Genesis - Selling England by the Pound (1973)

Label: Charisma

1. Dancing with the Moonlit Knight (8:02)
  2. I Know What I Like (in Your Wardrobe) (4:03)
  3. Firth of Fifth (9:36)
  4. More Fool Me (3:10)
  5. The Battle of Epping Forest (11:43)
  6. After the Ordeal (4:07)
  7. The Cinema Show (11:06)
  8. Aisle of Plenty (1:31)
Hans Brouwer schreef:
Mooi album. Favoriete nummers "I know what I like (and I like what I know),

I Know What I Like (In Your Wardrobe)

Lekker bezig Hans!

Marcel²
Ik vroeg me vaak af welk album verveelt nou niet, nou dit album is prachtig. 1973 mijn geboortejaar en Peter Gabriel is in de studio een meesterwerk aan het maken. Toen ik dit album voor het eerst luisterde wist ik het al. Dancing with the Moonlit Knight wat een geweldig begin, dit album staat niet eens in mijn persoonlijke top 10 schandalig eigenlijk

Marcel Jongeneel schreef:

Uuuh er zitten meer mensen in Genesis hoor....

Je heb gelijk jongen

Ace
Dankzij al die belachelijke Phil Collins-nummers was Genesis altijd een band waarvan ik zonder schaamte geen nummer in mijn cd-speler kreeg. Dankzij de hoge noteringen hier dit album toch maar eens een kans gegeven, en jawel! Prachtig album zeg! 4*

avatar van HiLL
Ben blij dat je het album zo goed vindt! Daarnaast zou je eigenlijk Trick en Wind moeten luisteren. Dat zijn toch geen belachelijke Collins (en bondgenoten) nummers.

Ace schreef:

Nou nou dat valt toch ook wel mee hoor.

Ace
shappy1010 schreef:

Nou nou dat valt toch ook wel mee hoor.

Nee, dat valt niet mee.

teutoon
Ace schreef:

Nee, dat valt niet mee.

Het is gewoon heel wat anders, een kwestie van smaak dus.

avatar van HiLL
Ach Trick en Wind and Wuthering zijn geweldige platen, ik leer Ace het wel.

Marcel²
Van de Gabriel periode is dit absoluut de beste plaat. Ik heb natuurlijk alle albums wel in mijn bezit, maar deze steekt er met kop en schouders ver boven uit. Sommige albums als je die vaak luistert gaan vervelen, nou deze niet. Een waar meesterwerk van deze heren. De stem van Gabriel in het eerste nummer Dancing With The Moonlit Knight een prachtig. Toen Gabriel vertrok uit de groep kan ik niet begrijpen dat ze moeite hebben gehad met het zoeken van een nieuwe zanger. In More Fool Me bewijst Collins dat hij toch goed kan zingen, maar hij wilde natuurlijk achter de drum blijven. Dit album krijg van mij 4* beetje zuinig wel eigenlijk, maar kan het later toch nog verhogen.

avatar van Marty
Mijn eerste kennismaking met Genesis, heb de plaat begin jaren negentig ontdekt. Op deze plaat valt alles op zijn plaats. Stukken beter dan The Lamb lies down on Broadway, af en toe te langdradig.

avatar van musicfriek
Dit wordt ook mijn eerste kennismaking met de "oude" Genesis en ik ben ontzettend benieuwd. Vooral omdat Peter Gabriel de leadzanger is. Het nummer Firth of Fifth kan ik echt geen genoeg van krijgen, zo prachtig vind ik het! Die piano..... tering, zelden zo'n mooie combinatie gehoord! En dan die stem van Peter Gabriel erbij en dan heb je een van de mooiste nummers aller tijden!

Deze gaat musicfriekje zeker aanschaffen!

shappy1010
@musicfriek ... Firth of Fifth is denk ik van menig Genesis liefhebber waaronder ikzelf het favourite nummer, met de beste (en moeilijkste) pianointro uit de geschiedenis van de pop. De "oude" Genesis gaat je niet tegenvallen, maar albums als Trespass en Nursery Cryme zijn wat ontoegankelijker dan Selling, the Lamb, en alles daarna. Gezien je top 10 raad ik je ook zeker Trick of the Tail aan en Wind & Wuthering. Duke vind ik zelf het einde, omdat oud en nieuw zich daar volmaakt treffen en de unieke drumgroove van collins nergens beter tot zijn recht komt. Maar dat is persoonlijk.

avatar van musicfriek
Dank je wel voor de tips, shappy! Hier kan ik wel wat mee. Man, man, man, ik ontdek veel te veel hier op deze site. Mijn smaak is zo aan verandering onderhevig... Terwijl ik vroeger eigenlijk alleen maar top40 muziek luisterde... Nu pas besef ik hoeveel meer er is. Nou ja, beter laat dan nooit zeg ik maar!

avatar van HiLL
Ik zou persoonlijk eerst voor Selling gaan en dan Foxtrot! Met één van mooiste liederen ooit gemaakt: Supper's Ready.

Ik heb dit album nu een aantal keer geluisterd en ik vind het wel een lekker albumpje. Ken de rest van Genenis met Gabriel nog niet, maar daar moet ik ook maar is naar gaan luisteren. Ik geef deze 4,5*.

avatar van musicfriek
En deze is bij Bol.com te verkrijgen voor maar 7,99 EN het is een geremasterde versie! Kooppie toch?

musicfriek schreef:

Idd een koopie, had hem daar ook gekocht tijdje terug.

avatar van HiLL
Ik heb al mijn Genesis albums voor tussen de €7,99 en €9,99 gekocht.

avatar van Hans Brouwer
HiLL schreef:
Ik heb al mijn Genesis albums voor tussen de €7,99 en €9,99 gekocht.

Je wilt niet weten wat ik er allemaal voor heb betaald

Hans Brouwer schreef:

Je wilt niet weten wat ik er allemaal voor heb betaald

Ja in jouw tijd ja.

avatar van Hans Brouwer
Ja in jouw tijd ja.

Ja Hill, wrijf het er maar lekker in! Maar 1 troost, het leven begint bij 40, toch

avatar van Flipper
Dit is HET album waar de meest huidige Prog groepen zich aan relateren. Dat zegt genoeg lijkt me. Ik zit met smart te wachten tot dit in SAD formaat komt.

Vandaag weer geluisterd en inmiddels terug in mijn top-10. Dit is Progressive Rock op zijn best. Neem nou die overgangen in Dancing with the Moonlit Knight, of het pianostuk van Firth of Fifth. BTW heb ***Radiohead uit mijn top-10 gehaald.

avatar van HiLL
Mooi dat Genesis er weer in staat! Alleen zou Coldplay eruit moeten en Radiohead er weer in, uiteraard!

bemoei je er niet mee, HiLL

ettettummu schreef:
bemoei je er niet mee, HiLL

Ik kom er net in eens achter dat Phil Collins ook drumt...

HiLL schreef:
Ik kom er net in eens achter dat Phil Collins ook drumt...
...mij nooit opgevallen

HiLL schreef:

Zeg HiLL als jij op nr. 1 eens The Beatles zou zetten, dan zet je op nr. 2 The Kinks, oh ja, op 3 moet je dan Mike Oldfield zetten en ...eh... op 4 zet je............laat maar trouwens.
Nee ik ga Coldplay niet uit mijn top-10 halen, voorlopig niet althans.