Genesis - Selling England by the Pound (1973)

Label: Charisma

1. Dancing with the Moonlit Knight (8:02)
  2. I Know What I Like (in Your Wardrobe) (4:03)
  3. Firth of Fifth (9:36)
  4. More Fool Me (3:10)
  5. The Battle of Epping Forest (11:43)
  6. After the Ordeal (4:07)
  7. The Cinema Show (11:06)
  8. Aisle of Plenty (1:31)
Oldfield in je top is sowieso

Oldfield in je top is sowieso

Wat is er mis met Mike Oldfield?
Tubular Bells wel eens geluisterd dan? (hele cd bedoel ik dus)

avatar van HiLL
Nee op zich niks mis mee en ja uiteraard de cd gehoord. Mooi zeer zeker, maar top10 materiaal? Nou nee.

avatar van Hans Brouwer
Hoezo geen top 10 materiaal? Oldfield is geniaal, steekt Genesis bleekjes bij af. (wil trouwens niet zeggen dat ik Genesis niet goed vind, don't get me wrong )

shappy1010

Nounounounounounounou

shappy1010 schreef:

Nounounounounounounou

Ja Shappy1010, dat is even schrikken hè.

Heb je trouwens m'n antwoord op je vraag bij mevrouw Alberti nog gelezen?

shappy1010
Hij is genoteerd, zie ook de mijne...

Mooi gezegd hans!
En ja HiLL, als The Frames top-10 materiaal is, is Mike Oldfield dat helemaal natuurlijk! Die gasten van The Frames mogen de veters van Mike Oldfield nog niet eens strikken.

avatar van HiLL
pfff.. Heb je uberhaupt Frames al beluisterd?

HiLL schreef:
pfff.. Heb je uberhaupt Frames al beluisterd?

Whahaha ik had al zo'n reactie verwacht.
Heb The Frames wel geluisterd ja. (gedownload)
Ik ben er niet weg van, ga hem dus niet kopen.
Maar zullen we maar weer on-topic gaan?
Over dit album zijn we het tenminte met elkaar eens: meesterwerk!

avatar van HiLL
Je weet niet wat je mist.

HiLL schreef:
Je weet niet wat je mist.

Jawel hoor, een hoop matige muziek.

haha hoe dúrf je!?

Ace
Hill, laat je niet gek maken door die onwetenden... Gewoon naar je grote leermeester Ace blijven luisteren. Je hebt het hier wederom bij het rechte eind

Ace schreef:
Je hebt het hier wederom bij het rechte eind

Dat Oldfield in elke top 10 thuis hoort, bedoel je!

avatar van the viking
Bij Mike Oldfield vertoon ik trekjes van schizofreen gedrag :
prachtige liedjes(Shadow on the wall) afgewisseld door niemendalletjes !

met vriendelijke groet

the viking schreef:
Bij Mike Oldfield vertoon ik trekjes van schizofreen gedrag :
prachtige liedjes(Shadow on the wall) afgewisseld door niemendalletjes !
met vriendelijke groet

The Viking toch, ik dacht dat wij vrienden waren

Heren,

Mag ik even inbreken op dat onderlinge geneuzel van jullie.

'Selling ....' ligt met dermate aan het hart dat ik niet kan verdragen.

Ga a.u.b. geen appels met peren vergelijken. Mike Oldfield naast Genesis leggen is pure onzin.

Schrijf hier gewoon wat je van dit album vindt.

Daar zouden jullie me een groot plezier mee doen!!

Groet

Flipper, geneuzel?
Ik vind "Selling by the pound" een meer dan geweldig album. Alleen zijn er lieden die bij dit album durven te stellen dat Oldfield niet in een top 10 thuis hoort. En dat wilde ik toch graag even corrigeren. Gaan we nu weer "on topic" zoals grote vriend Rayman dat zo mooi weet te zeggen. By the way, ik stop er mee voor vanavond, ik ga voetballen kijken.

Prettige avond en tot schrijfs

Prettige avond Hans,
ik ga zo meteen ook Barcelona - Benfica kijken, heb er zin in! Maar het begint pas 19.55 dus kan ik nog even op internet rondneuzen. Bijv. die onzinnige discussies op MuMe lezen.

avatar van musicfriek
Zo, deze ligt nu eindelijk in mijn cd-speler, het klinkt iig al veelbelovend!! Heil Genesis!

