzamelaar was er al. Nu wordt die bezoedeld door een m.i. inferieure, terwijl ze dezelfde verzamelaar ook een push hadden kunnen geven.

Berichten verplaatst naar Joy Division en een oud zijweggetje naar The Cure aangeharkt.

avatar van Flipman
Ik snap dat veel mensen Decades prachtig vinden (natuurlijk, welke song van Joy Division is dat niet?), maar waarom missen jullie specifiek Decades en niet Atrocity Exhibition, bijvoorbeeld? Of Passover?

Trouwens, ook al staan ze ook op The Complete BBC Recordings, die Something Else versies van Transmission en zeker die van She's Lost Control (de op twee en de op één na laatste tracks) zijn prachtig! Die van She'sLost Control is wellicht mijn favoriete opname van die song!

Lost Highway
Omdat Deacdes uniek is, zijn gelijke niet kent, door merg en been snijdt en waarschijnlijk het meest diepgaande nummer allertijden is. Maar op een verzamelaar hoort het niet, Decades is het einde van Closer, en daar hoort het ook te blijven, het kan nergens zoveel effect hebben.
Dit zijn stuk voor stuk potentiële classics, nummers die op zichzelf staan en waarvan je kan hopen dat ze wat meer naamsbekendheid gaan krijgen bij het grote publiek, zo hoeven we niet steeds Love will tear us apart te horen als Joy Division aan bod komt.

avatar van Flipman
Mja, ik kan me enigszins vinden in wat je zegt. Ik bedoel, voor een band die dergelijke muziek maakte (gothic, of de eerste stap daar naartoe), brachten ze met Decades hun doemdenkerige sfeer op een heel andere manier. Dat vind ik ook erg mooi.

Ik zou zelf gaan voor Atrocity Exhibition als extra song van Closer op deze verzamelaar . Die song is ook bijzonder, zeker vanwege het verschil in geluid van gitaar en bas. Dit komt omdat Barney en Hooky voor deze song van instrument hadden gewisseld. Volgens sommige users van YouTube zou dat ook het geval zijn bij The Sound Of Music (in ieder geval live), maar dat weet ik niet zeker.

Anyway, natuurlijk selecteren ze voor zo'n The Best Of enigszins meer bekende songs, maar dan zou je zoiets eigenlijk beter The Best Known From kunnen noemen. En niet alleen bij Joy Division, ook voor andere acts geldt dat. Want wat bekend is HOEFT natuurlijk niet altijd beter te zijn. Hoeveel mensen vinden From Safety To Where...? bijvoorbeeld, net als ik, heel speciaal? Bovendien is dat de (één van de) enige song(s) die ze nooit live hebben gespeeld! En ik vind dat ie hier best op mag staan; snijdt voor mij ook door merg en been, want de tekst is in veel situaties op mij van toepassing (geweest). Bovendien is de minimale muziek fenomenaal in die song. Less is more!