dEUS - Vantage Point (2008)

Belgiƫ
Label: V2

1. When She Comes Down (5:05)
  2. Oh Your God (3:51)

met Karin Dreijer Andersson

6. The Architect (3:56)

met Buckminster Fuller

7. Is a Robot (4:57)
  8. Smokers Reflect (4:26)
  9. The Vanishing of Maria Schneider (4:43)

met Guy Garvey

10. Popular Culture (4:56)
Op de site van Plato zijn samples van het hele album te beluisteren. Mijn hemel het is echt wennen zeg: dit is een heel ander geluid van de band...... toch weten ze me nu wel heel erg nieuwsgierig te maken want er zitten al aardig wat mooie momenten tussen.
Ik heb weer goede hoop, en dat alleen al na het luisteren van fragmenten (Oh Your God en Eternal Woman sprongen er goed uit).
Het 'dansgehalte' lijkt mij afgaande op deze stukjes inderdaad te verwaarlozen.

Larsch
Grr, inloggen (oid) vereist. Ik wil ook luisteren.

Ja dat klopt en laat ik dat nu net kunnen

avatar van Midnite Cruiser
ik hoop dat vantage point goed is maar ik heb er zeker geen 100% vertrouwen in. the architect is niet slecht maar een beetje simpel. slow is redelijk saai en lijkt eeuwig aan te slepen.

hiernet voor de eerste keer oh your god gehoord en dat klinkt al veel beter, meer chaos ipv dat afgeborstelde van de singles.

het niveau van hun eerste 2 platen zullen ze wel nooit meer halen. kan ook bijna niet zonder stef kamil carlens

Vergeet vooral the ideal crash niet, minstens zo sterk als de eerste twee. Pocket Revolution was teleurstellend. Ik hoop dat deze plaat een stuk sterker is, maar of de magie er weer zal zijn? Ik betwijfel het.

djarend schreef:
Het is overigens absoluut geen "dance" plaat waar iedereen van te voren bang voor was.

Bang, zijn dEUS-luisteraars conservatief dan?

avatar van Zandkuiken
Het is natuurlijk niet makkelijk om een mening te geven over fragmentjes van 50 seconden, maar toch ben ook ik bijzonder enthousiast over Vantage Point. Het geluid van deze nieuwe worp is verrassend, maar het zijn toch vooral de prachtige melodieën (waar Tom Barman een patent op heeft) die me meteen opvielen. Oh Your God, Eternal Woman, Slow, Smokers Reflect en The Vanishing Of Maria Schneider klinken nu al fenomenaal. Het wachten valt me bijzonder moeilijk!

avatar van djarend
gerre schreef:
Bang, zijn dEUS-luisteraars conservatief dan?

Nee ze zijn niet conservatief maar als je de reacties hier ziet lees je nogal eens dat men daar "bang " voor was. Heb het zeker 3 of 4 keer op deze site gelezen.

De site van Plato kan de vraag naar luisterpassen bijna niet meer aan alleen omdat mensen dit album daar willen beluisteren (en het zijn alleen maar samples van nog geen minuut).

Zelf vind ik met name The Architect steeds leuker worden: het heeft even geduurd. Ook Slow begint een beetje te komen.

Larsch
Is de plaat eigenlijk ook in de Plato-winkels te beluisteren?

Ongetwijfeld, want djarend heeft in zijn winkel (Velvet) ook de promo liggen, vandaar dat hij ook al gestemd heeft op dit album.

avatar van lebowski
Ze speelden net The Architect live op de Belg, wat een geweldig nummer weer zeg!

Larsch
Zo, nu dan daadwerkelijk aan het luisteren (na een geweldige link van een geweldig persoon ).

avatar van Dudeness
gelekt, zoals dat dan zo mooi heet?

avatar van Bart
Yepz, gelekt! Het luisteren kan beginnen!

[update: het is érg wennen...]

Larsch
Ja, idd hé, enorm wennen. Maar dat is geen probleem. Popular Culture (wtfkinderkoor) is nu al mijn favoriete dEUS-albumafsluiter, Smokers Reflect is mooi ingetogen en Slow blijft ijzersterk. Vooralsnog: erg fijn, ware het niet dat ik afga op pas de tweede luisterbeurt.

avatar van Koston
Voorlopig zijn de eerste 4 nummers zeer vet te noemen... en de singles moeten nog komen. Deze plaat is veel beter dan ik had verwacht

avatar van ErikM
Eerste indruk is erg goed. Slow en The Architect waren al bekend en blijven nog steeds overeind, terwijl na de eerste luisterbeurt Is A Robot en Popular Culture er uit schieten. Meteen beginnen met 4*.