Casartelli (moderator)
Ik blijf dit een wat wisselvallige affaire vinden. Wel staan er twee nummers op die tot de absolute top behoren (Dancing... en Firth...), dus het aanvinken van twee favorieten was niet moeilijk hier.

Casartelli schreef:

Wanneer ik naar jouw favoriete top 10 kijk, zie ik dat Marillion met 'Script ..' zeer hoog staat. Dat album heeft vele referenties met 'Selling .....', sterker nog het is er een 'blueprint' van. Wanneer je 'Selling' wat meer tijd gunt, zul je inzien dat er alleen maar juweeltjes op staan en dat het aanvinken van twee favorieten onmogelijk is.

avatar van HiLL
Sterker nog, ik vind Selling stukken mooier/beter dan Jester's.

Flipper schreef:

Het is duidelijk dat Script duidelijke Genesisreferenties heeft, maar om het als regelrechte blauwdruk van Selling aan te wijzen, gaat me toch wat ver. Daarmee doe je zowel Marillion (ja, zelfs dan al) alsook andere Genesisinvloeden óp Marillion tekort. Ik zie dat ik hem nu op drie heb staan, dat is misschien wel wat overdreven (vooral vanwege de wat detonerende aanwezigheid van Garden Party). Op Selling valt wat mij betreft wel wat meer aan te merken. The Cinema Show heeft nogal moeite met op gang komen, vind ik, The Battle of Epping Forest is überhaupt flauw, terwijl I Know What I Like en More Fool Me best aardige liedjes zijn, maar niet de nummers die een meesterwerk bepalen.

Helaas, geen enkel Genesis-album weet me écht van voor tot achter te boeien. A trick of the tail komt nog het dichtst in de buurt, maar daar is toch van enige eentonigheid sprake.

Bene, dit alles is niet na vele tientallen luisterbeurten vastgesteld, maar het zijn er wel meer geweest dan twee of drie...

avatar van Flipper
Zonder Marillion tekort te willen doen, kwam hun eigen groepsgeluid pas echt tot ontplooiing op 'Misplaced Childhood'. In het geval van Genesis kwam dat tot stand op 'Selling ...' Vooral wanneer we het in die tijd plaatsen, heeft het album zo'n wonderlijke schoonheid en de muziek is vele malen subtieler dan Marillion.
Het is duidelijk een geval van persoonlijke beleving, jij beleeft het als traag of flauw, ik beleef het als subtiel en mooi verhalend.

Daarom hebben we MuME omdat we het allemaal verschillend beleven.

Casartelli (moderator)
Als het 'echte' Marilliongeluid pas op Misplaced childhood tot wasdom kwam, heeft dat ook maar twee albums geduurd, op een totaal van 13 studioalbums...

Persoonlijk vond ik Genesis ook al behoorlijk Genesis op Nursery cryme en Foxtrot... maar goed, dat zijn ook beide albums met een hoop sterke punten en daarnaast wat minder sterke.

avatar van Flipper
'Script ....', 'Fugazi', 'Nursery Crime' en 'Foxtrot' zijn allemaal zeer sterke albums. Wat voor 'Selling England by the pound' en voor 'Misplaced Childhood' geldt is dat het voor de respectievelijke groep, alles precies op z'n plaats valt.

Ik moet je er ook bij vermelden dat 'Selling ..' voor mij ook grote emotionele waarde heeft, het was voor mij, zo'n 30 jaar geleden, de introductie van symfonische muziek in mijn leven.

avatar van HammerHead
De hoogst geplaatste top-250 notering die ik nog eens moest beluisteren. Niet voor niets zo lang uitgesteld, want ik vreesde altijd dat dit niet echt aan mij besteed zou zijn.

Plussen: Mooie lang uitgesponnen composities, divers instrument gebruik.

Minnen: teveel gefröbel op keyboards, de stem van Collins (echt een gruwelijke hekel heb ik aan die man) komt te vaak voorbij.

Het geheel overziend is het allemaal net wat te zoetjes voor mij, nergens wordt het eens echt spannend op deze plaat. 3*