Eens met bovenstaande!

JWB
Met Vantage Point schurkt dEUS muzikaal gezien tegen Soulwax aan. Niet dat dit verkeerd is, maar ik mis de 'melancholie' van het oude werk.

[Roel]
slow is meesterlijk, maar the architect vind ik echt niet goed( kan nog komen natuurlijk)

khonnor
een ander maar opwindender geluid dan pocket revolution. dEUS is back! en hoe!

aERodynamIC schreef:
Ik vrees dat dit wel eens mijn eerste teleurstelling gaat worden voor wat betreft een band die 3x 5* aflevert en 1x 4,5*. Ach, eens moet het er een keer van komen dat je favorieten met een cd komen waar je niet zo heel veel mee kunt. Daarbij blijven er nog 8 nummers staan die misschien weer heel erg meevallen. Blijft het nog even spannend.

Laat ik maar beginnen met te zeggen dat het me allemaal reuze is meegevallen, wat zeg ik? Ik vind Vantage Point eigenlijk net zo goed als Pocket Revolution. De grootse 5 sterren die ik voor de eerste drie albums over had zullen niet gehaald worden maar daarmee is het dus niet zo dat dit een slecht album is, integendeel, weer weet dEUS een album af te leveren dat me weet op te winden en absoluut te pakken. Iets wat ze keer op keer flikken. Ik ben het er een klein beetje mee eens dat het magische een beetje ontbreekt (dat vond ik al bij het vorige album), maar ze consolideren hun kwaliteit absoluut en weten dat dik te onderstrepen met klasse-nummers.
De eerste klanken van When She Comes Down verrassen me eigenlijk best wel. Ik hoor er een soort Talking Heads-achtige sound in (die sound verdwijnt overigens al snel na het intro). Niet echt typisch dEUS in elk geval. Het nummer heeft een paar draaibeurten nodig gehad, maar inmiddels heeft het me goed weten te raken. Er hangt een bijzonder sfeer rond dit nummer waar ik nog niet helemaal uit ben. Misschien toch nog wat magisch dan. In elk geval ben ik dit al een beetje gaan indelen bij mijn favoriete tracks.
Oh Your God zal ik zeker niet magisch noemen, maar wat rockt dit nummer lekker zeg. Toen ik luistersamples hoorde wist dit me al te overtuigen en dat doet het nu zeer zeker. Lekker rauw, lekker ruig en toch een heerlijke flow. Hiermee creeëren ze in elk geval een favoriet nummer tot nu toe.
Eternal Woman neemt gas terug en is goed herkenbaar dEUS, misschien wel een beetje terug naar The Ideal Crash, maar dan wel, het moet gezegd, deze keer net even dat kleine stukje extra dat ontbreekt. Hoe dan ook wel een relaxt nummer dat prima in elkaar zit en voor een prima rustpuntje zorgt na Oh Your God.
JWB schreef dat dEUS met dit album misschien wat tegen Soulwax aanschurkte. Toen ik Favourite Game hoorde dacht ik gelijk: daar zou dit nummer best wel eens verantwoordelijk voor kunnen zijn. Met nummers als deze neemt dEUS inderdaad wel wat afstand van de schitterende nummers als te vinden op de eerste drie albums, maar ik vind het zeker wel een bijzonder nummer ook al komt de sound bekend voor.
Slow heeft me echt heel erg veel draaibeurten gekost om te komen waar het nu is: namelijk een prima nummer. Het komt niet vaak voor dat nummers er zo lang over doen, maar dit is er dus wel zo eentje. Het kostte veel tijd om op me in te werken maar dat is nu dus dik voor elkaar. Het is een broeierig nummer en wekt een zekere spanning op die het hele nummer onderhuids weet te blijven.
The Architect deed me in het begin ook helemaal niks, en dat terwijl ik het album van Magnus toch erg lekker vind. Want aan Magnus doet dit me toch wel denken. Inmiddels is dit nummer nog veel beter gearriveerd dan Slow. Het swingt de tent uit en ze krijgen mij er funky dansend mee mijn huiskamer door. Van 'bah doet me niks' naar 'yeah baby yeah' in een paar weken tijd.
Op Is a Robot horen we toch wel een beetje een nieuwe weg die dEUS is ingeslagen. Het is wat rauwer en ruwer en daar is de volvette gitaarlaag ongetwijfeld verantwoordelijk voor. Ook dit is een wat moeilijker nummer om doorheen te komen en kost ongetwijfeld wat tijd, maar bij mij begon het na een paar keer toch wel te komen.
Smokers Reflect doet me ergens aan denken en tot nu toe ben ik er nog niet achter waaraan. Ik dacht een beetje aan Elbow (wat zou kunnen omdat Guy Garvey op het volgende nummer meedoet). Hoe dan ook is dit wel een bijzondere song.
Elbows Guy Garvey doet zoals gezegd mee op The Vanishing Of Maria Schneider. Het is niet zo dat hij dit nummer naar een hoger plan tilt, wel is dit een uitstekend nummer wat ook meerdere draaibeurten nodig heeft om beter tot je te komen. Ook hier is de sound van het nummer best rauw te noemen wat hier en daar een beetje ten koste gaat van de bijzondere momenten die we tegenkwamen op bijvoorbeeld WCS.
Afsluiter Popular Culture doet aan het einde notabene denken aan Polyphonic Spree. Zou Barman voor de grap tijdens optredens ook in zo'n lang gewaad gaan optreden?
Goed nummer dat ook een perfecte afsluiter vormt van een album waarbij ik opgelucht adem haal. Ik was bang voor een tegenvaller en dat zou niet eens zo erg zijn gezien het feit ze al 4 schitterende albums hebben afgeleverd. Maar wat blijkt? Dit album is gewoon ijzersterk en kan zich zeker meten met Pocket Revolution, het enige album dat ik niet op 5* had staan.
dEUS hoefde zich voor mij al niet meer te bewijzen, maar Vantage Point toont aan dat deze band echt tot mijn allergrootste favorieten behoort. Het was niet nodig om de band nog in mijn hart te sluiten (dat was lang geleden al gebeurd), maar het is toch wel fijn te weten dat de liefde nog heel innig kan blijven. Hier teer ik wel weer een tijdje op en als we de verhalen mogen geloven hoeft dat niet eens zo lang te duren omdat er al plannen zijn voor een album in 2009. We zullen zien........ ik ga me voorlopig nog verder verdiepen in Vantage Point en dat zal ik met alle plezier gaan doen!

Vind het altijd grappig dat men het heeft over 'een andere sound', in negatieve zin. Alsof er een sound is die dEUS samenvat. Vergelijk Theme From Turnpike met Instant Street, vergelijk Instant Street met 7 Days, 7 Weeks, en ik hoor nummers met een hele eigen sound, maar het is nog met een dEUS 'twist'. Dat blijft nou eenmaal. Dit album vind ik dan ook helemaal niet zo 'schokkend'.

avatar van CWTAB
Oh Your God doet me toch wel aan Nick Cave denken, (en dan op z'n Grinderman's), ligt een beetje in hetzelfde straatje als No Pussy Blues... die opbouw en manier van zingen....

Na enkele luisterbeurten blijkt deze cd nog te groeien, erg leuk maar voorlopig nog geen topper.....

Father McKenzie
Ik heb net via de HUMO-site - merci Humo - de clip gezien en gehoord van The Architect.
Klinkt absoluut niet als dEUS zoals we die al kenden, maar het klinkt wel erg lekker, doet me een béétje aan vroege Talking Heads denken zonder dat het een imitatie wordt.
Toch erg benieuwd naar de rest van dit album.

Beitel
Net voor de eerste keer beluisterd... en het is een beetje onwennig. Alle vier voorgaande albums hadden iets speciaals: de eerste twee albums gingen alle kanten op, The Ideal Crash wist prachtige pop/rocknummers om te zetten naar iets magisch en zelfs Pocket Revolution kent z'n klassieke momenten, ondanks het feit dat de meeste nummers op dat album nauwelijks op stoom kwamen.

Het is echter wel duidelijk dat dEUS nu beter is ingespeeld dan bij Pocket Revolution. De nummers zijn krachtiger, lekkerder. Ze laten moeiteloos weer zien wat ze zo briljant maakt: als geen ander weten ze uit verschillende bronnen prachtige nummers te maken. Toch is het geheel wat gladder en daarmee wat minder magisch. Ze maken wederom prachtige nummers maar in tegenstelling tot hun vorige albums trekken ze het niet naar een hoger plan. Ik stem nog niet, sowieso ga ik ze zondag zien in het Mezz, maar ik hoop de magie er toch wat meer in terug te vinden.

avatar van muziekobsessie
Deze plaat is precies even goed als de vorige Pocket Revolution, eveneens met een aantal uitschieters en dompers. Jammer, had gehoopt op nivo the ideal crash

JWB schreef:

Eens. Ook de coherentie mis ik tegenwoordig een beetje. Geen nieuwe 'Pocket Revolution', wat mij betreft.